SPAR Polska: Rozwijamy markę SPAR w segmencie nabiału

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 2/2024 (122)
SPAR Wayne Hodson
© spar polska

SPAR logo.jpg

 

 

 

Rozmowa z Waynem Hodsonem,

Prezesem Zarządu sieci SPAR w Polsce


Janusz Górski: Nabiał stanowi jedną z podstaw koszyka zakupowego Polaków. Jak oceniają Państwo perspektywy popytu w tej kategorii produktowej, biorąc pod uwagę jej popularność, atrakcyjność cenową i zawartość portfela nabywców?

Wayne Hodson: Popyt na nabiał jest nieustannie mocny – Polacy bardzo lubią produkty mleczne i regularnie je kupują. Nabiał jest ważnym elementem asortymentu, dlatego marka SPAR wprowadziła do oferty nowość w tej kategorii – mleko UHT 1 litr w dwóch wariantach: 1,5% oraz 3,2% tłuszczu. Mleko SPAR ma wyjątkowo atrakcyjną cenę detaliczną i opakowanie spójne z trendami rynkowymi. Ponadto w ofercie marki SPAR w kategorii nabiału można znaleźć masło, szeroki wybór jaj – ekologiczne, z chowu na wolnym wybiegu, z chowu ściółkowego, zielononóżki, a nawet przepiórcze – a także sery mozzarella i smażone.

Jak istotne dla konsumentów w czasach niepewności rynkowej są wartość odżywcza, czysta etykieta i innowacyjność w kategorii nabiału? Jaka jest rola tych czynników w procesie zakupowym?

Nabiał, a w szczególności mleko, to produkty wysoko wolumenowe i spożywane na co dzień w większości gospodarstw domowych. Wartość odżywcza, czysta etykieta i innowacyjność są coraz ważniejsze dla klientów, dlatego są też istotne w budowaniu świadomości i tożsamości marki własnej SPAR. Rozszerzamy asortyment i inwestujemy w wyroby bardzo dobrej jakości dostarczane przez polskich producentów. Od dłuższego czasu rozwijamy naszą markę własną i wprowadzamy do oferty wyjątkowo atrakcyjne produkty – dostosowane do potrzeb naszych klientów. Chcemy, aby marka SPAR kojarzyła się z bardzo dobrą jakością w przystępnych cenach. Dlatego mocno stawiamy na szeroką ofertę, aby każdy znalazł coś dla siebie.

Konsumenci nie zawsze popierają swoje chęci i deklaracje zakupowe rzeczywistymi wyborami przed półką. Zatem jakie trendy sterują dziś zakupami nabiału? Które kategorie zyskują i zwiększają swój wolumen sprzedaży?

Klienci coraz częściej szukają produktów dobrej jakości, ale w atrakcyjnych cenach. Dlatego rozwijamy markę SPAR także w segmencie nabiału. Marka SPAR jest synonimem właśnie takich cech. Mleko UHT to jedna z najważniejszych pozycji w ofercie marki własnej, którą wprowadziliśmy w 2023 r. Cena regularna mleka SPAR jest bardzo konkurencyjna – co stanowi odpowiedź na oczekiwania zarówno naszych partnerów, którzy prowadzą sklepy SPAR, jak i naszych konsumentów. Nie ukrywam, że liczymy na wysoką sprzedaż tych produktów. Rozszerzenie oferty o mleko – od polskiego, sprawdzonego dostawcy – jest ważnym elementem strategii rozwoju naszej marki własnej w Polsce. Mleko to niewątpliwie największy wolumenowo produkt, jednak sery i produkty mleczne też notują wzrosty sprzedaży.

Jak zmienił się sposób robienia zakupów w ostatnich miesiącach w porównaniu do okresu sprzed roku?

Sytuacja makroekonomiczna w Polsce skłania Polaków do kupowania produktów w atrakcyjnych cenach, nie oznacza to jednak konieczności rezygnowania z ich jakości. Klienci nie chcą też ograniczać koszyka zakupów. To pozwala na rozwój oferty marki własnej, która może doskonale odpowiedzieć na te oczekiwania. Szeroka oferta marki własnej to duży atut naszej sieci – produkty z niej to sposób na lepsze zarządzanie domowym budżetem. To nasza odpowiedź na trudny czas spowodowany rosnącymi kosztami życia. Nasze produkty są bardzo dobrej jakości, a jednocześnie w atrakcyjniejszych cenach niż wyroby markowe. Jako SPAR dajemy klientowi duży wybór – także w segmencie nabiał.

Pomówmy o produktach z kategorii wegańskiej. Jakie typy produktów najchętniej kupują weganie? Czy będziemy świadkami spadku zainteresowania mlekiem, serami oraz masłem na rzecz produktów wegańskich w krótkiej i dłuższej perspektywie?

Sklepy SPAR mają bardzo bogatą ofertę produktów wegańskich oraz w kategorii nabiału. Widzimy rosnące wolumeny tego asortymentu – nie jest to jednak jednoznacznie powiązane z mniejszym zainteresowaniem standardowymi, zwierzęcymi produktami z kategorii nabiał.

Jakie może być przełożenie dyskusji nt. śladu węglowego, dobrostanu zwierząt na handel i wolumeny w kategoriach nabiału i tłuszczów żółtych? 

Bardzo ważne jest, aby wyroby mleczne pochodziły od producentów dbających o dobrostan zwierząt – to trend, który z pewnością będzie się umacniał. Taką filozofię przyjęliśmy także we współpracy z producentami dostarczającymi wyroby mleczne w ramach marki SPAR. Wierzę, że jest przestrzeń do tego, aby dbać o ślad węglowy oraz dobrostan zwierząt bez uszczerbku dla potrzeb i oczekiwań konsumentów. Zresztą konsumenci są już dziś coraz bardziej świadomi – sami zwracają uwagę na takie elementy produktów.

Dziękuję za rozmowę
Janusz Górski

Zobacz także