Jogurty pitne funkcjonalne: Siła napędowa innowacji

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 2/2009 (33)

Spośród wielu opinii wydawanych pod adresem Actimela najbardziej zasadnym i niepodważalnym jest to, że produkt uczestniczy w procesie wzmacniania naturalnych sił obronnych organizmu. Casus firmy Danone oraz sporów, w jakich musi ona uczestniczyć broniąc dobrego imienia swoich probiotyków, uprzednio we Francji, a teraz w USA pokazuje, że określanie produktu probiotykiem może być kłopotliwe nawet dla tych, którzy mogą pochwalić się wszelkimi badaniami potwierdzającymi dobroczynny wpływ posiadanych produktów. Przede wszystkim powinno to stanowić przestrogę dla wszystkich, którzy szermują informacją o prozdrowotnych właściwościach wytwarzanych produktów, bez odpowiednich potwierdzeń i badań. Dotyczy to zwłaszcza firm, które starają się wykorzystywać popyt na probiotyki do zwiększenia własnej sprzedaży. Aby uniknąć ewentualnych problemów należy zawsze podać nazwę szczepu probiotycznego, a następnie przytoczyć wyniki badań naukowych. Bez tego producenci narażają się na kłopoty.

Wśród produktów, które zawierają bakterie probiotyczne jest także Jogobella L. casei firmy Zott zawierająca Lactobacillus paracasei Lpc 37. Ireneusz Walas, dyrektor marketingu w firmie Zott zapewnia o dowodach naukowych potwierdzających probiotyczne walory Jogobelli L. casei.

Do produktów mlecznych zawierających bakterie probiotyczne zaliczają się: jogurty Polskie firmy Mlekovita (GK), Milko firmy Mlekpol (SM), Krasnystaw (OSM) oraz Revital Active firmy Olma Polska.

Jogurty Polskie firmy Mlekovita (GK) zawierają przebadane szczepy Lactobacillus acidophilus LA-5 i Bifidobacterium BB-12. Ich probiotyczny wpływ na nasze zdrowie nie podlega dyskusjom, gdyż są one obecne w wielu preparatach leczniczych przepisywanych przez lekarzy, a ich korzystne oddziaływanie na organizm człowieka udowodnił producent, firma Chr. Hansen.

Badania wykazały, że Bifidobacterium BB-12 pomaga odbudować florę bakteryjną układu pokarmowego u pacjentów przyjmujących antybiotyki. Może to mieć znaczenie w zapobieganiu biegunce wywołanej działaniem antybiotyków oraz zapaleniu okrężnicy. Lactobacillus acidophilus LA-5 wraz BB-12 poprawia zaś pracę przewodu pokarmowego, a w połączeniu ze Streptococcus thermophilus STY-31 ma zdolność redukowania poziomu cholesterolu we krwi.

Jogurty, kefiry i maślanki Milko firmy Mlekpol (SM) zawierają z kolei kultury probiotyczne L. casei-431 (CRL-431) pochodzące także z firmy Chr. Hansen. Ich probiotyczny wpływ na zdrowie nie pozostawia żadnych wątpliwości, bowiem producent przedstawił prace naukowe to potwierdzające. Milko to według zapewnień odporność, witalność i aktywność w wygodnej, mobilnej butelce kartonowej z zakrętką. Połączenie dobrego i atrakcyjnego cenowo produktu wraz z poręcznym opakowaniem sprawia, że Milko jest jednym z najważniejszych graczy w gronie probiotyków.

Jogurty zawierające Lactobacillus acidophilus LA-5 wraz BB-12 ma w swojej ofercie także marka Joguś należąca do firmy Krasnystaw (OSM). Z kolei jogurty Jovi (Lactalis Polska) zawierają mikroflorę probiotyczną (Lactobacillus casei, Lactobacillus acidophilus, Bifidobacterium lactis), która zwiększa odporność organizmu, poprawia perystaltykę jelit oraz procesy trawienne, co przekłada się na polepszenie samopoczucia.

Revital Active to propozycja rodem z Czech, przygotowana przez firmę Olma. Propozycja ta jest o tyle interesująca, bo zawiera kompozycję mikroflory probiotycznej Lactobacillus rhamnosus, Lactobacillus acidophilus oraz Bifidobacterium, która wywiera korzystny wpływ nie tylko na pracę przewodu pokarmowego, ale również na odporność organizmu.

Beauty Foods – kłopotliwy spadek dla Polmleku

Kiedy duża firma połyka mniejszą, następuje porządkowanie portfolio i analiza, co począć z wyrobami niedawno wdrożonymi przez dział badań i rozwoju przejętej firmy. O ile bowiem duże firmy koncentrują swe wysiłki na megakategoriach, tj. sery, to produkty funkcjonalne są pozycją cokolwiek niewygodną. Taki produkt nie generuje zadowalającego wolumenu. Trzeba w niego najpierw zainwestować, ze wskazaniem na konkretny segment odbiorców. Inaczej pozostanie jedynie kwiatkiem do kożucha. Takim wyrobem jest jeden z najbardziej intrygujących produktów ostatnich lat i znaczący pod względem drzemiącego w nim potencjału: Warmia Dr Maciej Vital z koenzymem Q10 (Grupa Polmlek ZM Maćkowy). Pisząc o kwiatku do kożucha, czynię to z całym naciskiem, gdyż takie tuzy jak Coca-Cola lub Danone wiedzą co robią promując, gdzie tylko mogą takie wyroby. Dr Maciej Vital z koenzymem Q10 reprezentuje zaś kategorię Beauty Foods, którą na świecie wdrażają oprócz wymienionych takie firmy jak Yakult, Wim-Bill-Dann czy Meiji Dairies (więcej na ten temat znajdą Państwo w Forum Mleczarskim Biznes 2/2008). Koenzym Q10 nie bez przyczyny znajdujemy w kremach, a dodany do jogurtu ma oddziaływać na tkanki od środka...

Strona 3 z 7