Probiotyki: Zdrowie na talerzu

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 5/2012 (54)

Polska półka probiotyczna

Na polskim rynku od wielu lat liderem kategorii jest Danone, firma która oferuje probiotyczny produkt Actimel. Jest on dostępny w wersjach klasycznej, Power Magnez B6 oraz Actimel PowerWitamina C. Zawiera szczepy probiotyczne Lactobacillus casei Defensis DN-114 001, które wspomagają naturalną odporność. Napój jest bardzo silnie reklamowany w mediach oraz na materiałach POSM. Reklama skierowana jest do młodego, energicznego, pozytywnie zakręconego konsumenta, który tworząc modę na picie Actimela, tworzy wokół siebie aureolę bycia trendy.

Jogurty Polskie to marka mleczarni Mlekovita (GK). Seria jogurtów Polskich oprócz naturalnych żywych kultur bakterii jogurtowych zawiera także kultury probiotyczne – Lactobacillus acidophilus LA-5 i Bifidobacterium BB-12, które zasiedlają przewód pokarmowy człowieka, blokują miejsce bakteriom i wirusom chorobotwórczym. Mają one właściwości antybakteryjne, zapobiegające zakażeniu przez większość popularnych wirusów i bakterii, a także dostarczają łatwo przyswajalnego wapnia i fosforu, zapobiegając osteoporozie. Pomagają przy zaparciach, wzdęciach, stanach zapalnych jelit. Mlekovita (GK) proponuje również jogurty pitne nowej generacji pod marką Polskie, w 400 g butelkach. W portfolio do wyboru mamy m.in. aloes, żurawina z granatem, liczi z limonką. Linię pitnych jogurtów probiotycznych pod marką Joguś oferuje również firma Krasnystaw (OSM), która dodaje do swoich produktów bakterie BB-12 (Bifidobacterium lactis) oraz La-5 (Lactobacillius acidophilus), dzięki czemu produkty te wykazują działanie prozdrowotne, m.in. odbudowują florę bakteryjną jelit i korzystnie wpływają na proces trawienia, poprawiają przyswajanie laktozy przez osoby cierpiące na jej nietolerancję. Produkty występują butelkach 500 g z nakrętką. Jogurt pitny Joguś oferowany jest m.in.: o smakach: brzoskwiniowym, truskawkowym, jagodowym, jabłkowo-miętowym, waniliowym i żurawinowym.

Kolejną linią zawierającą kultury probiotyczne jest Dr Maciej; wyrób produkowany przez Maćkowy ZM należący do Grupy Polmlek. Marka jogurtów pitnych w eleganckich stylizowanych buteleczkach występuje w odmianach: Dr Maciej Fiber+; Dr Maciej L. casei; Dr Maciej Q10 oraz Dr Maciej z kalogenem. Produkty oprócz interesujących dodatków zawierają także żywe kultury bakterii: Bifidobacterium bifidum, Lactobacillus casei, Lactobacillus acidophilus, Lactobacillus bulgaricus i Streptococcus thermophilus. Ponadto Dr Maciej Fiber+ jest wzbogacony w błonnik pokarmowy, co pomaga walczyć ze zbędnymi kilogramami, poprawia pracę jelit i przemianę materii; oferowany o smakach truskawkowym i brzoskwiniowym. Jak podaje producent jest to napój fermentowany, dodatkowo wzbogacony probiotykami Lactobacillus acidophilus, Bifidobacterium i Lactobacillus casei. W gramie jogurtu znajduje się około 100 milionów dobroczynnych bakterii. Grupa Polmlek produkuje też jogurt Dr Maciej z koenzymem Q10, o smakach waniliowym, limonka i grejpfrut. Jedna butelka jogurtu zaspokaja 50% dziennego niedoboru organizmu na koenzym Q10 w organizmie. Jogurt pitny Dr Maciej Q10 zawiera żywe kultury bakterii: Bifidobacterium bifidum, Lactobacillus casei, Lactobacillus acidophilus, Lactobacillus bulgaricus i Streptococcus thermophilus.

Silna presja wielkich koncernów na promocję probiotyków zderza się z wątpliwościami, które nieoficjalnie przedstawiają naukowcy pracujący w nie-zależnych laboratoriach oraz Wspólnota Europejska. Naukowcy wskazują na ukrywany aspekt niewystarczającej liczby szczepów występujących w produkcie, Unia Europejska bacznie zaś przygląda się deklaracjom żywieniowym; poprzez EFSA, Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności. Wyjaśnijmy, że EFSA ma za zadanie czuwać nad bezpieczeństwem żywności i zapewniać ochronę konsumentów. Rygorystyczny stosunek wobec komunikatów promujących probiotyki dyscyplinuje producentów, którzy widzą w EFSA zagrożenie dla dynamiki sprzedaży probiotyków.

Marketing produktów z probiotykami

Produkty probiotyczne były i są najczęściej reklamowanymi produktami mleczarskimi. Reklamy tych produktów można spotkać w mediach klasycznych (tj. telewizja, radio, outdoor, prasa) jak również w mediach nowoczesnych. Niektórzy producenci realizują też akcje eventowe w plenerze lub animacje ambientowe. Do promowania swoich produktów angażują znane gwiazdy telewizyjne.

Probiotyki w polskich sklepach traktowane są jako oddzielna kategoria mleczna. W większości sklepów jest wydzielona półka, na której klienci bez problemu mogą znaleźć poszukiwane produkty. Liderem w stosowanych oznaczeniach półek jest Danone, koncern który nie tylko stosuje woblery, listwy cenowe, ale także shelfstopery oznaczone nazwami swoich produktów tj. Actimel. Chcąc zachęcić klientów do zakupów firma Danone stawia na elastyczność produkcyjną, proponując różnego rodzaju wielopaki umożliwiające dostosowanie zawartości opakowań do indywidualnych potrzeb klienta. Actimel z kolei dostępny jest w opakowaniach 4-8- i 12-sztukowych lub w miksach smakowych po 12 szt. Firma stosuje też akcje samplingowe.

Podobnie postępuje Zott z Jogobellą, skupia się na opakowaniach promocyjnych. Jogobella L. Casei Prophylactis 3 – napój o właściwościach probiotycznych, korzystnie wpływający na układ odpornościowy organizmu. Występuje w pojedynczych opakowaniach lub w zgrzewkach promocyjnych. W swoich aktywnościach rynkowych Zott wspiera markę klasycznymi akcjami reklamowymi, PR oraz w mediach społecznych.

Strona 6 z 6