Aktualności handel wszystkich: 1 018

Strona 1 z 51
© pim
Polska
Nie wystarczy powiedzieć „zobaczymy”
© pim

Janusz Górski: Nie sposób omawiać aktualnej sytuacji bez odniesienia się do ostatniego roku. Czy wiemy, jak zamknął się 2024 r. w zakładach mleczarskich w Polsce? Jak zmieniły się łączne przychody firm, ile z nich wykazało zysk, a ile – straty? 

Agnieszka Maliszewska, dyrektor biura Polskiej Izby Mleka i pierwszą wiceprzewodnicząca COGECA: Ze wstępnych danych, jakie ma Polska Izba Mleka, wynika, że rok 2024 zamknęliśmy zupełnie dobrze. Sygnałami, które o tym świadczyły, były grudniowe premie wypłacone dostawcom. Spółdzielnie uznały, że mogą sobie na to pozwolić. 

W 2024 r. obserwowaliśmy też wyraźną dynamikę wzrostu cen w wyniku rosnącego zapotrzebowania na produkty mleczarskie, zwłaszcza na masło. W związku z tym spieniężenie tych produktów stało na względnie przyzwoitym poziomie. Ale pojawia się tutaj kilka takich kwestii, o których warto powiedzieć.

pokaż
Świat
Masło pozostaje w cenie

Najważniejsze informacje z rynku półproduktów mleczarskich według krótkoterminowego raportu unijnych służb

  • ceny masła w UE: 724 €/100 kg -1,6% w ciągu ostatnich 4 tygodni;
  • ceny SMP w UE: 247 €/100 kg, +0,9% w ciągu ostatnich 4 tygodni;
  • ceny WMP w UE: 436 €/100 kg, -0,2% w ciągu ostatnich 4 tygodni;
  • ceny cheddara w UE: 461 €/100 kg, -0,04% w ciągu ostatnich 4 tygodni.
pokaż
© jeronimo martins
Polska
Kreujemy trendy
© jeronimo martins

– Nabiał od lat zajmuje kluczowe miejsce w ofercie sieci Biedronka i jest jedną z podstawowych kategorii wybieranych przez naszych klientów – powiedział Forum Mleczarskiemu Maciej Bystrzycki, kupiec w sieci Biedronka. – Produkty z tej grupy znajdują się w niemal 50% koszyków zakupowych, co świadczy o ich istotnej roli w codziennych wyborach konsumentów. Tworząc i rozwijając ofertę nabiałową, koncentrujemy się na potrzebach naszych klientów oraz na dynamicznie zmieniających się trendach rynkowych. Wnikliwie obserwujemy preferencje kupujących, aby w odpowiedzi na nie wprowadzać nowe produkty i rozszerzać asortyment. 

pokaż
© jeronimo martins
Polska
Koncentrujemy się na potrzebach klientów
© jeronimo martins

– W ostatnich latach można zaobserwować rosnącą świadomość klientów, którzy przykładają coraz większą wagę do zdrowego odżywiania, składu produktów oraz swoich preferencji i ograniczeń dietetycznych – powiedział Forum Mleczarskiemu Maciej Bystrzycki, kupiec w sieci Biedronka. – Powszechny dostęp do takich informacji sprawił, że konsumenci stali się bardziej świadomi swoich wyborów, a ich oczekiwania względem produktów spożywczych nieustannie rosną. Zwiększona świadomość sprawia, że podczas codziennych zakupów klienci coraz częściej zwracają uwagę na składy i etykiety.

pokaż
© forum mleczarskie
Polska
Bieluch (SM) zwiększa produkcję
© forum mleczarskie

Według informacji, do których dotarło Forum Mleczarskie, spółdzielnia Beiluch (SM) z Chełma może uznać 2024 r. za bardzo udany. Zwróćmy uwagę, że firma prowadzi działalność skupową w oparciu o 216 rodzinnych gospodarstw rolnych i 3 podmioty o osobowości prawnej. – Skup mleka w naszej Spółdzielni wyniósł 28,2 mln litrów mleka tj. 102,8% do 2023 r. – podał zarząd. – Zakupiony surowiec przerobiliśmy na artykuły mleczarskie. W 2024 r. przerobiliśmy 42 483 tys. litrów mleka tj. o 24,3% więcej niż w 2023 r., z tego skup własny 28 237 tys. I. stanowił 66,5%, pozostałą ilość dokupiliśmy od innych podmiotów.

