100 wydanie Forum Mleczarskie Handel
Aktualności kraj Aktualności świat Komunikaty prasowe
Raporty Wywiady Galerie
więcej...
Kampanie Firmy Produkty
Podręcznik serowy ABC Nabiału Kontakt

Aktualności: kraj (wszystkich: 2309, strona 139 z 154)

Stanowisko ZPPM w sprawie marż handlowych i cen sugerowanych

Źródło: ZPPM   Dodano: 2009-08-07 11:53:57

Utrzymujący się od jesieni 2007 roku kryzys na światowym rynku mleka przejawiający się gwałtownym spadkiem cen produktów mleczarskich nie ominął również Polski. Krajowa branża mleczarska w dużym stopniu uzależniona od eksportu (szacuje się, że ok. 20% produkcji mleczarskiej w Polsce kierowane jest za granicę), stojąc w obliczu zagrożenia znacznego spadku sprzedaży zmuszona została do obniżek cen produktów gotowych. Konsumenci nie odczuli jednak tych zmian, gdyż handel detaliczny, a zwłaszcza duże sieci handlowe nie poszły w ślad za przemysłem mleczarskim i nie obniżyły cen detalicznych.
Wiele środowisk zarówno reprezentujących producentów mleka jak też przemysł mleczarski oraz administracja państwowa dostrzega remedium na aktualny stan rzeczy albo w ustawowej regulacji marż handlowych albo przynajmniej w ustanowieniu wymogu stosowania tzw. cen sugerowanych, których zadaniem byłoby pośrednie informowanie konsumenta o kosztach wytworzenia danego produktu oraz stworzenie swego rodzaju bariery psychologicznej dla handlu zmuszającej do stosowania niższych marż, które w przypadku produktów mleczarskich osiągają poziom od kilkudziesięciu do nawet kilkuset procent. Zdaniem wielu są to nieuczciwe lub niezasłużone zyski, zwłaszcza w porównaniu do kosztów produkcji danego towaru i zysków osiąganych przez przetwórców i producentów mleka.
Niewątpliwie istnieje bardzo duża dysproporcja pomiędzy cenami zbytu i cenami detalicznymi produktów mleczarskich, lecz istota problemu, jak i jego rozwiązanie, nie zostały chyba właściwe zdefiniowane.

czytaj więcej »

Coca-Cola wprowadza mleko smakowe Vio

Źródło: The Times   Dodano: 2009-08-06 15:46:11

Jak donosi The Times, Coca-Cola właśnie testuje w Nowym Jorku nowy produkt. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie to, że jest to napój mleczny gazowany z aromatami brzoskwini i mango. Produkt dostępny jest w butelce 224 ml podczas gdy większość napojów dostępna jest w butelkach 330 ml.
Ten debiut potwierdza zgłaszane na łamach Forum Mleczarskiego Handel i Biznes zainteresowanie wielkich koncernów napojowych napojami mleczarskimi. Już teraz nowy napój pojawia się w mediach i towarzyszy temu dyskusja na temat zdrowotnych właściwości mleka, a zwłaszcza wapnia w kontekście niewystarczającej podaży tego mikroelementu w diecie.

czytaj więcej »

Inspekcja FDA w Mlekovita (GK)

Dodano: 2009-08-06 09:29:05

Mlekovita (GK) została skontrolowana przez Inspektora z Agencji do spraw Żywności i Leków (FDA) z USA jako pierwszy z siedmiu polskich zakładów, które zgłosiły się do kontroli. Inspekcja w zakładzie trwała 2 dni i była przeprowadzona przy udziale Inspektorów Weterynarii.
Na uroczystym zakończeniu inspektor FDA złożył Prezesowi Zarządu D. Sapińskiemu wyrazy uznania odnośnie wysokiej klasy stosowanych najnowszych linii technologicznych oraz produkcji bezpiecznej żywności.
Podkreślono także duże zaangażowanie personelu w prowadzeniu procesów produkcyjnych oraz utrzymaniu wysokich standardów sanitarno-higienicznych wymaganych przy produkcji bezpiecznej żywności.
W podsumowaniu podkreślono, że produkty Mlekovita spełniają wszystkie standardy oraz wymagania prawne USA, są produktami bezpiecznymi dla zdrowia konsumentów oraz najwyższej jakości.
Mlekovita (GK) posiada uprawnienia do eksportu swoich produktów na wszystkie rynki świata, spełniając najwyższe wymagania najbardziej wymagających klientów. Przeprowadzona przez Inspekcję z USA kontrola po raz kolejny potwierdziła, że Mlekovita jest wiarygodnym producentem oraz znaczącym partnerem na światowym rynku.

