Aktualności wszystkich: 6 500

Strona 1 z 325
© forum mleczarskie
Unia Europejska
Rosną dostawy mleka w Europie. Chiny zmniejszyły import mleka w proszku
© forum mleczarskie

Jak podaje Komisja Europejska:

• dostawy mleka w UE w styczniu 2023 r. są o 1,0% wyższe niż dostawy ze stycznia 2022 r.;
• ewolucja produkcji mleczarskiej w styczniu 2023 r. w porównaniu do stycznia 2022 r.: wzrost masła (+6,4%), OMP (+6,0%), śmietanki (+3,1%), mleka spożywczego (+0,8%), mleka fermentowanego (+ 1,1%) i serów (+0,9%) oraz spadek WMP (-8,4%) i mleka zagęszczonego (-4,7%);
• ceny masła w UE: 495 €/100 kg, -0,1% w ciągu ostatnich 4 tygodni;
• ceny OMP w UE: 256 €/100 kg, -2,9% w ciągu ostatnich 4 tygodni;
• ceny WMP w UE: 350 €/100 kg, -0,5% w ciągu ostatnich 4 tygodni;
• ceny sera cheddar w UE: 449 €/100 kg, -1,4% w ciągu ostatnich 4 tygodni.

pokaż
© walmart
Stany Zjednoczone Ameryki
Rekordowy rok marek własnych w USA
© walmart

Jak podaje PLMA, USA odnotowały rekordową sprzedaż produktów marek własnych, która osiągnęła poziom 228,6 mld USD. Wzrost w styczniu wyniósł 6,3%, w lutym doszedł do 7,5%, by w marcu dobić do 9,1%. W całym roku sprzedaż marek własnych wzrosła o 11,3%, prawie dwukrotnie więcej niż wzrost marek producentów, które wzrosły o 6,1%, wynika z danych IRI Unify. 

pokaż
© forum mleczarskie
Dania
Wzrost eksportu duńskiego nabiału miał wymiar tylko wartościowy
© forum mleczarskie

W 2022 r. z Danii wyeksportowano produkty mleczne o wartości 27,3 mld DKK – to 30% więcej niż poprzedni rekord. Rozwój ten był napędzany przez inflację i wzrost cen, w szczególności z powodu światowego spadku produkcji mleka.
– Możemy stwierdzić, że wszystkie produkty mleczne zyskały na wartości ze względu na sytuację rynkową, gdzie zwłaszcza brak mleka spowodował wzrost cen – powiedział Główny Konsultant w L&F Niels Ole Nielsen. – Ogólnie rzecz biorąc, duńskie mleczarnie wyeksportowały mniej więcej taką samą ilość mleka jak w 2021 r., więc wzrosła wartość, a nie ilość.

pokaż
© forum mleczarskie
Wielka Brytania
Brytyjczycy zwiększają produkcję mleka
© forum mleczarskie

Produkcja mleka w Wielkiej Brytanii szacowana jest na 952 mln litrów w lutym, przy dziennych dostawach średnio 34,00 mln litrów dziennie, podają Brytyjczycy. Oznacza to wzrost wolumenu o 3,0% w stosunku do ubiegłego roku i kontynuację wzrostu rok do roku odnotowywaną od września 2022 r. Chociaż w ciągu ostatnich kilku miesięcy obserwowano silny wzrost, dostawy oscylują wokół średniej z 5 lat.

pokaż
© frieslandcampina
Holandia
FrieslandCampina rozbudował produkcję laktoferyny
© frieslandcampina

FrieslandCampina Ingredients, światowy lider w dziedzinie białek i prebiotyków, ogłosił otwarcie nowego zakładu produkcyjnego laktoferyny w Veghel w Holandii, aby pomóc zaspokoić rosnący globalny popyt na rynku żywienia niemowląt i dorosłych. Zakład zwiększa całkowitą zdolność produkcyjną firmy z 20 do 80 ton rocznie. Zakład wyposażony jest w maszyny zaprojektowane specjalnie w celu zapewnienia jakości i czystości produktu finalnegoi spełnia najnowsze standardy zrównoważonego rozwoju.

