Wywiady wszystkich: 221

Strona 1 z 12
© mlekpol (sm)
Mlekpol (SM): Trafiliśmy do trzech pokoleń konsumentów
Rozmowa z Dorotą Grabowską, dyrektorem marketingu Mlekpol (SM)
© mlekpol (sm)

W ostatniej edycji konkursu Lider Forum Kampanie pierwsze miejsce zajęła jubileuszowa kampania serka z krówką Rolmlecz. Koncepcja „Wszystko się zmienia, ale smak dzieciństwa zostaje z nami. Jedyny taki od 50 lat”, za którą odpowiadała Aneta Wysocka-Wejda, kierownik marketingu Mlekpol (SM), zdobyła uznanie jury i konsumentów. O wyzwaniach związanych z obchodami 50-lecia istnienia kultowego produktu, łączeniu nostalgii z nowoczesnością oraz skutecznym budowaniu mostu między pokoleniami rozmawiamy z Dorotą Grabowską, dyrektor marketingu firmy. 

pokaż
© kzsm zw. rew.
KZSM Zw. Rew.:Polska jest znaczącym konsumentem nabiału
Rozmowa z Arkadiuszem Pisarkiem, prezesem zarządu Krajowego Związku Spółdzielni Mleczarskich Zw. Rew.
© kzsm zw. rew.

Janusz Górski: Panie Prezesie, branża mleczarska odnotowuje wyższe niż rok temu ceny surowca, stabilny popyt na nabiał wśród konsumentów i wysokie ceny masła i serów na rynkach międzynarodowych. Gdyby nie silna złotówka (najsilniejsza od grudnia 2020 r. wobec dolara, a i wobec euro od kwietnia 2018 r.), można byłoby powiedzieć, że branża złapała oddech…

Arkadiusz Pisarek: Uważam, że branża mleczarska rzeczywiście znajduje się w interesującej sytuacji. Wyższe ceny surowca oraz stabilny popyt na nabiał mogą wskazywać na pozytywne tendencje, a wysokie ceny masła i serów na rynkach międzynarodowych mogą stanowić dodatkowy impuls do wzrostu eksportu.

pokaż
© pim
Polska Izba Mleka: Nie wystarczy powiedzieć „zobaczymy”
Rozmowa z Agnieszką Maliszewską, dyrektor biura Polskiej Izby Mleka i pierwszą wiceprzewodniczącą COGECA
© pim

Janusz Górski: Pani Agnieszko, o ile rok temu borykaliśmy się z bardzo niskimi cenami skupu i wysokimi kosztami działania przy słabym popycie międzynarodowym, o tyle obecnie mamy rekordowo silną złotówkę i groźbę wojny handlowej. Jak ta nowa, bardzo dynamiczna sytuacja wpływa na zakłady mleczarskie?

Agnieszka Maliszewska: Aprecjacja złotówki wpływa na funkcjonowanie zakładów mleczarskich, a firmy zrzeszone w Izbie uważają, że należy aktywnie rozmawiać z administracją rządową. Niestety jako organizacja możemy tylko informować Radę Polityki Pieniężnej, jak ta silna złotówka negatywnie oddziałuje na nasz eksport.

pokaż
© jeronimo martins
Jerónimo Martins Polska: Koncentrujemy się na potrzebach klientów
Rozmowa z Maciejem Bystrzyckim, kupcem w sieci Biedronka
© jeronimo martins

Janusz Górski: Eksperci ekonomiczni mówią, że nasza gospodarka zachowywała się w 2024 r. zgodnie z oczekiwaniami: PKB wzrosło o 2,8%, a inflacja spadła do 3,7% (w porównaniu z 11,4% w 2023 r. i 14,4% w 2022 r.). Czy takie uspokojenie w gospodarce przełożyło się na sprzedaż detaliczną w nabiale, który jest kluczową pozycją w koszyku Polaków i w sklepach Biedronka?

