Aktualności Polska wszystkich: 3 595

Strona 1 z 180
© intermarché
Polska
Nie tylko młodzi dbają o zdrowie
© intermarché

Zapytaliśmy Justynę Tederko, dyrektor Departamentu Produktów Świeżych w Intermarché jakie istotne trendy w handlu nabiałem narodziły się lub rozwijały w minionym roku? Jaka jest siła poszczególnych trendów? 

– Trendy to silny element rozwoju w każdej kategorii, nie tylko nabiałowej. W tej kwestii panuje duża otwartość na wszelkiego rodzaju nowości. Dostawcy są przygotowani na rosnącą świadomość społeczeństwa. Jeżeli jednak mowa o nabiale, to jest kilka kluczowych elementów, na których ta kategoria budowała swój rozwój asortymentowy. Chodzi przede wszystkim o ciągle rosnącą świadomość zdrowotną. Coraz więcej osób z odpowiedzialnością i świadomie dba o zdrowie. Już nie tylko młodzi chcą wyglądać dobrze, trend ten rozwija się wraz z wiekiem, stylem życia. Tworzą go zarówno młodzież i pracownicy fizyczni, jak i seniorzy. 

pokaż
© arla foods
Stany Zjednoczone Ameryki
Arla Foods Ingredients pozyska białko w USA
© arla foods

Spółka Arla Foods Ingredients podpisała umowę o produkcję kontraktową z firmą Valley Queen, co zwiększa jej zdolność do zaspokojenia rosnącego popytu na produkty mleczarskie wzbogacone białkiem w USA. Valley Queen będzie produkować składniki z asortymentu produktów Nutrilac ProteinBoost. Opatentowany mikrocząsteczkowy koncentrat białka serwatkowego jest stosowany w celu zwiększenia poziomu białka w produktach spożywczych i napojach zachowując jednocześnie teksturę i smak.

pokaż
© spomlek (sm)
Polska
Globalny popyt i nadchodzące święta napędzają ceny masła
© spomlek (sm)

– Pod koniec roku przewidywałem stabilizację cen masła, ale rzeczywistość okazała się inna. Po szczytowym okresie ceny zaczęły gwałtownie spadać w styczniu i w lutym. Teraz jednak obserwujemy powrót do wzrostów, a rynek wykazuje silne oznaki ożywienia – powiedział Paweł Gaca, Prezes mleczarni Spomlek (SM).

W ostatnich dwóch latach ceny masła (tłuszczu mlecznego) budzą emocje z uwagi na wysokie ceny. Wzrosty i spadki tego produktu mają znaczenie nie tylko dla konsumentów, ale również dla producentów mleka oraz całego sektora spożywczego. Jednym z kluczowych czynników wpływających na ceny masła jest wzrost globalnego zapotrzebowania na tłuszcz mleczny.

pokaż
© yougov
Polska
Napoje owsiane najchętniej wybierane w kategorii plant-based
© yougov

– Ostatnie kilka lat było bardzo dobrym czasem dla produktów dedykowanych wegetarianom i weganom – powiedział Forum Mleczarskiemu Grzegorz Mech, Business Development Manager w YouGov CP Poland. – Roślinne zamienniki nabiału oraz mięsa i jego przetworów dynamicznie zyskiwały nabywców, a wolumen i wartość zakupów w tej kategorii rosły w imponującym tempie. Ostatni rok okazał się jednak inny, szczególnie w odniesieniu do mięsa roślinnego – spadła liczba nabywców oraz wolumen zakupów tych produktów. Zgoła odmiennie przedstawiała się sytuacja w przypadku kategorii plant-based dairy, czyli roślinnych alternatyw nabiału.

pokaż
© intermarché
Polska
Nabiał pozostanie perspektywiczny
© intermarché

Zapytaliśmy Justynę Tederko, dyrektor Departamentu Produktów Świeżych w Intermarché o to, czy dane makroekonomiczne są dla Kupców działów nabiał jakimś prognostykiem w ich pracy?

