Sery plastrowane: Wygoda nade wszystko

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 1/2010 (38)
Czego sprzedaje się najwięcej:
  • Mlekovita (GK); Gouda, Edamski, Sokół, Mazdamer
  • Mlekpol (SM); Gouda, Edamski, Złoty Mazur
  • Arla Foods; Śmietanowy
  • Łowicz (OSM); Emdamer, Tylżycki, Salami, Księżacki
  • Włoszczowa (OSM); Włoszczowski typu ementaler
  • Ryki (OSM); Rycki Edam, Hit z Ryk
  • Sierpc (OSM); Królewski.

Z kolei importerzy nie ustają w staraniach mających na celu sukcesywne wprowadzanie bogatej ofert serów z wyższej półki. Przykładem może być Temar (PPH), który ma szeroka ofertę serów holenderskich serów w plastrach 150 g marki Frico: Chevrette kozi, Gouda, Light, Maasdam, Mimolette, Old Dutch Master. Od niedawna w ofercie firmy są również plastry Mimolette Frico w opakowaniach 1 kg.

Producenci wyrobów markowych nie mogą eksperymentować z jakością: przykładem może być marka Turek (Bongrain Polska). Produkty z logo Turek w okresie I-VIII 2009 zyskały wzrost sprzedaży o 25%. Nawet te marki serów, które nie są obecne w sieciach, ale zachowują wysoką jakość mogą liczyć na bardzo wysokie wzrosty. Taka sytuacja ma miejsce w przypadku serów marki Hej! z mleczarni Radomsko (OSM).

Z kolei według Dariusza Kuśnierza, Dyrektora w firmie Sopexa Polska Polacy poszukują nowych wrażeń smakowych, dlatego asortyment musi być bardzo szeroki, mimo prób jego optymalizacji. On także podkreśla znaczenie nowości, które Polacy uwielbiają.

Sery z opcją open/close oferują m.in.:
  • Arla Foods
  • Bongrain Polska
  • Grupa Polmlek
  • Hochland Polska
  • Łowicz (OSM)
  • Mlekovita (GK)
  • Mlekpol (SM)
  • Temar (PPH)
  • Spomlek (SM)

Radosław Jonak

Kierownik Działu Handlu i Marketingu w TMT

Największy odsetek, ponad 50%, stanowi produkcja serów plasterkowanych, zarówno w formie flowpack (tradycyjne opakowanie foliowe) jak i open/close. Z uwagi na fakt, że jesteśmy firmą, która zajmuje się pakowaniem i nie ma własnych serów dojrzewających nie musimy ograniczać się tak jak inne zakłady, tylko do swojego asortymentu. Pakujemy właściwie wszystkie sery twarde, jakie wytwarzane są na polskim rynku, od tradycyjnych Gouda, Edamski, Podlaski, Morski, Salami przez sery typu szwajcarskiego, sery wędzone, sery z niską zawartością tłuszczu, po sery kozie. W swojej ofercie posiadamy również ser Kaszkawał oraz Cheddar.

W roku 2009 sprzedaż serów w kostkach pod marką TMT wzrosła, jednakże jako firma usługowo konfekcjonująca sery zauważyliśmy spadek zainteresowania serami w kawałkach innych producentów. Źródłem tej tendencji jest zmiana opakowań flow-pack na otwórz/zamknij. Półki w marketach wielkopowierzchniowych są wprost zalane nowymi opakowaniami. Cechy, jakie wyróżniają te produkty, wielokrotność użycia, plastrowanie powodują wypieranie produktów kostkowanych. Przyglądając się serom kostkowanym należy też zwrócić uwagę na kanały dystrybucyjne, jakimi trafiają do klientów. Sieci dyskontowe, gdzie nie ma stoisk tradycyjnych, na których klient ma wpływ na to, w jakiej formie i ilości otrzyma produkt, sprzedają bardzo duże ilości kostek. W placówkach, gdzie są stoiska tradycyjne sprzedaż kostek jest znacznie niższa.

Pozycję naszej firmy należy rozpatrywać w kategorii usług i produktów, jakie wytwarzamy. Nasza działalności obejmuje produkcję marki TMT, marek własnych, oraz usługowego konfekcjonowania serów innym producentom. We wszystkich obszarach zauważamy wzrost produkcji serów plastrowanych. Ciekawą tendencją jest coraz większe zainteresowanie konfekcjonowaniem małych i średnich producentów serów, którzy do tej pory sprzedawali wyłącznie bloki. Dzieje się tak ze względu na powolne odchodzenie od tej formy sprzedaży w kierunku produktów paczkowanych. Podobnie jak w krajach Europy Zachodniej, tak u nas ser w bloku będzie stawał się półproduktem do dalszego przerobu. O skali zainteresowani serami w plasterkach świadczy fakt, że wytwarzamy ponad 150 artykułów w tej kategorii.

Strona 6 z 6