Rynek mleczarski w Rosji: Rosyjska ruletka cz. 1

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Biznes 1/2010 (07)

Według prognoz Euromonitor International, należy się spodziewać, że rosyjski rynek jogurtów będzie rósł intensywniej w perspektywie wartościowej niż ilościowej. Dużym zainteresowaniem będą cieszyć się produkty wzbogacone i z kategorii premium. Ocenia się, że w 2010 roku wartość rynku jogurtów wyniesie 6,5 mld USD.

Spodziewana jest kontynuacja oferty jogurtów w liniach produktowych oraz o nowych smakach. Czynnikiem napędowym będą niewątpliwie wszelkie innowacje. Preferencje konsumentów wyróżniają dwie grupy. Nowe mleczne produkty takie jak biojogurty do picia będą popularne wśród młodych ludzi i mieszkańców megaaglomeracji z wyższymi dochodami. Tradycyjne produkty mleczne będą bardziej popularne wśród reprezentantów starszego pokolenia zamieszkującego obszary wiejskie. Najbardziej przeważającym trendem jest poszukiwanie bardziej drogich naturalnych jogurtów oraz wzbogaconych jogurtów do picia.

Według danych panelu SCIF rynek jogurtów do picia cechują dwa trendy. Według badań z kwietnia 2008 roku ilościowy rynek jogurtów do picia wprawdzie skurczył się o 9% w stosunku do roku poprzedniego, ale równocześnie w związku ze wzrostem cen wzrósł w ujęciu wartościowym o 26%, w porównywalnym okresie.

Rynek kefirów

Rynek kefirów jest mniej elastyczny niż rynek jogurtów do picia. Przez 12 miesięcy od kwietnia 2007 do kwietnia 2008, sprzedaż ilościowa kefirów pozostawała na tym samym poziomie, mimo wzrostu cen o 33%.

Głównym powodem tego zjawiska był fakt, że kefir jest uznawany za typowo tradycyjny produkt w rosyjskiej diecie oraz, że jest nieporównywalnie tańszy niż jogurty do picia. Na rynku rosyjskim zauważono kilka prawidłowości rządzących rynkiem produktów fermentowanych, w kontekście wzrastających cen. Po pierwsze wzrasta udział kefirów w grupie osób dotychczas kupujących jogurty do picia. Po drugie, istnieje silne przywiązanie wśród konsumentów kefirów do tej kategorii. Po trzecie, nowi konsumenci, którzy dotychczas kupowali jogurty, także kupują kefiry i ich udział w późniejszej konsumpcji jest systematycznie większy. Dodatkowym czynnikiem jest fakt, iż zarówno drogie jogurty probiotyczne jak i tańsze kefiry są postrzegane jako produkty o podobnych właściwościach, dlatego też część ludzi woli kupić tańsze kefiry zamiast drogich jogurtów.

Z punktu widzenia ekonomii i produkcji w Rosji ukształtował się wertykalny układ rynku polegający na silnej koncentracji dużych firm mających znacznie większy wpływ na cenę mleka i ceny końcowe wyrobów mleczarskich. Mają one też środki na promocje swoich produktów. Mleczarski rynek rosyjski podąża śladami dojrzałych rynków światowych, w których konsumenci coraz większe znaczenie przykładają do zdrowia i dobrego samopoczucia. Wśród konsumentów rosyjskich na rodził się silny boom na produkty z kategorii „health & fitness”.

W związku z powyższym zauważa się spore zainteresowanie mleczarskimi produktami funkcjonalnymi z dodatkiem witamin lub składników mineralnych. Nieobce Rosjanom są slogany na opakowaniach typu „dla urody”, „dla ochrony serca” itp.

Kategoria produktów funkcjonalnych rośnie z roku na rok. Przykładowo, skandynawska firma Valio w 2007 wprowadziła na rynek rosyjski linię produktów Hyla (Hydrolizowana LAktoza) skierowanych do osób z nietolerancją laktozy. W linii są serek Polar, mus Vanilla, jogurt oraz napoje mleczne Gefilus zawierające bakterie probiotyczne Lactobacillus GG (LGG). Z kolei firma Unimilk wprowadziła naturalne kwaśne mleko wzbogacone w unikalne bakterie probiotyczne Bio Balance. W 2007 r. firma Danone wprowadziła na rynek produkt kontrolujący poziom cholesterolu Danacol, zawierający naturalne fitosterole blokujące absorbcję złego cholesterolu i zabezpieczające przed ryzykiem chorób układu krążenia.

Strona 8 z 8