Mleko: Czy to przełamanie trendu?

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 4/2010 (41)

Polska specyfika

Według nieoficjalnych informacji marką, która najwięcej zyskała w ostatnim roku jest Wypasione firmy Mlekovita (GK) oraz mleko Zambrowskie wytwarzane przez Mlekpol (SM).

Rynek mleka jest u nas bardzo niejednolity, co wynika z charakterystyk poszczególnych podkategorii. Mimo to nosi już znamiona rynku dojrzałego, co wynika m.in.: z poziomu zmarkowania. Mamy na nim do czynienia z okrzepłymi markami, tj.: Łaciate (Mlekpol SM, pierwsza mleczna marka w kraju), Twój Kubek, Plus (Mlekovita GK), Łowickie (Łowicz OSM), Warmia (Grupa Polmlek), Hej! (Radomsko OSM) oraz młodszymi, tj. Wypasione (Mlekovita GK) czy Hula Krasula (Grupa Lacpol), a także starszymi, będącymi graczami ze środka mleczarskiego peletonu: Gostyń (SM), Kościan (OSM) i Garwolin (OSM).


Logistycy kochają UHT

Zdecydowanie najbardziej dojrzałym rynkiem, na którym obecni są najwięksi gracze o dużych wolumenach sprzedażowych jest segment UHT. Tu można wyłonić wyraźnego lidera – markę Łaciate (Mlekpol SM) oraz silnych konkurentów, tj. marki Twój Kubek, Plus (Mlekovita GK) i mleko Łowickie (Łowicz OSM). Jako że możliwości budowania wolumenów za pomocą starych środków i metod są ograniczone Mlekovita (GK) stworzyła nową markę Wypasione. Coraz silniejszą pozycję w dystrybucji ma też Grupa Polmlek z mlekiem Warmia. Bardzo trudnym konkurentem dla markowych mlek są marki detalistów, zwłaszcza Biedronka, Tesco, Real i Carrefour, które nieustannie zyskują i obecnie zajmują już 25% rynku w wydaniu ilościowym i 20% w ujęciu wartościowym. O kontrakty z nimi rywalizują wszyscy najwięksi oraz mleczarnia Rotr (SM), znany i doświadczony partner sieci handlowych. Generalnie jednak na rynku mleka UHT karty są już rozdane i dużych przesunięć nie ma, a wyraźne zmiany przynosi jedynie ostra rywalizacja liderów: Mlekpol (SM) i Mlekovita (GK) oraz ekspansja marek własnych sieci.


Polaryzację rynku wokół marek kilku producentów umożliwiają parametry produktu. Ze względu na odporność na wahania temperatury podczas transportu oraz bardzo długi czas magazynowania, mleko UHT zyskuje w logistyce oraz na przywiązaniu handlowców. To umożliwia rozbudowę sieci praktycznie do każdego zakątka kraju. Mleko UHT stało się synonimem braku problemów przy długich przewozach bez zachowania reżimu temperaturowego.


Strona 2 z 8