Sery żółte: Pod cenową presją

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 5/2009 (36)

Rynek serów na świecie

Według raportu FAO w ciągu ostatnich 30 lat światowa produkcja serów wzrosła o ponad 80%, z 11 mln ton w 1977 r. do 18 mln ton w 2007 roku. Za głównego producenta serów uważane są USA; prawie 5 mln ton w 2007 r., co stanowiło około 25,3% światowej produkcji serów.

Według raportu opublikowanego na stronach portalu Research and Market całkowita wartość rynku sera w 16 krajach Europy Zachodniej w 2008 roku wynosiła 57,4 mld euro i 52,6% wartości rynku było zaspokajane przez 10 czołowych producentów działających na tym obszarze. Analitycy raportu szacują, iż w latach 2009-2011 rynek serów będzie wskazywał tendencje wzrostowe na poziomie średniorocznego wzrostu 1,1%.

Według danych opublikowanych przez Dairy UK 27 członków UE w 2007 roku produkowało 8,3 miliona ton serów. Dla porównania Rosja wytwarzała zaledwie 434 tys. ton serów co jest porównywalne z produkcją kanadyjską (442 tys. ton) i argentyńską (486,7 tys. ton). Kraje azjatyckie mimo ogromnej liczby ludności kreują marginalny procent produkcji serów i z pewnością będą języczkiem u wagi rozwoju rynku serowarskiego w przyszłości.

Ryszard Pizior

Kierownik Działu Handlu i Marketingu w Włoszczowa (OSM)

Włoszczowa (OSM) jest w Polsce czołowym producentem serów dojrzewających. Sery stanowią około 55% sprzedaży ogółem spółdzielni. W spółdzielni produkowane są sery typu holenderskiego oraz szwajcarskiego. Pod względem struktury sprzedaży ciągle przeważają sery typu holenderskiego, z 60% udziałem. Pozostałe 40% sprzedaży stanowią sery typu szwajcarskiego ze sztandarowym produktem – Serem Włoszczowskim, który jest jednym z najlepiej rozpoznawalnych serów na rynku. Sprzedaż serów typu szwajcarskiego jest stale rozwijana poprzez rozwój sieci dystrybucji jak również wprowadzanie nowych marek. Poza Serem Włoszczowskim, Włoszczowa (OSM) może pochwalić się jeszcze dwiema dobrze znanymi markami serów typu szwajcarskiego: Alpenerem – który znalazł uznanie wśród klientów słowackich, czeskich i węgierskich, a także Seniorem – wprowadzonym do sprzedaży na krajowy rynek w roku 2008.

Włoszczowa (OSM) jest również producentem znakomitych serów wędzonych. Aktualnie w sprzedaży znajduje się Ser Włoszczowski wędzony oraz Gouda wędzony. Sprzedaż tych serów rozwija się bardzo dynamicznie, zarówno na rynku krajowym jak i rynkach zagranicznych.

Poza serami w bloku, Spółdzielnia oferuje szeroką gamę serów konfekcjonowanych (plastry, porcje). Sery w plastrach oferowane są w dwóch rodzajach opakowań – tradycyjnym – folia 150 g (Gouda, Podlaski, Edamski), folia 100 g (Alpener) oraz nowoczesnym – Display 150 g (Gouda, Edamski, Włoszczowski). Sery porcjowane (typu holenderskiego) dostępne są o stałej wadze 250 i 270 g oraz zmiennej 250-300 g; sery typu szwajcarskiego dostępne są w porcjach około 300 g oraz 700 g.

Uzupełnienie oferty serów stanowią wiórki serowe oferowane w opakowaniach 2 kg, głównie dla gastronomii. Struktura sprzedaży serów dojrzewających w warunkach spowolnienia gospodarczego, z jakim mieliśmy do czynienia w okresie 2008 i 2009, zmieniła się nieznacznie na korzyść serów w bloku. Wynika to z faktu, iż sieci detaliczne preferują zakup serów w bloku po jak najlepszych cenach oraz dalszą odsprzedaż w postaci przetworzonej (plastry, porcje), co daje możliwość osiągnięcia wyższej marży handlowej.

Przy analizie danych należy wziąć pod uwagę iż przetaczający się światowy kryzys niewątpliwie wpłynął na rozwijającą się produkcję ilościowo serów. Według przeprowadzonych analiz w 2008 roku zanotowano globalny spadek produkcji o 0,5%. Jednocześnie w całej Europie, w związku z ograniczeniami wydatkowymi oraz niestabilnością walut, zauważono spadek sprzedaży serów o 8,5% (euro) i 2,5% (USD). W badanych 68 rynkach na całym świecie zauważono wzrost produkcji serów na poziomie 1,4%. Kluczową rolę odgrywa rosnąca konsumpcja serów w regionie Bliskiego Wschodu i północnej Afryki, gdzie zanotowano wzrost produkcji na poziomie 2,8%. Mimo niestabilności rynku analitycy uważają, iż w dalszym ciągu istnieje szansa na rozwijanie wolumenów oraz zwiększenie potencjału rynku. Stosunkowo duży potencjał przewiduje się nie tylko w rozwoju marek producenckich, ale także marek własnych sieci handlowych, szczególnie w regionach nie nasyconych tak mocno jak w Europie Zachodniej czy USA. Szacuje się, że na terenie badanych 68 rynków konsumuje się około 4,5 mln ton sera, zaledwie o 2% mniej niż sera pod markami własnymi.

Strona 9 z 9