Aktualności Polska wszystkich: 3 570

Strona 1 z 179
© gostyń (sm)
Polska
Jak mleczarnia w Gostyniu zmniejszyła energochłonność zakładu
© gostyń (sm)

Zapytaliśmy Stefana Stachowianka, prezesa zarządu mleczarni Gostyń (SM) o to czy spółdzielni w Gostyniu udało się pozyskać inne, nowe źródła energii, aby pokryć zapotrzebowanie najbardziej energochłonnych działów produkcji.

– Tak, jednym z elementów naszej strategii było oczywiście obniżanie wpływu firmy na środowisko przy jednoczesnym obniżaniu kosztów działalności operacyjnej. W ostatnich latach dokonaliśmy przebudowy kotłowni parowej wraz z przyległą infrastrukturą. Efekt to bardzo nowoczesny system wytwarzania pary, który redukuje zużycie gazu ziemnego o blisko 20% w przeliczeniu na tę samą ilość wytworzonej pary.

pokaż
© spomlek (sm)
Polska
Spomlek (SM) realizuje szereg inwestycji
© spomlek (sm)

– Miniony rok był dla nas wymagający, ale przyniósł także wiele powodów do optymizmu. To czas intensywnych działań, które przełożyły się na wzrost przychodów o ponad 15% – powiedział Paweł Gaca, Prezes mleczarni Spomlek (SM). – Osiągnięte wyniki napawają nas dumą i pokazują, że obraliśmy właściwy kierunek. To zasługa zarówno naszych pracowników, jak i rolników, którzy wspólnie z nami tworzą sukces Spomleku. 

Miniony rok obfitował w wyzwania, z których największym była integracja ze spółdzielnią w Bychawie oraz rozwój segmentu produktów „białych” – takich jak twarogi, kefiry czy maślanki.

pokaż
© gostyń (sm)
Polska
Prezes mleczarni Gostyń (SM) o restrukturyzacji
© gostyń (sm)

Zapytaliśmy Stafana Stachowiaka, prezesa zarządu mleczarni Gostyń (SM) o restrukturyzację w polskim mleczarstwie.

– Jest to z pewnością zagadnienie wielowymiarowe i dość złożone, jak w każdym dużym biznesie. Uważam, że trzeba dość dobrze rozumieć zarówno aspekt przetworzenia, jak i procesy sprzedażowe, które obecnie występują na rynku. Po pierwsze, jako przetwórcy łączymy w rynku dwa najistotniejsze elementy: producentów mleka oraz coraz częściej finalne ogniwo sprzedażowe. Najogólniej rzecz biorąc, przetwórcy, spółdzielnie i duże podmioty muszą dostosować się coraz częściej do nowoczesnego modelu handlu. Po drugie, przy tak silnej konkurencji wymogiem jest oferowanie dużej wartości dodanej przy zachowaniu coraz niższych kosztów przetworzenia.

pokaż
© mlekpol (sm)
Polska
Niezbędne jest budowanie silnej marki polskiej gospodarki
© mlekpol (sm)

Zapytaliśmy Tadeusza Mroczkowskiego, prezesa zarządu Mlekpol (SM) o niższą konkurencyjność polskiego eksportu w ostatnich latach.

– Przyczyn spowolnienia w eksporcie należy upatrywać w rosnących cenach energii, pasz oraz pracy, co zwiększa koszty wytwarzania produktów mlecznych. Ponadto kraje, takie jak Nowa Zelandia czy Stany Zjednoczone zwiększają swoją obecność na rynkach, na których dotychczas dominowała Unia Europejska, w tym Polska. Przykładem mogą być tu Chiny, z których dochodzą nas wieści także o systematycznie rosnącej produkcji własnej. Aby wzmocnić polski potencjał, niezbędne są zatem kolejne inwestycje w nowoczesne technologie i poszerzanie asortymentu produktowego, tak aby jeszcze lepiej odpowiadał on na potrzeby konsumentów na całym świecie.

pokaż
© sierpc (osm)
Polska
Sierpc (OSM) stawia nową serownię. Będą nowe sery
© sierpc (osm)

Poprosiliśmy Grzegorza Gańko, prezesa zarządu mleczarni Sierpc (OSM) o przybliżenie działalności inwestycyjnej i zabezpieczenia surowcowego.

