Wywiady wszystkich: 199

Strona 1 z 10
© skierniewice (osm)
Skierniewice (OSM): Chcemy zwiększyć produkcję
Rozmowa z Agnieszką Kuleszą, Prezes Zarządu mleczarni Skierniewice (OSM)
© skierniewice (osm)

Janusz Górski: Niedawno objęła Pani obowiązki Prezesa w spółdzielni słynącej z produkcji serów typu mozzarella. Proszę opowiedzieć, jak to się stało, że związała Pani swoją przyszłość z mleczarstwem i jak wyglądała Pani dotychczasowa przygoda z tą branżą?

Agnieszka Kulesza: Jestem absolwentką Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Ukończyłam Wydział Żywienia Człowieka, a następnie studia podyplomowe z zarządzania i marketingu. Szukałam pracy w przetwórstwie. Najpierw pracowałam w branży mięsnej, a potem w innym zakładzie mleczarskim. W mleczarni w Skierniewicach zostałam zatrudniona w 2005 r., gdzie kilkanaście lat pełniłam stanowiska kierownicze, a przez 4 lata byłam Członkiem Zarządu.

pokaż
© arhelan
Arhelan: Zakładamy wzrost popytu na nabiał
Rozmowa z Agnieszką Onacik, Dyrektorem Handlowym Arhelan
© arhelan

Janusz Górski: W minionym roku część rozmówców naszego magazynu wskazywała na kryzys popytu na półce z nabiałem. Jak moglibyśmy ogólnie podsumować kondycję sprzedaży nabiału w 2023 r. i jak obecnie wygląda sytuacja w tej kategorii produktowej?

Agnieszka Onacik: Cała branża FMCG odnotowuje obecnie wyraźny spadek popytu, a 2023 r. był trudny nie tylko w branży mleczarskiej. W pierwszej połowie roku dwucyfrowa inflacja negatywnie wpłynęła na zakupy Polaków, którzy znacznie ograniczali swoje wydatki. Jeśli spojrzymy na sprzedaż ilościową nabiału, to widać wyraźny spadek konsumpcji w stosunku do 2022 r. w całej kategorii. Spadki wolumenu sprzedaży były spowodowane głównie wzrostem cen detalicznych po wdrożeniu dużych podwyżek przez producentów w ostatnich trzech latach.

pokaż
© kosów lacki (osm)
Kosów Lacki (OSM): Podwoiliśmy możliwości przerobowe
Rozmowa z Joanną Zawiszą, Dyrektor Produkcji w mleczarni Kosów Lacki (OSM)
© kosów lacki (osm)

Janusz Górski: Mleczarnia w Kosowie Lackim (OSM) operuje na rynku mleczarskim już od blisko 100 lat. Jaką część Państwa działalności stanowi produkcja serów białych, a jaką część – serów podpuszczkowych? Które z nich są kołem zamachowym sprzedaży?

Joanna Zawisza: Twarogi w naszej spółdzielni produkowane są ręcznie, co wyróżnia je spośród twarogów dostępnych na rynku. Niezmienna receptura i tradycyjna metoda produkcji pozwoliły nam na uzyskanie certyfikatu „Jakość Tradycja”. W ofercie mamy krajankę tłustą, półtłustą oraz chudą w różnej gramaturze (250 g, 400 g, 800 g), twarogi formowane (250 g) oraz twaróg półtłusty mielony w osłonce. Na sery twarogowe przeznaczamy ok. 30% mleka przerobowego.

pokaż
© aldi polska
Aldi Polska: Masło lokomotywą sprzedaży
Rozmowa z Martą Pinocy, Starszym Menadżerem Kategorii, Aldi Polska
© aldi polska

Janusz Górski: Handlowcy przyznają od lat, że nabiał to podstawa koszyka zakupowego. Jaka jest Państwa zdaniem kondycja sprzedaży w kategorii nabiałowej, porównując początek 2024 r. z początkiem 2023 r.?

