Baby Foods: Dogonić XXI wiek

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 4/2011 (47)

Do najczęściej wybieranych przez dzieci produktów mleczarskich należą serki homogenizowane, desery, napoje mleczne tj. mleka smakowe, shake’i, jogurty. Namawiając rodziców do ich kupna dzieci kierują się chęcią zebrania kolekcji magnesów, naklejek, tatuaży, kart do gier itp. Co bardzo istotne, w przeciwieństwie do zmanierowanych dorosłych, dzieci cieszą się z niewielkich nawet nagród jak miniaturka postaci, obrandowana smycz czy tapeta na telefon. Wzorem do naśladowania może być tu Jajko z Niespodzianką, do którego dołączony jest zawsze pewien upominek w postaci bohatera bajki, kreskówki czy filmu.

Większość firm planujących regularną obecność w tym segmencie dostosowuje stronę internetową do obecności dzieci. W oddzielnych zakładkach dla dzieci pojawiają się kolorowanki, które można drukować i pomalować, gry i zabawy.

Dziecko a reklama

W procesie rywalizacji o względy małych klientów każdy producent musi pamiętać, że dzieci nie odróżniają świata z filmu reklamowego od rzeczywistości. Optymistyczny, radosny świat widziany w reklamie jest według nich częścią tego samego świata, który ich otacza. Producenci nie zawsze pamiętają, że dorośli filtrują informacje zawarte w reklamie, a dzieci odbierają telewizyjny komunikat jako w pełni wiarygodny. To dlatego przerywają jedzenie lub zabawę z rodzicem, aby obejrzeć kolejny blok reklamowy. Pociąga ich kolorowy i wyidealizowany świat obecny w reklamie, proste hasła i muzyka. Do zainteresowania się produktem zachęcają rówieśnicy albo zwierzątka będące nowymi, zwykle animowanymi bohaterami. Według Barbary Leśniak (portal profesor. pl), powołującej się na badania Pawła Kossowskiego, aż 67% dzieci ogląda telewizję, a większość z nich spogląda na szklany ekran około 3 godzin dziennie. Zdaniem Barbary Leśniak większe znaczenie ma wpływ młodych widzów na zakupy rodziców, niż na zakupy robione przez nie same, co wiąże się z poziomem zasobów pieniężnych u dzieci i rodziców. Za najbardziej podatne na reklamę uznaje się dzieci w wieku 5-10 lat. Ma to związek z ich niedojrzałością społeczną i psychiczną. Pewien poziom krytycyzmu pojawia się w wieku 7 lat. Przez ten czas dzieci naśladując rodziców, co jest zjawiskiem standardowym i pożądanym, zaczynają naśladować także bohaterów filmów reklamowych.

Bezkrytyczne podejście do reklamy i rozbudzone pragnienie posiadania reklamowanego przedmiotu powodują niekiedy konflikty z rodzicami, którzy mogą racjonalnie ocenić użyteczność i wartość przedmiotu, w przeciwieństwie do dzieci. Kiedy już rodzice ulegną, może się okazać – i tu producenci muszą być bardzo czujni – produkt może rozczarować, gdy okaże się, że przekaz medialny był zbyt odległy od prawdziwej atrakcyjności produktu w oczach dziecka.

Dzieci wybierają znane marki

Spośród firm mleczarskich działających w Polsce warto wskazać na Danone i Zott, które jako pierwsze do perfekcji opanowały sztukę zjednywania sobie sympatii dzieci. Przebojem oferty firmy Danone są z pewnością Danonki, podręcznikowy przykład sukcesu marketingowego i sprzedażowego produktu, docenionego przez dzieci i ich rodziców. To niewątpliwie najsilniejsza marka w mlecznym segmencie dziecięcym w Polsce. W ramach marki dostępne są Danonki serki, Danonki Pół na Pół, Danonki Mega, Danonki Kakao, Danonki z Niespodzianką i Danonki Giga. Zott Polska z myślą o kliencie dziecięcym stworzyła markę Monte. Pod tą marką znajdujemy krem mleczny z dużą ilością orzechów laskowych oraz czekolady w postaci wielopaków (6x55 g i 4x100 g).

Produktem dla dzieci będących w ciągłym ruchu jest Monte Drink, napój z odtłuszczonego mleka, czekolady i orzechów laskowych 95 g i 4x95 g.

Firmą, która traktuje segment dziecięcy z dużą uwagą i wiąże z nim poważne perspektywy rozwoju jest Bakoma. Firma ta wyróżnia się kompleksową ofertą, której okrętem flagowym jest serek Bakuś, nieodłączny element półki każdego szanującego się marketu. Zaletami produktu są: klarowna spójna koncepcja, stylistyka, puszystość i lekkość produktu. Produkt dostępny jest w kubeczkach 100 g i o smakach: waniliowym, czekoladowym, biszkoptowym i truskawkowym. Nowością firmy jest Serek Bakuś chrupiący, który jest kompozycją pysznej śmietanki i delikatnego twarożku. Wewnątrz produktu umieszczono chrupiące kulki w czekoladzie, które sprawiają, że ta mleczna przekąska jest dla malucha jeszcze atrakcyjniejsza.

Strona 3 z 8