Aktualności wszystkich: 6 998

Strona 1 z 350
Unia Europejska
Mleko utrzymuje dodatnią dynamikę skupu w Europie

Najważniejsze informacje z rynku mleczarskiego według komunikatu służb unijnych

  • skup mleka krowiego w UE wzrósł o +0,7% w maju 2024 r. i o +1% w okresie styczeń-maj 2024 r. (+0,3% po uwzględnieniu roku przestępnego);
  • państwa członkowskie o największym wzroście skupu mleka krowiego w okresie styczeń-maj 2024/23 (po uwzględnieniu roku przestępnego): Litwa (+6,7%), Estonia (+6,4%) i Węgry (+4,9%) oraz o największych spadkach: Irlandia (-6,3), Bułgaria (-2,4%) i Grecja (-2%);
  • w maju 2024 r. produkcja mleka wzrosła o +3,5% w Australii, podczas gdy spadła o -6,2% w NZ, -0,9% w USA i o -0,6% w Wielkiej Brytanii;
pokaż
Polska
Arla Foods dostrzega spadki wolumenów w kategoriach premium

Jak podał Zarząd firmy Arla Foods w Polsce w swoim sprawozdaniu za 2023 r.: – Wysoka inflacja spowodowała spadek siły nabywczej polskich konsumentów. Zaczęli oni coraz bardziej rozważnie lokować swoje zasoby finansowe, często rezygnując z towarów premium na rzecz tańszych marek, w tym marek własnych proponowanych przez handel nowoczesny i dyskonty, a także coraz częściej robili zakupy w dyskontach licząc na niższe ceny niż w pozostałych sklepach wielko- czy małoformatowych.

pokaż
Polska
Mleczarnia w Kole odpowiedziała na decyzję UOKiK

W dniu wczorajszym UOKiK opublikował swoją decyzję, w której zakwestionował wybrane praktyki mleczarni Koło (OSM). Dziś publikujemy odpowiedź Zarządu mleczarni na decyzję UOKiK. Oto jej tekst

– Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w Kole oświadcza, że w poczuciu odpowiedzialności za swoje działania, które mogą wpływać na podmioty współpracujące, a w szczególności rolników-dostawców mleka, działa zgodnie z prawem i respektuje zapisy ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi.

pokaż
Świat
Masło kontynuuje marsz w górę

Jak podaje Komisja Europejska w swoim cotygodniowym komunikacie na temat rynków mleczarskich:

  • ceny masła w UE: 654 €/100 kg, +2,1% w ciągu ostatnich 4 tygodni;
  • ceny SMP w UE: 238 €/100 kg, -1,7% w ciągu ostatnich 4 tygodni;
  • ceny WMP w UE: 383 €/100 kg, +0,6% w ciągu ostatnich 4 tygodni;
  • ceny cheddara w UE: 389 €/100 kg, +0,3% w ciągu ostatnich 4 tygodni;
pokaż
Polska
Prezes UOKiK zobowiązał Koło (OSM) do zmiany praktyk 

– Rynek mleka jest przez nas na bieżąco monitorowany pod kątem nieuczciwego wykorzystania przewagi kontraktowej przetwórców mleka wobec rolników. W wydanej decyzji stwierdziliśmy możliwe nieprawidłowości w długoterminowych umowach OSM Koło. Zobowiązałem spółdzielnię do zmiany praktyk – powiedział Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.  

pokaż
Polska
Mleczarnia w Giżycku liczy straty po nieudanym roku

Rok 2023 był dla branży mleczarskiej szczególnie trudny z uwagi na spadki cen. Wiele zakładów zostało zmuszonych do obniżania cen płaconych rolnikom za mleko w skupie, aby dostosować się do załamania cen na światowych rynkach. Podobny scenariusz miał miejsce w mleczarni w Giżycku. – Osłabienie notowań produktów mlecznych wymusiło obniżenie cen skupu surowca. Ceny sprzedaży wyrobów możliwe do osiągnięcia znacznie spadły. Drugim czynnikiem obciążającym w znacznym stopniu koszty produkcji to wzrost cen energii i paliw – napisał Zarząd.