Marta Pinocy: W czasie inflacji czynnikami decydującymi o doborze produktów nabiałowych do podstawowego koszyka zakupowego są przede wszystkim wysoka jakość danego asortymentu oraz promocje, które przekładają się na realną oszczędność w portfelu klienta. Zainteresowanie nabiałem w Aldi rok do roku utrzymuje się na tym samym poziomie. Jednak warto tutaj dodać, że rola zmiany nawyków żywieniowych ma także znaczenie – Polacy ograniczają spożycie nabiału ze względu na aspekty zdrowotne czy ekologiczne. 

pokaż
© spar polska
SPAR Polska: Rozwijamy markę SPAR w segmencie nabiału
Rozmowa z Waynem Hodsonem, Prezesem Zarządu sieci SPAR w Polsce
© spar polska

Janusz Górski: Nabiał stanowi jedną z podstaw koszyka zakupowego Polaków. Jak oceniają Państwo perspektywy popytu w tej kategorii produktowej, biorąc pod uwagę jej popularność, atrakcyjność cenową i zawartość portfela nabywców?

Wayne Hodson: Popyt na nabiał jest nieustannie mocny – Polacy bardzo lubią produkty mleczne i regularnie je kupują. Nabiał jest ważnym elementem asortymentu, dlatego marka SPAR wprowadziła do oferty nowość w tej kategorii – mleko UHT 1 litr w dwóch wariantach: 1,5% oraz 3,2% tłuszczu. Mleko SPAR ma wyjątkowo atrakcyjną cenę detaliczną i opakowanie spójne z trendami rynkowymi. 

pokaż
© łowicz (osm)
Łowicz (OSM): Zrealizowaliśmy ambitne cele
Rozmowa z Iwoną Grzybowską, Prezes Zarządu mleczarni Łowicz (OSM)
© łowicz (osm)

Janusz Górski: Pani Prezes, rosnąca w 2023 roku inflacja zmusiła gospodarstwa domowe do oszczędności i weryfikacji koszyka zakupowego. Czy Spółdzielnia odczuła to spowolnienie?

Iwona Grzybowska: Rok 2023 był kolejnym trudnym okresem, z którym przyszło się zmierzyć nam i całemu sektorowi. O ile udało się złapać lekki oddech po trudnym pandemicznym roku 2021, który już był czasem niezwykle trudnym, nieprzewidywalnym, zaskakującym i daleko odbiegającym od przyjętych planów, tak rozpoczęta w lutym 2022 r. inwazja Rosji na Ukrainę zaskoczyła i przeraziła wszystkich. 

pokaż
Włoszczowa (OSM): Zwiększyliśmy produkcję serów twardych i twarogów
Rozmowa z Ryszardem Piziorem, Prezesem Zarządu mleczarni Włoszczowa (OSM)

Janusz Górski: Panie Prezesie, bliskość tamtego katastrofalnego dla branży mleczarskiej pierwszego kwartału 2023 r. niesie pytania o zagrożenie podobnymi wydarzeniami w tym roku. Czy widzi Pan takie ryzyko czy jest ono już tylko wspomnieniem?

Ryszard Pizior: Na ówczesną sytuację należy patrzeć z perspektywy dłuższego okresu. W 2022 r. przeżywaliśmy wielki boom cenowy, ale pamiętajmy, z czego on wynikał. Rozpoczęła się wojna w Ukrainie, pojawił się kryzys energetyczny. A branża spożywcza jest mocno narażona na to, co się dzieje na świecie. Problemy szybko odbijają się na cenach żywności i energii na giełdach. 

pokaż
© sertop
Sertop: 50 lat minęło
Rozmowa z Andrzejem Skapczykiem, Prezesem Zarządu firmy Sertop
© sertop

Janusz Górski: Panie Prezesie, firma Sertop obchodzi jubileusz 50-lecia swojej działalności. Jakie były kamienie milowe rozwoju przedsiębiorstwa?

