Produkty lokalne: Unikalna wartość produktów z sąsiedztwa cz. 2

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 3/2025 (129)
produkty z sąsiedztwa
© fm

Kontynuujemy rozpoczęty cykl przedstawiania mniejszych firm z sektora mleczarskiego, ich koncepcji działania oraz portfolio produktowego. Chcielibyśmy pokazać kolejne mleczarnie, które wiele lat temu zdecydowały się przetwarzać mleko. Zajrzymy do firm, które cenią sobie jakość, tradycję i naturalność oferowanych produktów. W ich misji chodzi nie tylko o ilość i zysk, ale także o pełną kompatybilność biznesu z dbałością o naturę, środowisko oraz dobrostan zwierząt. 

 

Koncepcja local food

Omawiane w tym artykule firmy wpisują się w ogólnoświatowy trend rozwoju lokalnych mleczarni i regionów. Są to wizytówki branży, wytwórcy nabiału, pracodawcy i partnerzy biznesowi wielu rolników. 

Firmy te charakteryzują się swoistym stylem zarządzania – właściciel jest ciągle obecny i ma bezpośredni wpływ na działania zespołu pracowników. Znane w biznesie pojęcie „management by walking” jest tutaj na porządku dziennym. Właściciel jest częścią zespołu. Dzięki takiemu podejściu firmy te zwracają szczególną uwagę na to, co i jak produkują. Bardzo często właściciele takich firm odpowiadają za jakość swoim nazwiskiem. 

Firmy takie systematyczne się rozwijają, ale w ich przypadku nie chodzi tylko o rozwijanie biznesu w nieskończoność. Prawdopodobnie nigdy nie osiągną skali największych producentów swojej branży, ale stanowią bezcenną wartość dla regionu, w którym mają swoje siedziby. Są ważnymi dostawcami nabiału na rynku lokalnym i ambasadorami powiatu. Bardzo często produkują unikatowe wyroby mleczarskie będące dumą całego województwa. Rozwój takich firm jest możliwy, ponieważ stopniowo rośnie liczba konsumentów zainteresowanych skróceniem łańcucha dostaw kupowanych produktów. Odzywa się tutaj lokalny patriotyzm, a „mała ojczyzna” jest bliższa sercu niż daleki producent z zagranicy. Konsumenci coraz bardziej – i jest to trend międzynarodowy – lubią kupować to, co swojskie, znane i pochodzące z sąsiedztwa, od najbliższego rolnika. Coraz częściej cenią jakość, świeżość i transparentność pochodzenia. 

Z gospodarczego punktu widzenia wspieranie takich firm okazuje się ważne. Jest to nie tylko korzystne dla regionu, lokalnej przedsiębiorczości, ale też przyczynia się do zwiększenia PKB kraju. Lokalni przedsiębiorcy są nie tylko producentem żywności, która zaspokaja nasze potrzeby, ale także pracodawcą, który stabilizuje migrację obywateli na terenie państwa. Jest praca – są ludzie. Region się rozwija. Jednocześnie warto wspomnieć, że lokalne firmy stymulują rozwój innych dostawców. Są też bardzo często organizatorami lokalnych wydarzeń (święta mleka, dożynki), które integrują społeczności. 

Zrównoważony rozwój regionu 

maluta jogurt+ Agro-Danmis twaróg koziBardzo ważnym zagadnieniem w kontekście firm lokalnych jest dbałość o środowisko i zrównoważony rozwój. Firmy, które wybraliśmy do przedstawienia, są zainteresowane zachowaniem wyjątkowych walorów lokalnej przyrody, która służy nie tylko mieszkańcom, ale także zwierzętom dostarczającym surowiec. Bez zachowania stabilności przyrodniczej regionu ich biznesy nie miałyby oparcia. To kolejna korzyść promowania tego typu firm. Sukces takich zakładów leży w zainteresowaniu i dbałości o środowisko oraz obniżanie emisji CO2 poprzez krótsze łańcuchy dostaw. Oferowana żywność jest naturalna, świeża, pozbawiona zbędnych dodatków do żywności umożliwiających kilkusetkilometrowy transport. 

