Baby Foods: Dogonić XXI wiek

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 4/2011 (47)

Mleko smakowe

To jedyny tak dobrze rozwinięty obszar produktów dla dzieci. Bardzo wymiernym bodźcem do jego rozwoju są programy Szklanka Mleka oraz Mleko z Klasą. Oba programy są polską wizytówką w porównaniu do efektów analogicznych programów w innych krajach Europy. Ich powodzenie jest możliwe dzięki finansowemu wsparciu UE i krajowego budżetu oraz wysiłkom organizacji branżowych, tj. Polska Izba Mleka. Dzięki niemu dziesiątki tysięcy dzieci mogą otrzymać mleko białe lub smakowe.

Zainteresowanie wsparciem mleka smakowego w sprzedaży detalicznej przez firmy mleczarskie jest już dużo słabsze. Ten zapomniany punkt oferty spółdzielni mleczarskich jest traktowany z uwagą przez Müller Dairy, firmę, która żmudnie i jak na razie bez wielkiego powodzenia próbuje swych sił w Polsce. Mimo to firma z Niemiec chwali się pozycją lidera sprzedaży mleka smakowego w nowoczesnych kanałach dystrybucji. Możemy tylko przypomnieć, że Forum Mleczarskie Handel już w kilka miesięcy po wejściu Müllera na rynek prognozowało jego możliwy sukces w segmencie mleka smakowego.

Produkcja mleka smakowego odbywa się w wielu zakładach mleczarskich w Polsce. Mleko smakowe wytwarza Mlekovita (GK), której Vani Vita, Trusko Vita i Czeko Vita znajduje wielu zainteresowanych w grupie dziecięcej. Dołączona słomka umożliwia konsumpcję w każdych warunkach; o każdej porze roku; czy to podczas przerwy między lekcjami czy też podczas przerwy wakacyjnej w podróży i na spacerze. Bardzo dobra dystrybucja produktów Mlekovita (GK) oraz posiadanie własnych magazynów dystrybucyjnych sprzyjają dobrej passie tego produktu. Nowszą propozycją jest mleczko smakowe Wypasione czekoladowe i waniliowe w kartonikach o poj. 200 ml. Nowością są serki Mia Mu o smaku waniliowym.

Mleczarnią, która działa w segmencie mleka smakowego z dużym rozmachem jest Radomsko (OSM). Firma ma w ofercie smakowe mleko UHT i świeże. Do spróbowania mleka czekoladowego UHT zachęca rysowana postać Rafika z Afryki, do skosztowania mleka waniliowego UHT zachęca Kim z Chin, mleka truskawkowego UHT Ania z Poznania, a mleka karmelowego UHT – Navaho z Idaho.

O wyróżnianiu się mleczarni Radomsko (OSM) decyduje tu bardziej dopracowana i rozwinięta forma stylistyczna wykraczająca poza ograne schematy. Również oferta czterech mlek wykracza poza schemat spotykany u większości dostawców.

W ramach mleka świeżego smakowego Radomsko (OSM) oferuje mleko czekoladowe i waniliowe. Kolejną mleczarnią, która ma ambicje działania w segmencie mleka smakowego jest Łowicz (OSM). Ta należąca do krajowej czołówki mleczarnia posiada szersze portfolio mlek smakowych niż większość dostawców. Handlowcy zamawiają mleko smakowe o smakach waniliowym, czekoladowym i truskawkowym w opakowaniach kartonikowych 250 ml. Do ich spróbowania zachęca młoda Łowiczanka, znak firmowy mleczarni. Oddzielną ofertę stanowi Mleko z Klasą naturalne i waniliowe (250 ml) opatrzone Łowiczankami uprawiającymi sporty zimowe (narty i łyżwy).

Magia internetu

Nie ulega wątpliwości, że internet staje się dla dzieci kluczowym medium, z którego czerpią informacje o otaczającym je świecie. Dziś dzieci poznają możliwości komputera i programów czasem lepiej niż ich rodzice, a umiejętności wyszukiwania interesujących ich informacji można im tylko po- zazdrościć. Nie może być inaczej, skoro ponad połowa dzieci namiętnie surfuje po sieci. Tymczasem większość firm mleczarskich nie jest gotowa do stworzenia serwisu dla dzieci. Najlepszym przykładem jest Bakoma z serwisem Bakusie, który jest przedłużeniem strony korporacyjnej.

Dużą wagę do klienta dziecięcego zawsze przywiązywano również w sieradzkiej mleczarni Wart-Milk (OSM). Marka Twisti to gama napojów mlecznych: mleka smakowe w kartoniku 200 ml ze słomką – czekoladowe, waniliowe, kokosowe oraz mleko smakowe czekoladowe 500 ml z zamknięciem typu re-cap. Zastosowanie zamknięcia tego typu stanowi rzadki przykład daleko idącej innowacji w tym segmencie. Mleczarnia z Sieradza w ostatnim okresie rozszerzyła ofertę dla dzieci o serki homogenizowane pod marką Mu! Dostępne są trzy smaki serków Mu! – wanilia, truskawka i naturalny w 150 g kubeczkach oraz wanilia i naturalny w 0,5 l wiaderkach. Są to produkty skierowane głównie do najmłodszych konsumentów.

O rynku dziecięcym w segmencie mleka smakowego nie zapomina Garwolin (OSM). Mleko waniliowe i czekoladowe dostępne jest w kartoniku 250 ml, które jest opakowaniem uniwersalnym w tej grupie odbiorców.

Mleko smakowe znajduje się w ofercie Jogser (SM), firmy która proponuje mleko białe i smakowe (waniliowe i czekoladowe).

Strona 6 z 8