Baby Foods: Dogonić XXI wiek

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 4/2011 (47)

Sery

W grupie serów tworzenie produktów dla dzieci przebiega opornie, co wiąże się z istnieniem mniej lub bardziej wyimaginowanego ryzyka. Faktem jest, że firmy serowe rzadko inwestują w relacje z klientem dziecięcym. Przykładem bardzo intensywnej aktywności jest multikampanijne docieranie do dzieci przez firmę Hochland Polska. Gdyby móc postrzegać, kto jest klientem firmy poprzez pryzmat spotów, można byłoby pomyśleć, że są to tylko dzieci.

Zabawna i pełna dowcipu forma postrzegana jest bardzo przyjaźnie przez rodziców. Bardzo wyraziste dotarcie do dzieci można zaobserwować u firmy Lactima. To właśnie Lactima jako pierwsza wykorzystała motyw Księżniczek i Aut z wytwórni Disney’a w stworzeniu kategorii dziecięcej. W naturalny sposób linia dziecięca pozostaje spójna z pozostałą częścią portfolio oraz stanowi jej przedłużenie koncepcji. Wygląd i atrakcyjność produktów Lactimy jest niewątpliwie przykładem tego, co można zrobić z produktem, który jest wyrobem trudnym w sprzedaży zwłaszcza dziś, w epoce walki cenowej.

Firmą, która w ciekawy sposób odwołuje się do motywów dziecięcych jest TMT Łomża. Linia serów Jacek i Agatka łączy motywy nadawanej w 1962 roku dobranocki z produktem komercyjnym. W grupie tych plasterkowanych serów pakowanych po 300 g w systemie otwórz/zamknij znajduje się połączenie dwóch rodzajów sera. Agatka to kombinacja sera z dziurami oraz salami, Jacek zaś sera gouda i salami. Również zachęcająco przedstawia się Jacek i Agatka w wersji topionej. Kremowy Jacek jest lekko pikantny, a Agatkę cechuje łagodny smak. Serki dostępne są w formie kostek 3x30 g oraz krążków 140 g. Czy firmie chodzi o dzieci czy o dzieci w nas samych, które wychowały się na tej bajce? Jeśli chodzi o to drugie, to by znaczyło, że chodzi o osoby z grupy 50+.

Konkurencja

Grupę producentów wyrobów spożywczych dla dzieci otwierają najwięksi gracze spoza kategorii mleczarskiej, jak Nestle, Nutricia, Gerber, Hipp. Są oni do pewnego stopnia ostrą konkurencją dla klasycznych mleczarzy, bowiem rodzice marki te już znają i wykorzystują od pierwszych dni dziecka. Mają też gwarancję, że produkty te są tworzone przez specjalistów z myślą wyłącznie o ich dzeciach i ich zdrowiu, a zakłady specjalizujące się produkcją dla dzieci są pod szczególnym nadzorem.


W Polsce oprócz licznych mlek w proszku i kaszek Nestlé w swojej ofercie ma także pod marką Misiowy Sad deser mleczno-owocowy, jogurcik gruszkowy, jagodowy, malinowy czy truskawkowy. Nestlé wprowadziła na rynek mleko modyfikowane nowej generacji. NAN Active swoim składem zbliżone jest do mleka matki; zawiera lekkostrawne i dobrze przyswajalne białka Opti Pro, probiotyki Bifidus oraz kwasy tłuszczowe LC Pufa. Nutricia w swojej ofercie proponuje płynne mleko modyfikowane Mleko Bebiko Junior 3 dla dzieci powyżej 1. roku życia, z dodatkiem prebiotyków, odpowiednią kompozycją białka, węglowodanów, NNKT, żelaza, wapnia, jodu oraz cynku. W portfolio firmy Nutricia jest także marka Bobovita, która oprócz klasycznych dań obiadowych lub kaszek proponuje klikanaście deserów mlecznych na bazie owoców z dodatkiem twarożku lub jogurtów, m.in. Aromatyczne owoce z jogurtem, Deser Owoce leśne z naturalnym jogurtem, Deser Banany z kaszką ryżową na mleku, Deser Morele i owoce południowe z jogurtem, Jabłka i banany pod jogurtową kołderką, Deser Jabłka i morele z twarożkiem czy Deser Truskawki w delikatnym jogurcie. Marka Hipp znana jest ze swojego ekologicznego podejścia do oferowanej żywności dla dzieci. Znając pozytywne właściwości mleka proponuje m.in. serie Bio owoce i Jogurt, Moje śniadanko, linie Duet owocowy oraz serię Przysmak na dobranoc, a w nim jest kaszka manna z mlekiem i owocami oraz czekoladą.

Strona 8 z 8