Maciej Bystrzycki: Sytuacja gospodarcza i geopolityczna zawsze w pewnym stopniu wpływa na decyzje zakupowe klientów. Nabiał jako kluczowy element codziennej diety Polaków pozostaje istotnym produktem w ich koszykach. W okresach wzrostu cen klienci w pierwszej kolejności wybierają podstawowe produkty spożywcze takie jak masło, ser żółty czy ser biały. Częściej rezygnują wtedy z dodatkowych artykułów nabiałowych lub zastępują produkty roślinne ich zamiennikami, np. napoje roślinne – tradycyjnym mlekiem krowim.

pokaż
© włoszczowa (osm)
Włoszczowa (OSM): Znów zainwestujemy 100 mln zł
Rozmowa z Ryszardem Piziorem, prezesem zarządu mleczarni Włoszczowa (OSM)
© włoszczowa (osm)

Janusz Górski: Jeżeli przyjrzymy się rynkowi serów twardych w Unii Europejskiej, to możemy mówić o pewnych wyżynach cenowych w tej kategorii. Jak sytuację rynkową na gruncie krajowej sprzedaży i eksportu ocenia zarząd mleczarni we Włoszczowie?

Ryszard Pizior: Moim zdaniem do wyżów cenowych nam jeszcze daleko, bowiem musimy uwzględnić, jak w ostatnich latach na skutek pandemii oraz wojny na Ukrainie wzrosły koszty produkcji. Inflacja od kilku lat daje się we znaki i sprawia, że wartość pieniądza spada, stąd pojawiają się oczekiwania rekompensaty wzrostu kosztów ze strony zarówno dostawców mleka jak i pracowników. Dla naszej Spółdzielni priorytetem jest rozwijanie bazy surowcowej.

pokaż
© intermarché
Intermarché: Produkty wysokobiałkowe są na fali
Wywiad z Justyną Tederko, dyrektor Departamentu Produktów Świeżych w Intermarché
© intermarché

Janusz Górski: Polska gospodarka ma według ekspertów osiągnąć wzrost ponad 3% PKB w 2025 r. Będzie to wskaźnik nieco wyższy od poziomu z 2024 r. Wzrost PKB ma być napędzany przez inwestycje i konsumpcję wewnętrzną. Czy dane makroekonomiczne są dla Kupców działów nabiał jakimś prognostykiem w ich pracy?

Justyna Tederko: Dane makroekonomiczne to parametr stanowiący bardzo istotny element przy budowaniu strategii zakupowej firmy. Szczególne znaczenie mają w sektorze mleczarskim, ponieważ wpływają na koszty produkcji, popyt i konkurencyjność. Kluczowe są tu ceny surowego mleka uzależnione m.in. od trendów rynkowych, kosztów pasz, warunków pogodowych, polityki rolnej. Dodatkowo pod uwagę należy wziąć koszty energii, paliw, kursy walut czy inflację.

pokaż
© hochland polska
Hochland Polska: Almette inspiruje
Rozmowa z Jackiem Wyrzykiewiczem, PR & marketing services manager w Hochland Polska
© hochland polska

Janusz Górski: Kampania Hochland Polska „Super kobiety Almette” została wyróżniona przez jury Lider Forum Kampanie w rankingu najlepszych kampanii reklamowych produktów mleczarskich 2024 r. Stało się to zresztą ponownie. Kogo tym razem przedstawił ambasador marki Almette?

Jacek Wyrzykiewicz: Almette to nie tylko lider wśród puszystych serów twarogowych na polskim rynku, ale również marka z misją, która angażuje się w akcje promujące kobiecą siłę i niezwykłość. Dlatego już po raz 4. marka przygotowała kampanię „Super Kobiety Almette”, która kolejny raz znalazła się na podium konkursu Lider Forum Kampanie 2024. W tej edycji przedstawiliśmy Kobiety, które dysponują Supermocami, m.in. Annę Tybor, Joannę Jabłczyńską, Agnieszkę Pocztarską oraz Karolinę Pierzynowską.

pokaż
© mlekpol (sm)
Mlekpol (SM): Zaangażowaliśmy młodych odbiorców
Rozmowa z Dorotą Grabowską, dyrektorem marketingu Mlekpol (SM)
© mlekpol (sm)

Mleczka smakowe UHT Łaciate i towarzysząca im kampania marketingowa zdobyły trzecie miejsce w konkursie Lider Forum Kampanie 2024. Jury doceniło nie tylko kreatywne podejście do komunikacji z młodym pokoleniem, ale także zaangażowanie marki w działania społeczne i edukacyjne. Za realizację tej innowacyjnej koncepcji promocyjnej ze strony Mlekpolu odpowiadała Lucyna Kulągowska, manager marki. O szczegółach działań, które połączyły ekologiczną grę online ze świeżym spojrzeniem na obecność w mediach społecznościowych, rozmawiamy z Dorotą Grabowską, dyrektorem marketingu Mlekpol (SM). Jak udało się stworzyć pomost między zabawą a poważnymi wyzwaniami społecznymi? Co sprawiło, że zwierzęce postacie z opakowań mleczek Łaciatych stały się prawdziwymi influencerami w świecie młodego pokolenia? 

