Napoje fermentowane: Konkurencja nie śpi

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 2/2010 (39)

Ciekawy produkt:
Do grona ciekawych produktów rynkowych o innowacyjnym charakterze dołączyły jogurty pitne Jovi 0% firmy Lactalis Polska. Nowe produkty Jovi zawierają tylko 0,05% tłuszczu, nie zawierają dodatku cukru, a jednocześnie dostępne są w ciekawych wariantach smakowych: truskawka, wanilia, pomarańcza-mango oraz ananas-kokos. Jogurty pitne 0% dostępne są w butelkach 250 g.

Nowa linia Jovi stanowi rozszerzenie obecnej linii produktów 0%, w której dotąd znajdowały się kefiry. Obecne oraz nowe produkty to ciekawa alternatywa dla tych, którzy dbają o smukłą sylwetkę. Producent: Lactalis Polska.


Napoje z witaminami i minerałami

Każda chcąca liczyć się na rynku firma mleczarska ma ambicję posiadania produktów z wartością dodaną. Ten swoisty poligon doświadczalny, jest bardzo kosztowny i wymaga wiele cierpliwości ze strony decydentów oraz pracy ze strony działów handlowych, które rzadko mogą szybko wykazać się wolumenami. Ale przecież produkty z wartością dodaną nie mają stanowić megawolumenu (chyba że się jest liderem), ale być uzupełnieniem portfolio. Dlatego ciekawym konceptem jest linia produktów Jo Go! wytwarzanych przez Jogo (ŁSM). W ofercie spółdzielni dostępne są dwie linie: Jo Go! Slim przeznaczona dla kobiet dbających o zdrowie i sylwetkę oraz Jo Go! Build adresowana do mężczyzn. Niestety, obie te linie produktowe pozostają w cieniu reszty oferty, a produkt dostępny jest tylko regionalnie. Niewiele więcej można powiedzieć o jogurcie Calpro z mleczarni Krasnystaw (OSM). Ten interesujący produkt wzbogacono w wapń, co samo w sobie było przedsięwzięciem pionierskim na krajowym rynku. Niestety, zaledwie regionalna dystrybucja, brak wsparcia marketingowego i słaba znajomość produktu przez konsumentów na skalę ogólnokrajową pozostawiają ten produkt niedocenionym przez rynek, pomimo kilkuletniej tradycji produkcji przez zakład. Podobny los stał się udziałem bardzo ciekawego projektu – marki Free z mleczarni Kościan (OSM). Jogurty funkcjonalne Free zawierają wapń i wit. C. Całość ubrano w nowoczesną i poręczną butelkę Tetra Top. Wymienione trzy marki to niezwykle ciekawe koncepcje, które wciąż mają potencjał, ale wymagają finansowego wsparcia.

Zupełnie inaczej do egzystencji produktów ze swojego asortymentu podchodzi Grupa Polmlek. Po długim uśpieniu i rekonstrukcji oferty, Grupa Polmlek rozpoczęła aktywność marketingową, która ma zbudować pozycję rynkową tej firmy. Wśród wartych uwagi działań warto przytoczyć rebranding oraz zmiany butelki jogurtu Dr Maciej, obecnie znanego bardziej jako Qjogurt. Ten jedyny w Polsce, w pełni nowatorski projekt z dziedziny kosmeceutyków, czyli produktów korzystających z takich samych składników, jakie umieszcza się w kremach dla kobiet, pozostaje wyrazem ambicji i zmian jakie dokonują się w tym ogromnym polskim holdingu.

Podobną, nowoczesną postawą cechują się firmy Mlekovita (GK) i Bakoma. Obie proponują jogurty pitne skierowane do dzieci: odpowiednio jogurt Darek wzbogacony w witaminy A, D i wapń oraz Bakuś wzbogacony w wit. B2, B12, C, E.

Ciekawym novum na półce z nabiałem są od niedawna jogurtowe drinki bio firmy Andechser w butelkach (importowane przez Temar PPH). Nowa propozycja bazuje na powodzeniu, jakie święciły produkty bio w ostatnich latach w Europie.

Strona 5 z 5