Wywiady wszystkich: 208

Strona 1 z 11
© inter-mlecz
Inter-Mlecz: Innowacyjność to powrót do tradycji i zaufanie do marki
Rozmowa z Anetą Suchenek, Kierownik Sprzedaży w firmie Inter-Mlecz
© inter-mlecz

Janusz Górski: Pani Kierownik, dość często widzę poruszające się po Warszawie pojazdy z charakterystycznym logo Inter-Mlecz, które dystrybuują nabiał. Dlatego chciałbym zapytać, jak zmieniły się w ostatnich latach szerokość asortymentu oraz liczba odbiorców Państwa produktów?

Aneta Suchenek: Panie Redaktorze, bardzo dziękuję za zaproszenie firmy Inter-Mlecz, którą mam zaszczyt reprezentować, do udzielenia wywiadu i przedstawienia naszego punktu widzenia w sprawach związanych z rynkiem nabiałowym. Rzeczywiście nasze samochody są widoczne w Warszawie i w jej najbliższych okolicach.

pokaż
© mlekpol (sm)
Mlekpol (SM): Nie zwalniamy tempa
Rozmowa z Małgorzatą Cebelińską, Wiceprezes Zarządu firmy Mlekpol (SM)
© mlekpol (sm)

Janusz Górski: Pani Prezes, skończył się trzeci kwartał 2024 r. Nie sposób nie zwrócić uwagi na kilkumiesięczną zwyżkę cen na unijnym rynku masła oraz krótszą, ale równie istotną zwyżkę notowań cen proszków mlecznych. Jak by Pani oceniła tę sytuację? Skąd te wzrosty?

Małgorzata Cebelińska: Wzrost cen masła i proszków mlecznych na unijnym rynku ma kilka ważnych przyczyn. Wysokie temperatury i susze w różnych krajach Europy lub nadmierne opady w takich państwach jak Niemcy czy Holandia spowodowały blisko 30-procentowy spadek produkcji kukurydzy i sianokiszonek, będących podstawą żywienia krów.

pokaż
© koło (osm)
Koło (OSM): Przyszłość niesie duże możliwości
Rozmowa z Karoliną Mikołajczyk, Wiceprezes Zarządu mleczarni Koło (OSM)
© koło (osm)

Janusz Górski: Pani Prezes, serdecznie gratulujemy objęcia stanowiska Wiceprezesa Zarządu w mleczarni Koło (OSM), a więc w firmie, która jest jednym z czołowych przetwórców mleka w Polsce oraz – dzięki wieloletniej pracy Pani i całego zespołu – jednym z czołowych eksporterów i dostawców krajowego nabiału. Obecnie bierze Pani na barki odpowiedzialność za rozwój Spółdzielni w warunkach trudnych dla branży i niełatwych dla handlu nabiałem. Jak oceniłaby Pani popyt zagraniczny i krajowy w wymiarze ilościowym i wartościowym?

Karolina Mikołajczyk: Pracuję w mleczarni już kilkanaście lat, przeszłam od stanowiska referenta do kierownika działu handlu i eksportu. Z powodu naturalnych zmian od 1 kwietnia pełnię funkcję Wiceprezesa ds. Handlu. Pod moją opieką nadal znajduje się dział handlu i eksportu. OSM w Kole jest wiodącym eksporterem, około 40% naszych wolumenów wysyłamy na rynki pozaunijne. W obecnym czasie nadprodukcja mleka dotyczy wszystkich krajów Unii więc sprzedaż nabiału na te rynki jest znikoma.

pokaż
© pim
Polska Izba Mleka: Zrównoważenie to konieczność
Rozmowa z Agnieszką Maliszewską, Wiceprezes COGECA, Dyrektor Polskiej Izby Mleka
© pim

Janusz Górski: Jak wynika z danych unijnych, mamy w UE wzrost produkcji mleka o 1%, a po uwzględnieniu roku przestępnego +0,3% (za okres styczeń – maj). Co to oznacza w kontekście obecnych cen sprzedaży artykułów mleczarskich na wspólnotowym rynku?