pokaż
© forum mleczarskie
Polska
Mleczarnia w Sierpcu sprzedaje ponad połowę produkcji serów w formie konfekcji
© forum mleczarskie

Jak dowiaduje się Forum Mleczarskie, mleczarnia Sierpc (OSM) w 2023 r. sprzedała na eksport 839,5 ton serów, w tym 54 tony sera konfekcjonowanego. Jest to z roku na rok malejący wolumen. Spółdzielnia eksportuje swoje wyroby do Czech, Słowacji, USA, Kanady, Węgier, Wielkiej Brytanii oraz na Ukrainę. Podejmowane są próby eksportu do innych państw.

Wskutek wojny na Ukrainie oraz obniżonych zakupów przez głównych światowych importerów udział eksportu w strukturze sprzedaży spadł obecnie do kilku procent.

pokaż
© forum mleczarskie
Polska
Mleczarnia w Łowiczu zwiększyła sprzedaż twarogów i kefirów
© forum mleczarskie

Jak dowiaduje się Forum Mleczarskie mleczarnia Łowicz (OSM) na koniec 2023 roku zrzeszała 3 011 członków (czynnych dostawców mleka było 2677). W 2023 r. skupiono od członków spółdzielni 398,43 mln. litrów mleka. Dynamika skupu wynosiła 111%. Po dokupieniu mleka pełnego i śmietany z rynku w zakładzie w Łowiczu i Toruniu ogółem przerobiono 349,09 mln. litrów, a do zakładu Zorina odsprzedano 142 tys. litrów.

pokaż
© forum mleczarskie
Polska
Niskie ceny proszków i masła rzutują na wyniki mleczarni
© forum mleczarskie

Jak dowiaduje się Forum Mleczarskie, dla mleczarni Koło (OSM) 2023 rok był bardzo trudnym rokiem z uwagi na cenę mleka w proszku i masła, które dominują w strukturze jej produkcji. Spółdzielnia szczególnie odczuła wysokie koszty nośników energii, zakupu materiałów, wzrost płac, spadek cen sprzedaży wyrobów. – Niskie ceny masła i mleka w proszku nie pozwoliły wypracować godziwego zysku na koniec 2023 roku, wręcz przeciwnie poniesiono stratę o wysokości 5,260 mln zł – mówi informacja firmy do której dotarło Forum Mleczarskie.

pokaż
Świat
UE konkurencyjna na rynku masła, SMP i cheddara

Jak podaje Komisja Europejska w swoim cotygodniowym komunikacie na temat rynków mleczarskich:

  • średnie ceny mleka w gospodarstwach w UE spadły do 45,94 c/kg w maju 2024 r., -0,3% w porównaniu z kwietniem 2024 r., ale +1% w porównaniu z majem 2023 r.;
  • szacunkowe ceny mleka surowego na czerwiec 2024 r.: 46,1 c.kg (+0,4%);
  • w porównaniu z kwietniem ceny mleka w maju spadły w USA (36,9 c/kg; -0,8%) i wzrosły w NZ (33,3 c/kg; +1%).
pokaż
© forum mleczarskie
Polska
Mleczarnia w Sierpcu zainwestuje 30 mln zł
© forum mleczarskie

Według informacji Forum Mleczarskiego mleczarnia w Sierpcu zaplanowała w 2024 r. łącznie na inwestycje około 30 mln złotych. Działania planowane w zakładzie w Sierpcu wyglądają następująco:

  • zakończenie II etapu rozbudowy oczyszczalni ścieków – pozwolenie na użytkowanie obiektu,
  • prace budowlane związane z nową serownią o wydajności 600 tys. litrów mleka na dobę.
  • rozbudowa systemu monitoringu i opomiarowania mediów w związku z raportowaniem programu zrównoważonego rozwoju firmy.
  • zakup 4 samochodów ciężarowych (cysterny i dystrybucyjne).
pokaż
© cmr
Polska
Małe sklepy sprzedają coraz mniej serów pleśniowych
© cmr

