Jogurty pitne funkcjonalne: Siła napędowa innowacji

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 2/2009 (33)

Odchudzanie z jogurtem

Kwasy omega-3 to długołańcuchowe, wielokrotnie nienasycone kwasy tłuszczowe jak alfa-linolenowe (ALA), eikozapentaenowe (EPA) czy dokozaheksaenowe (DHA). Kwasy omega-3 odgrywają istotną rolę w prawidłowym rozwoju tkanek, tj. mózg i siatkówka oka. Zaletami są:

  • zmniejszanie ryzyka zawału serca
  • obniżanie poziomu szkodliwych tłuszczów we krwi
  • zapobieganie arytmii
  • zwiększanie odporności organizmu na zakażenia
  • obniżanie ciśnienia krwi
  • regulacja odporności immunologicznej, przepływu naczyniowego krwi i agregacji płytek krwi
  • działanie przeciwzapalne
  • pozytywny wpływ na pracę mózgu i układu nerwowego.

Światowi liderzy nieustannie wypuszczają na rynek wyroby funkcjonalne, które pozwolą zyskać dodatkowe kilka procent w ich udziałach rynkowych i rozwijać wizerunek producenta innowacyjnego oraz nowoczesnej marki. Rozumieją to decydenci w firmie Mlekovita (GK) oraz w zakładzie Somlek (obecnie część Mlekpol SM), którzy wypuścili odpowiednio jogurty Polskie z dodatkiem zielonej herbaty oraz jogurty Hipo z zieloną herbatą.

Zielona herbata od tysięcy lat uznawana jest za napój o szczególnych właściwościach leczniczych, dlatego firmy mleczarskie na świecie podejmują próby jej wykorzystania w swoich produktach. Zielona herbata jest przy tym doskonałym składnikiem, który łatwo można wykorzystać marketingowo, gdyż zawiera witaminy A, B1, B2, C, E, K oraz minerały (fluor, mangan, żelazo, wapń, cynk, magnez). Niezwykle istotna jest udowodniona jej rola antynowotworowa oraz odchudzająca. Herbata zielona spowalnia bowiem rozkład i przyswajalność tłuszczów w układzie pokarmowym. Stymuluje wydzielanie się soków trawiennych oraz wywiera pozytywny wpływ na pracę przewodu pokarmowego, co jest wynikiem zawartej w niej taniny oraz witamin B i K. Właściwości moczopędne oraz zdolność do wiązania toksyn umożliwiają szybkie usunięcie z organizmu nadmiaru substancji szkodliwych. Jeśli dodamy do tego zdolność do obniżania krzepliwości krwi, podnoszenie poziomu odporności, wpływ antystresowy i rozszerzanie naczyń krwionośnych otrzymujemy wiele argumentów przemawiających za tym, by zamówić takie produkty z logo firmy Mlekovita (GK) lub Mlekpol (SM). Konsumenci będą po nie z pewnością sięgać. Szkoda przy tym, że bardziej chętni do zamawiania takich produktów są handlowcy z zagranicy, a nie ich polscy koledzy (casus jogurtów Hipo z zakładu Somlek/Mlekpol SM).

Jiri Berger

Prezes w Olma Polska

Jogurty pitne, jakie oferuje konsumentom nasza firma, przewyższają swoimi walorami smakowymi i zdrowotnymi konkurencyjne produkty. Drinki, które proponuje Olma nie zawierają szkodliwych konserwantów, zostały natomiast wzbogacone w kultury probiotyczne i składniki chroniące florę bakteryjną organizmu. Biożywność, która w Polsce niestety jest jeszcze mało popularna, daje potencjalnemu nabywcy dużo większe korzyści w porównaniu z żywnością konwencjonalną. Analizując ogólną sprzedaż jogurtów pitnych można stwierdzić, że taka forma lekkiego posiłku spożywanego w biegu przez osoby dbające o zdrowie i sylwetkę, zyskała uznanie wśród polskich konsumentów. Z własnych obserwacji możemy stwierdzić, że drinki jogurtowe kupują nowocześni klienci, którzy akceptują wyższą cenę. Forma opakowania jogurtu pitnego zapewnia konsumentowi wygodę jego konsumpcji, przechowywania i przenoszenia. Olma produkuje już od kilku lat na polski rynek drinki jogurtowe pod nazwą Revitale, Drink jogurtowy, Fruit action o różnych smakach owocowych (m.in. malina/wanilia, czarna porzeczka, aloe vera, cytryna, pomarańcza, wiśnia, morela, truskawka, brzoskwinia) oraz w serii Bio drinki o trzech smakach: naturalnym – białym, oraz z dodatkiem owocowym: truskawką, brusznicą z czarną porzeczką. Zarówno jogurty owocowe, jak i naturalne zyskują swoją rzeszę nabywców. Warto również zwrócić uwagę na to, że Olma sprzedaje drinki w opakowaniach o pojemności 500 g, a nie tak jak większość firm w Polsce oferujących drinki o gramaturze 400 g. W ciągu ostatniego roku obserwujemy nieznaczny wzrost popytu na nasze napoje jogurtowe z asortymentu Bio. To nieśmiałe poruszenie na rynku zapewne spowodowane jest rozwijaniem świadomości ekologicznej wśród polskich konsumentów. Należy jednak zaznaczyć, że jogurty pitne firmy Olma BIO drink w kompletnej gamie smaków na polskim rynku są sprzedawane dopiero od początku 2008 roku. Można oczekiwać, że trend wzrostowy na rynku napojów jogurtowych utrzyma się w najbliższym czasie.

Strona 4 z 7