Produkty dla dzieci: ABC Baby Foods

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 5/2009 (36)

Uwarunkowania prawne

Kodeks Etyki Reklamy wydany 12 IV 2004 r. przez Radę Reklamy, biorąc pod uwagę dobro dzieci, wprowadza szereg ograniczeń odnoszących się do tworzenia przekazu reklamowego. Do najważniejszych z nich należą: zakaz przedstawiania informacji mogących mieć wpływ na zdrowie i bezpieczeństwo dziecka, zakaz podważania autorytetu rodziców, pedagogów i opiekunów, konieczność uwzględniania stopnia rozwoju dziecka i zakaz sugestii, że posiadanie danego produktu zapewni im przewagę psychologiczną lub społeczną nad rówieśnikami. Podczas działań marketingowych ważne jest też przestrzeganie pewnych reguł w związku ze zbieraniem danych osobowych. Niedopuszczalne jest namawianie dzieci do tego, aby one z kolei nakłaniały rodziców do zakupów, a także zbieranie od nich danych osobowych. Wolno za to zbierać dane osobowe nauczycieli, a co najważniejsze – uczyć, organizować konkursy i nagradzać oraz komunikować się z rodzicami.

Rodzime propozycje

Niekwestionowanym liderem w segmencie mlecznych produktów dla dzieci jest Danone z produktem Danonki. Danone bazuje m.in. na przekazach Formuła mocnych kości i Niskiej ceny. Danone w przekazach reklamowych wskazuje także poparcie Instytutu Matki i Dziecka. Podając Danonki dajemy dziecku szanse zbudowania zdrowych i mocnych kości, umożliwiamy mu osiągnięcie wysokiej odpowiedniej masy kostnej. Danonki to przygotowany specjalnie dla dzieci wysokiej jakości serek wyprodukowany z mleka krowiego i dokładnie rozdrobnionych owoców. Danonki są polecane jako element codziennej diety, ponieważ zawierają wapń i wit. D, niezbędne do budowy mocnych kości i prawidłowego rozwoju dziecka. W punktach sprzedaży Danone stosuje najróżniejsze kombinacje wielopaków o różnych smakach. Na okres jesienno-zimowy Danone jak co roku proponuje dzieciom także Actimela.

Firma Zott w Polsce obecna jest z marką Monte. Adresatami przekazu reklamowego marki Monte są dwie grupy odbiorców, bowiem w kampaniach marketingowych Monte wykorzystuje różniące się tematycznie spoty. Utrzymane w spokojnej konwencji i ukazujące uczuciowe relacje matka-dziecko filmy adresowane są do kobiet, natomiast dynamiczne i zabawne mają pobudzają dziecięcą wyobraźnię. Kampaniom, których odbiorcami są dzieci, towarzyszą działania promocyjne, jak na przykład umieszczone na opakowaniach produktów marki Monte tatuaże lub naklejki. Spoty dla dzieci wyświetlane są głównie w dziecięcych kanałach tematycznych, w telewizji. Do matek zaś kierowane są reklamy utrzymane w klimacie rodzinnych relacji i emitowane są one w pasmach ogólnych. Zott włączyła się w marketing dziecięcy poprzez promocje konsumenckie powiązaną z premierą filmów np. Horton słyszy Ktosia czy Epoka lodowcowa, w czasie której do opakowań produktów Monte dołączone były ruchome obrazki z motywami z filmu lub specjalne prasowanki. Monte w swojej ofercie proponuje kilka wariantów wielopaków deseru mlecznego skorelowanych tematycznie z promocją, np. Mamut pack 12-paki, czy Monte Max – czteropak 4x100 g czy klasyczne 6-paki. Drugim produktem jest Napój Monte w stylizowanych butelkach.

Bakoma na potrzeby dzieci stworzyła markę Bakuś i wprowadziła 3 linie produktów na bazie mleka: serki puszyste Bakuś z prawdziwej śmietanki i twarożku z dodatkiem wit. A, D, E (o 5 smakach) jogurty do picia Bakuś w butelce oraz Bakuś mini, delikatne aksamitne serki zawierające wapń, wit. D pakowane w kubeczki łączone w wielopaki. W sklepach Bakoma przeprowadza różnego rodzaju działania BTL w promocjach lojalnościowych, tj.: Odkryj Europę z Bakusiem. Bakoma jest także autorem strony internetowej z różnorodnymi propozycjami zabaw i promocji dla dzieci. Mały internauta może też otrzymywać newslettery z Misiowego Parku, jak również utożsamić się jedną z 5 animowanych postaci: silnym i odważnym artystą Hipo, naukowcem Misiem, zwycięskim sportowcem Psem, najlepszym ze wszystkich Tygrysem czy gadułą Żabą, który marzy, by zostać artystą. Postacie pod pozorem hobby dzielą się z maluchami posiadanymi gadżetami jak aparat fotograficzny, MP3 czy komórka.

Bacha na krajowym dziecięcym rynku proponuje trzy marki Mini Piruet, Disney oraz Zozole. Mini piruet to seria zakręconych smacznych zdrowych mlecznych deserów dla dzieci. Kremowo-orzechowe i czekoladowe 150 g puddingi wzbogacone są w witaminy i wapń. Drugą marką jest Disney, która obejmuje gotową kaszkę manną dla dzieci, deserowe przekąski jogurtowe i jogurty bogate w witaminy i wapń i białko. Marka Disney również stosuje techniki wykorzystujące ulubione kolekcjonerstwo wśród dzieci i oferuje np. elementy magnetycznych puzzli do kolekcji. Trzecią marką są jogurty pod marka Zozole, będące rozciągnięciem znanej marki słodyczy dla dzieci. Cechą charakterystyczną tego produktu są nakładki wypełnione smakowitymi dodatkami do jogurtu.

Strona 8 z 9