pokaż
© forum mleczarskie
Polska
TMT zwiększyło sprzedaż serów konfekcjonowanych o 26%
© forum mleczarskie

Jak dowiaduje się Forum Mleczarskie, sprzedaż wszystkich produktów, jakie wytworzyła spółka TMT w 2024 r. wyniosła 15,6 tys. ton przy 14 tys. ton w 2023 r., co daje wzrost o 11,9%. Sprzedaż wyprodukowanych serów topionych w 2024 roku wyniosła 1,15 tys. ton, przy 962 tonach w roku 2023. Dało to wzrost o 17,9%. Sprzedaż serów konfekcjonowanych w 2024 roku wyniosła 10 tys. ton przy 7,9 tys. ton w 2023 r. Oznacza to, że wolumen sprzedaży wzrósł o 26,4%. 

pokaż
© mlekpol (sm)
Polska
Stawiamy na dywersyfikację azjatyckich kierunków sprzedaży
© mlekpol (sm)

W czwartek 24 kwietnia 2025 r., podczas XVII Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach, prezes zarządu spółdzielni Mlekpol (SM) Tadeusz Mroczkowski wziął udział w debacie „Polska żywność na rynkach zagranicznych". W panelu poświęconym eksportowi produktów rolno-spożywczych podzielił się doświadczeniami zdobytymi dzięki wieloletniej sprzedaży wyrobów do ponad 100 krajów na całym świecie. Podczas dyskusji Tadeusz Mroczkowski zwrócił uwagę na konieczność dywersyfikacji rynków eksportowych, podkreślając rosnące znaczenie regionów z dodatnimi wskaźnikami demograficznymi.

pokaż
© forum mleczarskie
Świat
Ceny półproduktów mleczarskich stabilne
© forum mleczarskie

Najważniejsze informacje z rynku mleczarskiego według komunikatu służb unijnych

  • ceny masła w UE: 739 €/100 kg -0,1% w ciągu ostatnich 4 tygodni;
  • ceny SMP w UE: 245 €/100 kg -1,1% w ciągu ostatnich 4 tygodni;
  • ceny WMP w UE: 440 €/100 kg +0,7% w ciągu ostatnich 4 tygodni;
  • ceny cheddara w UE: 463 €/100 kg -0,5% w ciągu ostatnich 4 tygodni;
pokaż
Polska
Czy Krasnystaw (OSM) postawi na sprzedaż w kanale nowoczesnym?

– Wchodzimy w 2025 r. z nadzieją, że będziemy nadal zwiększać sprzedaż – podał Zarząd mleczarni Krasnystaw (OSM). – Poszerzamy naszą ofertę o produkty wysokobiałkowe, głównie o jogurt typu skyr, który dzięki wysokiej zawartości białka jest obecnie pożądany przez konsumentów. Liczymy również na dalszy rozwój sprzedaży kefiru. Planujemy w nowym roku wprowadzić go szerzej na rynki zagraniczne. Szansę na zwiększenie sprzedaży dają również nasze owsianki, których popularność na rynku stale rośnie. Rosnące dynamicznie udziały marek własnych głównie w dyskontach nakazują nam również to uwzględnić w naszym biznesie.

pokaż
© forum mleczarskie
Świat
Nabiał z USA bardziej konkurencyjny na rynkach światowych
© forum mleczarskie

Najważniejsze informacje z rynku mleczarskiego według Komisji Europejskiej

  • ceny masła w UE: 738 €/100 kg -0,4% w ciągu ostatnich 4 tygodni;
  • ceny SMP w UE: 244 €/100 kg -2,1% w ciągu ostatnich 4 tygodni;
  • ceny WMP w UE: 435 €/100 kg -0,5% w ciągu ostatnich 4 tygodni;
  • ceny cheddara w UE: 461 €/100 kg -1,4% w ciągu ostatnich 4 tygodni;

Mleko spot nieznacznie spadło do poziomu 54,8 c/kg (13.04.2025).

pokaż
© yougov
Polska
Na rynku jogurtów naturalnych rośnie rola jogurtów typu greckiego i wysokobiałkowych
© yougov

