Opakowania: Podbić sprzedaż część 1

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Biznes 1/2011 (10)

Wizjonerzy: combiShape

Do najbardziej elastycznych rozwiązań należy combiShape firmy SIG Combibloc. Koncepcja combiShape umożliwia elastyczne operowanie kształtem podstawy kartonu. Podstawą mogą być rozmaite wielokąty, a nawet owal. Wszystko zależy od wyobraźni decydentów, którzy jak dotąd w Polsce nie zamówili tego rozwiązania, ale które powoli przyjmuje się w innych krajach.

Producenci, a także handel muszą uwzględniać rosnącą różnorodność potrzeb (często sprzecznych) ze strony finalnych konsumentów. Jak argumentują analitycy Tetra Pak konsumenci z jednej strony posiadają pewien status wiekowy i finansowy, a z drugiej strony mają swoje aspiracje w obu tych obszarach. Trzeci wymiar stanowią ich odczucia w obu tych zakresach.

Ideą systemu combiShape jest łączenie w całość boków, podstawy i wieka dopiero w maszynie rozlewniczej. Wygodę zapewnia zakrętka shapeTwist o powiększonej średnicy. Pozwala ona na otwarcie opakowania kartonowego jednym ruchem obrotowym. Przy pierwszym otwarciu klin przebija perforowany wstępnie karton. Rozwiązanie to zostało zamówione m. in.: przez hiszpańską mleczarnię Corporacion Alimentaria Penasanta (CAPSA) i umożliwiło debiut mleka wspomagającego odchudzanie. Mleko CAPSA marki NATURLínea, zawiera Tonalin CLA (naturalny składnik czynny hamujący tworzenie się tkanki tłuszczowej oraz wspomagający przemianę tłuszczu w energię).

Wizjonerzy: Elopak

Najbardziej podstawowe i niezawodne opakowania radzą sobie najlepiej. Tak jest w przypadku firmy Elopak, która z powodzeniem plasowała kartoniki Pure-Pak w Polsce. Mimo to Elopak stale próbuje nowych rozwiązań, które skierowane są do coraz bardziej wymagających klientów. Na targach Anuga w 2006 Elopak zaproponowała 2 nowe ciekawe koncepcję opakowań, pierwsze to wyżej już wspomniany Slim, drugie to opakowanie iCone, które łączyło w sobie owalną podstawę oraz charakterystyczny dla opakowań tej firmy daszek z zakrętką. Opakowanie iCone nie weszło jednak do komercyjnej produkcji. W 2010 roku Elopak wprowadziła na rynek nowy typ opakowania o nazwie ECO. Opakowanie to jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie klientów na opakowania ekologiczne, które łączą w sobie również nowe kształty. Dzięki zastosowaniu nowej technologii produkcji w połączeniu z zastosowaniem zakrętki typu light Elopak szacuje, że każdy milion wyprodukowanych kartonów ECO daje oszczędność emisji ok 15 ton CO2. W opakowaniu zastosowano dodatkowe tłoczenia oraz zmieniony kształt przedniej ściany, co powoduje dodatkowe pozytywne doświadczenie w czasie korzystania z produktu w opakowaniu ECO. Co najważniejsze kartoniki ECO mogą być napełniane na dotychczasowych liniach firmy Elopak. Pierwszym zakładem na świecie, który wprowadził tego typu opakowanie jest austriacka mleczarnia Pinzgau.

    

Tetra Pak: Design nie musi być nudny

Jednym z ciekawszych rozwiązań jest Flat Off Centre S38 – duże otwarcie umieszczone asymetrycznie przy krawędzi opakowania, podczas gdy duża, płaska powierzchnia wieczka kusi możliwością tłoczenia znaków dowolnie zaprojektowanych przez klienta. Na opakowaniach Tetra Top Midi stosuje się zamknięcie „Dome S38”, umożliwiające łatwe nalewanie produktów o wysokiej lepkość, tj. jogurty. Różnicą wobec poprzedniego zamknięcia jest centralne usytuowanie korka wlewu.

Rzadko spotykanym, ale bardzo innowacyjnym jest otwarcie typu „Grand Tab”, które dzięki dużemu otworowi ułatwia konsumpcję podczas porannej krzątaniny, w drodze do pracy czy w krótkiej przerwie między spotkaniami, a opcjonalnie stwarza możliwość użycia dołączonej słomki.

Kolejne rozwiązania dla butelek Tetra Top (Pacaya i Katla) różnią się wyprofilowaniem spojenia ścian bocznych z wlewem. Bardziej wyrafinowana linia Pacaya wykończona jest mniejszą (niż to ma miejsce w Katla) nakrętką. W przypadku tej ostatniej mamy do czynienia z bardziej stromymi spojeniami ścian. Tetra Top z zamknięciem Pacaya używa m.in. Allgauer Alpenmilch do swojego napoju Baren Marke, dedykowanego do segmentu dziecięcego, a formatu Katla – Arla Foods do swojego napoju priobiotycznego Arla Cultura. Po stronie polskiej z formatu Katla korzysta Mlekovita (GK) do jogurtu Polskiego oraz Mlekpol (SM) dla produktów marki Milko jogurty pitne, kefiry, maślanki.

Innymi przykładami pomysłowości designerów z Tetra Pak jest zamknięcie typu Cariboo oraz Goldeck. W przypadku obu typów zamknięć jest możliwość ustawiania jednego opakowania na drugim dzięki towarzyszącemu nakrętce wybrzuszeniu kartonu. Docenią to zwłaszcza logistycy i handlowcy, dla których ustawianie i stabilność dużych partii towaru były dotąd kłopotem. Inną innowacją jest Bajkał – ta wersja butelki Tetra Top pozwala na odkrycie 3/4 powierzchni wieczka i zanurzenie w głębię spakowanego produktu własnej łyżeczki. Tego jeszcze nie było.

Strona 5 z 5