Mozzarella, mascarpone, ricotta: Włoska lekcja

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 3/2010 (40)

Rafał Kowalski

Kierownik Sprzedaży w Sierpc (OSM)

Rynek serów świeżych nadal mocno się rozwija. Oprócz mozarelli trudno mówić o wielkiej popularności tego typu serów. Dla przeciętnego konsumenta nie ma różnicy pomiędzy serem serwatkowym a zwykłym serem twarogowym – na czym nie da się ukryć cierpi również nasz produkt Serek Capri – wynika to przede wszystkim z niewiedzy konsumentów oraz braku ich doświadczenia z podobnymi produktami. Przebić się z tego powodu na rynku nie jest łatwo, jednak z pewnością sektor ten rozszerza się.

Każdy z serów dostępnych na rynku ma swoich wielbicieli, bo każdy z tych produktów ma inne zastosowanie. Miejmy nadzieję, że świadomość konsumentów będzie na tyle duża, że będą wiedzieli jak wybrać odpowiedni.

Niebezpiecznym zdecydowanie jest tworzenie konotacji serów tego typu z produktami seropodobnymi lub serami „wzbogacanymi”. Konsument poszukujący konkretnego smaku wybiera ser, który nawiązuje do sera typu włoskiego, nie mając z nim jednocześnie nic wspólnego – to psuje wrażenia konsumentów i albo buduje fałszywy obraz smaku (o ile tak można powiedzieć) takiego sera albo też zupełnie go do niego zniechęca. Preferencje oraz oczekiwania konsumentów w zakresie serów włoskich nadal się kształtują. Kupujący z pewnością oczekują jakości, a poszukiwania nowych smaków będą coraz wyraźniejsze. Jeśli konsument będzie miał kontakt z prawdziwymi serami typu włoskiego, bez dodatków, wykształci się w nim właściwa preferencja i nie będzie możliwości by go oszukać.

Decyzje o zakupie takich serów ludzie podejmują na podstawie informacji, jakie znajdują w dostępnych kanałach – na podstawie reklam, informacji prasowych lub wiadomości w programach kulinarnych. Sytuację handlu na tym rynku kształtują dokładnie te same elementy, co na rynku serów żółtych.

Nasza firma skupia swoją energię na jednym z nich – serze serwatkowym. Mamy Capri – markę rozpoznawalną i dość popularną. Chcemy podkreślić, że Capri jest na rynku liderem. Był pierwszym serem typu serwatkowego w Polsce, kiedy nikt nie rozważał nawet możliwości produkcji tego typu. Od lat zdobywamy serca naszych konsumentów wyjątkowym smakiem oraz najwyższą jakością. Ser wytwarzany jest w sposób tradycyjny, bezpieczny; bardzo delikatny i smaczny. Mamy nadzieję, że po naszej kampanii reklamowej produkt ten będzie kupowany jeszcze częściej.

Ciekawy produkt:

Dokonując przeglądu oferty pod kątem kandydatów na półkę warto zwrócić uwagę na Serek Capri wytwarzany przez mleczarnię Sierpc (OSM). Według przedstawicieli producenta Serek Capri to pierwszy ser typu włoskiego, który pojawił się na rodzimym rynku. Ten podobny do włoskiej ricotty serek serwatkowy wytwarzany jest w przeciwieństwie do tradycyjnych twarogów z serwatki). Delikatna, rozpływająca się w ustach konsystencja, miękkość i bardzo subtelny smak mogą skłonić wielu smakoszy tradycyjnych twarogów do stałego uwzględniania tego produktu na liście zakupowej. Co istotne Serek Capri posiada wysokie walory kulinarne można używać go niemalże do wszystkiego – znakomicie pasuje do ciast, serników, strucli, tradycyjnej wielkanocnej paschy z bakaliami, jak również do wszelkiego rodzaju past czy zapiekanek. Serek Capri jest serkiem, który ma niezwykle cenne wartości odżywcze – białka serwatkowe dominujące w tym produkcie są doskonałe dla osób aktywnych fizycznie. Szczególnie poleca się je kulturystom, którym zależy na dobrych wynikach. Białka serwatkowe są łatwo przyswajalne i lekkostrawne, przez co serek ten polecany jest zwłaszcza w diecie dzieci i osób starszych.

Serek Capri dostępny jest w postaci kulki 250 g, opakowanie zbiorcze karton 5,5 kg, termin przydatności 16 dni od daty produkcji.

Producent: Sierpc (OSM).

Ser Ricotta

Ser Ricotta to miękki, niedojrzewający biały ser twarogowy wytwarzany z serwatki powstałej po wyrobie serów mozzarella, provolone lub pecorino. Ricottę zaliczamy do kategorii tzw. serów zwarowych, czyli wyrabianych ze zwaru będącego mieszaniną tłuszczu i białka, uzyskiwanych poprzez podgrzanie podpuszczkowej serwatki zakwaszonej kulturami bakteryjnymi. Samo słowo „ricotta” (wł. Risotta) znaczy w dosłownym tłumaczeniu – podwójnie warzony.

25% sprzedawanej w Polsce ricotty to produkty marek własnych. W sprzedaży dominują sery importowane (Lactalis Polska, EuroSer, Zanetti/Pavonique), ale dostępne są także produkty krajowe tj.: ser wiedeński (Ceko) oraz ricotella (Skarszewy SM).

Powstający z zakwaszenia serwatki, miękki, jędrny ser ricotta składa się z wielu drobnych, delikatnych, wilgotnych ziaren formowanych na kształt charakterystycznego ściętego stożka. Na stołach włoskich królują m. in.: ricotta pecora wytwarzana z owczej serwatki, ricotta vaccina i piedmontese warzona z mleka krowiego, ricotta bufala produkowana z serwatki bawolej oraz ricotta Romana, sarda i siciana – z mleka owczego. Istnieje też odmiana maltańska zwana Rotta, produkowana z mieszaniny mleka krowiego i wody morskiej.

Ricotta ma śnieżnobiałą barwę, jest na ogół gładka, można ją także suszyć lub podwędzać. Albuminy zawarte w serwatce koagulują przy podgrzaniu i razem z tłuszczem mlekowym oraz składnikami mineralnymi znajdującymi się w serwatce tworzą ser. Zawiera on 30-80% tłuszczu. Jest delikatny, lekko kwaskowy w smaku i ma niespójną konsystencję. Ser ricotta jest bardzo nietrwały i szybko się psuje. Należy go przechowywać w lodówce.

Strona 5 z 7