– Dane makroekonomiczne to parametr stanowiący bardzo istotny element przy budowaniu strategii zakupowej firmy – powiedziała nasza rozmówczyni. – Szczególne znaczenie mają w sektorze mleczarskim, ponieważ wpływają na koszty produkcji, popyt i konkurencyjność. Kluczowe są tu ceny surowego mleka uzależnione m.in. od trendów rynkowych, kosztów pasz, warunków pogodowych, polityki rolnej. Dodatkowo pod uwagę należy wziąć koszty energii, paliw, kursy walut czy inflację.

pokaż
© grupa mlekovita
Polska
Mlekovita opublikowała Raport Zrównoważonego Rozwoju 
© grupa mlekovita

Grupa Mlekovita opublikowała Raport Zrównoważonego Rozwoju za lata 2023/2024. Dokument przedstawia informacje niefinansowe firmy zgodne z jej Polityką Zrównoważonego Rozwoju, koncentrując się na pięciu głównych filarach działalności. Mlekovita przedstawiła swój raport w 2025 r. jako pierwsza w branży. Pięć głównych filarów działalności obejmje: misje, wartości i ład zarządczy; ochronę zasobów naturalnych i oddziaływanie na środowisko; odpowiedzialność społeczną; relacje i uczciwość oraz świadome odżywianie. – Raport Zrównoważonego Rozwoju Grupy Mlekovita przygotowaliśmy po raz drugi, ale w tym roku w nieco innej formie, przygotowując się już pod nowe standardy raportowania, którymi zostaniemy objęci od przyszłego roku. Jako Mlekovita bardzo mocno stawiamy na inicjatywy prośrodowiskowe i prospołeczne oraz związane z ładem korporacyjnym,

pokaż
© forum mleczarskie
Polska
Różnice w średniej cenie skupu mleka wynoszą 25 groszy netto
© forum mleczarskie

Według Głównego Urzędu Statystycznego cena skupu mleka w styczniu 2025 r. wyniosła 229,37 zł /1 hl i była wyższa o 10,8% niż w styczniu 2024 r. Cena skupu mleka w odniesieniu do grudnia 2024 r. była o 11,5 % niższa.

Najwyższe ceny w styczniu 2025 r. odnotowano w województwach: lubuskim 242,88 zł/1 hl, dolnośląskim 239,13 zł/1 hl, podlaskim 235,10 zł/1 hl.

pokaż
Polska
Zielony Ład należy dostosować do realiów

– Dążenie do większej równowagi i ochrony środowiska jest słuszne, jednak tempo i zakres wprowadzania nowych przepisów należy dostosować do realiów ekonomicznych gospodarstw i przemysłu. Liczymy, że polska prezydencja w Radzie UE pozwoli na przegląd strategii Zielonego Ładu i uzgodnienie racjonalnych rozwiązań. Zmiany w tym zakresie wydają się konieczne – zaznaczyła Małgorzata Cebelińska. – W Mlekpolu wdrażamy rozwiązania proekologiczne – przykładem jest biogazownia w Grajewie, która redukuje emisję CO2 i produkuje zieloną energię, jednak rosnące ceny nośników energii i związany z tym ogólny wzrost kosztów jest coraz większym problemem dla przemysłu i rolników.

pokaż
grupa polmlek
Polska
Polmlek poszerza dystrybucję marki Koneckie
grupa polmlek

– W portfolio Grupy Polmlek mamy produkty regionalne pod brandem Koneckie, które od momentu przejęcia Mleczarni w Końskich przeszły delikatne odświeżenie szaty graficznej, ale nadal dostępne są w tych samych punktach sprzedaży, w których zazwyczaj poszukiwali ich lojalni klienci – powiedziała Forum Mleczarskiemu Joanna Kołodyńska, dyrektor marketingu w Grupie Polmlek. – Stale rozszerzamy dystrybucję, listujemy w sieciach, ale dbamy o to, aby naszych produktów nie zabrakło w województwach świętokrzyskim i mazowieckim, gdzie są najpopularniejsze. Mleko Koneckie, maślanka i kefir to produkty rotujące najszybciej. 