czytaj więcej »

Sklepy tradycyjne i hipermarkety sprzedają słabiej

Źródło: Rzeczpospolita   Dodano: 2009-08-04 15:49:57

Z najnowszej prognozy firmy Euromonitor International wynika, że w tym roku wartość handlu detalicznego wzrośnie o niespełna 4%, do 274 mld zł.
Dużym zaskoczeniem jest stosunkowo niewielka dynamika (5,8%) wzrostu obrotów sieci hipermarketów.
— Rynek hipermarketami już się nasyca, firmy opierające się na takich sklepach weszły już wcześniej w mniejsze formaty. Dodatkowo obecnie klienci ograniczyli wydatki na dobra przemysłowe, które są ważnym elementem oferty hipermarketów, a skupili się na żywności. Dlatego zyskują dyskonty, którym sprzyja też zmiana nastawienia klientów i nie są już kojarzone z produktami niskiej jakości, tylko przystępnymi cenami — mówi Sławomir Nitek, wicedyrektor sieci Netto.
Znacznie szybciej rozwijają się za to sieci supermarketów i dyskontów, których obroty mają wzrosnąć odpowiednio o 8% oraz 9,5%. O ile w drugim przypadku kanał zdominowały sieci zagraniczne — Biedronka, Lidl i Netto, to w segmencie supermarketów poza Tesco czy Carrefourem mocne są też marki polskie, jak Polomarket, Lewiatan, czy Stokrotka.
Tradycyjnie już najwolniej rozwijają się niewielkie sklepy spożywcze — w tym roku zyskają ok. 4%, jednak podobnie jak w latach poprzednich z rynku zniknie kolejne kilka tysięcy placówek. W 2008 r. ubyło siedem tysięcy najmniejszych sklepów, w tym zamkniętych może być jeszcze więcej. Klienci zwracają większą uwagę na ceny, a te w małych sklepach są najwyższe — za podstawowe produkty spożywcze zapłacimy nawet 20% więcej niż w hipermarketach lub dyskontach.

czytaj więcej »

Hiszpania: Puleva Food - odpowiedzią na kryzys jest wzmożona aktywność reklamowa

Dodano: 2009-08-03 11:09:35

Jak podaje hiszpański gigant spożywczy Puleva Food, dział mleczarski planuje zwiększyć wydatki reklamowe o 10%.
Choć kryzys przybiera w Hiszpanii ostrą formę, Puleva Food odniosła uszczerbek w wysokości niespełna 2% spadku przychodów. Jak przyznaje firma, jak dotąd udało jej się oprzeć presji marek własnych, a firma posiada stabilną i zdrową pozycję finansową. Mimo to firma zamierza podjąć wzmożone działania reklamowe wobec swoistego testu lojalności jaki przechodzą w kryzysie klienci marki Puleva.

czytaj więcej »

Filie wielkich koncernów mleczarskich tracą pieniądze w Rosji

Źródło: Zródło: FAMMU/FAPA na podst. Agra Europe   Dodano: 2009-07-31 23:12:45

Rosyjskie oddziały wielkich europejskich firm mleczarskich odnotowały w 2008 roku duże straty.
Filia francuskiego Danone’a, obecnego na tamtejszym rynku od 1992 r. (firma posiada także ponad 18% akcji rosyjskiego giganta Wimm-Bill-Dann), odczuła w ub. roku 24% spadek zysków netto.
Straty odnotowało w ub. roku również rosyjskie ramię holenderskiej Campiny (obecnie Royal FrieslandCampina), prowadzącej tam oddział od 2000 r.
Jednym z niewielu wyjatków była filia niemieckiego koncernu Ehrmann (w Rosji od 1994 r.), która wykazała zysk netto.
Warto podkreślić, że wszystkie wymienione firmy odnotowały wzrost wartości sprzedaży. Straty były bowiem efektem silnego wzrostu kosztów produkcji.

czytaj więcej »

