Aktualności wszystkich: 7 422

Strona 1 z 372
© grupa mlekovita
Polska
Mlekovita uruchomiła magazyn automatyczny
© grupa mlekovita

Inwestycja stanowi pionierskie rozwiązanie w sektorze mleczarskim i otwiera nowy rozdział w automatyzacji logistyki produktów spożywczych. Automatyczny magazyn gęstego składowania AutoMAG Mover dla produktów został dostarczony przez polską firmę Promag. Jest to pierwszy tego typu magazyn zrealizowany dla branży mleczarskiej. Pojemność magazynu wynosi 10 tys. miejsc paletowych.

pokaż
© salzburgmilch, sig
Austria
SalzburgMilch pionierem wdrażania nowych butelek w Europie
© salzburgmilch, sig

Austriacka firma mleczarska SalzburgMilch jako pierwsza w Europie wdraża innowacyjną butelkę kartonową SIG DomeMini, wyznaczając nowy standard w mleczarstwie i branży napojowej. Nowe rozwiązanie firmy SIG łączy zalety ochronne i ekologiczne opakowania kartonowego z wygodą butelki.

pokaż
© piątnica (osm)
Polska
Piątnica (OSM) ogłasza inwestycję w Ostrołęce za 262 mln zł
© piątnica (osm)

Mleczarnia Piątnica (OSM) poinformowała o uzyskaniu wsparcia dla nowej inwestycji realizowanej w ramach Polskiej Strefy Inwestycji. Decyzję wydała Warmińsko-Mazurska Specjalna Strefa Ekonomiczna. Inwestycja zostanie zrealizowana w zakładzie produkcyjnym spółdzielni w Ostrołęce. Wartość projektu wynosi 262 mln zł, a jego celem jest kompleksowa modernizacja zakładu, zwiększenie mocy produkcyjnych oraz poprawa efektywności procesów, co pozwoli Piątnica (OSM) sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu rynkowemu i dalej wzmacniać pozycję marki.

pokaż
© forum mleczarskie
Wielka Brytania
Jogurty i sery premium dają wzrost brytyjskiemu rynkowi
© forum mleczarskie

Brytyjski rynek mleczarski przechodzi zmiany kształtowane przez zmieniające się preferencje konsumentów i rosnący popyt na produkty zapewniające zarówno jakość, jak i wszechstronność – powiedziała Charlotte Forkes-Rees, Retail and Consumer Insight Analyst w AHDB. – Podczas gdy ogólna konsumpcja nabiału napotyka na trudności, sery i jogurty – zwłaszcza w segmencie premium – odnotowują silniejszy wzrost i oferują nowe możliwości dla sektora.

pokaż
© forum mleczarskie
Świat
Duże spadki cen masła w Europie
© forum mleczarskie

Najważniejsze statystyki z rynku mleczarskiego w UE:

  • ceny masła w UE: 544 EUR/100 kg, -7% w ciągu ostatnich 4 tygodni;
  • ceny odtłuszczonego mleka w proszku w UE: 216 EUR/100 kg, -1,8% w ciągu ostatnich 4 tygodni;
  • ceny mleka w proszku w UE: 348 EUR/100 kg, -5,2% w ciągu ostatnich 4 tygodni;
  • ceny cheddara w UE: 442 EUR/100 kg, +0,2% w ciągu ostatnich 4 tygodni.
pokaż
© bieluch (sm)
Polska
Długa lista (20+) inwestycji spółdzielni Bieluch (SM)
© bieluch (sm)

Zapytaliśmy Pawła Rysaka, prezesa zarządu mleczarni Bieluch (SM) o to, co udało się zrealizować ze sfery planów, z jakimi zasiadł na stanowisku prezesa spółdzielni. – Każdy prezes planuje z wyprzedzeniem wydatki na kolejne lata z naciskiem na rok nadchodzący. Chodzi tu głównie o to, co trzeba zrobić, co jest najpilniejsze i najistotniejsze z punktu widzenia rozwoju firmy oraz jej dostosowania do ciągle zmieniających się przepisów oraz wymogów. Co trzeba zrobić, to raz, a dwa – na ile nas stać, ile posiadamy w tzw. skarbonce. 

pokaż
© garwolin (osm)
Polska
Garwolin (OSM) skorzystał z KPO
© garwolin (osm)

Spółdzielnia Garwolin (OSM) zrealizowała inwestycję na rzecz dywersyfikacji i skracania łańcucha dostaw produktów rolnych i spożywczych oraz budowy odporności podmiotów uczestniczących w łańcuchu w ramach środków z KPO pn. „Budowa budynku magazynowo-usługowego wraz z zapleczem biurowo-socjalnym, infrastrukturą techniczną i zagospodarowaniem terenu.”

pokaż
© bieluch (sm)
Polska
Jak kompensować sprzedaż utraconą w handlu tradycyjnym
© bieluch (sm)

Zapytaliśmy Pawła Rysaka, prezesa zarządu mleczarni Bieluch (SM) o zagrożenia i szanse dla obecnej koniunktury w handlu nabiałem. Jak wygląda obecnie marżowość w przetwórstwie mleka w Polsce i jakie wyroby opłaca się produkować? 