– Pracujemy nad nowymi serami przy wykorzystaniu nowych szczepionek, pracujemy nad ich składem i smakiem. Tuż obok obecnego zakładu powstaje nowa serownia. Choć inwestycja ta ma charakter odtworzeniowy wobec obecnej, starzejącej się infrastruktury, to przyświecał nam też cel rozwojowy. Dzięki niej zwiększymy możliwości produkcyjne.

pokaż
© gostyń (sm)
Polska
Gostyń (SM) dokonał niezbędnej transformacji
© gostyń (sm)

Poprosiliśmy Stefana Stachowianka, prezesa zarządu mleczarni Gostyń (SM) o diagnozę obecnej sytuacji w mleczarni.

Panie Prezesie, to chyba dobry moment na rozmowę, bo jeśli wziąć pod uwagę zwyż­ki cen produktów proszkowych i zagęszczonych na rynkach europejskich, Spółdzielnia najgorsze ma chyba za sobą? A były to trudne miesiące… 

– Obecnie należy wziąć pod uwagę kilka zjawisk zachodzących na rynku mleka. W mojej ocenie prostej i jednoznacznej odpowiedzi nie ma z kilku powodów. O ile faktycznie spieniężenie tłuszczów i pochodnych znacznie wzrosło, to również istnieje wiele czynników oddziałujących negatywnie na rynek mleka. W ostatnich dwóch latach ze względu na utratę rentowności wielu eksportowych towarów firmy często koncentrowały swoje działania sprzedażowe na rynku krajowym.

pokaż
© sierpc (osm)
Polska
Sytuacja w mleczarstwie według mleczarni Sierpc (OSM)
© sierpc (osm)

Poprosiliśmy Grzegorza Gańko, prezesa zarządu mleczarni Sierpc (OSM) o scharakteryzowanie sytuacji w branży mleczarskiej. 

Jakie zagrożenia Pan Prezes widzi dla koniunktury w najbliższej przyszłości? 

– Polska, Niemcy i Dania mają wysoki potencjał wzrostu, ale Irlandia i Holandia produkują wyraźnie mniej mleka. Zauważmy, że ceny w Europie wyprzedziły ceny światowe. Skoro Stary Kontynent dysponuje nadwyżkami mleka, które musi eksportować przy niższych cenach światowych, to trzeba będzie do tego w jakiś sposób dokładać. Trudno jest zaś konkurować ze Stanami Zjednoczonymi, trudno jest zdobywać nowe rynki przy rozwijającym się mleczarskie chińskim. 

pokaż
© wart-milk (osm)
Polska
Wart-Milk (OSM) przyłączy zakład w Szczercowie
© wart-milk (osm)

Mleczarnia Wart-Milk (OSM)  z siedzibą w Sieradzu oraz Rolniczo-Produkcyjna Spółdzielnia Mleczarska w Szczercowie zgłosiły Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zamiar koncentracji. Operacja ma polegać na połączeniu obu spółdzielni – których obroty roczne mają się do siebie jak 17 do 1 – w drodze przejęcia drugiej z nich przez pierwszą. Obszarem działalności obu przedsiębiorców jest województwo łódzkie. Poza tym rynek, na który wyroby swe kieruje Wart-Milk, jest o wiele szerszy, jako że jednostka ma za odbiorców znane sieci handlowe, a nadto obecność swą zaznacza na szeregu rynków zagranicznych. 

pokaż
© mlekpol (sm)
Polska
Mamy za sobą udane projekty integracji
© mlekpol (sm)

Zadaliśmy Tadeuszowi Mroczkowskiemu, prezesowi zarządu Mlekpol (SM) kilka pytań dotyczących integracji oraz wyzwań w mleczarstwie.

