
Kto kupuje sery pleśniowe? Gdzie leżą klucze do wzrostu?

– Kategoria serów pleśniowych w okresie styczeń–lipiec 2025 znalazła nabywców w ponad 57% polskich gospodarstw domowych – powiedział Forum Mleczarskiemu Grzegorz Mech, Business Development Manager YouGov. – Średnio każde z nich włożyło ser pleśniowy do koszyka ponad 5 razy, za każdym razem kupując nieco ponad 20 dag i wydając jednorazowo na zakup prawie 9 zł. Przeciętnie każde z kupujących gospodarstw kupiło łącznie w tym okresie ponad 1 kg serów pleśniowych i wydało na zakupy kategorii bez mała 48 zł. W okresie 7 pierwszych miesięcy br. polskie gospodarstwa domowe kupiły ponad 9 tys. ton serów z pleśnią i wydały na ten cel ponad 380 mln zł.


– Porównując to z analogicznym okresem rok wcześniej możemy jednoznacznie stwierdzić, że sytuacja kategorii jest bardzo stabilna. Zaobserwowane zmiany są niewielkie. Wolumen zakupów na zbliżonym poziomie, częstotliwość dokonywania zakupów i wolumen na nabywcę także, zmiana średnich cen oraz wartości zakupów kategorii na poziomie zbliżonym do wskaźnika inflacji.
– Warto w tym miejscu zauważyć, że wzrosła liczba nabywców. Wzrost o nieco ponad 0,2 p.p. nie jest być może imponujący, ale oznacza pozyskanie ponad 32 tys. nowych nabywców. Wśród serów pleśniowych zdecydowanie największym zainteresowanie nabywców cieszy się ser camembert stanowiący bez mała 70% wolumenu zakupów dokonywanych przez gospodarstwa domowe w Polsce. Na drugim miejscu są sery „blue” (ok. 16% wolumenu zakupów), a potem ser brie odpowiadający za niecałe 7% rynku. Można powiedzieć, że w kategorii serów pleśniowych produkty markowe i produkty marek własnych sieci handlowych podzieliły się rynkiem fifty-fifty. Wartościowo dominują sery pod markami producentów, wolumenowo większe znaczenie mają produkty private label. Sklepami wybieranymi przez największą liczbę nabywców w zakupach kategorii serów pleśniowych są dyskonty. Zakupów kategorii w okresie styczeń–lipiec 2025 dokonało tam ponad 44% polskich gospodarstw domowych. Sklepy wielkopowierzchniowe są zdecydowanymi liderami w zakupach kategorii – supermarkety i hipermarkety na miejsce dokonania zakupów wybrało po ok. 15% nabywców. Udziały kanałów dystrybucji w wolumenie i wartości zakupów serów z pleśnią są pochodną popularności poszczególnych typów sklepów. Dyskonty zdecydowanie przodują, odpowiadając za ok. 60% rynku, a cały kanał wielkopowierzchniowy łącznie pokrywa ponad 90% rynku serów pleśniowych – podkreślił Grzegorz Mech z YouGov.
– Analizując zakupy kategorii warto na pewno zwrócić uwagę na zmieniające się zwyczaje żywieniowe Polaków. Przyjrzyjmy się zakupom kategorii serów pleśniowych przez pryzmat segmentów żywieniowych jakie zidentyfikowaliśmy na podstawie analizy rzeczywistych zakupów oraz wywiadów z nabywcami i opisaliśmy w naszym raporcie „Eating Habbits – zwyczaje żywieniowe Polaków”. Najważniejsze segmenty nabywców dla kategorii serów pleśniowych to segment „Nowoczesna Rodzina” oraz segment „Fit & Zdrowie”, odpowiadające odpowiednio za bez mała 24% i ponad 21% wolumenu zakupów kategorii. „Nowoczesna Rodzina” to segment rodzinny, zabiegany, ale zorientowany na jakość życia i jedzenia. Gospodarstwa te czują, że spędzają dużo wartościowego czasu ze swoimi dziećmi, lubią podróżować, wychodzić do kina czy restauracji, uprawiać sport. Poszukują produktów wysokobiałkowych, bez cukru i bio/organic. Sprawdzają oferty sklepów, porównują ceny i czytają opakowania w poszukiwaniu wartości odżywczych. Segment „Fit & Zdrowie” z kolei to segment zorientowany na zdrowie. Osoby z takich gospodarstw domowych regularnie ćwiczą i chcą być w formie. Lubią być w ruchu, podróżować i uprawiać sport. Zwracają uwagę na jedzenie, chcą utrzymać odpowiednią figurę i być zdrowymi. Ograniczają mięso i tłuszcze, jedzą owsianki i piją kranówkę. Unikają cukru i oleju palmowego, jedzą produkty wysokobiałkowe. Warto mieć to na uwadze przygotowując swoją ofertę, zwłaszcza, że są to segmenty, których liczba i znaczenie rośnie - podsumował Grzegorz Mech, Business Development Manager YouGov.
Dane z YouGov Shopper Panel (8000 polskich gospodarstw domowych, zakupy dokonywane przez gospodarstwa domowe na swoje potrzeby – przynoszone do domu) oraz raportu własnego YouGov „Eating Habbits – zwyczaje żywieniowe Polaków”.