W Rosji ceny nabiału stabilizują się.Spożycie rośnie

Źródło: FAMMU/FAPA na podst. Agra Europe   Dodano: 2009-07-31 23:08:29

Ceny nabiału w Rosji stabilizują się, a ich dość niski poziom pozytywnie wpływa na wzrost spożycia – stwierdził szef Mleczarskiego Zwiazku Rosji Władimir Łabinow. Sytuacja stabilnych cen może
potrwać nawet do końca października br. Ogólnie stan rynku ma być lepszy niż w 2008 r., m.in. wskutek mniejszego przywozu mleka w proszku z Białorusi. Rosną dostawy mleka i
produkcja istotnych artykułów mlecznych (np. serów - przy okazji spada ich import). Od 6 marca obowiazują podwyższone na 9 miesięcy cła na przywóz nabiału.
Ministerstwo rolnictwa zapowiedziało alokowanie 3-5 mld rubli (prawie 79 mln euro, przy kursie z końca lipca br.) na programy regionalne zmierzające do powiększenia produkcji mleka. Krajowy
Zwiazek Producentów Mleka zaapelował tymczasem do rządu o przeznaczenie środków interwencyjnych raczej na zakup mleka UHT niż mleka w proszku. Branża preferuje te opcje z powodu łatwiejszego przechowywania.
Premier Władimir Putin powiedział, że Rosja może wkrótce wdrożyć interwencję na rynku
mleczarskim na wzór unijny, aby zapobiec spadkowi cen skupu mleka. Już jesienia ub. roku rozważano ustanowienie funduszu w celu wykupu mleka w proszku.

czytaj więcej »

UE wspiera promocję nabiału na rynku wewnętrznym

Źródło: FAMMU/FAPA na podst. Komisji Europejskiej, obliczenia własne Sławomir Stepulak   Dodano: 2009-07-31 23:04:37

Unia Europejska zaakceptowała 16 trzyletnich programów promocji żywnosci na rynku wewnetrznym WE, pochodzących z 12 państw członkowskich (niemal wszystkie to kraje dawnej 15 - poza Łotwa). Łączny budżet programów przekracza 62 mln euro, z czego
finansowanie unijne to niespełna 28 mln euro (45%).
Cztery programy obejmują produkty mleczarskie: miedzynarodowy, francusko – holenderski na 8,85 mln euro, finski na 1,2 mln euro, łotewski na 348 tys. euro oraz brytyjski na 9 mln euro.
Programy mleczarskie są na ogół subsydiowane w połowie, poza brytyjskim, do którego Unia dopłaci 1/3 łącznej wartości. Łącznie na wsparcie nabiału Unia ma zatem przeznaczyc prawie 8,1 mln euro (29% łacznej kwoty współfinansowania dla wszystkich programów).

czytaj więcej »

Znika kryterium ceny minimalnej przy refundacji

Źródło: FAMMU/FAPA na podst. Komisji Europejskiej   Dodano: 2009-07-31 23:00:49

Komisja Europejska postanowiła po silnych naciskach panstw członkowskich wesprzeć unijny rynek serów. Nie zdecydowała się jednak na razie podwyższyć refundacji do eksportu, które w odróżnieniu od masła i mleka w proszku nie były zmieniane od ich przywrócenia w styczniu br.
Pomoc ma natomiast polegać na zniesieniu kryterium ceny minimalnej przy eksporcie serów z refundacjami. Dotychczas dopłaty mogły uzyskać produkty, których cena minimalna franco granica wynosiła 2300 EUR/t. Projekt odpowiedniego rozporządzenia oczekuje na publikację.
Zmiana oznacza, że do eksportu z refundacjami zakwalifikują się tańsze sery – a to z kolei może znowu pociągnąć w dół notowania tych towarów na rynkach międzynarodowych.

czytaj więcej »

Parmalat: zysk netto mniejszy niż rok temu

Dodano: 2009-07-30 16:28:54

Parmalat, który podnosi się po spektakularnym upadku w 2003 roku odnotował zysk netto w wysokości 247,8 mln euro za I półrocze 2009. Jest to znacznie mniej w porównaniu do I półrocza 2008, kiedy zysk netto wyniósł 425 mln euro.
Zarząd spółki tłumaczy to spadkiem wpływów z tytułu odszkodowań ze strony sektora bankowego, który przegrywa kolejne sprawy sądowe przed sądami włoskimi i amerykańskimi.

