Aktualności wszystkich: 7 053

Strona 1 z 353
Świat
Ceny „commodities” dalej rosną

Najważniejsze informacje z komunikatu Komisji Europejskiej nt. sytuacji na rynkach mleczarskich w UE i na świecie;

  • ceny masła w UE: 746 €/100 kg, +3,4% w ciągu ostatnich 4 tygodni;
  • ceny SMP w UE: 253 €/100 kg, +1,6% w ciągu ostatnich 4 tygodni;
  • ceny WMP w UE: 427 €/100 kg, +5% w ciągu ostatnich 4 tygodni;
  • ceny cheddara w UE: 395 €/100 kg, +0,8% w ciągu ostatnich 4 tygodni.
pokaż
© sery icc pasłęk
Polska
Sery ICC Pasłęk skupia się na odżywkach dla dzieci
© sery icc pasłęk

Jak podał zarząd, firma działając zgodnie ze strategią firmy macierzystej (Savencia Fromage & Dairy) skupiła się na biznesie odżywek dla dzieci – alergików z nietolerancją białek mleka. – Produkcja asortymentu o tak wysokiej specjalistyczności wymaga wyjątkowych standardów jakościowych oraz zaawansowanego technologicznie parku maszynowego. Niezmiernie wysokie są także wymagania sanitarne i higieniczne. Powoduje to konieczność przeprowadzenia długiego procesu wdrożenia – podała firma.

pokaż
Polska
Moniecka mleczarnia zwraca uwagę na koszty produkcji

Jak zwrócił uwagę zarząd mleczarni w swoim komunikacie, niepokojące są wysokie ceny energii oraz rosnące koszty produkcji nabiału. W branży są też duże obawy związane z wejściem w życie zmian w unijnej polityce dotyczącej opakowań i Zielonego Ładu. – Branża obawia się też nadchodzących obowiązków sprawozdawczości wynikających z unijnych dyrektyw. Mleczarnie będą musiały raportować działania w obszarze zrównoważonego rozwoju. Niespełnienie warunków w tym zakresie może grozić nieotrzymaniem kredytu w banku czy zerwaniem umów z dużymi sieciami handlowymi, które wkrótce będą wymagać od dostawców nabiału raportów, że prowadzą biznes w sposób zrównoważony. Spółdzielnie muszą zmierzyć się z tymi jak i wieloma innymi aspektami, których wpływ odczuwać będą nie tylko przetwórcy, ale także konsumenci – zwrócił uwagę zarząd monieckiej mleczarni.

pokaż
Polska
Łobżenica (OSM) planuje budowę kogeneracji

Łobżenica (OSM) to mleczarnia, która pomimo trudnych warunków funkcjonowania w 2023 r. osiągnęła dodatni wynik finansowy. Zysk ten jest znacząco wyższy do zysku osiągniętego w 2022 r. W obecnym roku mleczarnia planuje zmodernizować linię i wyposażyć stację sprężonego powietrza, a także zrealizować umowę na wykonanie przyłącza gazu ziemnego z sieci średniego ciśnienia, aby umożliwić budowę kotłowni gazowej z kogeneracją. W planach jest również zakup działki o powierzchni 0,1481 ha  graniczącą z terenem spółdzielni. 

pokaż
© grupa mlekovita
Polska
Mlekovita zwiększyła inwestycje
© grupa mlekovita

Grupa Mlekovita to największa polska spółdzielnia mleczarska o przychodach za 2023 r. wynoszących 9,093 mld zł. Nakłady inwestycyjne za 2023 r. wyniosły 102 mln zł i były wyższe o 3,35 mln zł w stosunku do roku poprzedniego, co stanowi dynamikę wzrostu na poziomie 103,4%. W strukturze kierunków inwestowania blisko 71% przypada na inwestycje w centrali, zaś 29% na zakłady produkcyjne na terenie całego kraju.

