Auchan Polska: Produkty pierwszej potrzeby zyskują, ale…

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 6/2023 (120)
Robert Sikorski
© auchan polska

Rozmowa z Robertem Sikorskim,

Dyrektorem Grupy Produktów Świeżych w Auchan Retail Polska

auchan retail polska logo


Janusz Górski: Panie Dyrektorze, ostatni rok przyniósł niezwykłą huśtawkę na rynku handlu żywnością, szczególnie po stronie nabiału. W opinii producentów nastąpił wręcz krach cenowy w obrocie międzynarodowym i krajowym. Miało to związek ze spadkiem popytu i pogorszeniem nastrojów konsumenckich wskutek inflacji. Chciałbym zapytać, jak zmienił się rynek nabiału na przestrzeni ostatniego roku.

Robert Sikorski: Ubiegły rok przyniósł duże zmiany na całym rynku spożywczym, w tym również nabiałowym. Wzrost cen surowców, koszty energii elektrycznej, gazu, koszty pracy przełożyły się na ceny oferowane przez producentów. Wzrost cen jest kwestią wrażliwą zarówno dla sprzedawcy, jak i konsumenta. Na podstawie obserwacji rynku i konkurencji stanęliśmy przed bardzo trudną decyzją o kształtowaniu ceny finalnej dla odbiorców. W tym miejscu chcę podkreślić, że polityka niskich cen od lat i na stałe wpisana jest w strategię Auchan w trosce o siłę nabywczą polskiego konsumenta. Przekłada się to na realne i konsekwentnie realizowane działania systemowe. Poważnie traktujemy podjęte przez nas zobowiązanie bycia najtańszą siecią handlową w Polsce. Potwierdzeniem tego są rankingi Koszyka Zakupowego ASM Sales Force – od chwili jego zainicjowania w marcu 2019 r. Auchan na pozycji lidera znalazło się aż 45 razy.

auchan sery
© auchan polska

Jaka jest obecna kondycja nabywcy nabiału i jego zachowanie przed półką? 

Produkty nabiałowe będące dla wielu klientów artykułami pierwszej potrzeby zyskują na popularności. Jednak spora grupa klientów rezygnuje z tej kategorii produktów, jeśli nie są one w danej chwili niezbędne, lub kupuje je w mniejszych ilościach. Coraz większą uwagę przywiązuje się do kwestii niemarnowania żywności, dlatego zakupy stają się bardziej przemyślane. W tak trudnych ekonomicznie czasach Auchan stara się wielopłaszczyznowo wspierać klientów. Poza samą polityką niskich cen w Auchan od 2019 r. w każdym sklepie znajduje się specjalna wydzielona strefa oznaczona logo „Nie marnujemy, ratujemy!” dla żywności z krótkim terminem, która jest sprzedawana po atrakcyjnych cenach. Strefy z takimi produktami cieszą się dużą popularnością. Klienci coraz częściej korzystają też z różnego rodzaju promocji (np. zakup 2–3 takich samych produktów w promocyjnej cenie), chętniej również korzystają z programów lojalnościowych oferowanych przez sieci. Równocześnie podejmujemy dodatkowe działania, choćby w ramach wielomiesięcznej kampanii „Koszyk oszczędności w Auchan” zapoczątkowanej pod koniec ubiegłego roku, w której cyklicznie podpowiadaliśmy, jak korzystać z oferty Auchan, by kupować oszczędniej.

Konsumenci kupują tylko to, czego potrzebują, i dokładnie tyle, ile potrzebują. Coraz więcej osób poszukuje również produktów o obniżonej cenie z krótkim terminem przydatności do spożycia.

Jak wojna wpłynęła na zainteresowanie nabiałem w jego wolumenie i strukturze: czy nasze preferencje konsumenckie uległy regresowi do tego, co było wcześniej? Czy staliśmy się bardziej konserwatywni w swoich wyborach wskutek rosnącej niepewności?

Sytuacja geopolityczna i gospodarcza spowodowała wzrost cen, co diametralnie zmieniło sytuację ekonomiczną klientów. Na pierwszym miejscu było zabezpieczenie środków finansowych na pokrycie comiesięcznych zobowiązań. Przełożyło się to na ograniczenie zakupów produktów premium na rzecz artykułów pierwszej potrzeby. 

auchan sery
© auchan polska

Wiele głosów mówi o zmierzchu popytu na produkty odzwierzęce. Czy rzeczywiście można mówić o spadku zainteresowania mlekiem, masłem, jogurtami, serami na rzecz produktów wegańskich?

