Mleko: Od kopciuszka do księżniczki

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 4/200/ (35)

Polska półka

W Polsce półka z mlekiem jest dzielona ze względu na zawartość tłuszczu oraz stosowaną technologię obróbki cieplnej (jak pasteryzacja, UHT, ESL), opakowania oraz marki. Konsumenci są dość tradycyjni jeśli chodzi o preferencje zawartości tłuszczu; 51% konsumentów kupuje mleko pełnotłuste, a 39% mleko o średniej (1,5%-2%) zawartości tłuszczu i tak też jest ono rozłożone na półce sklepowej. Z kolei polscy producenci koncentrują się głównie na technologicznych aspektach produkcji mleka i rozwijaniu coraz to bardziej atrakcyjnych opakowań.

Liderem całego mlecznego rynku pozostaje Mlekpol (SM) z 25,4% udziałem (mleko marek Łaciate, Białe, Milko), dalej plasuje się Mlekovita (GK) 12,8% (mleko marek Twój Kubek oraz Polskie) oraz Łowicz (OSM) 7% (mleko marki Łowickie), a także Kościan (OSM) (marki Kościan, Tradycja Wielkopolska), Rotr Rypin, Radomsko (OSM) (marka Dobre!), Grupa Polmlek, Końskie (OSM), Krasnystaw (OSM). Według badań rynkowych najlepiej rozpoznawalną marką mleka jest Łaciate produkowane przez Mlekpol (SM), z szacowanymi udziałami na poziomie 15,3%. Drugą pozycję w gronie producentów mleka zajmuje Mlekovita (GK). W związku z wprowadzeniem na rynek marki Wypasione można się spodziewać zmian w strukturze udziałowej, ale na to trzeba trochę czasu.

Trzecie miejsce w rankingach sprzedażowych należy do mleczarni Łowicz (OSM). Jak wskazują badania rośnie również udział w sprzedaży marek własnych sieci handlowych (Private Label), stanowi on ok. 28% wartości sprzedaży mleka w Polsce.

Konsumpcja i produkcja mleka na świecie

Konsumpcja mleka na świecie bardzo się różni w zależności od regionu; od bardzo wysokiego w Europie i Północnej Ameryce do bardzo niskiego w Azji. Jednakże z uwagi na globalizację świata oraz tendencje do podróżowania i zmieniania nawyków żywieniowych ta sytuacja stopniowo ulega zmianie. Tego typu trendy powinny być brane pod uwagę nie tylko przez dostawców opakowań, ale i marketingowców oraz producentów mleka. W Europie zauważa się na przykład zróżnicowane spożycie mleka. W takich krajach jak Finlandia, Norwegia czy Szwecja (w porównaniu do Francji i Włoch, gdzie sery mają przewagę w konsumpcji mleka), spożycie jest nieporównywalnie większe. Taka struktura jest wynikiem m.in. warunków klimatycznych i produkcją bardziej stabilnych produktów w związku z problemami z przechowalnictwem.

Globalne zapotrzebowanie na płynne mleko mimo recesji jest wciąż wysokie i wykazuje tendencje rosnące. Według wskaźnika Dairy Index stosowanego przez firmę Tetra Pak, światowa konsumpcja płynnego mleka w 2008 roku plasowała się na poziomie 258 mld litrów; wyżej o 1,6% niż w 2007 r. Oczywiście większość tego wzrostu przypada na tzw. emerging markets, tj. Indie, Pakistan, Chiny oraz kraje arabskie. Wyniki takie można było osiągnąć dzięki dużej populacji ludności, wzrastającego dochodu i zmian nawyków żywieniowych. Przykładowo, w Chinach w latach 2005-2008 wzrost spożycia płynnego mleka wyniósł 13%, osiągając rekordową sprzedaż na poziomie 27 mld litrów w 2008 roku. Tetra Pak wskazuje, że trendy te utrzymają się i należy spodziewać się kontynuacji wzrostu na poziomie 2,2% w kolejnych 3 latach.

Strona 9 z 9