Spółdzielnia wypracowała w 2023 r. zysk netto w kwocie 41,7 mln zł.

pokaż
© forum mleczarskie
Polska
Mleczarnia w Limanowej utrzymała skup mleka
© forum mleczarskie

Jak dowiedziało się Forum Mleczarski mleczarnia Limanowa (OSM) w 2023 r. nieznacznie zwiększyła skup surowca po spadku notowanym rok wcześniej. Jak podał zarząd: – Stwierdzamy, że nastąpił niewielki wzrost w stosunku do roku 2022. Skup mleka w 2023 r. wyniósł 9.491.999 litrów, a w roku 2022 wyniósł 9 433 015 co stanowi 101%. W roku 2023 skup prowadzono od 381 dostawców.

pokaż
© zott polska
Polska
Zott Polska uruchomił farmę fotowoltaiczną
© zott polska

12 września 2024 r. w siedzibie firmy Zott Polska w Opolu uroczyście otwarto największą w mieście farmę fotowoltaiczną. Instalacja zajmuje łączną powierzchnię 2 ha i osiąga moc 1564 kWp. Oficjalne otwarcie inwestycji odbyło się w czwartek, 12 września na terenie firmy w Opolu przy ul. Chłodniczej. Podczas uroczystości obecna była również przewodnicząca Rady Nadzorczej, pani Christine Weber, która jest jednocześnie członkiem rodziny, do której należy firma, a także członkowie zarządu Grupy Zott.

pokaż
Świat
Masło ciągle drożeje, proszki również w górę. Mleczarnie odbijają się od dna

Jak przypomina Komisja Europejska średnie ceny mleka w UE wzrosły do 46,3 c/kg w lipcu 2024 r., +0,4% w porównaniu z czerwcem 2024 r. i +5,8% w porównaniu z lipcem 2023 r.; szacowana cena na sierpień 2024 r.: 46,8 c/kg (+1,2%). W ciągu ostatnich 4 tygodni obserwuje się zwyżkę najważniejszych „commodities” w tym:

  • ceny masła w UE: 748 €/100 kg, +6,1%
  • ceny SMP w UE: 256 €/100 kg, +4,1%;
  • ceny WMP w UE: 424 €/100 kg, +6,3%;
  • ceny cheddara w UE: 396 €/100 kg, +1,4%.
pokaż
Polska
Mniejsza produkcja serów w mleczarni Mazowsze (SM)

Ostatni rok był dla wielu spółdzielni mleczarskich trudny. Przyniósł zmniejszenie skupu mleka, przychodów oraz realne straty finansowe. Spółdzielnia Mazowsze (SM) mimo znaczącego zmniejszenia liczby dostawców utrzymała prawie niezmieniony wolumen skupu. Dynamika skupu wyniosła 99,2%. Ogólna liczba dostawców na koniec roku wyniosła 1202 i była niższa o 88 w stosunku do roku 2022. Zmniejszona liczba dostawców wynikała głównie z likwidacji produkcji mlecznej oraz braku następców zainteresowanych tą produkcją.

pokaż
© grupa polmlek
Polska
Stały wzrost popytu na produkty funkcjonalne jest faktem
© grupa polmlek

– Jogurty, desery i inne przekąski niezmiennie cieszą się dużym zainteresowaniem i są stałym elementem diety Polaków – powiedziała Forum Mleczarskiemu Joanna Kołodyńska, Dyrektor Marketingu Grupy Polmlek. – To nie tylko wygodna, ale i zdrowa porcja pełna wapnia i białka. Szczególną popularnością cieszą się jogurty z dodatkami zbożowymi. Porcja jogurtu, owoców i musli świetnie sprawdzi się na drugie śniadanie w pracy lub w szkole. Serki homogenizowane to kategoria wybierana równie często. Ogromną popularnością cieszy się kategoria produktów o zwiększonej zawartości białka.

pokaż
Rosja
Spożycie nabiału w Rosji rośnie

Członkowie Krajowego Związku Producentów Mleka (Sojuzmołoko) i Grupy X5 odbyli sesję analityczną na temat sytuacji na rynku mleczarskim w Rosji. Podczas spotkania uczestnicy omawiali aktualne problemy branży, trendy konsumenckie, kwestie interakcji pomiędzy organizacjami branżowymi a producentami produktów mlecznych oraz inne istotne tematy. W swoim raporcie Dyrektor Generalny Soyuzmoloko Artem Bełow zauważył, że spożycie produktów mlecznych w ciągu pierwszych sześciu miesięcy wzrosło o 6%.

