Mozzarella, mascarpone, ricotta: Włoska lekcja

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 3/2010 (40)

Sery mozzarella na polskim rynku

Włoskie sery na dobre zagościły na polskich stołach. Ich wolumen nie jest jeszcze oszałamiający, ale dobrze rokuje. Liderami w sprzedaży sera mozzarella jest Zott, Lactalis Polska z marką Galbani (mozzarella), a który w swojej ofercie posiada zarówno mozarellę, ricottę jak i mascarpone. Firma Lactalis Polska oferuje konsumentom prawdziwą włoską mozzarellę o wysokiej jakości smaku, pod marką Galbani, w następujących odsłonach: Mozzarella St. Lucia 125 g, Mozzarella St. Lucia Light o obniżonej zawartości tłuszczu, Mozzarella St. Lucia Maxi 200 g, Mozzarella St. Lucia Mini 150 g (20 mini kulek) oraz Mozzarella St. Lucia Tris (opakowanie zbiorcze, w którym znajdują się 3 oddzielne torebki Mozzarelli 125 g.). Silnym graczem pozostaje Temar (PPH), który oprócz bogatej oferty mozzarelli ma również portfolio serów mascarpone i ricottę marki E’piu firmy Padania.

W segmencie mozzarelli znaczącą siłę stanowią także specjalizujące się w mozzarelli Grodzisk Mazowiecki (OSM) oraz sprzedająca mniej tego produktu mleczarnia Skierniewice (OSM).

Remigiusz Aleksander

Kierownik Działu Handlu w Ceko

Analizując rynek sera mozzarella powinniśmy go podzielić na dwie grupy: mozzarella tzw. przemysłowa oraz mozzarella w zalewie. Jeżeli chodzi o tę pierwszą uważam, że rynek jest już nasycony, z uwagi na dużą liczbę producentów. Na tej płaszczyźnie odbywa się już tylko walka cenowa. Przy mozzarelli w zalewie sprzedaż będzie nadal rosła, lecz nie wiem czy w takim tempie jak w poprzednich latach.

W przypadku serów ricotta i mascarpone widzę duże perspektywy wzrostu sprzedaży. Rynek nie jest jeszcze nasycony tymi produktami. Przez długie lata nie było zbyt dużej konkurencji wśród producentów. Producentów i dystrybutorów można było wyliczyć na palcach jednej ręki. Pragnę nadmienić, że Ceko było pierwszą firmą w Polsce zajmującą się produkcją sera ricotta. Ser ten sprzedajemy pod własną marką „ser wiedeński” i jest to dla nas sztandarowy produkt. Dziś jest już więcej producentów sera tego typu jednak nadal jego sprzedaż powinna się zwiększać. Ser ten z uwagi na swoje walory smakowe i odżywcze ma szerokie zastosowanie. Do tego dochodzi moda na kuchnię śródziemnomorską.

Produkcję serów włoskich zaczeliśmy w 1997 roku. Dziś produkujemy 2 rodzaje tych serów: ser mozzarella przemysłowa w blokach, oraz wiórki (bloki o masie 1,5 kg a wiórki 2 kg i 150 g, ser wiedeński-ricotta (opakowanie o masie 250 g).

Mocnym wejściem okazało się wkroczenie do segmentu mozzarelli polskiego giganta, mleczarni Mlekovita (GK), której przyciągające wzrok produkty w stabilopakach szybko zapewniły sobie wiernych odbiorców. Mlekovita (GK) oferuje mozzarellę w wersji mini (kulki w wersji) 150 g, mozzarelli classic w kulkach 125 g, mozzarelli maxi w tzw. wałku 250 g oraz w 2 kg bloku. Mozzarellę suchą w dużych ilościach sprzedaje Grupa Polmlek, a są to: Mozzarella wiórki Easy Pack 150 g, Mozzarella wiórki 200 g, Mozzarella wiórki 1 kg, Mozzarella wiórki 2 kg, Mozarella kawałkowany 250 g, Mozarella blok 2-2,2 kg.

Lactalis Polska wprowadziła na rynek nową mozzarellę pod marką Galbani w postaci wiórek o gramaturze 200 g i 2 kg oraz bloku o gramaturze 300 g. W ofercie gastronomicznej firmy znaleźć można również Mozzarellę pod marką President (wiórki, blok) idealną do pizzy.

Wsród dostawców znajdują się także takie firmy jak Mlekovita (GK), Lactalis Polska, Arla Foods (marka Finello), Łowicz (OSM), Włoszczowa (OSM), Eurial Polska, Nowy Sącz (OSM), Kosów Lacki (OSM). Wśród importerów liczącymi się dostawcami są Temar (PPH), dostawca serów mozzarella marki Jaeger, włoskiej mozzarelli di Bufala (producent Padania), mini mozzarelli (producent Latte Puccio) oraz mozzarelli w bloku (producent La Trinactria) oraz Pavonique dostawca oryginalnej mozzarelli.

Strona 7 z 7