pokaż
© grupa polmlek
Grupa Polmlek: Rozwijamy relację z konsumentami
Rozmowa z Joanną Kołodyńską, dyrektor marketingu Grupy Polmlek
© grupa polmlek

Janusz Górski: Kampania Polmleku „Tradycyjnie ci się upiecze” uzyskała bardzo wysokie noty jurorów konkursu Lider Forum Kampanie w rankingu najlepszych kampanii reklamowych produktów mleczarskich 2024 r. Do kogo zdecydowali się Państwo dotrzeć z kampanią promującą twarogi i masła?

Joanna Kołodyńska: Kampania „Tradycyjnie ci się upiecze” to szereg działań mających na celu promocję przede wszystkim naszych doskonałych produktów, wyróżnionych certyfikatem „Jakość Tradycja”. Jest to certyfikat, który gwarantuje, że oznakowane w ten sposób produkty charakteryzują się tradycyjną recepturą i prostym składem oraz są wytwarzane w tradycyjny sposób przy zachowaniu wysokich standardów. Produkty, które promowaliśmy, to masło oraz twarogi półtłusty i śmietankowy.

pokaż
© gostyń (sm)
Gostyń (SM): Dokonaliśmy już niezbędnej transformacji
Rozmowa ze Stefanem Stachowiakiem, prezesem zarządu mleczarni Gostyń (SM)
© gostyń (sm)

Janusz Górski: Panie Prezesie, to chyba dobry moment na rozmowę, bo jeśli wziąć pod uwagę zwyżki cen produktów proszkowych i zagęszczonych na rynkach europejskich, Spółdzielnia najgorsze ma chyba za sobą? A były to trudne miesiące…

Stefan Stachowiak: Obecnie należy wziąć pod uwagę kilka zjawisk zachodzących na rynku mleka. W mojej ocenie prostej i jednoznacznej odpowiedzi nie ma z kilku powodów. O ile faktycznie spieniężenie tłuszczów i pochodnych znacznie wzrosło, to również istnieje wiele czynników oddziałujących negatywnie na rynek mleka.

pokaż
© adm nutrition / wild
ADM Nutrition / Wild: Naturalność i redukcja cukru to trendy ostatnich lat
Rozmowa z Mirosławem Michnowiczem, dyrektorem zarządzającym ADM Nutrition / Wild
© adm nutrition / wild

Janusz Górski: Zakład ADM Wild w Marcinkowie już od 27 lat dostarcza zakładom mleczarskim w Polsce wysokojakościowe wsady do produktów mleczarskich. Do jakich kategorii produktowych można zamawiać Państwa wyroby?

Mirosław Michnowicz: Staramy się mieć w ofercie produkty do całego portfolio mleczarskiego, poczynając od tych najbardziej się kojarzących, czyli jogurtów smakowych, przez maślanki, kefiry, serki i na deserach kończąc. Jesteśmy w stanie przygotować różne dodatki do wielu aplikacji, które dla naszych klientów mleczarskich byłyby interesujące.

pokaż
© mlekpol (sm)
Mlekpol (SM): Wzmacniamy nasz potencjał
Rozmowa z Tadeuszem Mroczkowskim, prezesem zarządu mleczarni Mlekpol (SM)
© mlekpol (sm)

Janusz Górski: Panie Prezesie, chciałbym zadać pytanie jaki jest 2024 rok dla Mlekpolu, ale myślę, że warto zacząć od mleka. Wiele zakładów mleczarskich odnotowuje co rok niewielkie spadki skupu surowca, przy kosmetycznej zwyżce w skali kraju. Jak to wygląda w Mlekpolu w 2024 r.?

