Twarogi: Kategoria z tradycjami

Urszula Chojnacka
Forum Mleczarskie Handel 2/2014 (63)

Długa lista zalet

Trudno wymienić wszystkie walory twarogów, ponieważ jest ich naprawdę wiele. Wysoka wartość odżywcza, zawartość soli mineralnych, w tym wapnia, a następnie witamin z grupy B oraz A, D, E, a także łatwo przyswajalnego białka – to tylko niektóre z nich. Dietetycy dodają do tego jeszcze jedną zaletę: twaróg to nie tylko jeden z najzdrowszych, ale jednocześnie najłatwiej strawnych serów. Ważną cechą twarogów jest też obecność żywych bakterii mlekowych, które mają wpływ na przebieg procesu technologicznego produkcji i – co za tym idzie – na smak i wartość biologiczną, a niekiedy także zdrowotną. Twarogi są też relatywnie niskokaloryczne, co powoduje, że stanowią obowiązkowy element większości diet odchudzających. Dzięki temu kategoria, która generalnie utrzymuje stałą sprzedaż i nie notuje spadków, wiosną zyskuje zwykle dodatkowe grono amatorów.

Niezaprzeczalnym walorem twarogów jest też wszechstronność ich zastosowań, zarówno w gospodarstwach domowych, jak i w firmach cateringowych. Ten rodzaj sera sprawdza się bowiem zarówno jako uniwersalny dodatek do kanapek – ze szczypiorkiem czy rzodkiewką, jak i deserów, zwłaszcza serników i tortów, po obiady, np. w postaci naleśników lub klusek leniwych z serem.


Wypieki obowiązkowe

Mnogość produktów w tej kategorii i ich zastosowań to nie wszystko. Ogromna jest także różnorodność opakowań i gramatur, w jakich są one dostępne – są wśród nich twarogi w foliach, w tym produkty pakowane próżniowo, a także 200-250 g kostki czy klinki oraz wiaderka z porcją 0,5 lub 1 kg twarogu do wypieku domowych ciast. Te dwa ostatnie warianty są stałym pewniakiem w okresie popularnych imienin oraz świąt, toteż z myślą o amatorach domowych wypieków oferuje je większość czołowych polskich mleczarni, m.in. Grupa Mlekovita – twarożek sernikowy Hanusi w 0,5 i 1 kg wiaderku; Bieluch (SM) – w ramach serii Kuchnia Lubelska – tłusty twarożek sernikowy, naturalny, bez dodatków, w wiaderku 1 kg; Radomsko (OSM) – twaróg sernikowy w wiaderkach 0,5 lub 1 kg pod marką Hej!; Czarnków (OSM) – twaróg sernikowy naturalny w wiaderku 1 kg oraz śmietankowy twaróg Juliko, o zawartości 24% tłuszczu, w opcji 0,5 lub 1 kg (twaróg Juliko występuje też w wersji waniliowej, w wiaderku 0,5 kg). ROTR (SM) proponuje niewymagający mielenia i nadający się do bezpośredniego użycia twaróg sernikowy Delik o zawartości 15,5% tłuszczu, w wiaderku 1 kg. Z kolei Lactalis Polska pod marką President proponuje twaróg śmietankowy półtłusty i tłusty do wypieków (w 0,5 kg i 1 kg opakowaniach), a dodatkowo także twaróg delikatny 0,5 kg w bardzo nietypowej wersji opakowania – „kiełbasce”. Twarogi na sernik mają też w ofercie Włoszczowa (OSM) i Piątnica (OSM).

Sprzedaż twarogów sernikowych, zwłaszcza mielonych, które oszczędzają konsumentowi pracy, wzrasta o okresach przedświątecznych nawet o kilkadziesiąt procent, nic więc dziwnego, że ten łakomy kąsek kusi coraz więcej producentów.

