Rynek mleczarski w Rosji: Rosyjska ruletka cz. 1

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Biznes 1/2010 (07)

Auchan

Kolejnym graczem jest francuska sieć hipremarketów Auchan, która otworzyła swoją pierwszą placówkę na terenie Moskwy w 2006 roku, a następnie w Niżnym Nowogrodzie, Jekaterynburgu i Sankt Petersburgu. Na rynku rosyjskim sieć zajęła pozycję silnego gracza dyskontowego z asortymentem dopasowanym i osiągalnym dla większości klientów, włączając w to produkty niskobudżetowe wytwarzane przez lokalnych producentów. W 2008 roku Auchan zaadaptowało 12 sklepów Ramstore pod logo Auchan City.

Firma wypozycjonowała ten typ sklepów jako najmiejszy format placówek handlowych typu convenience. Grupa Auchan w swoim portfolio ma także sieć sklepów dyskontowych pod nazwą Atak oferujących sprofilowaną ofertę handlową do klientów niskobudżetowych. Auchan planuje systematyczną ekspansję swoich placówek na terenie Rosji.

Magnit

Firma Tander zarządzająca siecią pod marką Magnit od 1997 roku działa na rynku dystrybucji artykułów spożywczych. Należy do 5 największych dystrybutorów detaliczych w Rosji. Pierwszy sklep samoobsługowy otworzyła w 1998 roku. W ciągu kilku lat firma stała się liderem w południowej części Rosji i rozpoczęła intensywną ekspansję regionalną. W 2000 roku firma podjęła decyzję o reorganizacji swojej działalności opreracyjnej i przeksztalaceniu przejętych sklepów w sieć dyskontową. W latach 2001-2005 firma zaczęła się dynamicznie rozwijać i stała się największym detalicznym dostawcą w Rosji pod wzgl´dem liczby posiadanych sklepów (na koniec 2005 roku Magnit posiadała 1500 sklepów) oraz drugim dystrybutorem co do wielkości sprzedaży. W 2006 nastąpiła kolejna reorganizacja w wyniku, której Grupa Magnit stała się holdingiem firm skupiających działania dystrybucyjne pod jednolitą nazwą rynkową Magnit. W kwietniu 2006 roku firma dołączyła do swojego portfolio format hipermarketów. W sierpniu 2009 r. odnotowano sprzedaż netto na poziomie 121,6 mln rubli generowanych przez 2981 placówek handlowych. Firma posiada 9 własnych centrów dystrybucyjnych, które generują około 74% obrotów firmy. Dysponuje także własną flotą samochodową liczącą 1362 pojazdy, co w znacznym stopniu redukuje koszty transportu i straty logistyczne. W roku 2009 asortyment Magnit liczył 480 produktów typu private label, co stanowiło 13,6% całego portfolio produktowego. Pod względem rozłożenia geograficznego Magnit ma najgłębsze pokrycie terytorialne placówek handlowch w ponad 922 miastach, w 5 z 7 dystryktów rosyjskich.

Uniland

Powstała w 1992 roku firma Uniland to kolejna prywatna spółka działająca w dziedzinie handlu detalicznego. Jest jednym z liderów na rosyjskim rynku działających w sektorze tzw. ekonomicznych supermarketów i hipermarketów oferujących żywność. Firma działa w większości regionów Rosji, ze szczególnym naciskiem na Moskwę, Sankt Petersburg, Jekaterynburg, Czelabińsk i Tułę. Uniland działa w 3 głównych formatach i w swoim portfolio ma markę sklepów Dixi – sklepy handlu detalicznego ukierunkowane na segment ekonomiczny, hipermarkety Megamart oraz sieć sklepów franchisingowych Unisam.

Inni

W grudniu 2008 roku Grupa Rewe otworzyła swój pierwszy Selgros Cash & Carry w Kotelnikach w regionie Centralnym. W lutym 2009 r., otwarto drugi Selgros w Riazaniu. Firma planuje długofalową ekspansję i zamierza kolejnych otworzyć 50-70 placówek na terenie całego kraju.

Strona 3 z 8