Aktualności wszystkich: 6 025

Strona 1 z 302
© arla foods
Dania
Arla Foods podkręca ambicje klimatyczne

Arla Foods zdecydowała o wyśrubowaniu celu klimatycznego ze swojej działalności z 30 do 63% w 2030 r. Został on zatwierdzony przez inicjatywę Science Based Targets (SBT) jako zgodny z redukcją wymaganą do utrzymania globalnego ocieplenia na poziomie 1,5°C. To efekt m.in. przechodzenia na ciężarówki wolne od paliw kopalnych, ekologiczną energię elektryczną i rozwiązania niskoenergetyczne.

pokaż
© forum mleczarskie
Nowa Zelandia
Fonterra obniża prognozę skupu mleka w Nowej Zelandii

Fonterra zdecydowała się poinformować, że spodziewa się spadku skupu surowca na terenie Nowej Zelandii z 1,525 mln ton suchej masy mleka do 1,5 mln ton. Zdaniem Milesa Hurrella, Dyrektora Generalnego Fonterry, zróżnicowana pogoda i trudne warunki wzrostu w wielu częściach kraju na początku sezonu spowodowały, że rzeczywisty skup spadł.

– Spodziewaliśmy się poprawy warunków w okresie świąteczno-noworocznym, ale tak się nie stało. W rezultacie zrewidowaliśmy naszą prognozę 2021/22 w dół o 1,6%.

pokaż
© Ministerstwo Rolnictwa i Żywności Obwodu Moskiewskiego
Turcja
Turcja: Wirtualna rzeczywistość w produkcji mleka

Okulary VR potrafią sprawić, że nasze zmysły zostaną perfekcyjnie oszukane. To samo dotyczy zwierząt. Jaki może być tego efekt? Okazuje się, że obiecujący. Niemiecki tygodnik Der Spiegel opisał rolnika z Turcji Izzeta Kocaka, posiadającego farmę ze 100 krowami mlecznymi. Rolnik przekonał się, że zakładając krowom okulary uzyskuje większą produkcję mleka. Krowa w okularach jest przekonana, że zamiast w oborze jest na łące. Obraz jest łudząco podobny do tego, który widziałaby będąc na pastwisku.

pokaż
© haldiram
SIG wyposażył nowy zakład mleczarski

Firma SIG Combibloc została wybrana przez hinduskiego producenta przekąsek Haldiram's Nagpur jako dostawca urządzeń do napełniania aseptycznych opakowań kartonowych dla produktów o długim okresie przydatności do spożycia. Utworzenie zakładu mleczarskiego kosztem 12 mln euro świadczy o ambitnych planach producenta obecnego dotychczas na rynkach w Maharashtra (drugi pod względem liczebności stan w Indiach), Goa (znany ze względów turystycznych) i Chhatisgarh.

pokaż
© piątnica (osm)
Polska
Piątnica (OSM) kolejnym graczem w segmencie roślinnym

Debiut mleczarni Piątnica (OSM) nie jest pierwszym ani ostatnim takim przedsięwzięciem na wzrostowym rynku produktów dla osób zmniejszających spożycie wyrobów odzwierzęcych. Wcześniej w segment ten zainwestowała mleczarnia Łowicz (OSM) z marką Bez Deka Mleka, Grupa Polmlek (marka Nutri Vege), firmy Magda (marka PlantOn) oraz Hochland Polska (marka Simply V). Piątnica (OSM) debiutuje z produktami owsianymi i sojowymi. Na rynku wciąż nie ma zapowiadanych w swoim czasie produktów roślinnych z mleczarni Mlekpol (SM). 

pokaż
Australia
Anemiczny prognozowany wzrost produkcji mleka w Australii

Według amerykańskiego Departamentu ds. Rolnictwa (USDA) produkcja mleka w 2022 r. w Australii wzrośnie umiarkowanie do 9,1 mln ton tj. o ledwie 1%. To niewiele zważywszy, że poprzednio Australia notowała znaczące spadki wskutek niedoboru siły roboczej w stanach tradycyjnie odpowiadających za największe wolumeny produkcyjne (wskutek pandemii SARS-CoV-2). Innym powodem były rekordowo wysokie ceny wołowiny. Odnotowane później wyższe od przeciętnych opady stworzyły bardzo dobre warunki paszowe, ale ceny mleka pozostały wysokie. Amerykańscy analitycy przewidują, że wpływ czynników negatywnych pozostanie silniejszy i nie pozwoli na istotniejszy wzrost produkcji.

pokaż
Indie
Tu produkcja mleka wzrośnie o 130 mln ton do 2033 r.

