Opakowania: Podbić sprzedaż część 1

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Biznes 1/2011 (10)

FSC staje się hitem

Certyfikat Forest Stewardship Council (FSC) to jeden z najbardziej uznanych systemów; potwierdza, że surowiec drzewny wykorzystany do produkcji kartoników pochodzi z lasów zarządzanych odpowiedzialnie (źródło: SIG). Etykieta FSC świadczy, że spełniono surowe standardy w zakresie zarządzania lasami i kontrolowania ilości zużytego drewna w procesie wytwórczym. Ma to uświadamiać konsumentom, że kupowany produkt zapakowano w sposób przyjazny dla klimatu i środowiska naturalnego. Certyfikat FSC zwraca uwagę mediów i klientów, którzy chcą kupować odpowiedzialnie, a przez to tworzy się z kolei nowy wyróżnik wykorzystywany marketingowo.

Certyfikat FSC znaleźć możemy na opakowaniach chińskiej mleczarni Inner Mongolia Yili (jogurty pitne marki Guozhi), co od razu nasuwa skojarzenie nowoczesnego produktu z nowoczesnym opakowaniem (w tym wypadku combiblocMini firmy SIG Combibloc). Naturalnym adresatem takiego produktu są młodzi ludzie, którzy chcą żyć w zgodzie z naturą.

Mobilność i przyjemność, to podstawowe motory rozwijające rynek mleczarski. Przyjemność oferują m.in. napoje mleczarskie zawierające duże kawałki owoców. Do takiego wniosku doszedł zarząd chińskiej mleczarni Yili. Nowe opakowania SIG combiblocMini oferują tę możliwość i zachęcają do zakupu właśnie etykietą FSC.

Zielona Produkcja, Zielona Konsumpcja i Zielony Rozwój to filozofia Yili, która w sposób harmonijny ma pokazywać ambicje Chińczyków od 2007 roku. W Polsce ten aspekt biznesu jest jeszcze nieznany, tymczasem w dalekich i zróżnicowanych od strony siły nabywczej Chinach (w której również występują wielkie przestrzenie i problemy logistyczne), aspekt ekologii to nowy instrument walki rynkowej i zbliżenie z chińską filozofią bliskości z naturą. Co ciekawe zaledwie 5% zasobów leśnych posiada standard FSC i Yili nie może w pełni wykorzystać swojego apetytu w tym kierunku, z racji skali działania.

Elopak również oferuje kartony oznaczone certyfikatem FSC. Z tej opcji korzysta między innymi firma PepsiCo, która zastosowała certyfikowany materiał do ponad 180 produktów w opakowaniach firmy Elopak. Firma Elopak zobowiązała się wobec Unii Europejskiej, że do końca 2015 roku wszystkie wyprodukowane przez nią opakowania będą posiadać ten certyfikat.



Bezpieczeństwo produktu

Należy pamiętać, że podstawowym zadaniem opakowania, szczególnie w przypadku wyrobów mleczarskich jest zapewnienie bezpieczeństwa produktów oraz ochrona przed wpływem środowiska zewnętrznego. Prawda ta dodatkowo zyskuje na znaczeniu, ponieważ na popularności zyskują produkty o wydłużonym terminie przydatności do spożycia (ESL). Wydłużenie terminu przynosi oczywiste korzyści logistyczne, jednak z drugiej strony prowadzi do potencjalnych zagrożeń, a konsumenci poszukują produktów bezpiecznych i przede wszystkim smacznych. Ciekawym przykładem podejścia do tego problemu jest współpraca firmy Elopak z mleczarnią Tine, która jest liderem na rynku norweskim. Tine zgłosiła się do firmy Elopak z prośbą o przeprowadzenie wspólnych badań dotyczących zmian w smaku mleka ESL wywoływanych przez działanie światła. Okazało się, że ochrona przed światłem jest bardzo istotnym elementem wpływającym na smak mleka wraz ze zbliżaniem się do końca terminu przydatności. Standardowe kartony bez dodatkowej bariery typu Alu czy EVOH, okazały się dużo lepszą ochroną dla mleka niż opakowania przezroczyste, mimo to nie gwarantowały jednak 100% ochrony. W wyniku tych badań firma Elopak, dzięki zastosowaniu nowego materiału do produkcji kartonów o zewnętrznym pokryciu kredowym oraz naturalnej niewybielonej wewnętrznej warstwie opakowania, stworzyła kartoniki, które całkowicie chronią produkt przed wpływem światła. Co bardzo istotne, technologia ta nie wymaga zastosowania bariery, co wpływa pozytywnie na koszt opakowania w porównaniu do opakowań barierowych oraz jest bardziej przyjaznym rozwiązaniem dla środowiska naturalnego. Opakowania tego typu wykorzystywane są już na polskim rynku przez Mlekpol (SM) i Łowicz (OSM), które produkują m.in. mleko ESL w kartonikach firmy Elopak.

Strona 2 z 5