Twarogi: Kategoria z tradycjami

Urszula Chojnacka
Forum Mleczarskie Handel 2/2014 (63)

Lekko i smacznie

Wydawać by się mogło, że twaróg jako produkt lekkostrawny i dość nisko kaloryczny nie doczeka się wersji „light”. Nic bardziej mylnego, czego przykładem jest m.in. wprowadzenie na rynek przez mleczarnię Maluta Nowy Dwór Gdański (OSM) 250 g klinka Twarogu Chudego 0% tłuszczu pod marką Miss Talia. Również Lactalis Polska pod marką President proponuje twaróg naturalny (0% tłuszczu) w 230 g opakowaniu. Podobny produkt – twaróg lekki (0% tłuszczu), w 250 g opakowaniu, ma także w ofercie Bieluch (SM). Bardzo interesującą ofertę ma Sierpc (OSM); proponuje ser twarogowy chudy Vitea (0,2% tłuszczu) w 250 g opakowaniu „otwórz-zamknij” i pod tą samą marką – 0% tłuszczu w kulce 210 g, z łatwym otwieraniem.

Polskie mleczarnie mają jednak o wiele więcej do zaoferowania.

Bardzo bogata jest oferta twarogów Grupy Mlekovita oddział Resmlecz. Można tu znaleźć twaróg chudy – w kostce 300 g i twaróg chudy mielony – w wiaderku 5 lub 10 kg; twaróg półtłusty w kostce 300 g lub w – opakowaniu próżniowym – 400 g, a ponadto w opakowaniu pergaminowym 1 kg oraz półtłusty mielony w wiaderkach 1, 5 i 10 kg. Twaróg pełnotłusty oferowany jest w 300 g kostce. Grupa Mlekovita oddział w Kościanie proponuje z kolei dostępny ser twarogowy półtłusty oraz śmietankowy w folii, o gramaturze 10 i 15 kg.

Bieluch (SM) oferuje też standardowo twarogi: chudy, półtłusty i tłusty, w 250 g opakowaniach.

Maluta Nowy Dwór Gdański (OSM) oferuje twaróg półtłusty mielony w wiaderku 1 kg, w kostkach 200 g (w tym trzykrotnie mielony), a ponadto w klinku 250-260 g – w wersjach chudej, półtłustej i wspomnianej wcześniej Miss Talia.

Bogata jest oferta Grupy Polmlek. Wśród twarogów oferowanych przez tego producenta jest ser twarogowy mławski w wariantach tłusty, półtłusty i z maślanki (w pojedynczych opakowaniach 600 g lub w trójpakach). Sery te dostępne są również w krążkach 275 g. Grupa Polmlek ma także w portfolio ser twarogowy tłusty trzykrotnie mielony (w wiaderku 1 kg, 5 kg lub 10 kg) oraz Ser Smakowity tłusty lub chudy, w 300 g klinku.

Radomsko (OSM) oferuje kilka rodzajów bardzo popularnej w Polsce wersji półtłustej – jako twaróg delikatesowy pod marką Hej!, również w opakowaniu 300 g, a także jako krajanka – w 1 kg opakowaniu. Ta ostatnia jest ponadto oferowana w wersji tłustej. Włoszczowa (OSM) proponuje konsumentom twaróg półtłusty krajanka 1 kg i twaróg półtłusty kostka 250 g, a ponadto Rajski Twaróg w kubku 175 g i 450 g oraz wiaderku 1 kg, który może stanowić doskonałą bazę do past, dipów, pierogów lub naleśników.

W ofercie Czarnków (OSM) są twarogi śmietankowe w kostce 200 i 250 g, pakowane w folię. Jest też klasyka – twarogi półtłuste i tłuste w 250 g opakowaniach w folii. Inne propozycje mleczarni Czarnków (OSM) to twaróg w kulce, w folii 250 lub 450 g, twaróg krajanka w folii i kostce 400 g, twaróg półtłusty w kostce 200 lub 250 g, także w folii, a ponadto twaróg półtłusty w wiaderku 5 kg i w opcji krajanki w pergaminie, w kostce 800 g.

