Konsumenci nie mają środków finansowych
– W przypadku cen galanterii mleczarskiej obracamy się poniżej cen z listopada czy grudnia. Jednocześnie widzimy załamanie rynku konsumenta – powiedziała Forum Mleczarskiemu Zofia Just, Wiceprezes Zarządu mleczarni Czarnków (OSM). – W efekcie konsument nie będzie wybierał produktów pełnowartościowych i nie będą one miały szansy wzrostu. Sytuacja na rynku zmieniła się diametralnie od szybkich wzrostów cen do ich spadków. Czy nastąpi stagnacja produkcji czy może spadek? Jeśli rynek nie będzie chłonny, to i produkcja spadnie – dodała nasza rozmówczyni.
– Tymczasem na rynku nie widać środków finansowych. Obserwujemy, że w związku z ograniczeniem dochodów gospodarstw domowych następuje zmniejszenie zakupów oraz przechodzenie na zamienniki masła i serów. Uważam, że produkty nabiałowe do codziennego spożycia zostaną ograniczone. To zaś spowoduje odchodzenie od pełnowartościowych produktów z mleka na rzecz zamienników. Znów zacznie się wprowadzanie produktów z olejami: twarogów i śmietan. A to już przerabialiśmy – przestrzega Zofia Just.
Zapytana o to jakie produkty mleczarskie będą cieszyć się większym zainteresowaniem w tych okolicznościach– odpowiedziała: – Uczono nas, że opakowania mają być mniejsze i cieszyć oko. Tymczasem nie widzę miejsca na dalszy rozwój w tej dziedzinie. Część konsumentów prawdopodobnie przejdzie na kupowanie twarogów w wiaderkach i na opakowania rodzinne. Być może rozwinie się catering, ale trudno jest powiedzieć na pewno.