Agnieszka Maliszewska: Europejski wzrost o 1% jest w swojej skali niewielki, ale w Polsce to już 3,5–4%. W przypadku niektórych zakładów i spółdzielni dynamika skupu jest jeszcze wyższa. Będzie ona dalej rosła i prawdopodobnie w kolejnych latach będziemy wysuwać się na czołówkę w produkcji europejskiej. 

pokaż
© newcold
NewCold: Nowy wymiar mrożenia lodów
Rozmowa z Marcinem Turskim, Dyrektorem Handlowym NewCold CEE
© newcold

Janusz Górski: NewCold niedawno świętował ważny etap w budowie nowego centrum logistycznego w Nowym Modlinie. Czy mógłby Pan opowiedzieć więcej o tym wydarzeniu i jego znaczeniu?

Marcin Turski: Wydarzenie Modlin Milestone Celebration było dla nas niezwykle ważnym momentem. Zgromadziło ono przedstawicieli lokalnych przedsiębiorstw oraz organizacji rządowych, co podkreśla strategiczne znaczenie tej inwestycji zarówno dla Polski, jak i całego regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Nowe centrum logistyczne, które budujemy w Nowym Modlinie, to jeden z najnowocześniejszych obiektów na świecie.

pokaż
© grupa mlekovita
Grupa Mlekovita: Mlekovita dynamicznie się rozwija
Rozmowa z Dariuszem Sapińskim, Prezesem Zarządu Grupy Mlekovita
© grupa mlekovita

Janusz Górski: Panie Prezesie, minęło pierwsze półrocze. To dobry moment na podsumowania. Jak Pan ocenia wielkość skupu surowca w Mlekovicie, zmiany wolumenów sprzedaży oraz realną siłę popytu konsumenckiego?

 Dariusz Sapiński: Mlekovita, jak i cała branża mleczarska, mierzą się w ostatnim czasie z wieloma wyzwaniami. W pierwszym półroczu br. skumulowało się wiele trudnych kwestii, np. obowiązkowe wpłaty na Fundusz Ochrony Rolnictwa czy zniesiona zerowa stawka VAT na produkty spożywcze, w tym mleczarskie, ale mimo to minione 6 miesięcy możemy ocenić pozytywnie. Sprzedaż w Grupie Mlekovita rośnie, skup osiąga dwucyfrową dynamikę.

pokaż
© carrefour polska
Carrefour Polska: Nowości, innowacje i świadomość ożywiają rynek
Rozmowa z Marzeną Łagodowską, Menadżer Grupy Produkty Świeże w Carrefour Polska
© carrefour polska

Janusz Górski: Wielu fachowców nurtuje pytanie o rzeczywistą kondycję kategorii nabiał w kraju. Jak Państwa zdaniem wygląda obecna sytuacja, biorąc pod uwagę: przygasającą inflację, poziom ostrożności zakupowej konsumentów oraz ich podatność na akcje promocyjne? Czy kryzys w handlu nabiałem się skończył, czy trwa?

Marzena Łagodowska: Obserwujemy dynamiczne zmiany w zakresie sprzedaży produktów nabiałowych, które są odpowiedzią na aktualne uwarunkowania rynkowe. Wzrost zainteresowania ofertami promocyjnymi oraz produktami marki własnej Carrefour świadczy o zwiększonej ostrożności zakupowej konsumentów, którzy szukają produktów dobrej jakości, ale w bardziej przystępnych cenach. Widać to w naszym portfolio, gdzie skupiamy się obecnie na rozwijaniu marki Simpl, dostępnej w naszej sieci na wyłączność i oferującej najtańsze w danej kategorii produkty pierwszej potrzeby. 

pokaż
© grupa chorten
Grupa Chorten: Zakładamy stabilny rozwój kategorii
Rozmowa z Mirosławem Oleksiejem, Dyrektorem Sprzedaży kategorii świeżej w Grupie Chorten
© grupa chorten

Janusz Górski: Nabiał należy do podstawowych produktów z koszyka zakupowego. Cieszy się opinią pokarmu naturalnego i odżywczego, co powinno sprawiać, że popyt nań jest stabilny. Ale czy tak jest na pewno w 2024 r.? Bo zdania samych mleczarzy są podzielone. Jaka jest Państwa opinia?