Andrzej Skapczyk: W tym roku mija 50 lat od powstania firmy w Tychach. Historia naszego Zakładu sięga już okresu przedwojennego. Wówczas były na rynku dwie topialnie: jedna w Toruniu, a druga w Chorzowie. W 1949 roku topialnia w Chorzowie została upaństwowiona i przeniesiona do budynku przy Centralnej Spółdzielni Mleczarsko-Jajczarskiej.

pokaż
© grupa polmlek
Grupa Polmlek: Efekt ponad plan
Rozmowa z Joanną Kołodyńską, Dyrektor Marketingu Grupy Polmlek
© grupa polmlek

Janusz Górski: Marka Sery z Goliszewa to jedna z kilku marek Grupy Polmlek. Jaki był cel kampanii oraz do kogo chcieli Państwo dotrzeć ze swoim przekazem?

Joanna Kołodyńska: Marka Sery z Goliszewa dołączyła do portfolio Grupy Polmlek w 2022 roku. Tak naprawdę od początku wiedzieliśmy, że chcemy mocno wspierać ten brand i podkreślać jego znaczenie jako marki serów premium. Sery z Goliszewa to naprawdę wyjątkowe produkty wytwarzane od lat według dopracowanych receptur pod czujnym okiem doświadczonych serowarów. Wykorzystaliśmy to, że sery noszą nazwy związane ściśle z powieścią Władysława Reymonta „Chłopi”.

pokaż
© mlekpol (sm)
Mlekpol (SM): Łaciaty Lider Forum
Rozmowa z Dorotą Grabowską, Kierownik Działu Marketingu
© mlekpol (sm)

Janusz Górski: Marka Łaciate to mleczarski pionier polskiego rynku w portfolio głównie młodszych marek należących do mleczarni Mlekpol (SM). Proszę powiedzieć, jakie były cel kampanii oraz grupa docelowa?

Dorota Grabowska: „ŁaciaTY i JA i to, co ważne”, to kampania oparta na wykorzystaniu przysłów jako mądrości i wskazówek, które mogą przyświecać nam w życiu codziennym. ŁaciaTY stworzył współczesną formę sentencji/przysłów, które miały na celu pokazanie wszechstronności zastosowania serków marki Łaciate do bieżących potrzeb konsumentów. 

pokaż
© hochland polska
Hochland Polska: Serek wiejski nie musi być nudny
Rozmowa z Jackiem Wyrzykiewiczem, PR & Marketing Services Manager Hochland Polska
© hochland polska

Janusz Górski: Marka Almette weszła do segmentu serków wiejskich. Do kogo zdecydowali się Państwo dotrzeć, biorąc pod uwagę popularność serków typu cottage i dojrzałość tego rynku?

Jacek Wyrzykiewicz: Tradycyjny rynek serków wiejskich stanowił duże wyzwanie dla nowoczesnej marki, jaką jest Almette. Inspiracja w znalezieniu unikalnej drogi dla rozwoju na nowym rynku przyszła ze strony konsumentów, podkreślających, że lubią tego typu produkty, ale jednocześnie uznają je za nudne. Dlatego postawiliśmy na trzy warianty, a każdy z nich oferuje nie tylko odmienne walory smakowe, ale także różną gęstość i konsystencję.

pokaż
© mlekpol (sm)
Mlekpol (SM): Silne i znane marki odpowiedzią na kryzys
Rozmowa z Małgorzatą Cebelińską, Wiceprezes Zarządu mleczarni Mlekpol (SM)
© mlekpol (sm)

Janusz Górski: Niedługo mija rok od gwałtownej przeceny w eksporcie i na rynku krajowym. Zatrzymanie popytu i załamanie cenowe na rynku mleczarskim przechodzi do historii. Jak Państwo oceniają ten rok?