Czy Pana zdaniem konsolidacja w krajowym mleczarstwie będzie oznaczać konsolidację przetwórstwa w mniejszej liczbie zakładów czy po prostu jakąś formę ich specjalizacji? Jakie są polskie doświadczenia w tej materii i wyzwania dla przyszłości?

– W Polsce procesy konsolidacyjne w mleczarstwie, za sprawą Mlekpolu jako absolutnego pioniera, przebiegają intensywnie od lat 90. Nasza Spółdzielnia ma za sobą wiele udanych przykładów integracji, które pozwoliły na zwiększenie konkurencyjności firmy nie tylko w kraju, ale także za granicą. Dzięki tej strategii m.in. zaadaptowaliśmy się do potrzeb różnych rynków, wprowadzając produkty o wysokiej wartości dodanej i zwiększając skalę eksportu, co było motorem wzrostu branży.

pokaż
© sierpc (osm)
Polska
Już blisko szklanego pulpitu w tłuszczach
© sierpc (osm)

Poprosiliśmy Grzegorza Gańko, prezesa zarządu mleczarni Sierpc (OSM) o diagnozę obecnej sytuacji rynkowej w mleczarstwie.

Jeden z Prezesów powiedział w 2023 r. „Powiedziałbym, że mniej więcej raz na 5 lat mamy rok do półtora bardzo dobrej koniunktury. Później następuje rok lub nieco dłużej głębokiego spadku. Następne dwa lata wyróżniają się średnim poziomem cen”. Według tej tezy powinniśmy mieć teraz fazę odrabiania strat i średniego poziomu cen. W jakiej fazie cyklu koniunkturalnego się znajdujemy?

– Bardzo szanuję Prezesa Czesława Cieślaka za jego osiągnięcia, karierę zawodową i cenię Go jako człowieka. Ma też wiele racji w tych słowach, które wypowiedział ponad rok temu. Ale moim zdaniem dziś świat i cykl koniunkturalny przyspieszyły.

pokaż
© bieluch (sm)
Polska
Bieluch (SM) odbudował poziom skupu
© bieluch (sm)

– Rok 2024 był rokiem wielu zmian w naszej firmie. Wytyczyłem priorytety w poszczególnych działach, które wdrażane były przez cały mijający rok. Dzisiaj mogę powiedzieć, że były to dobrze obrane kierunki, które pozwoliły na właściwy rozwój naszej firmy oraz na osiągnięcie wyjątkowych wyników finansowych w porównaniu do poprzednich lat. Dzięki temu mogliśmy w ostatnich miesiącach tego roku wypłacić wysokie premie zarówno dla naszych dostawców, jak i całej załogi – powiedział Paweł Rysak, prezes Bieluch (SM) i w punktach wylicza konkrety, które udało się zrealizować na przestrzeni ostatnich 15 miesięcy, odkąd objął stanowisko.

pokaż
© temar (pph)
Polska
Mniejsze opakowania coraz bardziej popularne
© temar (pph)

– Rok 2024 okazał się wyjątkowo korzystny dla serów z przerostem pleśni – powiedziała Forum Mleczarskiemu Agata Sowa kierownik działu marketingu Temar (PPH). – Coraz więcej konsumentów w Polsce docenia tę kategorię, która wyróżnia się nie tylko wyjątkowym smakiem, ale również uniwersalnością zastosowań kulinarnych. Jako czołowy dystrybutor znanych marek serów pleśniowych obserwujemy szczególne zainteresowanie serami takimi jak włoska Gorgonzola Dolce i Piccante Igor, których tradycyjne receptury i kremowe konsystencje idealnie wpisują się w gusta wymagających klientów.

pokaż
Polska
Mlekpol (SM) wzmacnia potencjał

Tadeuszowi Mroczkowskiemu, prezesowi zarządu Mlekpol (SM) zadaliśmy kilka pytań dotyczących podsumowania roku.