Tadeusz Mroczkowski: Mlekpol rokrocznie odnotowuje wzrosty w skupie i produkcji mleka. Cały 2023 rok zamknęliśmy wynikiem 2 009 081 tys. litrów, co daje dynamikę +1,2% w stosunku do 2022 roku. W październiku 2024 roku skupiliśmy natomiast 169 272 641 litrów, czyli +3,3% więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku. W obecnym roku spodziewamy się zatem kolejnej zwyżki, która jest efektem systematycznego zwiększania wydajności produkcji mleka oraz modernizowania gospodarstw naszych dostawców. 

pokaż
© sierpc (osm)
Sierpc (OSM): Stawiamy nową serownię, będą nowe sery
Rozmowa z Grzegorzem Gańko, prezesem zarządu mleczarni Sierpc (OSM)
© sierpc (osm)

Janusz Górski: Jeden z Prezesów powiedział w 2023 r. „Powiedziałbym, że mniej więcej raz na 5 lat mamy rok do półtora bardzo dobrej koniunktury. Później następuje rok lub nieco dłużej głębokiego spadku. Następne dwa lata wyróżniają się średnim poziomem cen”. Według tej tezy powinniśmy mieć teraz fazę odrabiania strat i średniego poziomu cen. W jakiej fazie cyklu koniunkturalnego się znajdujemy?

Grzegorz Gańko: Bardzo szanuję Prezesa Czesława Cieślaka za jego osiągnięcia, karierę zawodową i cenię Go jako człowieka. Ma też wiele racji w tych słowach, które wypowiedział ponad rok temu. Ale moim zdaniem dziś świat i cykl koniunkturalny przyspieszyły. Wszystko dzieje się szybciej, a wahania cen żywności są większe. Przykładem tego z niedawnej przeszłości jest cena masła, która w ciągu kilku miesięcy spadła z 35 zł/kg do 18 zł/kg.

pokaż
© inter-mlecz
Inter-Mlecz: Innowacyjność to powrót do tradycji i zaufanie do marki
Rozmowa z Anetą Suchenek, Kierownik Sprzedaży w firmie Inter-Mlecz
© inter-mlecz

Janusz Górski: Pani Kierownik, dość często widzę poruszające się po Warszawie pojazdy z charakterystycznym logo Inter-Mlecz, które dystrybuują nabiał. Dlatego chciałbym zapytać, jak zmieniły się w ostatnich latach szerokość asortymentu oraz liczba odbiorców Państwa produktów?

Aneta Suchenek: Panie Redaktorze, bardzo dziękuję za zaproszenie firmy Inter-Mlecz, którą mam zaszczyt reprezentować, do udzielenia wywiadu i przedstawienia naszego punktu widzenia w sprawach związanych z rynkiem nabiałowym. Rzeczywiście nasze samochody są widoczne w Warszawie i w jej najbliższych okolicach.

pokaż
© mlekpol (sm)
Mlekpol (SM): Nie zwalniamy tempa
Rozmowa z Małgorzatą Cebelińską, Wiceprezes Zarządu firmy Mlekpol (SM)
© mlekpol (sm)

Janusz Górski: Pani Prezes, skończył się trzeci kwartał 2024 r. Nie sposób nie zwrócić uwagi na kilkumiesięczną zwyżkę cen na unijnym rynku masła oraz krótszą, ale równie istotną zwyżkę notowań cen proszków mlecznych. Jak by Pani oceniła tę sytuację? Skąd te wzrosty?

Małgorzata Cebelińska: Wzrost cen masła i proszków mlecznych na unijnym rynku ma kilka ważnych przyczyn. Wysokie temperatury i susze w różnych krajach Europy lub nadmierne opady w takich państwach jak Niemcy czy Holandia spowodowały blisko 30-procentowy spadek produkcji kukurydzy i sianokiszonek, będących podstawą żywienia krów.

pokaż
© koło (osm)
Koło (OSM): Przyszłość niesie duże możliwości
Rozmowa z Karoliną Mikołajczyk, Wiceprezes Zarządu mleczarni Koło (OSM)
© koło (osm)

Janusz Górski: Pani Prezes, serdecznie gratulujemy objęcia stanowiska Wiceprezesa Zarządu w mleczarni Koło (OSM), a więc w firmie, która jest jednym z czołowych przetwórców mleka w Polsce oraz – dzięki wieloletniej pracy Pani i całego zespołu – jednym z czołowych eksporterów i dostawców krajowego nabiału. Obecnie bierze Pani na barki odpowiedzialność za rozwój Spółdzielni w warunkach trudnych dla branży i niełatwych dla handlu nabiałem. Jak oceniłaby Pani popyt zagraniczny i krajowy w wymiarze ilościowym i wartościowym?