Trend w żywności mleczarskiej 

Trend żywności wytwarzanej lokalnie i produktów z sąsiedztwa znalazł szczególne przełożenie na branżę mleczarską na całym świecie. Przejawia się w różnych innowacyjnych i tradycyjnych rozwiązaniach, które koncentrują się na jakości, zrównoważonym rozwoju oraz wsparciu małych, rodzinnych gospodarstw mlecznych. Przedstawione poniżej firmy wpisują się w ogólnoświatowe trendy rozwoju żywności na świecie i oczekiwań konsumentów. 

Potrzeba zdrowego odżywiania 

Firmy z sąsiedztwa są doskonałą odpowiedzią na aktualne potrzeby żywieniowe konsumentów. Ludzie chcą się odżywiać zdrowo i poszukują produktów wspierających ich dobrostan. Coraz częściej analizują etykiety i poszukują produktów świeżych, z czystą etykietą, bez zbędnych dodatków. Ten trend jest również wynikiem chęci powrotu konsumentów do tradycyjnych smaków i naturalności w odżywianiu. 

Wzrost świadomości ekologicznej konsumentów

Z roku na rok rośnie ekologiczna świadomość konsumentów. I chociaż niektórzy politycy nadal próbują bagatelizować temat, to jednak troska o środowisko i zmiany klimatyczne są coraz bardziej obecne w rozmowach zwykłych ludzi. Większość z nas chce oddychać świeżym, czystym powietrzem i spędzać wolny czas w przyjaznym środowisku. 

Wzrost świadomości ekologicznej producentów 

Jednym z trendów charakterystycznych dla mniejszych producentów jest przestawienie produkcji na ekologiczną. Ten trend jest obserwowany m.in. w USA, Nowej Zelandii, Szwajcarii oraz Skandynawii. Niektórzy przedsiębiorcy coraz częściej sami decydują się na wykorzystanie surowca ekologicznego, a wszystkie procesy hodowlano-produkcyjne są przez nich restrykcyjnie modyfikowane. Mają odwagę oferować produkty spełniające wyśrubowane wymagania ekologiczne. Ciekawie rozwijającym się trendem jest też wykorzystywanie surowca od krów żywionych na łąkach. Co więcej, tacy wytwórcy są niesłychanie dumni ze swojego podejścia do biznesu. Jest to ich świadomy wybór. 

Przykłady polskich firm lokalnych 

Agro-Danmis Gramowscy – zdrowie i tradycja od kóz z Wielkopolski 

danmis jogurt twaróg koziAgro-Danmis Gramowscy to rodzinna firma, której właścicielką jest Lucyna Gramowska. Historia przedsiębiorstwa sięga 1996 r. Wtedy to w Bukowcu w województwie wielkopolskim w powiecie chodzieskim powstał niewielki zakład o nazwie Agro Technik. Na początku zajmował się on produkcją rolną oraz hodowlą kóz. Bukowiec – jak podkreślają właściciele firmy – to „kraina kozim mlekiem płynąca”. Lokalizacja firmy i naturalny sposób hodowli kóz sprawiają, że produkty firmy Agro-Danmis Gramowscy posiadają niepowtarzalne walory zdrowotne i smakowe. Wynika to w dużej mierze ze sposobu hodowli i żywienia kóz. 

20 lat temu wejście w hodowlę kóz w Polsce wydawało się szaleństwem, bo kozie mleko nie cieszyło się powszechną sympatią. Jednak ówcześni właściciele firmy wierzyli w unikalne wartości odżywcze koziego mleka i sukces tego typu produktów na rynku polskim i zagranicznym. Gdy inni przecierali oczy, Gramowscy działali. 

Z czasem mleko kozie zyskało popularność i zakład zaczął się systematycznie się rozwijać. Rosła też liczba produktów wytwarzanych z tego surowca. Po kilku latach, w 2000 r., firma otworzyła dział konfekcjonowania wyrobów z mleka koziego. W związku ze wzrostem popytu wybudowano nowoczesny zakład oraz rozszerzano asortyment o nowe produkty. W 2011 r. nastąpiła rozbudowa pierwszej linii do ultrafiltracji, a firma uaktualniła receptury produktów w myśl idei czystej etykiety. W kolejnych latach wdrażano kolejne modernizacje parku maszynowego. Powstała m.in. linia do pakowania mleka w kartoniki UHT. W 2018 r. firma zdecydowała się na rebranding.