Mirosław Oleksiej: W minionym roku konsument z uwagą przyglądał się domowemu budżetowi, w tym także wydatkom w sklepach spożywczych. Choć produkty nabiałowe uznawane są za te pierwszej potrzeby, to faktycznie sprzedaż nie tyle spadła, co zatrzymała się na pewnym poziomie. Natomiast w tym roku w sklepach Chorten widać ożywienie w sprzedaży nabiału, sytuacja ekonomiczna się ustabilizowała, a wiosną i latem konsumpcja produktów mlecznych wzrasta w związku z wyborem lżejszej diety.

pokaż
© grupa polmlek
Grupa Polmlek: Wymiana pokoleniowa następuje w Grupie Polmlek
O korzyściach z wymiany międzypokoleniowej w Polmleku, a także nowych kierunkach polskiego eksportu i opłacalności mleczarskiej produkcji mówią Adam Grabowski i Szymon Borucki menadżerowie młodego pokolenia Grupy Polmlek
© grupa polmlek

Po 30 latach intensywnego rozwoju Polmlek jest jednym z największych polskich producentów spożywczych. Obok silnej pozycji lidera nowoczesnego mleczarstwa, Grupa dynamicznie rozwija się także w branży sokowej oraz podkreśla swoją ekspansję na rynkach światowych. Coraz głośniej mówi się o biznesowym zaangażowaniu w zarządzanie i rozwój Grupy Szymona Boruckiego i Adama Grabowskiego, synów właścicieli i założycieli Grupy Polmlek, Jerzego Boruckiego i Andrzeja Grabowskiego. 

pokaż
© skierniewice (osm)
Skierniewice (OSM): Chcemy zwiększyć produkcję
Rozmowa z Agnieszką Kuleszą, Prezes Zarządu mleczarni Skierniewice (OSM)
© skierniewice (osm)

Janusz Górski: Niedawno objęła Pani obowiązki Prezesa w spółdzielni słynącej z produkcji serów typu mozzarella. Proszę opowiedzieć, jak to się stało, że związała Pani swoją przyszłość z mleczarstwem i jak wyglądała Pani dotychczasowa przygoda z tą branżą?

Agnieszka Kulesza: Jestem absolwentką Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Ukończyłam Wydział Żywienia Człowieka, a następnie studia podyplomowe z zarządzania i marketingu. Szukałam pracy w przetwórstwie. Najpierw pracowałam w branży mięsnej, a potem w innym zakładzie mleczarskim. W mleczarni w Skierniewicach zostałam zatrudniona w 2005 r., gdzie kilkanaście lat pełniłam stanowiska kierownicze, a przez 4 lata byłam Członkiem Zarządu.

pokaż
© arhelan
Arhelan: Zakładamy wzrost popytu na nabiał
Rozmowa z Agnieszką Onacik, Dyrektorem Handlowym Arhelan
© arhelan

Janusz Górski: W minionym roku część rozmówców naszego magazynu wskazywała na kryzys popytu na półce z nabiałem. Jak moglibyśmy ogólnie podsumować kondycję sprzedaży nabiału w 2023 r. i jak obecnie wygląda sytuacja w tej kategorii produktowej?

Agnieszka Onacik: Cała branża FMCG odnotowuje obecnie wyraźny spadek popytu, a 2023 r. był trudny nie tylko w branży mleczarskiej. W pierwszej połowie roku dwucyfrowa inflacja negatywnie wpłynęła na zakupy Polaków, którzy znacznie ograniczali swoje wydatki. Jeśli spojrzymy na sprzedaż ilościową nabiału, to widać wyraźny spadek konsumpcji w stosunku do 2022 r. w całej kategorii. Spadki wolumenu sprzedaży były spowodowane głównie wzrostem cen detalicznych po wdrożeniu dużych podwyżek przez producentów w ostatnich trzech latach.

pokaż
© kosów lacki (osm)
Kosów Lacki (OSM): Podwoiliśmy możliwości przerobowe
Rozmowa z Joanną Zawiszą, Dyrektor Produkcji w mleczarni Kosów Lacki (OSM)
© kosów lacki (osm)

Janusz Górski: Mleczarnia w Kosowie Lackim (OSM) operuje na rynku mleczarskim już od blisko 100 lat. Jaką część Państwa działalności stanowi produkcja serów białych, a jaką część – serów podpuszczkowych? Które z nich są kołem zamachowym sprzedaży?