Karolina Mikołajczyk: Pracuję w mleczarni już kilkanaście lat, przeszłam od stanowiska referenta do kierownika działu handlu i eksportu. Z powodu naturalnych zmian od 1 kwietnia pełnię funkcję Wiceprezesa ds. Handlu. Pod moją opieką nadal znajduje się dział handlu i eksportu. OSM w Kole jest wiodącym eksporterem, około 40% naszych wolumenów wysyłamy na rynki pozaunijne. W obecnym czasie nadprodukcja mleka dotyczy wszystkich krajów Unii więc sprzedaż nabiału na te rynki jest znikoma.

pokaż
© pim
Polska Izba Mleka: Zrównoważenie to konieczność
Rozmowa z Agnieszką Maliszewską, Wiceprezes COGECA, Dyrektor Polskiej Izby Mleka
© pim

Janusz Górski: Jak wynika z danych unijnych, mamy w UE wzrost produkcji mleka o 1%, a po uwzględnieniu roku przestępnego +0,3% (za okres styczeń – maj). Co to oznacza w kontekście obecnych cen sprzedaży artykułów mleczarskich na wspólnotowym rynku?

Agnieszka Maliszewska: Europejski wzrost o 1% jest w swojej skali niewielki, ale w Polsce to już 3,5–4%. W przypadku niektórych zakładów i spółdzielni dynamika skupu jest jeszcze wyższa. Będzie ona dalej rosła i prawdopodobnie w kolejnych latach będziemy wysuwać się na czołówkę w produkcji europejskiej. 

pokaż
© newcold
NewCold: Nowy wymiar mrożenia lodów
Rozmowa z Marcinem Turskim, Dyrektorem Handlowym NewCold CEE
© newcold

Janusz Górski: NewCold niedawno świętował ważny etap w budowie nowego centrum logistycznego w Nowym Modlinie. Czy mógłby Pan opowiedzieć więcej o tym wydarzeniu i jego znaczeniu?

Marcin Turski: Wydarzenie Modlin Milestone Celebration było dla nas niezwykle ważnym momentem. Zgromadziło ono przedstawicieli lokalnych przedsiębiorstw oraz organizacji rządowych, co podkreśla strategiczne znaczenie tej inwestycji zarówno dla Polski, jak i całego regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Nowe centrum logistyczne, które budujemy w Nowym Modlinie, to jeden z najnowocześniejszych obiektów na świecie.

pokaż
© grupa mlekovita
Grupa Mlekovita: Mlekovita dynamicznie się rozwija
Rozmowa z Dariuszem Sapińskim, Prezesem Zarządu Grupy Mlekovita
© grupa mlekovita

Janusz Górski: Panie Prezesie, minęło pierwsze półrocze. To dobry moment na podsumowania. Jak Pan ocenia wielkość skupu surowca w Mlekovicie, zmiany wolumenów sprzedaży oraz realną siłę popytu konsumenckiego?

 Dariusz Sapiński: Mlekovita, jak i cała branża mleczarska, mierzą się w ostatnim czasie z wieloma wyzwaniami. W pierwszym półroczu br. skumulowało się wiele trudnych kwestii, np. obowiązkowe wpłaty na Fundusz Ochrony Rolnictwa czy zniesiona zerowa stawka VAT na produkty spożywcze, w tym mleczarskie, ale mimo to minione 6 miesięcy możemy ocenić pozytywnie. Sprzedaż w Grupie Mlekovita rośnie, skup osiąga dwucyfrową dynamikę.

pokaż
© carrefour polska
Carrefour Polska: Nowości, innowacje i świadomość ożywiają rynek
Rozmowa z Marzeną Łagodowską, Menadżer Grupy Produkty Świeże w Carrefour Polska
© carrefour polska

Janusz Górski: Wielu fachowców nurtuje pytanie o rzeczywistą kondycję kategorii nabiał w kraju. Jak Państwa zdaniem wygląda obecna sytuacja, biorąc pod uwagę: przygasającą inflację, poziom ostrożności zakupowej konsumentów oraz ich podatność na akcje promocyjne? Czy kryzys w handlu nabiałem się skończył, czy trwa?

Marzena Łagodowska: Obserwujemy dynamiczne zmiany w zakresie sprzedaży produktów nabiałowych, które są odpowiedzią na aktualne uwarunkowania rynkowe. Wzrost zainteresowania ofertami promocyjnymi oraz produktami marki własnej Carrefour świadczy o zwiększonej ostrożności zakupowej konsumentów, którzy szukają produktów dobrej jakości, ale w bardziej przystępnych cenach. Widać to w naszym portfolio, gdzie skupiamy się obecnie na rozwijaniu marki Simpl, dostępnej w naszej sieci na wyłączność i oferującej najtańsze w danej kategorii produkty pierwszej potrzeby. 

pokaż
Strona 1 z 12