czytaj więcej »

Biedronka odnotowała 33,4% wzrost sprzedaży w I półroczu 2009

Źródło: Jeronimo Martins   Dodano: 2009-07-27 14:11:34

Jak podaje w raporcie firma Jeronimo Martins, polska sieć Biedronka odnotowała wzrost 33,4% (w zł) i 3,9% (w euro). Oczekiwania wobec drugiej połowy 2009 roku pozostają również optymistyczne.
Zysk netto całej grupy osiągnął poziom 73 mln euro (wzrost o 12,5%). Obroty całej grupy to 3,38 mld euro. W ciągu półrocza przybyło 330 nowych placówek.

czytaj więcej »

Anglia: Podejrzenia o działania antykonkurencyjne pomiędzy sieciami i mleczarniami

Źródło: Bloomberg   Dodano: 2009-07-23 15:13:57

Tesco i Morrisons zapowiadają, iż nie poddadzą się podejrzeniom wysuwanym przez OFT (brytyjski odpowiednik Urzędu Antymonopolowego), a dotyczącym możliwości uzgadniania cen pomiędzy sieciami a 10 mleczarniami w obszarze serów i mleka.

czytaj więcej »

Nowa ustawa porządkuje rynek produktów ekologicznych i bio

Źródło: IJHARS   Dodano: 2009-07-23 14:23:34

W Dzienniku Ustaw 2009 nr 116, poz. 975 został opublikowany tekst nowej ustawy o rolnictwie ekologicznym, uchwalonej przez Sejm RP w dniu 25 czerwca 2009 r. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia publikacji. Nowa ustawa uwzględnia m.in. zmiany w przepisach wspólnotowych dotyczących rolnictwa ekologicznego (rozporządzenie Rady nr 834/2007 z dnia 28 czerwca 2007 r.), które weszły w życie od dnia 1 stycznia 2009 r. i zastąpiły rozporządzenie Rady nr 2092/91 z dnia 24 czerwca 1991 r. w sprawie produkcji ekologicznej produktów rolnych oraz znakowania produktów rolnych i środków spożywczych. Ustawa wprowadza także nowe regulacje krajowe, w tym m.in. zwiększa rolę IJHARS jako instytucji sprawującej nadzór nad jednostkami certyfikującymi i produkcją ekologiczną w Polsce

czytaj więcej »

Mariann Fischer Boel: Zrobimy co tylko zdołamy dla branży mleczarskiej

Dodano: 2009-07-22 13:17:36

W opublikowanym raporcie Komisji Europejskiej jednoznacznie stwierdza się, że Komisja zamierza zrobić wszystko co w jej mocy, aby ustabilizować sytuację na trudnym rynku mleczarskim.
Narzędzia jakie mają być użyte to przedłużona interwencja, przedłużone refundacje eksportowe, przedłużone dopłaty za prywatne przechowywanie.
Interwencja na rynku masła i mleka w proszku będzie rozszerzona do 28 II 2010.
Refundacje eksportowe będa przedłużone na tak długo jak to będzie potrzebne.
Dopłaty za prywatne przechowywanie będą rozszerzone do lutego 2010 roku.

czytaj więcej »

© Sparks Polska

Skup i średnie ceny skupu mleka wg województw w okresie I-VI 2009 r.

Źródło: Sparks Polska   Dodano: 2009-07-21 15:36:36

Według GUS średnia cena skupu mleka wg województw w Polsce w czerwcu 2009 wyniosła 90,65 zł/100 l z VAT (86,40 bez VAT) i była 0,5% mniejsza w porównaniu do maja br. i około 25% mniejsza niż w czerwcu 2008 r.

czytaj więcej »

copyright
Nathusius Investments Sp. z o.o © 2008-2020
02-920 Warszawa
ul. Powsińska 23/6
tel: 22 642 43 12, fax: 22 642 36 25

Serwis www.forummleczarskie.pl wykorzystuje ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji, które pozwalają lepiej adaptować stronę do potrzeb i preferencji Czytelników oraz budować statystyki dotyczące oglądalności. Cookies można wyłączyć w każdej chwili w ustawieniach przeglądarki internetowej. Brak takiej zmiany oznacza możliwość zapisu w pamięci urządzenia. Więcej informacji znajdą Państwo w Polityce prywatności. Zamknij