– Sery pleśniowe to kategoria, dla której najważniejszym kanałem sprzedaży pozostają dyskonty – w 2023 r. odpowiedzialne za 64% wartości sprzedaży całej kategorii – powiedział Forum Mleczarskiemu Nikodem Pankowiak, Analityk Danych Sprzedażowych CMR. – Hipermarkety w tym samym czasie wygenerowały 15%, zaś sklepy małoformatowe do 300 m2 oraz supermarkety 301–2500 m2 odpowiadały łącznie za 21% wartości sprzedaży serów pleśniowych. W 2023 r. w porównaniu do roku 2022 wartość sprzedaży tej kategorii w sklepach w Polsce wzrosła o 16%. O ile wzrosty odnotowano w każdym z kanałów sprzedaży – najbardziej, bo o 21% w dyskontach – to w głównej mierze były one spowodowane rosnącymi cenami.

pokaż
© jarocin (osm)
Polska
Wzrost świadomości żywieniowej przekłada się na popyt na kefir
© jarocin (osm)

– Latem dużą popularnością cieszą się napoje fermentowane, w tym kefiry – z uwagi na swoje właściwości orzeźwiające oraz prozdrowotne. Serdecznie polecam kefir naturalny 1,5% z Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej w Jarocinie – powiedziała Forum Mleczarskiemu Monika Namysłowska, Kierownik Działu Handlu Jarocin (OSM). – Tradycyjna, naturalna receptura produkcji, pozbawiona wszelkich środków konserwujących, sprawia, że kefir z OSM Jarocin nie ma sobie równych pod względem walorów smakowo- jakościowych. Naszym priorytetem są produkty o jak najmniejszym stopniu przetworzenia, z czystymi etykietami.

pokaż
© euroser dairy group
Polska
Sery do pizzy cieszą się stałym zainteresowaniem
© euroser dairy group

– Oczekiwania nabywców serów do pizzy ewoluują w kilku kluczowych kierunkach – powiedziała Forum Mleczarskiemu Dominika Robalewska-Nowak, Brand Manager Euroser Dairy Group. – Przede wszystkim rośnie zapotrzebowanie na produkty wysokiej jakości, które gwarantują doskonałe walory smakowe oraz odpowiednią konsystencję po roztopieniu. Konsumenci coraz częściej poszukują serów naturalnych, wolnych od konserwantów i sztucznych dodatków, co odzwierciedla ogólny trend zdrowego odżywiania. Dużą popularnością cieszy się również przygotowywanie posiłków w domu jako zamiennik wyjścia do restauracji.

pokaż
© forum mleczarskie
Unia Europejska
Jaki jest aktualny poziom cen za mleko w Europie?
© forum mleczarskie

Jak podaje w swoim komunikacie Komisja Europejska:

  • średnie ceny mleka w UE spadły do 45,90 c/kg w maju 2024 r., jest to -0,4% w porównaniu z kwietniem 2024 r., ale +0,9% w porównaniu z majem 2023 r.;
  • szacunkowe ceny mleka surowego na czerwiec 2024 r. to 46,1 c.kg (+0,4%);
  • w maju 2024 r. w 13 państwach członkowskich UE ceny mleka surowego były wyższe niż rok wcześniej.

 

pokaż
© grupa polmlek
Polska
Szeroko zakrojone procesy inwestycyjne w Polmleku
© grupa polmlek

– Nasze działania jasno pokazują, że remedium na spadki są inwestycje w rozwój technologii. Dlatego nie zwalniamy tempa w inwestycjach – powiedział Forum Mleczarskiemu Adam Grabowski, Prezes Lacpolu w Grupie Polmlek. – W Polmleku Grudziądz gotowi jesteśmy do produkcji mozzarelli na skalę, jakiej w tej części Europy nikt jeszcze nie testował. Linie są w pełni zautomatyzowane, a pakowaniem zajmują się najnowocześniejsze roboty. Tą inwestycją niemal podwoiliśmy możliwości produkcyjne, które dotychczas osiągaliśmy w całej Grupie.