– W ostatnich trzech latach kategoria jogurtów naturalnych wykazuje trend wzrostowy – powiedział Michał Polak, konsultant w YouGov. Analizowano okresy 12-miesięczne kończące się na lutym. W tym czasie rosła penetracja, czyli odsetek polskich gospodarstw domowych, w których zakupiono jakiś produkt z tej kategorii. W ostatnim analizowanym okresie penetracja wyniosła 87,9%. W ciągu roku (MAT luty 2023 – MAT luty 2025) częstotliwość dokonywania zakupów wzrosła z 14,8 do 16,1 – to oznacza wzrost o 8,9%. Również wolumen w przeciętnym akcie zakupowym wzrósł z 560 g do 575 g (wzrost o 2,8%). Całościowy zakupiony wolumen wzrósł z 96,25 tys. ton do 110,45 tys. ton (wzrost o 14,7%).

pokaż
© hochland polska
Polska
Sezon grillowy przed nami
© hochland polska

– Eksperci wskazują, że pikniki i biwaki na świeżym powietrzu lub w przydomowym ogródku czy na tarasie to wręcz narodowa tradycja – powiedział Forum Mleczarskiemu Handel Jacek Wyrzykiewicz, PR & marketing services manager Hochland Polska. – To także ważny okres dla serów sałatkowych. Ich sprzedaż w tym czasie generuje ponad 50% rocznego obrotu. Hochland proponuje całą gamę produktów na sezon grillowo-sałatkowy, które idealnie wpasowują się w oczekiwania konsumentów.

pokaż
© marlena faerber
Polska
Produkty sałatkowe i grillowe to dynamiczny segment
© marlena faerber

– Sezon na produkty sałatkowe i na grilla nieco się wydłuża, jednak jego rdzeniem pozostaje okres od maja do września – powiedział Forum Mleczarskiemu Jan Klaczak wspólnik w firmie Temar. – W ostatnich latach obserwujemy, że pierwsze oznaki wzrostu zainteresowania tym segmentem pojawiają się już w okolicach długiego weekendu majowego, a kończą się dopiero wraz z pierwszymi chłodami jesieni. To efekt zmian stylu życia

pokaż
© forum mleczarskie
Unia Europejska
Spadła produkcja masła i OMP w styczniu 2025 r.
© forum mleczarskie

Najnowsze statystyki z rynku mleczarskiego według danych Komisji Europejskiej.

W styczniu 2025 r. skup mleka krowiego w UE nieznacznie spadł o 0,3%. Najwyższy skup mleka w styczniu 2025 r. odnotowano w Rumunii (+21,1%), Węgrzech (+9,6%) i Irlandii (+9,4%). Największe spadki miały miejsce w Belgii (-5,2%), Niemczech (-2,2%) i Grecji (-2,1%). 

W styczniu 2025 r. produkcja mleka spadła o -2,6% w Australii, podczas gdy wzrosła Nowej Zelandii (+2,6%), w USA (+0,5%) i  w USA i w Wielkiej Brytanii (+3,4%).

pokaż
© forum mleczarskie
Dania
Wzrósł eksport duńskich serów przy spadku eksportu masła
© forum mleczarskie

Wzrosty cen spowodowane zwiększonym popytem nad podażą charakteryzowały eksport duńskich produktów mleczarskich w 2024 r. Zanotowano również przesunięcia między kategoriami produktów w porównaniu z poprzednimi latami. Wartość eksportu produktów mlecznych z Danii w 2024 r. wyniosła 28 mld DKK (3,86 mld euro). To wzrost o 5% wobec 2023 r. Jest to jednocześnie rekord, choć niewiele odbiegający od poziomu eksportu produktów mleczarskich w 2022 r. Świadczą o tym nowe dane opublikowane przez Duński Urząd Statystyczny. Łączna wartość duńskiego eksportu żywności w 2024 r. wyniosła 151 mld DKK (20,25 mld euro).

pokaż
© forum mleczarskie
Belgia
Flaga krajowa na opakowaniu mleka w Belgii
© forum mleczarskie