Joanna Zawisza: Twarogi w naszej spółdzielni produkowane są ręcznie, co wyróżnia je spośród twarogów dostępnych na rynku. Niezmienna receptura i tradycyjna metoda produkcji pozwoliły nam na uzyskanie certyfikatu „Jakość Tradycja”. W ofercie mamy krajankę tłustą, półtłustą oraz chudą w różnej gramaturze (250 g, 400 g, 800 g), twarogi formowane (250 g) oraz twaróg półtłusty mielony w osłonce. Na sery twarogowe przeznaczamy ok. 30% mleka przerobowego.

pokaż
© aldi polska
Aldi Polska: Masło lokomotywą sprzedaży
Rozmowa z Martą Pinocy, Starszym Menadżerem Kategorii, Aldi Polska
© aldi polska

Janusz Górski: Handlowcy przyznają od lat, że nabiał to podstawa koszyka zakupowego. Jaka jest Państwa zdaniem kondycja sprzedaży w kategorii nabiałowej, porównując początek 2024 r. z początkiem 2023 r.?

Marta Pinocy: W czasie inflacji czynnikami decydującymi o doborze produktów nabiałowych do podstawowego koszyka zakupowego są przede wszystkim wysoka jakość danego asortymentu oraz promocje, które przekładają się na realną oszczędność w portfelu klienta. Zainteresowanie nabiałem w Aldi rok do roku utrzymuje się na tym samym poziomie. Jednak warto tutaj dodać, że rola zmiany nawyków żywieniowych ma także znaczenie – Polacy ograniczają spożycie nabiału ze względu na aspekty zdrowotne czy ekologiczne. 

pokaż
© spar polska
SPAR Polska: Rozwijamy markę SPAR w segmencie nabiału
Rozmowa z Waynem Hodsonem, Prezesem Zarządu sieci SPAR w Polsce
© spar polska

Janusz Górski: Nabiał stanowi jedną z podstaw koszyka zakupowego Polaków. Jak oceniają Państwo perspektywy popytu w tej kategorii produktowej, biorąc pod uwagę jej popularność, atrakcyjność cenową i zawartość portfela nabywców?

Wayne Hodson: Popyt na nabiał jest nieustannie mocny – Polacy bardzo lubią produkty mleczne i regularnie je kupują. Nabiał jest ważnym elementem asortymentu, dlatego marka SPAR wprowadziła do oferty nowość w tej kategorii – mleko UHT 1 litr w dwóch wariantach: 1,5% oraz 3,2% tłuszczu. Mleko SPAR ma wyjątkowo atrakcyjną cenę detaliczną i opakowanie spójne z trendami rynkowymi. 

pokaż
© łowicz (osm)
Łowicz (OSM): Zrealizowaliśmy ambitne cele
Rozmowa z Iwoną Grzybowską, Prezes Zarządu mleczarni Łowicz (OSM)
© łowicz (osm)

Janusz Górski: Pani Prezes, rosnąca w 2023 roku inflacja zmusiła gospodarstwa domowe do oszczędności i weryfikacji koszyka zakupowego. Czy Spółdzielnia odczuła to spowolnienie?

Iwona Grzybowska: Rok 2023 był kolejnym trudnym okresem, z którym przyszło się zmierzyć nam i całemu sektorowi. O ile udało się złapać lekki oddech po trudnym pandemicznym roku 2021, który już był czasem niezwykle trudnym, nieprzewidywalnym, zaskakującym i daleko odbiegającym od przyjętych planów, tak rozpoczęta w lutym 2022 r. inwazja Rosji na Ukrainę zaskoczyła i przeraziła wszystkich. 

pokaż
Włoszczowa (OSM): Zwiększyliśmy produkcję serów twardych i twarogów
Rozmowa z Ryszardem Piziorem, Prezesem Zarządu mleczarni Włoszczowa (OSM)

Janusz Górski: Panie Prezesie, bliskość tamtego katastrofalnego dla branży mleczarskiej pierwszego kwartału 2023 r. niesie pytania o zagrożenie podobnymi wydarzeniami w tym roku. Czy widzi Pan takie ryzyko czy jest ono już tylko wspomnieniem?