pokaż
© forum mleczarskie
Unia Europejska
Przecena na GDT i stabilne ceny w Europie
© forum mleczarskie

Najważniejsze informacje z rynku mleczarskiego według komunikatu Komisji Europejskiej:

  • cena mleka na rynku spot w górę, obecnie 55 c/kg (30.06.2024);
  • ceny masła w UE: 636 €/100 kg, +1,1% w ciągu ostatnich 4 tygodni;
  • ceny SMP w UE: 240 €/100 kg, -2,3% w ciągu ostatnich 4 tygodni;
  • ceny WMP w UE: 385 €/100 kg, +1,9% w ciągu ostatnich 4 tygodni;
  • ceny cheddara w UE: 387 €/100kg, -0,5% w ciągu ostatnich 4 tygodni;
pokaż
© temar (pph)
Polska
Polacy kupują więcej serów z porostem pleśni
© temar (pph)

– Od początku tego roku obserwujemy pozytywną zmianę w trendach zakupowych Polaków. Po ubiegłorocznej powściągliwości konsumenci coraz chętniej sięgają po produkty premium, w tym – sery pleśniowe – powiedziała Agata Sowa, Marketing Manager Temar (PPH). – Jako importer z wieloletnim stażem zauważamy wzrost sprzedaży serów pleśniowych z porostem, takich jak Camembert i Brie, czy z niebieską pleśnią, jak Gorgonzola Dolce czy Dorblu. Polacy odzyskujący stabilność ekonomiczną wracają do bardziej wyrafinowanych wyborów spożywczych, bo doceniają wyjątkowy smak i jakość tych produktów. 

pokaż
© grupa chorten
Polska
Produkty bez laktozy nadal mocnym trendem w Polsce
© grupa chorten

W rozmowie z Mirosławem Oleksiejem, Dyrektorem Sprzedaży kategorii świeżej w Grupie Chorten zapytaliśmy o zachowania konsumentów na rynku nabiału.

Jak konsumenci zmieniają w 2024 r. swoje zachowania zakupowe pod względem wielkości koszyka, liczby wizyt w sklepach, skłonności do kupowania większych ilości produktów będących w promocji w porównaniu z 2023 r.?

– Sklepy Grupy Chorten wyróżniają się tym, że są bardzo blisko miejsca zamieszkania konsumentów i w razie potrzeby klient może odwiedzić je nawet kilka razy dziennie – jeśli na przykład zabraknie w domu mleka. Nasze promocje nie są ograniczane ilościami produktów, które trzeba nabyć, by otrzymać niższą cenę, więc kupujący chętnie z nich korzystają.

pokaż
© carrefour polska
Polska
Rośnie świadomość konsumentów nabiału
© carrefour polska

W rozmowie z Marzeną Łagodowską, Menadżer Grupy Produkty Świeże w Carrefour Polska poruszyliśmy temat siły popytu konsumenckiego na produkty nabiałowe.

Jakie kategorie nabiałowe były dotychczas odporne na niekorzystne zjawiska w otoczeniu rynkowym? Czy wiemy, na jakie kategorie mleczarskie konsumenci zwiększają wydatki?

– W odniesieniu do minionego roku, który dla wielu podmiotów rynkowych był wyjątkowo wymagający, zauważalne jest, że nie wszystkie kategorie produktów nabiałowych odczuły spadek popytu w jednakowym stopniu – podkreśliła nasza rozmówczyni. – W szczególności produkty wysokobiałkowe zyskały na popularności, co jest trendem obserwowanym od ostatnich dwóch lat. Świadczy to o rosnącej skłonności do podejmowania przez konsumentów bardziej świadomych wyborów zakupowych, co z kolei motywuje dostawców do wzbogacania swoich ofert o tego typu produkty.

pokaż
Strona 1 z 350