Małgorzata Cebelińska: To był wyjątkowo trudny rok zarówno dla rolników, jak i przetwórców. SM Mlekpol pozyskuje mleko od ponad 8 tys. dostawców. W 14 zakładach produkcyjnych przetwarzamy dokładnie taką ilość mleka, jaką skupujemy, czyli około 2 miliardów litrów rocznie. Przewaga Mlekpolu polega na skali produkcji oraz na tym, że możemy elastycznie reagować na zmiany rynkowe, zwłaszcza że wytwarzamy wszystkie kategorie produktów nabiałowych.

pokaż
© euroser dairy group
Euroser Dairy Group: Stawiamy na jakość
Rozmowa z Małgorzatą Włodarczyk, Wiceprezes Zarządu i CMO Euroser Dairy Group
© euroser dairy group

Janusz Górski: Mijający 2023 rok zostanie zapamiętany jako rok niestabilności. Przeważająca część producentów w Polsce obniżała ceny produktów, próbując nie dopuścić do dalszego spadku wolumenów w kraju przy spadającym wartościowo eksporcie. Jak w tym czasie zachowywała się z Państwa perspektywy serowa półka premium?

Małgorzata Włodarczyk: Euroser Dairy Group posiada w swojej ofercie produkty premium, które nie reagują znacząco na niestabilność rynkową. Spółka jest właścicielem wielu marek, które przez długie lata obecności na rynkach europejskich wyrobiły sobie renomę oraz pewną pozycję na półkach sieci naszych partnerów. Nawet w czasach niestabilności gospodarczej w przypadku brandowych produktów z oferty Euroser Dairy Group lojalność klientów nie została zachwiana. 

pokaż
© kosów lacki (osm)
Kosów Lacki (OSM): Najgorsze mamy za sobą
Rozmowa z Andrzejem Minarczukiem, Prezesem Zarządu mleczarni Kosów Lacki (OSM)
© kosów lacki (osm)

Janusz Górski: Panie Prezesie, jak Pan by podsumował ten kończący się rok w kontekście sytuacji na rynku wewnętrznym i w eksporcie artykułów mleczarskich?

Andrzej Minarczuk: Dobiega końca dramatycznie trudny rok dla branży mleczarskiej. Jest wiele powodów, by ten rok uznać za najtrudniejszy w ostatnim dziesięcioleciu, a może i dwudziestoleciu. Spadki cen sprzedawanych produktów musiały przełożyć się na niższe ceny płacone rolnikom za mleko. 

pokaż
© zppm
ZPPM: Przed nami nowe wyzwania
Rozmowa z Marcinem Hydzikiem, Prezesem Zarządu Związku Polskich Przetwórców Mleka
© zppm

Janusz Górski: Panie Prezesie, spróbujmy dokonać podsumowania ostatnich miesięcy w handlu międzynarodowym commodities oraz w popycie krajowym. Jak wygląda sytuacja przez pryzmat twardych liczb w produkcji, eksporcie, imporcie i sprzedaży krajowej?

Marcin Hydzik: Mimo spadku cen mleka surowego o prawie 23% i zapowiedzi ograniczania produkcji w gospodarstwach skup mleka w Polsce w okresie od stycznia do lipca 2023 r. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego wzrósł o 1,46%. W tym samym czasie produkcja OMP wzrosła o ponad 6%, serów o niemal 5% i produktów fermentowanych o prawie 4,5%.

pokaż
© zppm
ZPPM: Szanse i wyzwania w mleczarstwie AD 2024
Rozmowa z Marcinem Hydzikiem, Prezesem Zarządu Związku Polskich Przetwórców Mleka (ZPPM)
© zppm

Janusz Górski: Choć polska branża mleczarska przeżywa obecnie dekoniunkturę, to są obszary, których nie można lekceważyć w perspektywie długoterminowej – to sprawy związane z dekarbonizacją i rolnictwem węglowym. Proszę przybliżyć, jakie wyzwania stoją przed nami i branżą mleczarską w tym zakresie.

