Mleko: Od kopciuszka do księżniczki

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 4/200/ (35)

Niewykorzystany potencjał opakowań

W kategorii mleka niewiele jest produktów firm, które dają coś ekstra. Chlubnym przykładem jest mleko Plus firmy Mlekovita (GK). Z reguły bowiem nie znajdujemy w polskich sklepach promocji, gdzie klient dostaje więcej produktu za tę samą cenę, brakuje wielopaków lub ogromnych opakowań zbiorczych. Takie megaopakowania stosowane są np. w Australii i Nowej Zelandii, gdzie najbardziej popularne są aseptycznie zamykane kartony 1 l, plastikowe zakręcane butelki o poj. 1,1 l, 2 l i 3 l. W Kanadzie wyraźnie zaznaczony jest podział kraju w zależności od stosowanych opakowań. W rejonach Maritimes, Ontario i Quebec popularne są 1,33 l plastikowe butelki, a w zachodniej Kanadzie – 4-litrowe plastikowe pojemniki. W całym kraju stosowane są zaś opakowania 2 l, 1 l, 500 ml oraz 250 ml kartoniki, jak również 4 l, 1 l i 250 ml aseptyczne kartony oraz 500 ml plastikowe pojemniki.

W Korei Południowej używane są kartony o poj. (180 ml, 200 ml, 500 ml, 900 ml, 1 l, 1,8 l, 2,3 l), plastikowe pojemniki tzw. jugs (100 ml i 1,8 l), aseptyczne kartony (180 ml i 200 ml) oraz plastikowe torebki (100 ml). W Wlk. Brytanii mleko sprzedawane jest w tzw. imperial size, czyli w pintach (pół kwarty): 1 pinta (568 ml), 2 pinty (1,136 l), 4 pinty (2,273 l), 6 pint (3,408 l) oraz w ich odpowiednich miarach litrowych. W dalszym ciągu funkcjonuje w Wielkiej Brytanii system dostarczania mleka (w szklanych 1-pintowych butelkach zwrotnych) pod drzwi mieszkania; przez wyspecjalizowane grupy dostawców mleka. Zauważa się jednak spadek zainteresowania dostarczaniem mleka w ten sposób. W supermarketach dostępne są także aseptyczne kartony oraz butelki HDPE. W USA za miarę sprzedaży przyjmują galon. I tak, można tu kupić mleko o objętości galonu (3,78 l), ½ galonu (1,89 l) oraz kwarty (0,94 l) w plastikowych pojemnikach, a w mniejszych sklepach, okazjonalnie o objętościach mniejszych niż 1 galon; w kartonach i butelkach typu PET. Okazjonalnie mleko dostarczane jest w chłodziarkach bezpośrednio do klientów w szklanych butelkach ½ galonu.

Opakowanie to nie tylko rozmiar, to również doskonałe narzędzie marketingowe, które może być decydującym czynnikim przy wyborze produktu. Ogromna większość konsumentów podejmuje decyzje o zakupie produktu konkretnej marki w sklepie, a są one podejmowane w kilka sekund. Dlatego też od atrakcyjności wizualnej i estetycznej opakowania oraz zawartości merytorycznej często zależy decyzja o zakupie.

Tomasz Barski

Dyrektor ds. Handlu w ZPM Mlecz Sp. z o.o. z Wolsztyna

Zakład Przetwórstwa Mleka Mlecz Sp. z o.o. z Wolsztyna (Grupa Lacpol) to jedna z największych mleczarni w zachodniej Polsce. W naszym asortymencie kluczową rolę odgrywa mleko świeże. Nasze mleko pasteryzowane oferujemy zarówno w ergonomicznych kartonikach z aplikatorem, jak i w wygodnych butelkach PET, które cieszą się coraz większym zainteresowaniem wśród konsumentów. Z kolei dla segmentu HoReCa posiadamy w naszym asortymencie mleko w pięciolitrowych workach foliowych. Z roku na rok obserwujemy spadek zainteresowania mlekiem pakowanym w 1-litrowe worki foliowe, chociaż nadal część klientów ze względu na niską cenę wybiera właśnie ten typ opakowania.

W naszej ofercie mamy też mleko świeże z 2% i 3,2% zawartością tłuszczu, które od marca br. sprzedawane jest pod marką Hula Krasula. W badaniach konsumenckich przeprowadzonych na koniec drugiego kwartału br. Hula Krasula zdobyła wysokie noty, potwierdzając, że cieszy się dużym uznaniem respondentów. Dzięki wysokim walorom jakościowym naszemu mleku w kartoniku przyznano znak jakości „Q” oraz znak PDŻ – Poznaj Dobrą Żywność.

Strona 8 z 9