Baby Foods: Dogonić XXI wiek

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 4/2011 (47)

Pieniądze dzieci

Dzieci to smaczny kąsek dla wszystkich firm spożywczych. Firmy reklamują się zarówno do dzieci, jak i do ich rodziców. Firmy spożywcze mogą liczyć na środki rodziców jak i drobne kieszonkowe, jakie otrzymuje 66-75% dzieci w wieku szkolnym (dane z różnych źródeł różnią się od siebie) i ponad 20% przedszkolaków. W większości przypadków dziecięce budżety są bardzo niewielkie jednostkowo, ale i tak jak wynika z badań Ipsos z 2008 roku, polskie dzieci w wieku do 13 lat mają do własnej dyspozycji ponad miliard złotych rocznie. Im starsze dziecko tym większego kieszonkowego wymaga.



Dzieci w wieku 4 do 10 lat otrzymują kwoty rzędu do 30 złotych miesięcznie. Budżet kieszonkowego zostaje powiększony podczas świąt, urodzin, imienin, gwiazdki i zwykłych odwiedzin dziadków i najbliższej rodziny. Dzieci potrafią też zarabiać pieniądze wykonując drobne prace w domu, opiekując się rodzeństwem, zbierając dobre oceny za zachowanie i z przedmiotów oraz za aktywność w zawodach sportowych i konkursach wiedzy. Niewielka ilość otrzymywanych regularnie pieniędzy oraz „rzadkość” świąt, podczas których otrzymuje się koperty z konkretną zawartością sprawiają, że wiele dzieci uczy się oszczędzać. W Polsce wg najnowszego raportu SMG/KRC oszczędza około 13% dziecięcej populacji. W większości przypadków dzieci wydają pieniądze na słodycze, napoje, czasopisma, przekąski, żywność typu fast food, kosmetyki, doładowania komórek, kino i dyskoteki.


Według prof. dr hab. Dominiki Maison i Joanny Rudzińskiej młodsze dzieci zarabiają w domu: sprzątając, kosząc trawnik, odśnieżając, opiekując się rodzeństwem. Starsze dzieci zarabiają częściej poza domem: roznosząc ulotki, myjąc samochód sąsiadowi lub wyprowadzając jego psa. Dzieci zarabiają także sprzedając swoje nieużywane już zabawki. 27% dzieci uczestniczących w badaniu w 2008 roku zadeklarowało, że zarabia pieniądze.

Kilka zasad, o których nie możesz zapomnieć:

  • dzisiejsze dzieci różnią się od nas samych w ich wieku, mają inne poczucie wartości i co innego je interesuje
  • w związku z łatwym dostępem do mediów dzieci szybko stają się ekspertami zakupowymi. Ich wpływ na decyzje rodziców rośnie w stopniu coraz wyraźniejszym, a kaprys powoli zostaje zastąpiony rzeczywistymi argumentami
  • reklama skierowana do dzieci musi być etyczna, nie powinna niszczyć poczucia wartości negatywnie wpływać kształtowanie światopoglądu.

Strona 2 z 8