– Zagrożeń upatrywałbym w słabnącej sile handlu tradycyjnego. Zmniejsza się ilość sklepów detalicznych i hurtowni, natomiast wzrasta ilość dyskontów, które z uwagi na swoją siłę sprzedażową posiadają przewagę negocjacyjną. 

pokaż
© bakoma
Polska
Bakoma traci swoją współzałożycielkę
© bakoma

Jak podało radiozet.pl we wtorek 28 października w wieku 77 lat zmarła Barbara Komorowska współzałożycielka firmy Bakoma. Znana była z pełnej sukcesów działalności biznesowej i dyskretnej działalności społecznej. To od pierwszych liter jej imienia i nazwiska pochodzi pierwsza część nazwy Bakoma. Ostatni człon pochodzi od nazwiska Edwarda Mazura. Firma powstała w 1989 r. Obecnie jest częścią BZK Group wraz z firmami Polskie Młyny, Komagra, Bioagra-Oil i innych aktywności biznesowych.

pokaż
© forum mleczarskie
Świat
Sektor mleczarski stoi przed wyzwaniem
© forum mleczarskie

W ciągu ostatnich kilku miesięcy  globalne rynki mleczarskie przeszły znaczną transformację, przechodząc z rynku (w miarę) zrównoważonego w rynek nadpodaży. Wzrost produkcji mleka w USA, oczekiwania na dobry początek sezonu udojowego 2025/26 w Nowej Zelandii oraz ograniczony wpływ chorób zwierząt na podaż w Europie zmieniły nastroje rynkowe i doprowadziły do znacznego spadku cen artykułów mleczarskich. Dodatkowo popyt nie nadążał za wzrostem podaży. Polski sektor mleczarski stoi przed poważnym wyzwaniem. 

pokaż
© forum mleczarskie
Świat
Półprodukty mleczarskie ciągle w dół
© forum mleczarskie

Najważniejsze statystyki z rynku mleczarskiego w UE:

  • ceny masła w UE: 574 euro/100 kg, -3,5% w ciągu ostatnich 4 tygodni;
  • ceny OMP w UE: 216 euro/100 kg, -2,6% w ciągu ostatnich 4 tygodni;
  • ceny PMP w UE: 356 euro /100 kg, -5% w ciągu ostatnich 4 tygodni;
  • ceny sera cheddar w UE: 439 euro /100 kg, -0,9% w ciągu ostatnich 4 tygodni;
  • cena mleka spot nieznacznie spadła, obecnie wynosi 51 c/kg (26.10.2025).
pokaż
© bieluch (sm)
Polska
Marka mleczarska a pozycja w negocjacjach handlowych
© bieluch (sm)

Zapytaliśmy Pawła Rysaka, prezesa zarządu mleczarni Bieluch (SM) o to jakich argumentów dostarcza posiadanie marki Bieluch w negocjacjach handlowych i działaniach sprzedażowych. – Znana i rozpoznawalna marka ułatwia nawiązywanie kontaktów z nowymi odbiorcami, gwarantuje bowiem już zbudowaną lojalność klientów i powtarzalność zakupów. Jest kojarzona z jakością i niezawodnością, co pozwala na budowanie relacji i negocjowanie na warunkach partnerskich – zwrócił uwagę na ten aspekt prezes chełmskiej mleczarni. 

pokaż
© forum mleczarskie
Polska
Utrzymanie nabywców wyzwaniem dla serów topionych
© forum mleczarskie

– Rynek serów (kategoria rozumiana jako suma serów żółtych, białych, pleśniowych, topionych oraz serków homogenizowanych i serków do smarowania pieczywa) w ciągu pierwszych 7 miesięcy bieżącego roku był wart – wartość zakupów dokonywanych na swoje potrzeby przez polskie gospodarstwa domowe – ponad 8,1 mld zł – powiedział Forum Mleczarskiemu Handel Grzegorz Mech, Business Development Manager w YouGov.

pokaż
© bieluch (sm)
Polska
Czy dobry produkt sam się obroni?
© bieluch (sm)