pokaż
Świat
Ceny mleka surowego w Europie rosną

Jak podaje Komisja Europejska w informacji cyklicznej średnie ceny mleka w UE wzrosły do 46,4 c/kg w lipcu 2024 r., +0,9% w porównaniu z czerwcem 2024 r. i +6,1% w porównaniu z lipcem 2023 r.; szacowana cena na sierpień 2024 r.: 46,69 c/kg (+0,6%). Tylko w 7 państwach członkowskich (Finlandia, Estonia, Rumunia, Portugalia, Chorwacja, Włochy, Cypr) ceny mleka surowego były niższe niż rok temu...

pokaż
Nowa Zelandia
Fonterra wykłada 150 mln NZD w fabrykę śmietany UHT. „Popyt będzie rósł”

Nowa inwestycja Fonterry powstanie w siedzibie firmy w Edendale w Southland, a jej celem jest sprostanie rosnącemu popytowi w ramach działalności Foodservice. Prezes Fonterry Miles Hurrell podzielił się tą wiadomością podczas wizyty w Malezji na delegacji biznesowej wysokiego szczebla z Nowej Zelandii. Fonterra ma prężnie rozwijający się biznes foodservice w Azji, gdzie popyt rośnie dzięki integracji nabiału z tradycyjnymi produktami spożywczymi, takimi jak laksa i herbata mleczna. W Malezji Fonterra buduje pozycję na solidnych fundamentach, ponieważ połowa nowozelandzkiego eksportu do kraju to już nabiał.

pokaż
Świat
Ceny „commodities” coraz wyżej. Rośnie też cena surowca

Według krótkoterminowego raportu Komisji Europejskiej wzrosły ceny masła w UE: 727 €/100 kg, +6,5% w ciągu ostatnich 4 tygodni;

  • ceny SMP w UE: 250 €/100 kg, +2,9% w ciągu ostatnich 4 tygodni;
  • ceny WMP w UE: 404 €/100 kg, +2,9% w ciągu ostatnich 4 tygodni;
  • Ceny cheddara w UE: 392 €/100kg, +0,6% w ciągu ostatnich 4 tygodni;
  • cena spot mleka wzrosła, obecnie wynosi 63,3 c/kg (01.09.2024);
pokaż
Polska
To nie koniec przejęć Polmleku

– Konsolidacja to nieunikniony proces. Do tego automatyzacja, robotyzacja i zdobywanie nowych rynków – powiedział Jerzy Borucki podczas obchodów 30-lecia Grupy Polmlek na zamku Gniew. Grupa Polmlek hucznie obchodziła 30-lecie podczas którego bawiły się tysiące gości: rolników, dostawców rozwiązań technicznych, technologicznych, higienizacyjnych i z grona dodatków do żywności, a także przedstawiciele organizacji branżowych i pracownicy Grupy. – W Maroko roztwarzamy duże ilości naszego mleka z proszku. Eksportujemy także masło. Przejęcia bardzo się nam przysłużyły i planujemy kolejne. Prowadzimy rozmowy w tej sprawie z kilkoma firmami w kilku krajach – powiedzieli Andrzej Grabowski i Jerzy Borucki.

pokaż
© euroser dairy group
Polska
Sery Goat Farm wysoko w statystykach sprzedaży
© euroser dairy group

– Produkty Goat Farm charakteryzują się sezonowością sprzedaży, obserwujemy rosnące zainteresowanie naszymi produktami w okresie powrotów do szkoły – powiedziała Forum Mleczarskiemu Paulina Westerby, Brand Manager Euroser Dairy Group. – Świadomi rodzice decydują się na wybór naszych propozycji, ponieważ stanowią one zdrowy dodatek do codziennych posiłków.  Flagowy wyrób marki, czyli ser półtwardy w plastrach, to produkt w pełni naturalny, powstały w 100% z koziego mleka, z czystym składem – nie zawiera konserwantów ani innych dodatków. 

