Przekąski szkolne: Mleczne przekąski w szkole
Dzieci i młodzież to bardzo ważna i jednocześnie wrażliwa żywieniowo grupa docelowa. To, w jaki sposób wykształcimy jej nawyki, zwyczaj dbania o siebie i swój dobrostan, wpłynie na kondycję zdrowotną przyszłego pokolenia. Dlatego jadłospis, który proponujemy dzieciom, jest tak niezmiernie istotny. Przekąski mleczarskie powinny być regularnie wdrażane w menu dzieci i młodzieży jako elementy racjonalnego żywienia. Sprawdźmy jak branża mleczarska odpowiada na te potrzeby.
Definicja przekąski
Według definicji przekąska to niewielka porcja jedzenia lub napoju spożywana między głównymi posiłkami zazwyczaj w celu zaspokojenia rodzącego się poczucia głodu. Może nią być zarówno produkt pakowany, specjalnie wytworzony jak również świeże składniki.
Kluczowe cechy przekąsek

Kluczowymi cechami przekąsek są ich rozmiar, czas spożywania, cel konsumpcji i forma podania.
Przekąska to niewielka porcja znacznie różniąca się wielkością (objętością) od głównego posiłku. Najczęściej w kategorii mleczarskiej może to być kubeczek serka, butelka napoju fermentowanego, porcja sera żółtego, saszetka z deserem czy baton. Przekąski ze względu na swój rozmiar najczęściej spożywane są, gdy odczuwamy głód między głównymi posiłkami takimi jak śniadanie, obiad czy kolacja.
Celem spożywania przekąsek jest szybkie zaspokojenie głodu i dostarczenie energii. Czasem jest spożywana z nudów lub wskutek stresu. Przekąski mogą być przygotowywane indywidualnie w domu lub zostać nabyte w butelkach, plastikowych pojemnikach lub folii. Często przekąski konsumowane są, gdy nie mamy możliwości zjedzenia pełnowartościowego posiłku lub w warunkach, które temu nie sprzyjają (szkoła, wycieczka, praca lub podróż).
Typy konsumentów przekąsek
Wydawać by się mogło, że przekąska to uniwersalny produkt, po który sięgnie każdy. Jednak okazuje się, że w zależności od generacji wiekowej już sam stosunek do przekąsek może być różny. Dlatego warto wiedzieć, że przy konstruowaniu produktów i prowadzeniu kampanii marketingowych należy zwrócić uwagę na różne postrzeganie kategorii i zastanowić się nad grupą docelową. Na co innego zwracają uwagę rodzice, a na co innego – dzieci i młodzież.
Dla przypomnienia w chwili obecnej mamy w przestrzeni zakupowej generacje Z, Y i X. Pokolenie X to kohorta demograficzna następująca po pokoleniu baby boomer (1946–1964). X oznacza niewiadomą (m.in. decyzji, zachowań). Określenie to dotyczy ludzi urodzonych w latach 60. i 70. XX wieku. W Polsce ludzi z pokolenia X z lat 1965–1980 nazywa się także pokoleniem PRL. W naszym kraju wyróżnia się jeszcze roczniki 1976–1985 (wiek od 40 do 49 lat) od urodzonych w latach 1966–1975, określanych jako pokolenie przełomu, czasami zwane również pokoleniem „Nic na serio”.
Generacja X traktuje dziś przekąski jako coś służącego przyjemności, dającego wytchnienie od trudów dnia codziennego. Nie wszyscy traktują je jako produkt, który powinien nieść jakieś szczególne wartości odżywcze. Zajadający w czasach swojej wczesnej dorosłości marsy, liony i chipsy, odbierają przekąski jako coś niekoniecznie związanego ze zdrowym odżywianiem. A to bardzo duży błąd, bo wpływa to na kształtowanie nieprawidłowych nawyków żywieniowych. Ta grupa to obecnie rodzice starszych dzieci lub bardzo wcześni dziadkowie.
Z kolei pokolenie Y to tzw. milenialsi (ang. Millennials). Generacja nazywana jest również pokoleniem milenium, następną generacją, a także pokoleniem cyfrowym. Pokolenie Y to osoby urodzone między rokiem 1980 a rokiem 1994 (31–45 lat) i dzieli się je na młodszych milenialsów (osoby urodzone do około połowy lat 90.) i starszych (osoby urodzone między 1980 a 1989 r.). Osoby te czasami nazywane są pokoleniem C – od przymiotnika connected (ang. „połączony”) – bo są to osoby stale podpięte do internetu i wykorzystujące codziennie media społecznościowe. Jako istotną dla tematu ciekawostkę należy podać, że pokolenie to traktuje przekąski jako „małe” posiłki, często zapominając, że są one niewystarczające w racjonalnym żywieniu i nie powinny zastępować normalnego jedzenia. Ta grupa to najczęściej rodzice młodszych dzieci i niższych roczników uczniów szkół średnich.