pokaż
Polska
Arla Foods otwiera elektrownię słoneczną w Polsce

Przerwy w dostawie prądu były powtarzającymi się przeszkodami dla pracy 98 pracowników w zakładzie konfekcjonującym w Tychowie należącym do Arla Foods w Polsce. Już stanowiąca wyzwanie dla ciągłości biznesowej wojna na Ukrainie i wynikające z niej niedobory dostaw energii tylko uwydatniły potrzebę lepszego i bardziej zrównoważonego rozwiązania. Elektrownia słoneczna o mocy 1620 MWh rocznie została oficjalnie otwarta w mijającym tygodniu.

Produkując szacunkowo 1620 MWh rocznie, nowa elektrownia słoneczna będzie dostarczać około 85% całkowitego zużycia energii zakładu. A dzięki możliwości przechowywania dodatkowych 2,6 MWh w akumulatorze, inwestycja będzie mogła również częściowo zasilać obiekt w nocy, zwiększając stabilność.

pokaż
© forum mleczarskie
Polska
Mleczarnia Czarnków (OSM) ofiarą wzrostu cen energii. Odwołanie Zarządu
© forum mleczarskie

Jak dowiaduje się nieoficjalnie Forum Mleczarskie, w dniu wczorajszym, decyzją Rady Nadzorczej odwołani zostali Helmut Doliwa, Prezes Zarządu i Zofia Just, Wiceprezes Zarządu mleczarni Czarnków (OSM). Ich obowiązki pełnią Prokurenci i jeden z Członków Zarządu. Zmiany mają ścisły związek z sytuacją rynkową, o której w wywiadzie w Forum Mleczarskie Handel mówiła Wiceprezes Zofia Just. Pełna treść wywiadu znajduje się w opublikowanym niedawno Forum Mleczarskie Handel 2/23. 

W ostatnich dniach o problemach energetycznych mleczarni zrobiło się głośno za sprawą spotkań i interwencji członków Parlamentu. Po tym nastąpiło odwołanie Zarządu mleczarni.

pokaż
© forum mleczarskie
Polska
Rząd musi podjąć działania dla utrzymania produkcji żywności
© forum mleczarskie

Podczas Jubileuszowego X Kongresu Eksporterów Przemysłu Rolno-Spożywczego podczas panelu dyskusyjnego, Czesław Cieślak, Prezes Zarządu mleczarni Koło (OSM) zwrócił uwagę na następujący fakt: – Ostatni rok, który przyniósł znaczący wzrost eksportu może nas zmylić. Bardzo wysokie ceny, zwłaszcza czynników energetycznych, przełożyły się na ceny żywności. Mamy zatem w eksporcie głównie wzrost wartości i znacznie mniejszy wzrost masy – podkreślił Czesław Cieślak. – Przed Polską jest wielka szansa i należy zadać sobie pytanie, czy naprawdę nam wszystkim zależy na wzroście eksportu. Oczywiście wszyscy powinni powiedzieć „Tak”. Ale jak to się ma do unijnego Zielonego Ładu, gdzie zakłada się zmniejszenie produkcji żywności o 15% w ciągu kilku lat?

pokaż
© głuchów (osm)
Polska
Mleczarnia w Głuchowie przeszła lustrację sprawozdania finansowego
© głuchów (osm)

W dniu 28 lutego 2023 r. odbyło się Walne Zgromadzenie Członków mleczarni Głuchów (OSM). W wydarzeniu wziął udział Waldemar Broś Prezes Zarządu KZSM Zw. Rew., który omówił sytuacje na rynku mleczarskim w Polsce i na świecie. Pozytywną opinię nt. sprawozdania finansowego Spółdzielni wydał Tadeusz Maliborski, lustrator KZSM.

pokaż
© forum mleczarskie
Unia Europejska
Ceny półproduktów masowych stabilizują się
© forum mleczarskie