Panie Prezesie, chciałbym zadać pytanie jaki był 2024 rok dla Mlekpolu, ale myślę, że warto zacząć od mleka. Wiele zakładów mleczarskich odnotowuje co rok niewielkie spadki skupu surowca, przy kosmetycznej zwyżce w skali kraju. Jak to wygląda w Mlekpolu w 2024 r.?

– Mlekpol rokrocznie odnotowuje wzrosty w skupie i produkcji mleka. Cały 2023 rok zamknęliśmy wynikiem 2 009 081 tys. litrów, co daje dynamikę +1,2% w stosunku do 2022 roku. W październiku 2024 roku skupiliśmy natomiast 169 272 641 litrów, czyli +3,3% więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku. W obecnym roku spodziewamy się zatem kolejnej zwyżki, która jest efektem systematycznego zwiększania wydajności produkcji mleka oraz modernizowania gospodarstw naszych dostawców.

pokaż
© cmr
Polska
Mleko bez laktozy utrzymuje swoją pozycję
© cmr

– W sklepach małoformatowych do 300 m2 oraz w supermarketach 301-2500 m2 w okresie od stycznia do września br. mleko bez laktozy stanowiło ok. 8% wszystkich sprzedanych opakowań mleka – o 1 p.p. więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej – powiedział Forum Mleczarskiemu Nikodem Pankowiak, analityk danych sprzedażowych, CMR. – Co ważne, liczba sprzedanych opakowań mleka bez laktozy wzrosła w tym czasie o 6%, podczas gdy kategoria mleka „zwykłego” zaliczyła w tych kanałach wyraźne, bo 10-procentowe spadki w liczbie sprzedanych opakowań. Dlaczego mimo tak dużych spadków mleka „zwykłego” mleko bez laktozy nie rośnie w sklepach małoformatowych i supermarketach szybciej?

pokaż
© gfk
Polska
Ujemny trend w mleku do kawy
© gfk

– Wśród polskich gospodarstw domowych trudno znaleźć takie, które nie kupują mleka w dowolnym celu konsumpcyjnym, w tym do kawy – powiedziała Forum Mleczarskiemu Anna Michalak senior consultant w panelu gospodarstw domowych CPS GfK / YouGov. –  A jak to jest z kategorią mleczka do kawy? Po tę kategorię sięga 24% wszystkich gospodarstw domowych w Polsce (MAT czerwiec 2024) i choć liczba kupujących pozostaje mniej więcej stabilna, to od 3 lat widzimy ujemny trend kategorii w ujęciu ilościowym.

pokaż
© gfk
Polska
Twarogi będą dalej rosły
© gfk

– Kategoria serów białych typu twarogowego odnotowała w ostatnim roku (październik 2023 – wrzesień 2024) wzrost pod względem zakupionego wolumenu o 4,9% (do ponad 138 tys. ton) w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej – powiedział Forum Mleczarskiemu Michał Polak, junior consultant w panelu gospodarstw domowych CPS GfK / YouGov. – Wartość zakupów kategorii wzrosła nieco bardziej – o 6,9% (do 2,64 mld zł), a to za sprawą wyższej średniej ceny (+1,9%) w tej kategorii. Produkty kupowane są przede wszystkim jako pakowane – stanowią one nieco ponad 93% pod względem zakupionego wolumenu. Sery twarogowe kupowane na wagę stanowią zaledwie ok. 6,5% zakupów całej kategorii w ujęciu wolumenowym. Proporcja ta utrzymuje się na podobnym poziomie w obu analizowanych okresach.

pokaż
adm nutrition / wild
Polska
Ceny wsadów owocowych zależą od zmian klimatycznych, pogody i cen na giełdach
adm nutrition / wild

Zapytaliśmy Mirosława Michnowicza, dyrektora zarządzającego ADM Nutrition / Wild o zmiany klimatyczne w krajowym rolnictwie w kontekście dostępności i jakości oraz cen wsadów do produktów nabiałowych?