Coraz więcej osób świadomie rezygnuje z jedzenia produktów odzwierzęcych na rzecz potraw roślinnych i poszukuje alternatywy dla białka zwierzęcego. Dlatego uważnie słuchamy naszych klientów, aby wiedzieć, czego potrzebują i poszukują. W Auchan stale rozwijamy kategorię produktów roślinnych: z jednej strony w odpowiedzi na nowe trendy żywieniowe i zapotrzebowanie klientów, z drugiej – w trosce o dobrostan zwierząt. W segmencie produktów roślinnych zależy nam na budowaniu oferty jakościowej przy zachowaniu jak najlepszej relacji jakości do ceny. Gama stała produktów roślinnych podlega aktualizacji, wprowadzamy nowości. Produkty wegańskie to wciąż rozwijająca się kategoria, w której ciągle poszukiwane są nowe rozwiązania.

Które kategorie nabiałowe notują w 2023 r. spadki zainteresowania, a które wzrosty? Produkty wysokobiałkowe? Bezlaktozowe? Naturalne z „czystą etykietą”? Inne?

Coraz większą popularność zyskują produkty proteinowe – widzimy, że jest to trend ogólnoświatowy. Rok 2023 to wyraźny wzrost zainteresowania produktami wysokobiałkowymi – ta kategoria rozwija się we wszystkich kanałach sprzedaży i sięga po nią coraz większa grupa klientów. Drugą kategorią, która zyskuje na popularności, są produkty wegańskie. W tym przypadku trend wzrostowy spowodowany jest głównie pojawianiem się nowych produktów. Obecnie klienci testują nowe smaki i nowe potrzeby w tej kategorii. Niektóre produkty są zastępowane innymi, trwa naturalna selekcja i wymiana produktów. Widząc powyższe trendy, producenci skupieni do tej pory na produktach odzwierzęcych wprowadzają do swojego portfolio artykuły na bazie owsa lub kokosa. 

Kult ciała, dbałość o zdrowie, aktywność fizyczna – wszystko to sprawia, że rośnie zapotrzebowanie na produkty nabiałowe wysokobiałkowe.

Gama wyrobów roślinnych dostępnych w sklepach Auchan obejmuje produkty wielu znanych marek. Są to między innymi pasty warzywne, hummusy, tofu, garmaż vege, wędliny bezmięsne, zupy, produkty grillowe, „sery”, kotlety sojowe, płatki drożdżowe nieaktywne, burgery roślinne czy napoje roślinne. Rozwijamy także ofertę produktów marki własnej skierowaną do wegan. Obecnie są to pasztety, wegańskie nuggetsy, vegeklopsy, hummus oraz siedem rodzajów napojów roślinnych.

Jak silny jest Państwa zdaniem trend poszukiwania przez konsumentów produktów wytworzonych z poszanowaniem środowiska i dobrostanu zwierząt?

Kwestia poszanowania środowiska naturalnego oraz zakup produktów, które są wytworzone z poszanowaniem dobrostanu zwierząt, mają dla klientów duże znaczenie. 

Klienci sięgają po produkty ekologiczne z różnych powodów – są to oczywiście kwestie związane z przekonaniami, troską o środowisko i dobrostan zwierząt, ale też względy zdrowotne czy prowadzony styl życia. Spełniając oczekiwania naszych klientów, w Auchan stale rozwijamy asortyment produktów ekologicznych. W naszej ofercie na szczególną uwagę zasługują produkty marki własnej Pewni Dobrego pochodzące z tradycyjnych polskich gospodarstw, z hodowli bez antybiotyków i GMO, wytwarzane z poszanowaniem środowiska i dobrostanu zwierząt. Charakteryzują się wyjątkowymi walorami smakowymi. Kupując produkty marki Pewni Dobrego, klienci mają pewność najwyższej jakości, której gwarantem są sprawdzeni lokalni dostawcy. Dodatkowo produkty Pewni Dobrego charakteryzują się procesem produkcji opartym na ściśle określonych specyfikacjach, według metod tradycyjnych lub innowacyjnych, a czasami wręcz unikatowych na polskim i europejskim rynku. 

Dziękuję za rozmowę
Janusz Górski

Zobacz także