1. Aktualności
  2. Polska
Polska

Jak kompensować sprzedaż utraconą w handlu tradycyjnym

Źródło: Forum Mleczarskie
Autor: Janusz Górski
© bieluch (sm)

Zapytaliśmy Pawła Rysaka, prezesa zarządu mleczarni Bieluch (SM) o zagrożenia i szanse dla obecnej koniunktury w handlu nabiałem. Jak wygląda obecnie marżowość w przetwórstwie mleka w Polsce i jakie wyroby opłaca się produkować? 

– Zagrożeń upatrywałbym w słabnącej sile handlu tradycyjnego. Zmniejsza się ilość sklepów detalicznych i hurtowni, natomiast wzrasta ilość dyskontów, które z uwagi na swoją siłę sprzedażową posiadają przewagę negocjacyjną. 

– Innymi zagrożeniami są ograniczenia klimatyczne, normy środowiskowe (np. redukcja emisji metanu z hodowli krów), dalej – wahania cen surowców i energii, co podnosi koszty produkcji. Trzeba też pamiętać o konkurencji roślinnych alternatyw (napoje sojowe, owsiane, migdałowe), bo zyskują coraz większą popularność, a część konsumentów odchodzi od tradycyjnego nabiału z powodów „etycznych czy zdrowotnych”. Dodatkowo choroby bydła i ryzyko epidemii mogą destabilizować rynek. 

– Szanse to rozwijający się kierunek HoReCa i przetwórstwo. To w tych gałęziach sprzedaży widzimy szanse na pokrycie ilości sprzedaży utraconej w kanale tradycyjnym. Jogurty prebiotyczne i serki wysokobiałkowe świetnie wpisują się w popularny trend fit. Wiele osób wybiera artykuły do koszyka nie tylko przez pryzmat smaku, ale też tego, jak produkt wspiera odporność czy regenerację po treningu.

Więcej w Forum Mleczarskie Handel 6/25

Ostatnie wiadomości o firmie

Warte przeczytania