– Trzeba powiedzieć, że surowiec pozostaje głównym faktorem kosztotwórczym. Patrząc na zawartość owoców we wsadzie, która waha się między 40–50% plus cukier, to mamy przeważającą część kosztów w wyrobie gotowym. I oczywiście: to, jak kupujemy, gdzie kupujemy i za ile kupujemy ma tu decydujący wpływ. Z naszej strony staramy się trzymać w ryzach koszty swojej produkcji i pilnować, żeby z tego powodu nie musieć w drastyczny sposób podnosić cen. Jeśli chodzi o surowiec, to często jesteśmy zależni od tego, co się dzieje na świecie. Zarówno w kontekście zmian klimatycznych, pogody, jak i ruchów na światowych giełdach.

pokaż
© kosów lacki (osm)
Polska
Mleczarnia Kosów Lacki (OSM) zwiększyła produkcję serów
© kosów lacki (osm)

– Największą popularnością spośród serów szwajcarsko-holenderskich cieszą się Baron i Edamer – powiedziała Joanna Zawisza, dyrektor produkcji / główny technolog w mleczarni Kosów Lacki (OSM). – Są to sery produkowane z wyselekcjonowanego mleka od naszych dostawców z terenu Nadbużańskiego Parku Krajobrazowego. Dopracowana receptura, technologia dojrzewania i doświadczenie serowarów pozwoliły nam na uzyskanie wielu prestiżowych nagród konsumenckich i docenienie przez szefów kuchni. W tym roku obserwujemy wzrost zainteresowania serami szwajcarsko-holenderskimi i w większości przestawiliśmy produkcję w tym kierunku.

pokaż
© adm nutrition / wild
Polska
Naturalność i redukcja cukru to trendy ostatnich lat
© adm nutrition / wild

Zapytaliśmy Mirosława Michnowicza, dyrektora zarządzającego ADM Nutrition / Wild o to, jaka jest struktura produkcji owocowej i zarazem struktura popularności smaków na krajowym rynku napojów mleczarskich, serków i deserów? Czy rynek w tych kategoriach nadal się zmienia?

– Można powiedzieć, że zmiany są bardzo niewielkie. Już od ponad 27 lat w zakładzie w Mrągowie produkujemy i stąd dostarczamy dodatki owocowe różnym zakładom mleczarskim. Praktycznie od początku naszej działalności najważniejsze, najbardziej popularne smaki to: truskawka, wiśnia, brzoskwinia i owoce leśne. I w zasadzie do dnia dzisiejszego największy udział w produkcji mają właśnie te smaki. Oczywiście co jakiś czas pojawiają się nowe koncepcje i mnóstwo pomysłów – zarówno ze strony naszych klientów, jak i z naszej inicjatywy. Natomiast one nigdy nie przebiły się w takich ilościach, żeby przeskoczyć te cztery podstawowe smaki. Może poza jednostkowymi przypadkami i raczej krótkookresowo.

pokaż
© grupa mlekovita
Polska
Mlekovita zbliżyła się do 9 mld zł obrotu
© grupa mlekovita

– Przez 11 miesięcy tego roku osiągnęliśmy wartość sprzedaży na poziomie ponad 8,9 mld zł, to wzrost o 9,82 procent. Już 5 grudnia wykonaliśmy plan z roku ubiegłego – mówił prezes zarządu Grupy Mlekovita Dariusz Sapiński podczas uroczystego spotkania, wskazują również na wprowadzonych kolejnych 60 nowości, w tym innowacyjne produkty na bazie mleka pierwotnego A2A2. – To wszystko nie byłoby możliwe bez naszego wspólnego wysiłku. Mamy ciągle ogromne ambicje, głód sukcesu, jesteśmy bardzo pracowici – mamy ducha przedsiębiorczości. Zaszliśmy daleko, ale ciągle nie jest jeszcze tak, jak byśmy chcieli. Nasze marzenia są ciągle większe. Wciąż mamy potencjał, „nasza rakieta” może polecieć jeszcze wyżej – podkreślał.

pokaż
Strona 1 z 179