pokaż
© marlena faerber
Polska
Sery premium odnotowują wzrosty sprzedaży
© marlena faerber

– Rok 2024 przyniósł istotne zmiany w sprzedaży serów premium w naszej ofercie – powiedział Jan Klaczak, wspólnik w firmie Temar. – Pomimo dynamicznej sytuacji rynkowej kategoria serów premium nie tylko utrzymała swoją pozycję, ale wręcz odnotowała wzrost. Klienci coraz częściej sięgają po wyroby wysokiej jakości, co świadczy o rosnącej świadomości konsumentów i ich gotowości do inwestowania w oryginalne produkty. Rok 2025 zapowiada się równie optymistycznie.

pokaż
© hochland polska
Polska
Hochland nadal liderem rynku serów topionych
© hochland polska

– Rynek serów w Polsce w 2024 roku wzrósł o 4,9% (wartość, Nielsen, MAT OCT 2024 vs. MAT OCT 2023), a sam rynek serów topionych wzrósł o 1,6% – powiedział Forum Mleczarskiemu Jacek Wyrzykiewicz, PR & marketing services manager w Hochland Polska. Hochland jako lider ma udział rynkowy w tym segmencie wynoszący 47,1% (wartość, źródło: Nielsen, MAT OCT 2024). W kategorii serów kremowych topionych w centrum zainteresowania są nadal krążki, plasterki i bloczki, które od lat wpisują się w masowe trendy. 

pokaż
© mońki (msm)
Polska
Matowe opakowania serów coraz bardziej popularne
© mońki (msm)

– Popyt na sery typu szwajcarskiego systematycznie rośnie, co odzwierciedla zainteresowanie różnymi formami ich pakowania. W MSM Mońki coraz większą popularnością cieszą się plastry, które oferujemy w gramaturze 150 g – to wygodne rozwiązanie dla klientów indywidualnych. Plastry o wadze 750 g i bloki 4 kg są natomiast najczęściej wybierane przez gastronomię i sektor HoReCa – powiedziała Forum Mleczarskiemu Ewa Polińska, ekspert, mleczarnia Mońki (MSM). 

pokaż
© grupa mlekovita
Polska
Prezes Mlekovity apeluje do Rady Polityki Pieniężnej o osłabienie złotówki
© grupa mlekovita

Prezes największej spółdzielczej grupy mleczarskiej w Europie Środkowo-Wschodniej wskazuje, że silna złotówka osłabia nie tylko polskie mleczarstwo, ale i całą polską gospodarkę. Wskazuje, że mocny złoty przynosi więcej negatywnych skutków niż korzyści dla gospodarki. – Mocny złoty budzi obawy o konkurencyjność polskich eksporterów. Sprzyja za to kapitałowi spekulacyjnemu z zagranicy. Stanowi to istotne zagrożenie dla naszych dostawców – polskich rolników, którym gwarantujemy skup produkowanego przez nich surowca – powiedział Prezes Zarządu Grupy Mlekovita Dariusz Sapiński. 

pokaż
Polska
Mleczarnia w Kosowie Lackim (OSM) zainwestuje w linie do produkcji serów

Najbardziej oczekiwaną inwestycją w br. w mleczarni Kosów Lacki (OSM) jest inwestycja w budowę linii do produkcji sera niedojrzewającego z przyprawami o nazwie Jędrula. To ser, który zbiera bardzo dobre opinie na rynku, a którego produkcja w tej chwili okazuje się bardzo pracochłonna. – Pracujemy również nad produkcją sera dojrzewającego z przyprawami. Zamierzamy niebawem rozpocząć budowę nowej maszynowni chłodniczej, której zadaniem będzie zabezpieczenie zakładu w chłód na długie lata. Do tego dochodzi konieczna przebudowa stacji trafo.

pokaż
© carrefour polska
Polska
Carrefour stworzył strefy wysokoproteinowe
© carrefour polska

