Twarogi konfekcjonowane: Jak na drożdżach

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 4/2011 (47)

Ciekawy produkt 3 w 1

Nowy Bieluch łączy w sobie kilka unikalnych cech w kategorii twarogów. To ser plasterkowany zamknięty w opakowaniu „otwórz/zamknij”. Uwagę zwraca fakt, że jest to wyrób z kategorii light. Jeśli komuś spółdzielczy produkt kojarzył się dotąd z szarym, siermiężnym opakowaniem, to tutaj będzie zdumiony, jak wiele zmienia się w polskim mleczarstwie. Jeśli wybieramy serek z papryką, albo z ziołami, warto wziąć pod uwagę Bielucha. Warto, tym bardziej że marka Bieluch ma w swoim portfolio produktów 0% już twarogi plasterkowane, twarogi klasyczne, serek do smarowania oraz jogurt naturalny.

Producent: Bieluch (SM).

Posegmentowany rynek twarożków

Niewątpliwie wyższym stopniem wtajemniczenia i elegancji są sery białe do smarowania. Ten segment był zawsze dużo lepiej rozwinięty niż segment twarogów, dlatego jego wyniki w porównaniu do klasycznych twarogów nie były tak oszałamiające. Ale także tutaj dokonała się rewolucja: choć dotychczasowej arystokracji (Hochland Polska, Mleczarni Turek) włos z głowy nie spadł i firmy zachowały swoją silną pozycję, to zmiany na rynku są nieodwracalne.

Kategoria twarożków mimo szerokiej oferty jest bardzo uporządkowana i co najmniej dobrze przemyślana ze strony dostawców. Mamy tu do czynienia z produktami skrojonymi na różne potrzeby i możliwości. Psychologiczną barierą w kategorii jest cena 3 zł za pudełko, a dynamiczny popyt widoczny jest zwłaszcza w segmencie poniżej 2 zł. Operująca tu Piątnica (OSM) z marką Twój Smak i smakami z chrzanem, szczypiorkiem, z czosnkiem, z łososiem, z przyprawami, zyskała bardzo silną pozycję i niekwestionowany sukces. Firma jest już nr 2 w całej kategorii serków do smarowania, co przy obserwowanej dynamice poszczególnych segmentów rynku (produkty droższe sprzedają się słabiej) pokazuje również potencjał tej marki.

Ostatnio rosnącą konkurencję dla niej stanowią mleczarnie Łowicz (OSM) z marką Serek Aksamitny (serek ze szczypiorkiem oraz serek z czosnkiem) oraz Wart-Milk (OSM) z marką Serek Kanapkowy (serek ze szczypiorkiem, z czosnkiem oraz naturalny). Oba te produkty warto przytaczać, gdyż są one w pewnym sensie nową erą w aktywności obu tych mleczarni: żadna z nich nie miała większego doświadczenia w tej kategorii, a mimo to powstały niedrogie i bardzo atrakcyjne smakowo oraz wizualnie produkty. Swoich nabywców znajdują także kremy do smarowania mleczarni Jana (SSM).

Nie bez szans jest także Mlekovitka; produkt wytwarza mleczarnia z Wysokiego Mazowieckiego: Mlekovita (GK). Jest on dostępny w wersji naturalnej, z ziołami i ze szczypiorkiem. Produkt ma zmienioną szatę graficzną i atrakcyjną cenę.

W segmencie cenowym 2-3 zł trwa rywalizacja produktów marki Turek Świeży Serek oraz propozycji mleczarni spółdzielczych, tj. Bieluch (SM). Bieluch (SM) należy w tym gronie zresztą do silniejszych graczy, obecnych zwłaszcza w słabnącym kanale tradycyjnym. Obie marki mają produkty w widełkach 2-2,5 zł wizerunek produktów tradycyjnych. Nieco droższe i adresowane do nieco majętniejszej grupy docelowej są produkty marki Turek Kremowy i Twój Smak Piątnica (OSM). W grze jest także Kanapkowy firmy Hochland Polska oraz Tartare Delikatny w kompozycji: Tartare Delikatny naturalny, Tartare Delikatny z ziołami, Tartare Delikatny z cebulką i szczypiorkiem.

Warta odnotowania jest długa rynkowa nieobecność marki Ostrowia, niegdyś ważnego gracza z grupy średniej ceny, a którego reanimuje obecnie Spomlek (SM). Jak pokazuje rzeczywistość rynkowa powrót marki Ostrowia na rynek może wcale nie być taki łatwy z racji ostrej konkurencji, która tak łatwo nie odda kontraktów w handlu.

Mleczarnia Włoszczowa (OSM) to jeszcze jeden dostawca w tej grupie. Serek do Chleba to popularny produkt obecny w wielu marketach. Ich klienci mają do wyboru Serek śmietankowy, z ziołami, ze szczypiorkiem, z czosnkiem, z ogórkiem i koperkiem, z papryką, z chrzanem.

Strona 3 z 8