Jak podaje Komisja Europejska
• ceny masła w UE: 495 €/100 kg, -0,1% w ciągu ostatnich 4 tygodni;
• ceny OMP w UE: 266 €/100 kg, +1,7% w ciągu ostatnich 4 tygodni;
• ceny WMP w UE: 349 €/100 kg, -1,3% w ciągu ostatnich 4 tygodni;

pokaż
© pim
Polska
Okres kryzysu to duże wyzwanie
© pim

Przed jakimi dylematami krótko- i długoterminowymi stoją zakłady mleczarskie, biorąc pod uwagę całokształt problematyki ich działania na rynku? – zapytaliśmy Agnieszkę Maliszewska, Wiceprezes COGECA i Dyrektor Polskiej Izby Mleka. – Na pewno redukcja kosztów tam, gdzie się da i poszukiwanie nowych rynków zbytu. Ten okres kryzysu to także duże wyzwanie dla organizacji branżowych, które muszą wspierać firmy w tym czasie. Dlatego jako Polska Izba Mleka intensyfikujemy nasze działania w obszarze wsparcia eksportu. To, co robiliśmy od lat, dziś jeszcze mocniej staje się codziennością naszego działania – dodała nasza rozmówczyni.

pokaż
© hochland polska
Polska
Roślinne alternatywy nie zawsze notują wzrosty
© hochland polska

– Wiemy z badań, że aż 30% konsumentów w Polsce świadomie ogranicza produkty zwierzęce w diecie, stąd otwarcie polskiego mleczarstwa na produkcję produktów wegańskich jest jak najbardziej uzasadnione. Żywność roślinna stanowi komplementarne rozwiązanie dla sektora mleczarskiego – zwraca uwagę Jacek Wyrzykiewicz, PR & Marketing Services Manager w Hochland Polska. – Wielkość sprzedaży roślinnych alternatyw dla nabiału rośnie w dwucyfrowym tempie (2021 vs 2020), głównie za sprawą zwiększającej się penetracji kategorii. W ujęciu kwartalnym wzrost wolumenu w Q2 2022 vs Q2 2021 był na poziomie blisko 50%, natomiast w Q3 kategoria zanotowała spadki, co z pewnością wiąże się z trudniejszą sytuacją konsumentów w okresie inflacji oraz niepewności gospodarczej. Natomiast oczekujemy, że w kolejnym roku dynamika kategorii powinna wrócić do dotychczasowych poziomów. 

pokaż
© pim
Polska
Koszty produkcji nabiału wzrosły w każdym zakresie
© pim

Czy gwałtowny wzrost kosztów będzie zjawiskiem trwałym i czy należy oczekiwać upadłości niektórych mniejszych i słabszych finansowo firm mleczarskich? Komu grozi taki scenariusz? Jaka będzie jego skala? O te kwestie zapytaliśmy Agnieszkę Maliszewską, Wiceprezes COGECA, Dyrektor Polskiej Izby Mleka. – Obawiam się, że wzrost kosztów produkcji (opakowania, energia, gaz, koszty pracownicze, komponenty do produkcji, transport itd.) będą niestety rosły dokładnie tak, jak rośnie dziś inflacja. A u nas rośnie wyjątkowo szybko i mam wrażenie, że zupełnie bez jakiejkolwiek kontroli. Każdy element produkcji zwiększył się w dość poważny sposób. 

pokaż
© far cape dairies
Republika Południowej Afryki
Fair Cape Dairies rozszerza współpracę z SIG
© far cape dairies

Afrykańska firma mleczarska zdecydowała się na zwiększenie gamy formatów i rozmiarów opakowań dla płynnych produktów nabiałowych. Firma Fair Cape Dairies wprowadziła opakowanie kartonowe, które wyróżnia się na półce i zapewnia większą wygodę na rynku południowoafrykańskim: combistyle. Opakowanie kartonowe combistyle firmy SIG ma wyraźnie ukształtowany panel narożny, oferuje dodatkową funkcjonalność i większą wygodę.

