Napoje fermentowane: Konkurencja nie śpi

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 2/2010 (39)

Katarzyna Grabowska

Pełnomocnik Zarządu ds. Handlu i Marketingu w Polmlek Olsztyn

W ciągu ostatnich kilku lat bardzo mocno rozwinęła się grupa jogurtów pitnych i odnotowano w Polsce wzrost sprzedaży. Znalazła ona szerokie grono odbiorców, zwłaszcza wśród osób młodych, które starają się prowadzić zdrowy i aktywny tryb życia. Jogurty pitne również dostarczają niezbędnych dla organizmu składników budulcowych oraz pozwalają czuć się zdrowo. Są produktami, które z łatwością gaszą pragnienie i zaspokajają uczucie głodu, a zakręcana butelka zwiększa możliwość ich spożywania w każdej sytuacji w domu, w pracy lub w szkole.

W odpowiedzi na zapotrzebowanie konsumentów oraz aktualne trendy na rynku Grupa Polmlek stale rozwija swoją ofertę asortymentową, w tym także w kierunku jogurtów funkcjonalnych. Produkty funkcjonalne, to takie, które poza walorami smakowymi i odżywczymi pełnią dodatkową funkcję. W uproszczeniu można powiedzieć, że jest to 2 w 1. Grupa Polmlek, jako pierwsza i jak na razie jedyna w Polsce, wprowadziła jogurty z koenzymem Q10 i kolagenem. 21 stycznia Qjogurt został doceniony przez konsumentów i jury, otrzymujàc tytuł Przebój FMCG 2010 roku.

Z roku na rok obserwujemy coraz większe zainteresowanie naszymi jogurtami, szczególnie po wprowadzeniu wartości dodanej i poszerzeniu oferty o nowe smaki. I tak jak wcześniej wspominałam przyszłość należy do produktów funkcjonalnych i innowacyjnych, do których nasze produkty z pewnością należą. W swojej ofercie mamy zatem Qjogurty z koenzymem Q10 (7 smaków na 7 dni urody), linie jogurtów z kolagenem i dodatkiem zbóż oraz trzecią linię – z dodatkiem błonnika, który reguluje perystaltykę jelit.

Producenci są zgodni jeśli chodzi o przyszłość napojów mlecznych. Wraz z rosnącą modą na zdrowe odżywianie i jednocześnie poprawiającymi się nastrojami konsumenckimi widoczny jest wzrost spożycia napojów mlecznych. Zdaniem specjalistów z branży można wywnioskować, że segment ten nadal będzie się rozwijał, bowiem zwyczaje konsumpcyjne Polaków upodabniają się do zachodnich. Klienci poszukują coraz to nowych rozwiązań i coraz zdrowszych i bardziej wymyślnych produktów.

Probiotyki

Prymat rynku probiotyków dzierży firma Danone, przy silnej pozycji firmy Zott. Najsilniejszą marką jest przy tym Actimel, który jest najdłużej promowany i który wyrobił sobie renomę produktu dobrej marki. Nazwę szczepu bakterii w Actimelu potrafi wskazać (metodą wspomaganą) większość Polaków. L. casei defensis kojarzy się tak dobrze, że z pierwszych członów tej nazwy korzystają firmy wytwarzające jogurty z dowolnymi szczepami L. casei (oczywiście niekoniecznie probiotycznymi). Młodszą i jeszcze nieposiadającą tak mocnej pozycji jak Actimel jest marka Activia. Nowoczesna butelka z przyciągającą stylistyką i grafiką stanowi silny atut, jeszcze zanim konsument baczniej przyjrzy się zawartości półki z probiotykami.

Na półkach średniej i niższej ceny plasują się produkty marki Milko (Mlekpol SM) oraz jogurty Polskie (Mlekovita GK). Najpierw zaczęła sondować nową kategorię firma Mlekpol (SM), następnie Mlekovita (GK). Mlekpol (SM) wybrała kartonową butelkę Tetra Top, która skrywa jogurt Milko z kulturami probiotycznymi L. casei-431 (CRL-431) firmy Chr. Hansen. Mlekovita (GK) w butelce PET zamknęła szczepy Lactobacilius acidophilus LA-5 i Bifidobacterium BB-12 pochodzące od tego samego, renomowanego dostawcy. Koncepcja jogurtów Polskich uwzględnia szeroką koncepcję: dostępny jest bowiem probiotyczny jogurt Polski z zieloną herbatą, probiotyk z żeń-szeniem, probiotyk z melisą oraz guaraną. Koncepcja ta została zresztą rozwinięta dalej. Klient może również kupić jogurt Polski probiotyczny z kwasami Omega. Czołowym wariantem smakowym jest tu żurawina z granatem, dalej aloes oraz liczi z limonką. Powiększona butelka jogurtu Polskiego zajmuje miejsce na półce w dziale „probiotyki”. Pozostałe jogurty Polskie są szczególnie cenione z uwagi – również – na niską cenę.

Ofertę probiotyczną kieruje do handlu także Wart-Milk (OSM). Dotąd Twisti była marką o wizerunku bardziej dziecięcym, teraz nowy produkt jest adresowany bardziej uniwersalnie i zdecydowanie do ludzi młodych. Ambitnie opracowana szata graficzna nie pozostawia wątpliwości co do nowoczesności tego produktu.

Produkty probiotyczne dostarcza na krajowy rynek również czeska firma Olma. Linia jogurtów Revital używa co prawda kubeczków, ale zawiera efektywną kombinację kultur probiotycznych Lactobacillus rhamnosus, Lactobacillus acidophiulus oraz Bifidobacterium sp. Kultury te charakteryzują się wysoką zdolnością do przetrwania w przewodzie pokarmowym. Badania kliniczne potwierdzają ich zdolność do regulacji trawienia, do ochrony organizmu przeciwko chorobom spowodowanych rotawirusami lub zmianą jadłospisu oraz standardów higienicznych podczas podróży. Udokumentowane zostało również pozytywne działanie kultur probiotycznych na organizm po leczeniu antybiotykami.

Firma Olma oferuje dodatkowo także jogurty Via Natur wytwarzane z mleka bio. Wśród kilku wariantów smakowych dostępny jest także jogurt z błonnikiem.

Strona 4 z 5