Amerykański Departament ds. Rolnictwa (USDA) prognozuje, że produkcja płynnego mleka w okresie styczeń-grudzień 2022 w Indiach wyniesie 203,5 mln ton. Oznacza to zmianę rzędu +2%. To ważna informacja, gdyż Indie są największym producentem i konsumentem mleka na świecie. USDA zwraca uwagę, że około 46% wyprodukowanego mleka jest spożywane u rolników lub sprzedawanych na obszarach wiejskich konsumentom. 54% produkcji mleka jest sprzedawane do spółdzielni mleczarskich i zakładów prywatnych.

pokaż
Włochy
Calisto Tanzi, twórca mleczarskiego imperium Parmalat nie żyje

Przedsiębiorczy włoski mleczarz zmarł w szpitalu w Parmie w wieku 83 lat na chorobę płuc. To on przeobraził mały zakład mleczarski, który odziedziczył po swoim dziadku w prawdziwe imperium. W ciągu 40 lat zbudował przedsiębiorstwo działające w wielu krajach świata, posiadające ponad 130 zakładów produkcyjnych. Tanzi był właścicielem klubu piłkarskiego AC Parma, stacji telewizyjnej, sponsorował wyścigi Formuły 1 i wiele innych.

pokaż
© kaufland markety
Polska
Kaufland ukarany kwotą 140 mln zł

Spółka Kaufland Polska Markety wymagała od dostawców obniżenia ceny produktów rolnych i spożywczych już po ich sprzedaży, nieuczciwie wykorzystując swoją przewagę kontraktową. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył na Kaufland Polska Markety blisko 140 mln zł kar w dwóch decyzjach stwierdzających niezgodne z prawem praktyki. Pierwsza decyzja dotyczy relacji sieci z dostawcami produktów rolnych i spożywczych. Przedsiębiorca ustalał warunki współpracy z niektórymi z nich już po rozpoczęciu danego roku. W takich sytuacjach, przy przedłużających się negocjacjach umowy na kolejny rok, dostawca nie wiedział, na jakich warunkach realizował dostawy w okresie od początku roku do dnia podpisania umowy. 

pokaż
© forum mleczarskie
Szwajcaria
Migros dąży do zmniejszenia emisji o 70%

Szwajcarska spółdzielnia handlowa Migros wraz z firmą Empa poinformowała, że posiada oprogramowanie, które wyświetla cały przepływ towarów w czasie rzeczywistym. Rozwiązanie nosi nazwę „M Opex Tower”. Dzięki niemu logistyka ma być w założeniu wydajniejsza i bardziej ekologiczna. Narzędzie odwzorowuje w czasie rzeczywistym przepływ towarów na drogach, kolei i wodzie w oparciu o cyfrową kopię całego łańcucha dostaw. Następnie algorytm oblicza optymalny środek transportu pod względem emisji. 

pokaż
© forum mleczarskie
Unia Europejska
Etykietowanie Nutri-, Eco- i Planet-Score w działaniach sieci handlowych w Europie

Wdrażanie etykiet typu Nutri-, Eco- i Planet-Score prowadzone jest od kilku lat w Europie. W dużym skrócie taka etykieta oznacza w skali: od A (bardzo zdrowe) do E (niezdrowe), charakter produktów spożywczych. Ideą przewodnią było dokonywanie właściwych/świadomych wyborów żywieniowych przez konsumentów. 

pokaż
© forum mleczarskie
Unia Europejska
Mere spowalnia ekspansję w Europie Zachodniej

Rosyjski dyskont Mere spowalnia realizację swoich ambitnych planów ekspansji w Europie Zachodniej. Kilka miesięcy temu ogłosił, że do końca 2021 r. otworzy 10 sklepów w Belgii i co najmniej 3 we Francji oraz w Wielkiej Brytanii. Do tej pory otwarto jednak tylko jeden sklep w Wielkiej Brytanii i to z opóźnieniem, ponieważ nie było wystarczającej ilości produktów do sklepu. 

pokaż
© eurocash
Polska
500. sklep ABC w nowej odsłonie

4 grudnia w Warszawie miało miejsce uroczyste otwarcie 500. sklepu sieci ABC w nowym koncepcie. Grupa Eurocash rozpoczęła proces rebrandingu sieci ABC we wrześniu 2020 roku. Sklepy zyskały nowoczesny wizerunek i reprezentują najwyższe standardy, dopasowane do obecnych trendów rynkowych. W tym roku proces rebrandingu obejmie łącznie 700 sklepów.

pokaż
© mlekpol (sm)
Polska
Mlekpol (SM): Decyzja o wprowadzeniu zerowego VAT-u na nabiał ważnym rozwiązaniem

– Podjęta przez Komisję Europejską decyzja o obniżeniu podatku VAT do 0% jest ważnym i doraźnym rozwiązaniem – skomentowała ostatnie działania Komisji Małgorzata Cebelińska, Dyrektor Handlu mleczarni Mlekpol (SM). – Każde działanie w zakresie obniżki ceny stwarza szansę dla konsumentów na poprawę wydatków na żywność w ramach rodzinnego budżetu. 

