Opakowania: Podbić sprzedaż część 1

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Biznes 1/2011 (10)

Ekologia nr 1

W nowoczesnym i wymagającym społeczeństwie pojawiają się sytuacje, które zadziwiają sposobem oddziaływania na media i konsumentów. Niedawno uwagę mediów zwróciła firma Conserve Italia i marka Valfrutta działająca w segmencie owoców i napojów. Firma demonstruje swoje zaangażowanie w ochronę środowiska poprzez działanie, dzięki któremu uprawa, zbiory i przetwarzanie owoców odbywają się tylko i wyłącznie przy użyciu odnawialnych źródeł energii (energii wiatrowej).

Panel boczny

Krzykiem mody kartonów – i to nie tylko do produktów mleczarskich – są panele boczne, w terminologii każdej firmy określane innym mianem. SIG Combibloc w opakowaniach kartonowych combifit Midi proponuje wykorzystywać go w celach informacyjnych.

Sztandarowym projektem, który wykorzystuje panel boczny (i który zyskał akceptację rynków) jest Pure-Pak Curve oraz Pure-Pak Diamond Curve produkowane przez Elopak. Opakowanie te z powodzeniem wykorzystuje m. in.: Mlekpol (SM), firma która korzysta z 5. panelu (Curve – krzywa) w celu zaprezentowania smakowitych owoców dodanych do Maślanki Mrągowskiej. Z tego rozwiązania korzystają również Łowicz (OSM) do gamy produktów fermentowanych oraz mleka mleczarnia Jana (ŚSM) z Wielkopolski dla mleka i maślanki). Przewagą konkurencyjną opakowania w wersji Diamond Curve jest zakrętka o zwiększonej średnicy (35 mm) Duża zakrętka oraz większy otwór są doceniane ze względu na zwiększoną funkcjonalność opakowania poprzez lepsze kontrolowanie strumienia produktu i całkowitą eliminację efektu chlupania. Większy otwór nalewowy doskonale sprawdza się w przypadku produktów o większej gęstości. Z tego modelu korzystają w Polsce Mlekpol (OSM) oraz Krasnystaw (OSM).

Slim

Segmentacja rynku i wyszukiwanie nowych grup konsumenckich, które w Polsce wciąż znajduje się w początkowym stadium, postępuje na innych rynkach dużo szybciej. Opakowanie ma współgrać z produktem i jego ambicjami. Produkt dla młodych, dynamicznych kobiet dbających o swoją sylwetkę musi być w smuklejszych opakowaniach (odzwierciedleniem tego są napoje sojowe Alpro (Grupa mleczarska Dean Foods), USA, czy napoje mleczne firmy Inner Mongolia Yili, Chiny). Opakowania tego rodzaju oferuje Elopak i SIG Combibloc.

Oryginalny produkt = oryginalne opakowanie

Napoje mleczne są doskonałym środowiskiem do wzbogacania go naturalnymi dodatkami funcjonalnymi (np. wyciągi z ziół, herbat itp.), ale – co się obserwuje – coraz bliżej granic Polski na rynkach ościennych, oryginalne opakowania stosowane są do intrygujących zamienników produktów mleczarskich. W ten sposób substytuty mogą wypierać produkty mleczarskie z ich naturalnych rynków, albo zagospodarowywać zaniedbane (lub świadomie porzucone przez zakłady mleczarskie) grupy konsumentów. Przykładem takiego działania jest marka Natumi (Niemcy) i firma Immergut. Śmietanka Reis Cuisine to analog bazujący na ryżu, przeznaczony dla osób uczulonych na mleko i produkty sojowe. Produkt nie zawiera laktozy, glutenu i cholesterolu; może być więc atrakcyjny dla niektórych grup konsumentów. Przykład Immergut pokazuje, że eksploatowanie takich nisz opłaca się biznesowo. Firma skorzystała z opakowań combifitSmall z zakrętką combiSmart (SIG Combibloc), których w Polsce używa Łowicz (OSM).

Rynek amerykański przyjął w 2010 r. inne ciekawe rozwiązanie: analog śmietany wytworzony z orzechów nerkowca i migdałów. Wytwarzane przez FoodSwing pod marką MimicCreme produkty przeznaczone są dla osób uczulonych na mleko (produkty sojowe) oraz dla wegetarian. Od niedawna produkty te mają status koszernych. Polskim mleczarzom, którzy mogliby z powątpiewaniem patrzeć na taki produkt warto dodać, że zawiera on dużo antyoksydantów, witamin i składników mineralnych.

Tetra Prisma Aseptic to jedno z najbardziej nowoczesnych opakowań firmy Tetra Pak. Kształt heksagonalny podstawy opakowania daje niespotykane poczucie dopasowania do dłoni, przy zachowaniu łatwości uchwycenia, bez ślizgania się charakterystycznego niekiedy dla butelek. Takie rozwiązanie wybrała mleczarnia Leche Pascual. Hiszpańskie mleko UHT Pascual Calcio wzbogacone zostało w wapń, fosfor i witaminy. Wspomniany zakład zastosował tu opakowanie Tetra Prisma Aseptic 1000 ml Square z zakrętką StreamCap. Takie samo opakowanie firmy Tetra Pak zaproponował w Szwajcarii detalista Coop pod marką Weight-Watchers. Mleko zawiera mało tłuszczu, a także dodatek białka dla osób dbających o sylwetkę, kwasy Omega, (na który zwracają uwagę ludzie w wieku 40-60 lat) oraz substancje obniżające poziom cholesterolu i trójglicerydów.

Opakowanie Tetra Prisma Aseptic to również pojemnik do mleka Jeunesse z koenzymem Q10, wytwarzanego przez firmę Parmalat. Mleko zawiera dodatek wit. H (biotyny) oraz wit. E. Adresowane jest do kobiet dbających o swą urodę i młodość. Kobiecy target wykorzystuje również portugalska mleczarnia Lactogal, która z sukcesem wprowadziła na rynek mleko UHT Soja Mimosa zawierające izoflawony sojowe (antymenopuazowe) oraz wit. D. Także Emmi (Szwajcaria) wprowadziła takie opakowania do mleka UHT smakowego z dodatkiem błonnika. Produkt zawiera wit. B1, B2, B6, E i składniki mineralne. W Turcji firma Pinar Sut pakuje w Prism´ napoje mleczne UHT wzbogacone w błonnik, witaminy A, D3, E oraz wapń i sód. W Chorwacji walory Prismy doceniła mleczarnia Vindija, która pakuje mleko UHT wzbogacane wapniem, wit. C, E, B6, B12, kwasem foliowym i fitosterolami. W Polsce (wśród firm mleczarskich) z Prismy korzysta jedynie mleczarnia Gostyń (SM), która wykorzystuje Prismę do pakowania mleka zagęszczonego z magnezem.

Strona 4 z 5