Jacek Wyrzykiewicz

PR & Marketing Services Manager w Hochland Polska

Ser biały kremowy notuje dynamiczny wzrost wielkości i wartości sprzedaży w ostatnim okresie, wręcz do rekordowych poziomów. Segment w perspektywie długookresowej rozwija się szybciej w ujęciu wartościowym niż wolumenowym. Naszą perłą w koronie tej kategorii jest Almette; istnieje na polskim rynku od 1995 roku i jest niekwestionowanym liderem kategorii serów kremowych twarogowych. Portfolio Almette obejmuje sporo wariantów smakowych: śmietanka, zioła, jogurt, chrzan, szczypiorek i cebula, ogórek i zioła, pomidory dojrzewające w słońcu, czosnek niedźwiedzi, papryka i pomidory oraz bazylia, także z kolorowym pieprzem. Almette – zaprasza do strefy wolnej od zagęstników, barwników i konserwantów! Nowe opakowania z dodatkową informacją na ten temat dostępne są na rynku od października ubiegłego roku. Almette jest liderem segmentu serów kremowych twarogowych do smarowania, udziały marki Almette stanowią niemal 1/4 rynku.

Z serkami Almette inspirujemy nie tylko w telewizji i prasie, ale klienci największych sieci handlowych otrzymują także książeczki z wyjątkowymi przepisami na bazie serka Almette.

Autorką pysznych inspiracji Almette jest Joanna Matyjek – miłośniczka prostych przepisów i naturalnego jedzenia, prowadzi popularny blog kulinarny „Odczaruj Gary”. Jesteśmy pewni, że po kampanii komunikacyjnej każdy przyzna, że nie tylko kanapka, ale i nadziewane pomidorki lub roladki z łososia smakują wspaniale i wyjątkowo tylko z serkiem Almette!

Z kolei Almette, wykorzystując sukces wariantu z Gruszką z Jabłkiem, 1 lutego 2014 r. wprowadziło na rynek nowe owocowe smaki: Almette z Wiśnią i Żurawiną oraz Almette z Jagodą i Maliną. Tworzy tym samym nową owocową linię Almette fruit, która jest odpowiedzią na oczekiwania konsumentów oferując: puszysty serek ze znanymi i lubianymi owocami w wyrafinowanych połączeniach i „czystą” formułę – bez zagęstników, barwników i konserwantów. Dzięki nowej owocowej linii Almette fruit konsumenci jeszcze bardziej odczują przyjemność jedzenia serków puszystych i zainspirują się do jedzenia ich nie tylko na kanapce.

Jajecznica i parówki powoli odchodzą w zapomnienie, bo Polacy coraz częściej i chętniej zaczynają dzień od owocowo-słodkiego, co nieco. Podobnie jak Francuzi, Hiszpanie lub Włosi, na rozpoczęcie dnia wybierają lekki, owocowy i słodki posiłek, który wprawia ich w doskonały nastrój. Słodkie i lekkie śniadania to nie tylko najnowszy trend, ale również sposób na doskonały początek dnia. Co więcej, jeśli dbamy o linię nie musimy mieć wyrzutów sumienia. Poranek to najlepsza pora dnia, aby zafundować sobie porcję owocowych słodyczy. Nasz organizm wręcz domaga się wtedy kalorii, a szczególnie węglowodanów i białka, które może zamienić na niezbędną energię. Pomysłów na słodko-owocowe śniadanie jest wiele. Almette fruit to idealny dodatek do kanapek, tostów lub naleśników. Doskonale smakuje również z musli, bakaliami i domową granolą. Połączenie naturalnie puszystej konsystencji z owocowym smakiem z nutką aromatycznego cynamonu to gwarancja pysznej owocowo – słodkiej przekąski. Serek Almette doskonale nadaje się do naleśników, gofrów i croissantów. Ze względu na swój delikatny smak wspaniale komponuje się również z jogurtem, domowej roboty granolą i ze świeżymi owocami. Rynek twarożków w Polsce rozwija się dynamicznie, za kilka lat będzie to z pewnością jeszcze bardziej znaczący segment w kategorii serów. W najbliższych latach najbardziej w procesie sprzedaży będzie zyskiwała optymalna kompilacja kilku elementów, a wśród nich największe znaczenie będą mieć: cena, atrakcyjność funkcjonalna, wizualna i kolorystyczna opakowań. Marka ma oczywiście znaczenie zarówno dla detalisty, jak i dla konsumenta, to w dużej mierze element wpływający na kształtowanie lojalności konsumentów.

Strona 2 z 4