W ślad za niedawną kampanią FPS Economy „Używaj zdrowego rozsądku, sprawdzaj etykietę” i mając na uwadze zbliżający się Międzynarodowy Dzień Konsumenta, Belgijska Federacja Przemysłu Mleczarskiego (BCZ) wyostrzyła swoją wizję świadomości konsumenckiej: belgijska flaga znalazła się na opakowaniu mleka, co oznacza nie tylko „przetworzone w Belgii”, ale również „wyprodukowane w 100% z belgijskiego mleka”. Jak mówi dyrektor BCZ Lien Callewaert – W ten sposób federacja chce wskazać konsumentom drogę do prawdziwie lokalnych produktów podstawowych: przetwarzanych lokalnie z lokalnych surowców. Jest to również apel o świadomy wybór lokalnego sektora mleczarskiego. Ponieważ belgijscy hodowcy bydła mlecznego oraz przetwórcy mleka współpracują ze sobą, aby zapewnić najwyższą jakość, to powinno być wiadome!

pokaż
© forum mleczarskie
Świat
W 2024 r. masło z UE wyjeżdżało głównie do Chin i USA
© forum mleczarskie

Najważniejsze informacje z rynku mleczarskiego według zestawienia Komisji Europejskiej

  • ceny masła w UE: 738 €/100 kg, +2,1% w ciągu ostatnich 4 tygodni
  • ceny SMP w UE: 250 €/100 kg, -1,4% w ciągu ostatnich 4 tygodni
  • ceny WMP w UE: 436 €/100 kg, +0,8% w ciągu ostatnich 4 tygodni
  • ceny cheddara w UE: 471 €/100 kg, -2,7% w ciągu ostatnich 4 tygodni
  • mleko spot nieznacznie wzrosło do 55,5 c/kg (16.03.2025).
pokaż
© intermarché
Polska
Nie tylko młodzi dbają o zdrowie
© intermarché

Zapytaliśmy Justynę Tederko, dyrektor Departamentu Produktów Świeżych w Intermarché jakie istotne trendy w handlu nabiałem narodziły się lub rozwijały w minionym roku? Jaka jest siła poszczególnych trendów? 

– Trendy to silny element rozwoju w każdej kategorii, nie tylko nabiałowej. W tej kwestii panuje duża otwartość na wszelkiego rodzaju nowości. Dostawcy są przygotowani na rosnącą świadomość społeczeństwa. Jeżeli jednak mowa o nabiale, to jest kilka kluczowych elementów, na których ta kategoria budowała swój rozwój asortymentowy. Chodzi przede wszystkim o ciągle rosnącą świadomość zdrowotną. Coraz więcej osób z odpowiedzialnością i świadomie dba o zdrowie. Już nie tylko młodzi chcą wyglądać dobrze, trend ten rozwija się wraz z wiekiem, stylem życia. Tworzą go zarówno młodzież i pracownicy fizyczni, jak i seniorzy. 

pokaż
© forum mleczarskie
Świat
Korekta ceny serów na rynku unijnym
© forum mleczarskie

Przegląd najważniejszych wydarzeń z rynku mleczarskiego według Komisji Europejskiej

Średnia unijna cena płacona rolnikowi spadła do 53,5 c/kg w styczniu 2025 r., tj. o 2% w porównaniu z grudniem. 2024; szacunkowa cena na luty 2025 r.: 53,7 c/kg (+0,5%). W porównaniu z grudniem 2024 r. cena mleka w styczniu 2025 r. spadła w Nowej Zelandii (do 41,3 c/kg; -0,9%), a wzrosła w USA (49,1 c/kg; +10,2%).

  • • ceny masła w UE: 728 €/100 kg, +0,9% w ciągu ostatnich 4 tygodni;
  • • ceny OMP w UE: 250 €/100 kg, -1,6% w ciągu ostatnich 4 tygodni;
  • • ceny WMP w UE: 432€/100 kg, -0,6% w ciągu ostatnich 4 tygodni;
  • • ceny sera cheddar w UE: 471 €/100 kg, -4,3% w ciągu ostatnich 4 tygodni;
pokaż
Unia Europejska
Jak cła z USA wpłyną na mleczarstwo

Coraz wyraźniej widać, że a relacje handlowe między UE a USA ponownie stoją pod znakiem zapytania, a perspektywa dalszej eskalacji ceł wymusza strategiczne działania i określenie wspólnej pozycji unijnych organizacji rolniczych. Stany Zjednoczone to drugi najważniejszy rynek dla eksportu unijnych produktów rolno-spożywczych, którego wartość w 2023 r. osiągnęła 228,6 mld euro, przy nadwyżce handlowej wynoszącej 70,1 mld euro.

pokaż
Strona 1 z 51