Marcin Hydzik: Rzeczywiście, obecnie zarówno zakłady przetwórcze, jak i rolnicy są skoncentrowani na kryzysie na rynku mleka i trudno się dziwić. Trudna sytuacja, z którą mamy teraz do czynienia, spowoduje, że na rynku będziemy mieli zwiększoną falę przejęć i upadłości.

pokaż
© auchan polska
Auchan Polska: Produkty pierwszej potrzeby zyskują, ale…
Rozmowa z Robertem Sikorskim, Dyrektorem Grupy Produktów Świeżych w Auchan Retail Polska
© auchan polska

Janusz Górski: Panie Dyrektorze, ostatni rok przyniósł niezwykłą huśtawkę na rynku handlu żywnością, szczególnie po stronie nabiału. W opinii producentów nastąpił wręcz krach cenowy w obrocie międzynarodowym i krajowym. Miało to związek ze spadkiem popytu i pogorszeniem nastrojów konsumenckich wskutek inflacji. Chciałbym zapytać, jak zmienił się rynek nabiału na przestrzeni ostatniego roku.

Robert Sikorski: Ubiegły rok przyniósł duże zmiany na całym rynku spożywczym, w tym również nabiałowym. Wzrost cen surowców, koszty energii elektrycznej, gazu, koszty pracy przełożyły się na ceny oferowane przez producentów. Wzrost cen jest kwestią wrażliwą zarówno dla sprzedawcy, jak i konsumenta. 

pokaż
© piątnica (osm)
Piątnica (OSM): Silna marka to sposób na trudne czasy
Rozmowa ze Zbigniewem Kalinowskim, Prezesem Zarządu mleczarni Piątnica (OSM)
© piątnica (osm)

Janusz Górski: Panie Prezesie, jak wszyscy wiemy, w ostatnim kwartale 2022 r. wystąpiły symptomy krachu, który spełnił się w styczniu 2023 r. Minęło jednak trochę czasu… i zaczynamy się odbijać od dna. Jakie widzi Pan symptomy poprawy?

Zbigniew Kalinowski: Jednym ze znaków poprawy sytuacji jest fakt, że konsumenci po okresie dużego zaskoczenia i zaniepokojenia rosnącymi cenami wracają do swoich przyzwyczajeń zakupowych. Oczywiście nadal widoczna jest wrażliwość konsumentów na ceny, szukanie tańszych alternatyw, a co za tym idzie – wzrost zainteresowania markami własnymi. 

pokaż
© lidl
Lidl Polska: Lidlowe ceny i zrównoważona produkcja to część naszej misji
Rozmowa z Aleksandrą Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications and CSR w Lidl Polska
© lidl

Janusz Górski: Całkowita sprzedaż produktów nabiałowych zatrzymała się w swojej dynamice pod koniec 2022 r. W pierwszym kwartale 2023 r. sieci handlowe usilnie pracowały nad pobudzeniem popytu w tej kategorii. Jakie działania realizował firma Lidl Polska w tym czasie?

Aleksandra Robaszkiewicz: W Lidl Polska tworzymy wartość dla klienta poprzez wypełnianie naszej codziennej misji, jaką jest zapewnianie społeczeństwu produktów spożywczych i najpotrzebniejszych artykułów wysokiej jakości w niskich, lidlowych cenach, wyprodukowanych w sposób zrównoważony. 

pokaż
© koło (osm)
Koło (OSM): Schody głęboko w dół
Rozmowa z Czesławem Cieślakiem, Prezesem Zarządu mleczarni Koło (OSM)
© koło (osm)

Janusz Górski: Jest Pan doświadczonym, wieloletnim menadżerem pracującym w branży mleczarskiej. Widział Pan rozmaite kataklizmy w branży nabiału. Może Pan je na chłodno porównać. Jak obecny kryzys wygląda na tle tych wcześniejszych?

Czesław Cieślak: Pracuję ponad 30 lat na stanowisku Prezesa. Uważam, że w rolnictwie były okresy dobrej koniunktury i wzrostów cen, ale bywały i takie lata, kiedy trudno było wytłumaczyć, co wpłynęło na bardzo głębokie spadki. Powiedziałbym, że mniej więcej raz na 5 lat mamy rok do półtora bardzo dobrej koniunktury. Później następuje rok lub nieco dłużej głębokiego spadku. Następne dwa lata wyróżniają się średnim poziomem cen.

pokaż
Strona 1 z 10