Produkty firmy są wytwarzane i promowane zgodnie ze specyfikacją i standardami systemu Jakość Tradycja (kozi jogurt naturalny, ser kozi twardy dojrzewający, kozi ser twardy wędzony dojrzewający, kozi twaróg wiejski). 

MLEKO KOZIE

Mleko kozie zawiera witaminy A, D, E, B1, B2, PP. Znajduje się w nim cztery razy więcej witaminy B13 niż w mleku krowim, a witamina ta odpowiada m.in. za budowę komórek i regenerację tkanek. Cennym składnikiem mleka koziego jest kwas foliowy polecany kobietom w ciąży oraz planującym macierzyństwo. Sery kozie są najbogatszym źródłem wapnia – 10 dag tłustego sera koziego pokrywa dzienne zapotrzebowanie na wapń. 

Badania naukowe potwierdzają pozytywne działanie mleka koziego przy takich chorobach jak: anemia, astma, egzema, schorzenia wątroby, oskrzeli i płuc. Mleko kozie jest cennym uzupełnieniem diety osób uczulonych na białka mleka krowiego. Ma też mniejszą zawartość laktozy niż mleko krowie, więc mogą po nie sięgać osoby, które cierpią na nietolerancję tego cukru. Mleko kozie jest hipoalergiczne. Zawiera znacznie mniej kazeiny niż mleko krowie, a właśnie ten składnik jest główną przyczyną alergii na białka mleka krowiego.

danmis mleko kozie jogurt bałkański malutaOd 2021 r. w ofercie firmy znajdują się produkty takie jak: 

  • mleko (klasyczne i bez laktozy, mleko w proszku),
  • jogurty (naturalny, truskawkowy, jagodowy i brzoskwiniowy),
  • serki termizowane o smaku truskawkowym, waniliowym i czekoladowym,
  • twarogi (wiejski, kanapkowy, twarogowy w plastrach).

Oddzielną kategorię stanowią sery twarde. W ofercie znajdują się m.in. ser wędzony w plastrach, w kawałku oraz w plastrach. Wyjątkowe pozycje w tej kategorii zajmują sery klasy premium: kozi włoski z przyprawami oraz Kozia Trufla. Na łasuchów czekają smakołyki: kozie mleczko.

Firma Agro-Danmis Gramowscy wierzy w dobroczynne działanie mleka koziego. Mleko to było obecne od pokoleń w rodzinie Gramowskich. Ich działalność jest wyrazem szacunku dla tradycji hodowlanej przodków, dziedzictwa rodzinnego oraz kultywowania rodzinnych upodobań kulinarnych. Właściciele firmy nie tylko dbają o zwierzęta hodowlane, ale także bacznie zwracają uwagę na jakość używanego mleka i wytwarzanych produktów.

Przemysław MellerPrzemysław Meller

dział sprzedaży Agro-Danmis Gramowscy

W asortymencie firmy Agro-Danmis Gramowscy najbardziej popularne są cztery produkty: mleko kozie, ser kozi twardy i twarogowy oraz serek kozi piramidka 125 g. Produkty te można znaleźć zarówno w sieciach dyskontowych, jak i w hipermarketach, supermarketach, sklepach cash&carry, w hurtowniach spożywczych oraz sklepach detalicznych. Pojawia się też coraz większe zainteresowanie rynku HoReCa zwłaszcza twarogami kozimi. Coraz większą rolę odgrywa także eksport, co spowodowane jest bardzo konkurencyjną ofertą cenową.

Jakość naszych twarogów oraz ich różnorodność sprawia, że jesteśmy w stanie bardzo szybko dopasować się do różnorodnych oczekiwań klientów. Jako firma jesteśmy bardzo zadowoleni z tego, że mimo zasięgu sprzedaży sięgającego poza granice kraju, zachowujemy rodzinne i lokalne wartości naszej firmy poprzez wsparcie lokalnej społeczności, zmniejszanie oddziaływania na środowisko oraz wprowadzanie proekologicznych rozwiązań.

Strona 1 z 2