Zapytaliśmy Pawła Rysaka, prezesa zarządu mleczarni Bieluch (SM) o bilans zysków i strat marki Bieluch w kontekście 30-lecia marki. – Dokładnie w listopadzie 1995 roku, uruchomiliśmy innowacyjną jak na tamte lata linię do produkcji serków metodą UF z logo przedstawiającym wesołego duszka. Stał się on najpierw marką naszych produktów, a później – inspiracją przy wyborze nazwy naszej firmy na etapie zmiany z SM Biomlek na SM Bieluch. Dziś, po tylu latach, mogę śmiało stwierdzić, że te zmiany były kluczowe dla naszej firmy.

pokaż
© forum mleczarskie
Świat
Spadki wciąż obecne na rynku commodities
© forum mleczarskie

Najważniejsze wydarzenia z rynków mleczarskich według statystyk unijnych:

  • ceny masła w UE: 582 euro/100 kg, -3,7% w ciągu ostatnich 4 tygodni;
  • ceny odtłuszczonego mleka w proszku w UE: 219 euro /100 kg, -2,6% w ciągu ostatnich 4 tygodni;
  • ceny pełnego mleka w proszku w UE: 369 euro /100 kg, -3,8% w ciągu ostatnich 4 tygodni;
  • ceny cheddara w UE: 438 euro /100 kg, -1,4% w ciągu ostatnich 4 tygodni;

Cena spot mleka nadal wynosi 51,5 c/kg (19.10.2025);

pokaż
Korea Południowa
Kolejny gracz wprowadza pełnobarierowy karton Alu-free

Największa mleczarnia w Korei południowej, Seoul Dairy Cooperative (SDC), wyznacza nowe standardy w dziedzinie opakowań. Firma wprowadza na rodzimy rynek w pełni barierowe opakowanie SIG Terra Alu-free – pionierskie opakowanie aseptyczne oficjalnie uznane za nadające się do recyklingu zgodnie z koreańskimi przepisami ochrony środowiska. Na początku dostępne w nich będzie mleko ekologiczne. 

pokaż
© forum mleczarskie
Nowa Zelandia
Fonterra zainwestuje równowartość 490 mln euro
© forum mleczarskie

Fonterra, nowozelandzki gigant mleczarski, ogłosiła inwestycję o wartości 75 mln NZD (równowartość ok. 37 mln euro) w rozbudowę produkcji masła w strategicznym zakładzie w Clandeboye w South Canterbury. Jest to kluczowy element szeroko zakrojonych strategicznych inwestycji spółdzielni, mających na celu wzrost efektywności, zyskowności i przygotowanie firmy na zmiany wynikające z planowanej sprzedaży biznesu konsumenckiego Grupie Lactalis.

pokaż
© forum mleczarskie
Polska
Ceny mleka w skupie zaczynają spadać
© forum mleczarskie

Według Głównego Urzędu Statystycznego cena skupu mleka we wrześniu 2025 r. wyniosła 223,47 zł /1 hl i była wyższa o 7,3% niż we wrześniu 2024 r. Cena skupu mleka w odniesieniu do sierpnia 2025 r. była o 0,7 % niższa.

Najwyższe ceny we wrześniu 2025 r. wg województw odnotowano w województwach: podlaskim 235,77 zł/1 hl, lubuskim 229,35 zł/1 hl oraz warmińsko-mazurskim 228,23 zł/1 hl.

 

pokaż
© torpol
Polska
Jak worki papierowe gwarantują szczelność proszków mlecznych?
© torpol

– Dla branży mleczarskiej przygotowaliśmy kilka rozwiązań, które odpowiadają na różne potrzeby produkcyjne i logistyczne – powiedziała Aleksandra Lendo-Więch dyrektor handlu Torpol. – Są to przede wszystkim Z-Fold LDPE Paper Sack (otwarte, klejone worki papierowe z wkładką LDPE) oraz Eco Paper Sack (ekologiczne worki wytwarzane z surowców wtórnych). Oferujemy je w konfiguracjach od dwóch do czterech warstw papieru, co pozwala dopasować opakowanie do konkretnego produktu.

pokaż
© yougov
Polska
Kto kupuje sery pleśniowe? Gdzie leżą klucze do wzrostu?
© yougov

– Kategoria serów pleśniowych w okresie styczeń–lipiec 2025 znalazła nabywców w ponad 57% polskich gospodarstw domowych – powiedział Forum Mleczarskiemu Grzegorz Mech, Business Development Manager YouGov. – Średnio każde z nich włożyło ser pleśniowy do koszyka ponad 5 razy, za każdym razem kupując nieco ponad 20 dag i wydając jednorazowo na zakup prawie 9 zł. Przeciętnie każde z kupujących gospodarstw kupiło łącznie w tym okresie ponad 1 kg serów pleśniowych i wydało na zakupy kategorii bez mała 48 zł. W okresie 7 pierwszych miesięcy br. polskie gospodarstwa domowe kupiły ponad 9 tys. ton serów z pleśnią i wydały na ten cel ponad 380 mln zł. 

pokaż
Strona 1 z 372