W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie Polaków aktywnym stylem życia, Carrefour Polska stale poszerza swoją ofertę o produkty, które charakteryzują się wyższą zawartością białka, w porównaniu do ich standardowych odpowiedników. Sieć stworzyła właśnie w ponad 80 sklepach w Polsce specjalne strefy wysokoproteinowe, w których osoby aktywnie uprawiające sport znajdą już ponad 150 różnych artykułów z tej kategorii.

pokaż
© forum mleczarskie
Polska
SOT chce przejąć Alpan
© forum mleczarskie

7 lutego br wpłynął wniosek Spółdzielni Obrotu Towarowego Przemysłu Mleczarskiego z siedzibą w Białymstoku do UOKiK dotyczący zamiaru koncentracji w postaci przejęcia przez SOT kontroli nad spółką Alpan Maciej Pankiewicz w Warszawie.

Jak podaje UOKiK zgłaszający prowadzi działalność w formie spółdzielni osób prawnych. Spółdzielnia jest obecna na rynku od ponad 30 lat, a przedmiotem jej działalności jest sprzedaż hurtowa i detaliczna produktów (w tym artykułów mleczarskich) na obszarze wybranych rejonów Polski i poza nią. Aplan również prowadzi działalność polegającą na sprzedaży hurtowej i detalicznej produktów (w tym artykułów mleczarskich) na obszarze niektórych rejonów Polski i poza nią.

pokaż
© strategia polskiego mleczarstwa
Polska
Wybrane zagadnienia ze strategii dla polskiego mleczarstwa
© strategia polskiego mleczarstwa

7 lutego informowaliśmy naszych Czytelników o inicjatywie 5 organizacji mleczarskich, które zdecydowały się wspólnie budować Mleczarską Mapę Drogową dla realizacji strategii dla polskiego mleczarstwa. Forum Mleczarskie zapoznało się z dokumentem, który liczy 50 stron i poniżej przedstawiamy niektóre wątki, jakie pojawiły się w dwóch pierwszych częściach tego dokumentu. Z pełnym dokumentem można zapoznać się pobierając go stąd.

pokaż
© © forum mleczarskie
Polska
Organizacje mleczarskie zaprezentowały Mleczarską Mapę Drogową
© © forum mleczarskie

 – Zależało nam na tym, żeby stworzyć bazę do budowy strategii polskiego sektora mleczarskiego – powiedziała Agnieszka Maliszewska. – Do tej pory taka solidna strategia, która by była później implementowana i uznana przez cały sektor nie była stworzona.

W dziele budowy mapy drogowej dla strategii sektora mleczarskiego w Polsce do stołu usiadły wszystkie polskie organizacje mleczarskie oraz eksperci zewnętrzni. W ostatnim roku wypracowano najważniejsze elementy mapy drogowej, a prace nad dokumentem będą trwały przez cały 2025 r. Mapa będzie też aktualizowana wraz ze zmianą sytuacji międzynarodowej.

pokaż
© forum mleczarskie
Polska
Mleczarnia Łapy (SM) „ma zadyszkę finansową”
© forum mleczarskie

Końcówka 2024 r. i początek 2025 r. to był bardzo dobry czas dla zakładów mleczarskich. Po kryzysie cenowym z 2023 r. i pierwszej połowy 2024 r. pozostały tylko koszmarne wspomnienia. Ich efektem było też osłabienie niektórych mniejszych firm mleczarskich. Dotyczy to m.in. producentów proszków. Ciekawy jest przypadek mleczarni Łapy (SM), podmiotu, który w 2023 r. odnotował kosmetyczny spadek przychodów do 86,18 mln zł. Zysk netto mleczarni wyniósł wtedy 79 tys. zł.

pokaż
© forum mleczarskie
Polska
Cuiavia sp. z o.o. chce przejąć Cuiavia (OSM)
© forum mleczarskie

W dniu 27 stycznia 2025 r. do UOKiK wpłynął wniosek firmy Cuiavia sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie dotyczący przejęcia przez nią mleczarni Cuiavia Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej w Inowrocławiu. Koncentracja polegać będzie na nabyciu przez Cuiavia sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Iksińskiej 28A, 03-569 Warszawa, wpisanej do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie...

pokaż
Strona 1 z 180