Wreszcie dotykamy tzw. generacji Z, czyli słynnych zoomersów. Jest to kohorta demograficzna urodzona w latach 1995–2010. Zalicza się tu osoby, które mają od 15 do 30 lat. Pokolenie to nazywane jest również generacją multitasking, cichym pokoleniem, Generation V. Są to pierwsi ludzie dorastający we w pełni scyfryzowanym społeczeństwie. Dla użytkowników z generacji Z przekąski konsumuje się w celu redukcji głodu, ale także lęków i nudy. Bardzo często są spożywane masowo i bezrefleksyjnie podczas grania w gry lub przeglądania social mediów. Dodatkowo sytuacja geopolityczna budzi w nich lęk, a edukacja szkolna stała się pasmem wielu stresów.
Pokolenie alfa to kohorta demograficzna następująca po pokoleniu Z. Pokolenie to jest pierwszym, które urodziło się w całości w trzecim tysiącleciu. Przyjmuje się, że pokolenie alfa rozpoczyna się w latach następujących po 2010 r. i trwa do około połowy lat 20. XXI wieku. To pokolenie to dzieci uczęszczające do szkoły, będące w wieku od 6 do 15 lat. W tym wieku dla dzieci jeszcze liczy się zdanie rodziców (pokolenie Y) lub kolegów.
Warto podkreślić, że pokolenie alfa wykazuje duże zaangażowanie w kwestie ekologii, zdrowia i odpowiedzialności społecznej, co wpływa na ich wybory żywieniowe i oczekiwania wobec marek. Silny wpływ na nawyki żywieniowe najmłodszych konsumentów mają również trendy prozdrowotne, a autorytetami stają się influencerzy promujący żywność. Jednym z promowanych w mediach trendów jest sport, który napędza w pewnym stopniu modę na produkty wysokobiałkowe, w tym np. batony proteinowe i koktajle, po które coraz chętniej sięgają najstarsi przedstawiciele pokolenia alfa (nastolatki).

A zatem firmy, chcąc dotrzeć bezpośrednio do pokolenia alfa, powinny wykazać się innowacyjnym i interaktywnym podejściem. W celu zainteresowania współczesnej młodzieży dobrze jest inwestować w interaktywne kampanie, różnego typu smart gry, aplikacje i angażujące treści wideo, które dostarczają natychmiastowej gratyfikacji w myśl tzw. smart client. Sposobem dotarcia do tej grupy docelowej może być wykorzystanie współczesnych technologii takich jak rozszerzona rzeczywistość (AR) i sztuczna inteligencja (AI). Generalnie chodzi o to, by dla dzieci i młodzieży tworzyć dostosowane do wieku i rozwoju angażujące doświadczenia związane z konkretną grupą produktów. Jednym z niedocenianych zagadnień ważnych dla tej grupy docelowej jest edukacja żywieniowa, ale w interesującej i atrakcyjnej formie cyfrowej. Społeczeństwo generacji alfa nie chce dzisiaj czytać opasłych tomów, tylko zdobywać wiedzę szybko, sprawnie, w interesującej formie. Eksperci od metodyki mediów wskazują, że edukacja o zdrowym jedzeniu powinna odbywać się za pomocą dynamicznych i krótkich treści wizualnych oraz wideo na platformach popularnych wśród dzieci i młodzieży. Wartym pokreślenia jest, że przy budowaniu zaufania i relacji z generacją alfa ważne staje się budowanie treści opartych na uznawanych przez nich wartościach z jednoczesnym podkreślaniem transparentności produkcji, zrównoważonego rozwoju i etyki.
Grupa docelowa
Grupa konsumentów przekąsek szkolnych jest w pewien sposób definiowana przez polski system edukacyjny. Obejmuje on wychowanie przedszkolne, szkoły podstawowe i ponadpodstawowe. Nauka szkolna w Polsce obejmuje cztery lata przedszkola (3 do 7 lat), osiem lat szkoły podstawowej oraz od czterech do pięciu lat szkoły średniej. Dzieci rozpoczynają edukację ok. 7. roku życia i kontynuują ją do 15. roku życia w szkole podstawowej, a następnie w szkole średniej do 18–20. roku życia. W roku szkolnym 2022/23 w szkołach tych kształciło się nieco ponad 5 mln osób – dzieci, młodzieży i dorosłych – co stanowiło 13,6% ludności kraju.