W ofercie Sierpc (OSM) jest Twaróg Królewski półtłusty w kulce 250 g lub klinku 300-700 g oraz Twaróg Wyborny półtłusty kulka 250 g lub 450 g. Inna propozycja to krajanka tłusta lub półtłusta 300-700 g, w opakowaniach z łatwym otwieraniem.

Atrakcyjność rynku twarogów, polegająca na stałym zapotrzebowaniu na te produkty, powoduje, że nawet firmy, których specjalnością są inne typy serów, są obecne na tym rynku. Jedną z nich jest Hochland Polska; oferuje ser twarogowy w krążkach zawierający osiem porcji 140 g. Dostępne są: wersja naturalna, wersja duo – porcje naturalne i z pieprzem oraz mix – naturalne, z chrzanem oraz ze szczypiorkiem i cebulką. Inna propozycja to wersje 8-plasterkowe – z pieprzem, z cebulką i szczypiorkiem, z chrzanem oraz naturalna. O smakowe wersje twarogów pokusiła się także Lactalis Polska, która pod marką Presidént proponuje twaróg w klinku 230 g, nie tylko w opcji naturalnej, ale także z ziołami. Jeszcze szerszy jest „smakowy” asortyment twarogów w kostkach 200 g tej firmy: znajdziemy tu takie warianty, jak Delikatna Rzodkiewka, Delikatny Szczypiorek, Delikatny Śmietankowy, Delikatny Ogórek i Delikatny Czosnek. Trzy pierwsze dostępne są też w kubeczkach 300 g, przy czym Rzodkiewka, a dodatkowo także wersja naturalna, oferowane są w opcji 0% tłuszczu.

W kierunku twarogów smakowych idzie również oferta firmy Piątnica (OSM), która proponuje m.in. sery twarogowe z mascarpone pod marką Milandia w trzech wersjach: cebulka szalotka-zioła; papryka-pomidor-bazylia oraz różowy pieprz brazylijski.

Ostatnie lata udowodniły, że niezależnie od zawirowań gospodarki i rosnącej chęci Polaków do eksperymentowania z egzotycznymi nierzadko przysmakami, twaróg pozostaje stałym elementem ich diety. Pozwala to spokojnie spoglądać w przyszłość zarówno jego producentom, jak i detalistom. Potencjał rynkowy tej kategorii zależy dziś niemal wyłącznie od inwencji polskich mleczarni, a tego im odmówić nie można.

Tomasz Barski

Wiceprezes Zarządu ds. Handlu w Mlecz (ZPM) w Wolsztynie (Grupa Lacpol)

Grupa Lacpol od lat docenia atrakcyjność rynku serów białych, co bezpośrednio przekłada się na naszą bogatą ofertę tego typu produktów zarówno pod względem sposobu produkcji – twarogi ociekowe, formowane, krajanki, jak również ich rodzajów – twarogi chude, półtłuste oraz tłuste. Większość naszych produktów oferujemy pod wspólną, parasolową marką Hula Krasula, a dominującym opakowaniem jest funkcjonalna folia próżniowa, która zapewnia naszym twarogom szczelną osłonę i gwarantuje dłuższy termin przydatności. W kanale nowoczesnym przeważają twarogi półtłuste produkowane metodą ociekową, szczególnie w kształcie klinka oraz twarogi pakowane w wiaderka 0,5 kg i 1 kg.

W kanale tradycyjnym natomiast dominują nadal twarogi formowane. Wysoki udział posiada również krajanka, szczególnie na rynkach lokalnych, przywiązanych w dużej mierze do tradycji i niższych cen. Dla segmentu HoReCa posiadamy twarogi pakowane w 5 kg wiadra. Nasze sery to idealne połączenie przystępnej ceny, funkcjonalnego opakowania i wyśmienitego smaku. Mimo wszystko cały czas pracujemy nad ich dalszym rozwojem, a główny nacisk kładziemy na opakowania, które mają być jeszcze bardziej ergonomiczne i estetyczne dla konsumenta.

Strona 4 z 4