Napoje fermentowane: Konkurencja nie śpi

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 2/2010 (39)

Innowacyjna receptura wymaga innowacyjnych opakowań i mobilizacji działu marketingu oraz sprzedaży. Wszystko musi być idealnie dobrane i skoordynowane, aby włożone środki mogły zwrócić się z nawiązką. A że jest o co walczyć, pokazuje determinacja firmy Danone, która wykreowawszy segment probiotyków czerpie ze swojej przewagi duże przychody. Nie byłoby to możliwe bez zrozumienia istoty problemów dzisiejszych konsumentów: ciągłego pośpiechu, przepracowania, zarzucenia dbałości o zdrowie i właściwych nawyków żywieniowych oraz przełożenia ich na gotowe remedium.

Zdaniem Wojciecha Śniecińskiego, Kierownika Produktu w firmie Bakoma rynek jogurtów pitnych w 2009 r. wyniósł 37 677 ton oraz wartościowo 211,2 mln zł (dane za MEMRB styczeń-grudzień 2009). Zdaniem naszego rozmówcy segment ten dynamicznie rozwija się. Rynek w 2009 r. był w ujęciu ilościowym o 15% większy niż w roku poprzednim.

Ciekawy produkt dla klientów/atrakcyjne rozwiązanie dla mleczarni

Jogurt truskawkowy BiFi powstaje w mleczarni Gostyń (SM) od października 2009 roku. Do jego produkcji wykorzystuje się wyłącznie naturalne składniki oraz mleko o obniżonej zawartości laktozy. Dzięki temu uzyskujemy produkt, który może być spożywany przez osoby, które wyeliminowały z diety produkty mleczne ze względu na nietolerancję laktozy. Ten świeży produkt posiada termin przydatności do spożycia równy 21 dniom. Jogurt znalazł już swoją grupę odbiorców dzięki programowi „Szklanka mleka”. Na co dzień spożywają go dzieci przedszkolne, uczniowie szkół podstawowych i gimnazjum.


Naturalna słodycz od firmy DSM wraz z unikatowym efektem synergicznym

Firma DSM Food Specialties wprowadziła unikatową kombinację enzymów i kultur bakteryjnych, która tworzy zdrowy, naturalny jogurt o słodkim smaku, niewymagający stosowania substancji słodzących. Oczyszczony enzym laktaza, występujący pod nazwą Maxilact® LX5000, który posiada zdolność zamiany laktozy w glukozę i galaktozę, łączy się z kulturami bakteryjnymi DELVO®-YOG Flow Velvet CY-346, które przyczyniają się do wytworzenia gładkiego, kremowego produktu. W ten sposób firma DSM oferuje wzmocnienie słodyczy swoich produktów bez dodatku cukru, a przez to włączenie się do rywalizacji rynkowej na fali popularności żywności wytwarzanej bez dodatku cukru.

Korzystne współdziałanie preparatu Maxilact LX5000 i szczepionki DELVO-YOG Flow Velvet CY-346 zostało potwierdzone podczas wielu wszechstronnych prób.

Firma DSM Food Specialties wyprodukowała całą gamę mieszanych jogurtów, z wykorzystaniem rozmaitych kombinacji enzym/kultura bakteryjna, aby znaleźć mieszankę tworzącą optymalny poziom słodyczy, kremowości i lepkości. Opcje te zostały następnie poddane ocenie niezależnych degustatorów. Okazało się, że Maxilact LX5000 i DELVO-YOG Flow Velvet CY-346 współdziałają synergicznie, poprawiając naturalną słodycz jogurtu, a jednocześnie zapewniając produktowi czysty, łagodny smak. Stwierdzono również, że mieszanka ta poprawia odczuwalne przez konsumenta wrażenie kremowości jogurtu, zwiększa jego lepkość, a także znacznie pomaga w uzyskaniu efektu gładkości i połysku.

Maxilact jest oczyszczonym preparatem zawierającym laktazę, wyodrębnioną ze specjalnego szczepu drożdży stosowanych w produkcji nabiału, Kluyveromyces lactis. Ten rozkładający laktozę enzym skutecznie zmienia ją w glukozę i galaktozę, w wyniku czego powstaje produkt mleczny bez zawartości laktozy. Maxilact można wykorzystywać do produkcji mleka bez zawartości laktozy, jak również w jogurcie, śmietanie i świeżym serze.

Strona 2 z 5