Mleko: Czy to przełamanie trendu?

ESL – mleko jutra
Najmniejszym segmentem, ale zyskującym coraz większą grupę zainteresowanych konsumentów jest mleko ESL. Jest to mleko poddawane pasteryzacji w najniższej możliwej temperaturze i filtracji. W technologię mleka ESL zainwestowały Robico (ZUH), Ostrołęka (SMl), Łowicz (OSM) oraz Grupa Lacpol. Najsilniej na rynek oddziaływały dotąd Robico ZUH (Mleko Zimne) oraz Ostrołęka (SMl), która stworzyła w tym celu 4 lata temu markę Milandia.

Przypadek Milandii jest o tyle ciekawy, że pokazuje podstawowy kłopot z brandingiem w polskich mleczarniach. Mleko ESL trudno wyłowić na półce, gdyż często kryje się pod tymi samymi markami i podobnymi graficznie opakowaniami. Robico (ZUH) i Ostrołęka (SMl) poszły trudniejszą i bardziej wyboistą, ale bardziej czytelną dla klienta drogą. Robico (ZUH) z Mlekiem Zimnym odnalazło się w segmencie premium, a Ostrołęka (SMl) stworzyła markę produktów innowacyjnych i funkcjonalnych Milandia. I choć trudno uznać Milandię, za markowego tuza generującego bardzo wysokie przychody, to Milandia pozostaje śmiałym i bardzo dobrze rokującym brandem, z którego owoce mleczarnia zbierze w przyszłości.

Danuta Podlaszuk
Kierownik Działu Sprzedaży w Ostrołęka (SMl)
Mleko jest cennym źródłem białka, substancji mineralnych: wapnia, fosforu, potasu oraz witamin z grupy B i witamin: A, D, a także E.
Ostrołęka (SMl) w ostatnim roku odnotowała znaczny wzrost sprzedaży mleka Milandia. Marka mleka Milandia jest rozpoznawalna i kojarzona z wysoką jakością. Wysoka jakość jest wynikiem zachowania szczególnej staranności w każdym etapie procesu produkcyjnego. Mleko Milandia różni się od produktów istniejących na rynku – różnica wynika z procesu technologicznego w oparciu o technologię ESL (Extended Shelf Life – wydłużony okres trwałości). W wyniku zastosowania procesu mikrofiltracji – naturalnej metody oczyszczania mleka, poprzez odfiltrowanie zawartej w nim mikroflory bakteryjnej oraz niskiej temperatury pasteryzacji (tj. 72°C) mleko ESL zachowuje wartości odżywcze oraz walory smakowe, a uzyskana czystość mikrobiologiczna na bardzo wysokim poziomie skutkuje tym, że mleko ESL nie wymaga poddania obróbce w wysokiej temperaturze. Przedstawione walory są podstawowym atutem do zachęcenia naszych klientów do zakupienia właśnie mleka Milandia.
Mleko smakowe – koniec zapomnienia

Segment mleka smakowego to obszar, który bardzo długo funkcjonował w uśpieniu. Traktowany był jako swoiste peryferia rynku zarówno przez producentów jak i handlowców. Na rynku funkcjonowało praktycznie tylko mleko Łaciate oraz mleko smakowe Trusko vita, Vani vita i Choco vita z mleczarni Mlekovita (GK). Pozostali producenci skoncentrowali się na dostawach w ramach programu Mleko w Szkole i nie naciskali na handel w celu umieszczania go na półkach. Nieprzypadkowo to uśpienie wykorzystała firma Müller, której produkt Müllermilk zaistniał już na półkach sklepowych. Co istotne dla całej sprawy, mleczarnie krajowe nie zadbały o umieszczenie produkowanych przez siebie mlek smakowych ani na półce z produktami mlecznymi dla dzieci (tam gdzie Danonki i Bakusie) ani obok na półce z mlecznymi napojami fermentowanymi. Inaczej postąpiły i Müller i drugi, nowy gracz tego segmentu (firma Lactalis Polska); swoje produkty „postawiły” nie przy mleku, ale przy jogurtach. Wart uwagi jest przy tym fakt, że obie propozycje i Müller i Lactalis Polska bazują nie na kartoniku ze słomką, ale na butelce PET. Niewątpliwie obie te firmy mają ostatnio duży wpływ na ożywienie i wzrost w kategorii. Najpopularniejsze wśród dzieci są przy tym smaki: waniliowe, truskawkowe i czekoladowe, które oferuje właśnie Lactalis Polska.