pokaż
© temar (pph)
Polska
Rynek wyrobów kozich rozwija się
© temar (pph)

– W ostatnich latach zauważamy znaczący wzrost zainteresowania produktami kozimi – powiedziała Forum Mleczarskiemu Agata Sowa, Marketing Manager w firmie Temar (PPH). – Konsumenci coraz częściej poszukują zdrowych alternatyw dla tradycyjnych produktów mlecznych. Mleko kozie i jego przetwory są doceniane za niesione korzyści zdrowotne. Analiza wartości odżywczych mleka koziego potwierdza większą zawartość białka serwatkowego, które jest łatwiej strawne, a także jest źródłem aminokwasów egzogennych. W odpowiedzi na te potrzeby sklepy coraz chętniej poszerzają swoje oferty o produkty kozie, co znacząco wpływa na ich dostępność i popularność.

pokaż
© mlekpol (sm)
Polska
Młodzi konsumenci poszukują zaskakujących doznań smakowych 
© mlekpol (sm)

– Maślanka cieszy się niezmienną popularnością ze względu na swoje unikalne właściwości smakowe i odżywcze – powiedział Piotr Jankowski, Dyrektor Wydziału Handlu Mlekpol (SM). – Jej lekko kwaśny smak i gładka konsystencja cenione są przez konsumentów w każdym wieku. Ci chętnie sięgają po nią nie tylko w letnie dni, ale przez okrągły rok. Jeśli chodzi o współczesne trendy żywieniowe, maślanka dobrze wpisuje się w nurt zdrowego odżywiania. Jest produktem niskotłuszczowym, zawierającym białko, wapń i witaminy z grupy B, co czyni ją idealnym wyborem dla osób dbających o linię i prowadzących zdrowy styl życia. Dodatkowo dzięki probiotykom wspiera funkcjonowanie układu pokarmowego – podkreślił Piotr Jankowski.

pokaż
© pim
Polska
Miejsce Chin i Ukrainy w polskim eksporcie mleczarskim
© pim

O wadze Chin i Ukrainy w handlu zagranicznym produktami mleczarskimi rozmawialiśmy z Agnieszką Maliszewską, Wiceprezes COGECA i Dyrektor Biura Polskiej Izby Mleka.

Coraz więcej czynników wskazuje na to, że Chiny, budujące swoją produkcję spożywczą, będą importowały coraz mniej nabiału. Jakie inne rynki mogą nam to skompensować?

– Dostęp do rynku chińskiego należy rozpatrywać w kontekście dostępu chińskich aut elektrycznych do rynku europejskiego. Na rynek chiński eksportujemy nabiał i wieprzowinę, z tym, że ilość kontraktów spada. Dzieje się tak dlatego, że Chiny podczas pandemii rozwinęły produkcję mleczarską. Aby znaleźć rynki zbytu, zaczynamy konkurować na przykład z Białorusią, gdzie produkcja mleczarska jest bardzo mocno dotowana przez rząd. Białoruś pokazała, że może stać się dla nas całkiem poważnym konkurentem.

pokaż
Polska
Trendy zdrowotne wpływają na preferencje zakupowe śmietanki

– Świadomość konsumentów oraz trendy zdrowotne znacząco wpływają na preferencje zakupowe – powiedziała Forum Mleczarskiemu Monika Namysłowska, Kierownik Działu Handlu Jarocin (OSM). – Poszukiwane są produkty o naturalnym składzie, których poszczególne składniki mają znajome pochodzenie, a także artykuły bez konserwantów i stabilizatorów. Sezonowość sprzedaży śmietanki kremowej 30% z Jarocina oraz śmietanki 36% jest zauważalna, mimo iż są to produkty dość uniwersalne, których sprzedaż roczna utrzymuje się na stosunkowo stabilnym poziomie. 

pokaż
Strona 1 z 353