Probiotyki: Zdrowie na talerzu

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 5/2012 (54)

Analizując rozwój trendów rynkowych należy zauważyć, że z roku na rok wiedza konsumentów na temat żywności i żywienia jest coraz większa i będzie się pogłębiała. Komunikaty generowane przez marketingowców coraz pilniej będą analizowane. Uważa się, iż w najbliższych latach na sukces mogą liczyć te firmy, które jak najlepiej wpasują się ze swoją ofertą w styl życia i żywienie klientów oraz ułatwią im uzyskanie pożądanych efektów. Jednocześnie firmy te muszą przygotować ofertę produktową dopasowaną do potrzeb i oczekiwań poszczególnych grup docelowych.

Ciekawe badania przeprowadzili naukowcy z VTT Biotechnology w Finlandii. Porównali czynniki zakupowe konsumentów kupujących tradycyjną żywność i funkcjonalną w 6 kategoriach, tj. jogurty, tłuszcze do smarowania, soki, napoje gazowane, słodycze i lody. Żywność funkcjonalna w porównaniu z tradycyjną była preferowana przez ponad 51% badanych. Najwyższe wskaźniki preferencji były notowane w kategorii napojów gazowanych (około 80%), soków (60%), oraz słodyczy (57%). Żywność funkcjonalna była postrzegana jako zdrowsza w grupach produktów tj. soki z dodatkami odżywczymi, miksy do smarowania obniżające poziom cholesterolu oraz słodycze z dodatkiem ksylitolu. W kategoriach soków z dodatkami i jogurtów probiotycznych funkcjonalne alternatywy były postrzegane, jako podobne lub zdrowsze niż tradycyjna żywność w tych kategoriach.

Jednocześnie na uwagę zasługuje to, że smak i wygoda były głównymi czynnikami determinującymi decyzję zakupową, w tych kategoriach. Z wyjątkiem lodów, kolejnym czynnikiem branym pod uwagę przy zakupie takich produktów była właśnie ich prozdrowotność. Ciekawe jest to, iż czynniki te odnosiły się zarówno do kategorii produktów konwencjonalnych jak i funkcjonalnych (wg Functional Foods/Foods For Health Consumer Trending Survey 2011).

ABC, czyli słowniczek terminów historycznych:
  • Laben raib – mleko kwaśne; starożytny Egipt
  • Jahurt – jogurt; Bałkany
  • Ajran – napój mleczny fermentowany; Rosja XII w.
  • Prostokwasza – samoczynnie ukwaszone mleko; Rosja
  • Wareniec – mleko ugotowane i sfermentowane dodatkiem drożdży; Rosja
  • Tarho – napój mleczny fermentowany; Węgry XIV w.

Światowy rynek produktów funkcjonalnych

Rynek produktów funkcjonalnych to jeden z najbardziej obiecujących trendów w rozwoju żywności. Jedną z gałęzi rozwoju produktów funkcjonalnych jest rynek probiotyków. W Europie rynek produktów probiotycznych wykazuje znaczne zróżnicowanie. W centralnej i północnej Europie więcej konsumentów interesuje się produktami probiotycznymi niż w regionach śródziemnomorskich, gdzie istnieje naturalna tendencja do kupowania produktów naturalnych, świeżych i uważanych za zdrowsze. Rynek produktów probiotycznych w Europie Wschodniej nie jest jeszcze dobrze rozwinięty i jego wielkość szacowana jest na około 1% udziału w napojach i żywności funkcjonalnej ogółem (źródło: Functional food: health care or profitable business?).

Rynek produktów probiotycznych zdominowany jest przez żywność, a w niewielkim stopniu przez suplementy i surowce.

Głównymi rozwijającymi się kategoriami żywnościowymi w kategorii produktów probiotycznych z kolei są wyroby mleczarskie, słodycze (batony, czekolada i przekąski) oraz różne produkty śniadaniowe i napoje. Obecnie uważa się, że produkty mleczarskie obejmują około 65% europejskiego rynku produktów funkcjonalnych. Szacuje się, iż około 30% globalnej populacji kupuje regularnie probiotyczne produkty mleczarskie, z czego blisko 70% sprzedaży pochodzi z rynków amerykańskich, Europy Zachodniej oraz Japonii.


Probiotyki obecne są przede wszystkim w kategorii mlecznych napojów fermentowanych oraz serów. Produkty te postrzegane są nie tylko, jako zdrowe z natury, ale także jako interesujące smakowo i nowoczesne. W 2000 roku rynek produktów mlecznych probiotycznych był wart 12 mld USD, a w 2015 roku wartość ta szacowana będzie na blisko 31,1 mld USD.

Strona 2 z 6