Ryszard Pizior: Na ówczesną sytuację należy patrzeć z perspektywy dłuższego okresu. W 2022 r. przeżywaliśmy wielki boom cenowy, ale pamiętajmy, z czego on wynikał. Rozpoczęła się wojna w Ukrainie, pojawił się kryzys energetyczny. A branża spożywcza jest mocno narażona na to, co się dzieje na świecie. Problemy szybko odbijają się na cenach żywności i energii na giełdach. 

pokaż
© sertop
Sertop: 50 lat minęło
Rozmowa z Andrzejem Skapczykiem, Prezesem Zarządu firmy Sertop
© sertop

Janusz Górski: Panie Prezesie, firma Sertop obchodzi jubileusz 50-lecia swojej działalności. Jakie były kamienie milowe rozwoju przedsiębiorstwa?

Andrzej Skapczyk: W tym roku mija 50 lat od powstania firmy w Tychach. Historia naszego Zakładu sięga już okresu przedwojennego. Wówczas były na rynku dwie topialnie: jedna w Toruniu, a druga w Chorzowie. W 1949 roku topialnia w Chorzowie została upaństwowiona i przeniesiona do budynku przy Centralnej Spółdzielni Mleczarsko-Jajczarskiej.

pokaż
© grupa polmlek
Grupa Polmlek: Efekt ponad plan
Rozmowa z Joanną Kołodyńską, Dyrektor Marketingu Grupy Polmlek
© grupa polmlek

Janusz Górski: Marka Sery z Goliszewa to jedna z kilku marek Grupy Polmlek. Jaki był cel kampanii oraz do kogo chcieli Państwo dotrzeć ze swoim przekazem?

Joanna Kołodyńska: Marka Sery z Goliszewa dołączyła do portfolio Grupy Polmlek w 2022 roku. Tak naprawdę od początku wiedzieliśmy, że chcemy mocno wspierać ten brand i podkreślać jego znaczenie jako marki serów premium. Sery z Goliszewa to naprawdę wyjątkowe produkty wytwarzane od lat według dopracowanych receptur pod czujnym okiem doświadczonych serowarów. Wykorzystaliśmy to, że sery noszą nazwy związane ściśle z powieścią Władysława Reymonta „Chłopi”.

pokaż
© mlekpol (sm)
Mlekpol (SM): Łaciaty Lider Forum
Rozmowa z Dorotą Grabowską, Kierownik Działu Marketingu
© mlekpol (sm)

Janusz Górski: Marka Łaciate to mleczarski pionier polskiego rynku w portfolio głównie młodszych marek należących do mleczarni Mlekpol (SM). Proszę powiedzieć, jakie były cel kampanii oraz grupa docelowa?

Dorota Grabowska: „ŁaciaTY i JA i to, co ważne”, to kampania oparta na wykorzystaniu przysłów jako mądrości i wskazówek, które mogą przyświecać nam w życiu codziennym. ŁaciaTY stworzył współczesną formę sentencji/przysłów, które miały na celu pokazanie wszechstronności zastosowania serków marki Łaciate do bieżących potrzeb konsumentów. 

pokaż
© hochland polska
Hochland Polska: Serek wiejski nie musi być nudny
Rozmowa z Jackiem Wyrzykiewiczem, PR & Marketing Services Manager Hochland Polska
© hochland polska

Janusz Górski: Marka Almette weszła do segmentu serków wiejskich. Do kogo zdecydowali się Państwo dotrzeć, biorąc pod uwagę popularność serków typu cottage i dojrzałość tego rynku?

Jacek Wyrzykiewicz: Tradycyjny rynek serków wiejskich stanowił duże wyzwanie dla nowoczesnej marki, jaką jest Almette. Inspiracja w znalezieniu unikalnej drogi dla rozwoju na nowym rynku przyszła ze strony konsumentów, podkreślających, że lubią tego typu produkty, ale jednocześnie uznają je za nudne. Dlatego postawiliśmy na trzy warianty, a każdy z nich oferuje nie tylko odmienne walory smakowe, ale także różną gęstość i konsystencję.

pokaż
Strona 1 z 11