pokaż
© zott
Rosja
Stanowisko firmy Zott wobec tzw. listy wstydu
© zott

Jak podaje w oświadczeniu firma Zott: – Wraz z rozpoczęciem agresywnej rosyjskiej wojny na Ukrainie, Yale School of Management zestawiła działalność biznesową w Rosji około 1 200 międzynarodowych firm i oceniła je według ustalonych przez siebie kryteriów. Początkowo była to prosta lista, na której przeciwstawiono firmy, które „wycofały się” i „pozostały”. Obecnie, lista składa się z pięciu kategorii, w których kompletność wycofania się jest oceniana według skali ocen od A do F.

pokaż
© forum mleczarskie
Unia Europejska
Ceny skupu mleka w UE wyraźnie spadły. OMP odreagowuje
© forum mleczarskie

Jak podaje Komisja Europejska:
• średnie unijne ceny mleka skupu spadły o 3,5% w styczniu 2023 r. (56,3 c/kg) i o 35% w porównaniu ze styczniem 2022 r.; szacunkowa cena za luty 54,8 c/kg (-2,7%);
• spotowa cena mleka IT spadła do 48,3 c/kg (5.03.2023);
• ceny masła w UE: 492 €/100 kg, -0,6% w ciągu ostatnich 4 tygodni;
• ceny OMP w UE: 264 €/100 kg, +2,4% w ciągu ostatnich 4 tygodni;

pokaż
© intermarche
Polska
Dostawcy żywności weryfikują wielkość asortymentu
© intermarche

– W czasach tak wysokiej inflacji cena staje się ważniejszym niż kiedykolwiek do tej pory kryterium wyboru dla klientów Intermarché – powiedziała Justyna Tederko, Dyrektor Departamentu Produktów Świeżych w Intermarché. – Coraz częściej klienci wybierają produkty tańsze, rezygnują z zakupu produktów brandowych, zastępując je marką własną, lub w ogóle rezygnują z zakupu pewnych artykułów.

pokaż
© glanbia
Irlandia
Glanbia sprzedaje wiodącego producenta mozzarelli
© glanbia

Glanbia i Leprino Foods Company ogłosiły, że podpisały niewiążącą umowę dotyczącą przejęcia przez Leprino Foods pełnej własności firmy Glanbia Cheese, wiodącego producenta mozzarelli w Europie, w skład której wchodzi Glanbia Cheese UK i Glanbia Cheese EU. Oczekuje się, że Glanbia otrzyma około 160 mln euro (w tym spłatę pożyczek akcjonariuszy) za sprzedaż swoich udziałów w Glanbia Cheese, z możliwością dodatkowej zapłaty warunkowej w wysokości do 25 mln euro w ciągu kolejnych 3 lat, w zależności od wyników biznesowych.

pokaż
© czarnków (osm)
Polska
Konsumenci nie mają środków finansowych
© czarnków (osm)

– W przypadku cen galanterii mleczarskiej obracamy się poniżej cen z listopada czy grudnia. Jednocześnie widzimy załamanie rynku konsumenta – powiedziała Forum Mleczarskiemu Zofia Just, Wiceprezes Zarządu mleczarni Czarnków (OSM). – W efekcie konsument nie będzie wybierał produktów pełnowartościowych i nie będą one miały szansy wzrostu. Sytuacja na rynku zmieniła się diametralnie od szybkich wzrostów cen do ich spadków. Czy nastąpi stagnacja produkcji czy może spadek? Jeśli rynek nie będzie chłonny, to i produkcja spadnie – dodała nasza rozmówczyni.

pokaż
© gfk polonia
Polska
Połowa handlu twarogami przechodzi przez dyskonty
© gfk polonia

– Za prawie 3/4 wartości zakupów twarogów odpowiadają sklepy wielkopowierzchniowe (hipermarkety, supermarkety i dyskonty), z czego dyskonty zagospodarowują ponad 44% rynku – powiedział Forum Mleczarskiemu Grzegorz Mech, Business Development Manager GfK Polonia Consumer Panels & Services. – Sklepy małopowierzchniowe / handel tradycyjny to nieco ponad 1/5 wartości zakupów. 

pokaż
Strona 1 z 325