pokaż
© forum mleczarskie
Belgia
Milcobel zrekompensuje emisję CO2, aby wspierać rolników 

Spółdzielnia mleczarska Milcobel jest pierwszą belgijską firmą, która dołączyła do start-upu Claire i od teraz będzie kompensować część swoich emisji CO2 lokalnie poprzez belgijskie projekty zrównoważonego rolnictwa. Claire oznacza „Czyste powietrze” i stawia na neutralność lokalną dla klimatu. Claire łączy firmy, które chcą zrównoważyć swoje emisje CO2 ze stronami, które chcą zredukować, uniknąć lub nawet zaoszczędzić emisje CO2.

pokaż
Polska
UOKiK: Grupa Intermarché zobowiązana do zmiany praktyk

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny zobowiązał spółkę SCA PR Polska (Grupa Intermarché) do zmiany praktyk, które mogły stanowić nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej. Przedsiębiorca ureguluje opóźnione płatności wraz z odsetkami wobec dostawców produktów rolno-spożywczych, a także zmieni sposób rozliczania spornych faktur. To pierwsza w historii decyzja organu, w ramach której rekompensata publiczna tak znacznej wysokości przysługuje podmiotom innym niż konsumenci – rolnikom i przedsiębiorcom.

pokaż
© lactima
Polska
Lactima: Polskie produkty nabiałowe są znane z dobrej jakości

– Wynika to z wysokich standardów produkcyjnych i jakości surowców – mówi Forum Mleczarskiemu Anna Hochherz, Specjalista ds. marketingu w firmie Lactima. – Z tego powodu konsumenci coraz częściej sięgają właśnie po rodzime, polskie wyroby. Takimi produktami są bez wątpienia serki topione Lactima. Głównym odbiorcą naszych wyrobów są konsumenci, związani z marką od wielu lat. Nie wyobrażają sobie oni codziennego śniadania bez serka topionego Lactima do smarowania w kubeczku, czy w krążku.

pokaż
Niemcy
Nestlé i Hochwald rozpoczynają wspólny projekt klimatyczny

Projekt pilotażowy niskoemisyjnej farmy mlecznej Hochwald Milch Genossenschaft w Hesji ma stać się wzorem dla innych rolników. Celem projektu pilotażowego jest zmniejszenie śladu węglowego gospodarstwa do zerowej emisji netto. W ciągu trzech lat Nestlé Germany będzie wspierać gospodarstwo mleczarskie prowadzone przez swojego wieloletniego dostawcę Hochwald, który dostarcza m.in. ser mozzarella do pizzy Nestlé Wagner. Gospodarstwo rodziny Frese w północnej Hesji ma 135 krów i ma stać się wzorem dla innych rolników. Projekt jest prowadzony przez Uniwersytet Nauk Stosowanych w Nürtingen-Geislingen (HfWU), przy wsparciu naukowym i technicznym partnerów projektu Thünen Institute for Business Administration i Fundacji Jeziora Bodeńskiego.

pokaż
© cimory
Indonezja
Azjatycki Bank Rozwoju wspiera rozwój mleczarstwa w Indonezji

Azjatycki Bank Rozwoju (ADB) objął około 19,4 mln akcji o wartości 59,9 mld rupii indonezyjskich (4,2 mln USD) w ramach pierwszej oferty publicznej (IPO) firmy Cisarua Mountain Dairy (Cimory) na Indonezyjskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. ADB wesprze wysiłki firmy mające na celu zwiększenie zdolności produkcyjnych produktów mlecznych, poprawę dostępu konsumentów do pożywnej żywności oraz wspieranie źródeł utrzymania drobnych rolników.

Spółka Cimory, w sumie pozyskała 3,67 biliona rupii indonezyjskich (255 mln USD) poprzez ofertę akcji reprezentujących 15% wyemitowanego kapitału zakładowego spółki.

pokaż
© forum mleczarskie
Austria
Austriaccy mleczarze argumentują w zakresie klimatu

Austriackie mleczarstwo ma najlepsze wskaźniki w zakresie ochrony klimatu w UE – wynika z międzynarodowego badania porównawczego Europejskiego Wspólnego Centrum Badawczego, ogólnounijnej instytucji badawczej. – Każdy, kto kupuje austriackie produkty mleczne wysokiej jakości, ma gwarancję, że kupuje produkty wysokiej jakości o najwyższych standardach ochrony środowiska – podkreślił prezes Stowarzyszenia Austriackich Przetwórców Mleka (VÖM), Helmut Petschar. – Nie ma zatem powodu, aby konsumenci krajowi czuli niepewność z powodu bezrefleksyjnych doniesień medialnych i wątpliwych badań nad rozwojem sytuacji w innych krajach, w których krajowe standardy nie są spełnione – dodał Dyrektor VÖM.

pokaż
Strona 1 z 302