1. Aktualności
  2. Polska
Polska

Czy dobry produkt sam się obroni?

Źródło: Forum Mleczarskie
Autor: Janusz Górski
© bieluch (sm)

Zapytaliśmy Pawła Rysaka, prezesa zarządu mleczarni Bieluch (SM) o bilans zysków i strat marki Bieluch w kontekście 30-lecia marki. – Dokładnie w listopadzie 1995 roku, uruchomiliśmy innowacyjną jak na tamte lata linię do produkcji serków metodą UF z logo przedstawiającym wesołego duszka. Stał się on najpierw marką naszych produktów, a później – inspiracją przy wyborze nazwy naszej firmy na etapie zmiany z SM Biomlek na SM Bieluch. Dziś, po tylu latach, mogę śmiało stwierdzić, że te zmiany były kluczowe dla naszej firmy.

 – Gdyby nie one, to trudno powiedzieć, gdzie jako Spółdzielnia bylibyśmy dzisiaj. To właśnie głównie temu wesołemu duszkowi oraz wysokiej jakości produktom zawdzięczamy sukces naszej firmy, nie tylko na rynku rodzimym, chełmskim, lubelskim, ale również w całym kraju.

– Jak Pan tłumaczy rolnikom-współwłaścicielom spółdzielni wydatki na rozwój marki? Czy rozwijanie produkcji mleka nie jest najważniejsze?

– W swojej 20-letniej historii pracy w branży poznałem wielu ludzi. Byli tacy, którzy uważali, że najważniejszy jest dobry PR i że z dobrą reklamą można sprzedać wszystko. Byli również tacy, którzy mówili, że liczą się przede wszystkim technika i technologia, a pieniądze wydane na marketing to pieniądze wyrzucone w błoto, bo dobry produkt sam się obroni. Myślę, że jedni i drudzy w połowie mieli rację, ale i w połowie się mylili. Aby odnosić sukcesy i osiągać dobre wyniki, trzeba przede wszystkim dbać o tę część technologiczno-techniczną, ale również tę marketingową, bo reklama jest dźwignią handlu. Myślę, że naszym dostawcom nie trzeba specjalnie tłumaczyć, jak ważna i cenna jest nasza marka, oraz tego, że bez nakładów inwestycyjnych na jej ciągły rozwój nie mielibyśmy tego co mamy. Mleczarstwo to po pierwsze surowiec – mleko, ale równie ważny jest właściwie prowadzony oraz dobrze rozwinięty zakład, który to mleko przetworzy na różnego rodzaju produkty mleczarskie. I tak aby wyprodukować dobre, wysokiej jakości produkty, potrzeba właściwego i stabilnego jakościowo surowca. Podobnie jest ze sprzedażą gotowych wyrobów. Bez dobrze wycelowanej re­klamy i rozgłosu nawet najlepszej jakości produkty sprzedawać się nie będą.

Więcej w Forum Mleczarskie Handel 6/25.

Warte przeczytania