Produkty mleczne dla dzieci: Produkty mleczne w diecie dzieci

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 3/2010 (40)

Sery i desery dla dziecka

Kolejną pozycję w menu dziecka stanowić powinny sery żółte, serki homogenizowane, twarożki, sery topione, które są doskonałym źródłem białka. Sery biały i żółty są źródłem łatwo przyswajalnego wapnia. Ser żółty jest bardzo dobrym źródłem wapnia i fosforu, a to właśnie te składniki mineralne mają wpływ na mocne zęby i kości. Dwa jego plasterki dostarczają około 400-500 mg wapnia, czyli połowę ilości, jaką przedszkolak powinien otrzymać w ciągu dnia. Sery żółte są jednak wysokokaloryczne. Przykładowo: 100 g goudy to 300 kcal – w przeciwieństwie do sera białego, który w 100 g ma tylko 90 kcal.

Firmą, która w przekazie marketingowym silnie wykorzystuje wizerunki dzieci w tej kategorii jest Hochland; z zamiłowaniem wykorzystuje wizerunek dzieci w promocji swoich serów topionych pod hasłem „To jest pyszne!”. Do konsumenta dziecięcego od kilku lat zwraca sie także firma Lactima, której serki topione „Księżniczka” oraz „Auta” kuszą małych konsumentów.

Kolejną kategorię stanowią deserki dla dzieci. Deserki dla dzieci podobnie jak mleko, sery, kefiry lub jogurty zawierają sporo białka i wapnia. Niektóre są dodatkowo wzbogacane w witaminy (np. A, D, E) i składniki mineralne.

Niekwestionowanym liderem w segmencie mlecznych produktów dla dzieci jest Danone z produktem Danonki. Danone bazuje m.in. na przekazach Formuła mocnych kości, Mnóstwo pyszności dla mocnych kości, a ostatnio także: Danonki dobre dla dzieci. Danonki to przygotowany specjalnie dla dzieci wysokiej jakości serek wyprodukowany z mleka krowiego i dokładnie rozdrobnionych owoców. Danonki są polecane jako element codziennej diety, ponieważ zawierają wapń i witaminę D, są niezbędne do budowy mocnych kości i prawidłowego rozwoju dziecka. W punktach sprzedaży Danone stosuje najróżniejsze kombinacje wielopaków o różnych smakach. W swojej ofercie Danone posiada także deser Chocho o smaku orzechowo-mleczno-czekoladowym.

Mlekovita (GK) jako dopełnienie linii jogutrów oferuje pod marką Darek specjalną linię serków homogenizowanych dla dzieci, o smakach waniliowym, truskawkowym, jabłecznikowym, brzoskwiniowym, kokosowym i czekoladowym.

Bacha na dziecięcym polskim rynku proponuje marki: Mini Piruet oraz Disney. Mini Piruet to seria zakręconych smacznych zdrowych mlecznych deserów dla dzieci. Drugą marką firmy Bacha jest Disney, która obejmuje gotową kaszkę manną dla dzieci, deserowe przekąski jogurtowe oraz jogurty bogate w witaminy oraz wapń i białko. Kremowo-orzechowe i czekoladowe puddingi wzbogacone są w witaminy i wapń.

Firma Bakoma na potrzeby dzieci stworzyła markę Bakuś i wprowadziła m.in. dwie linie produktów na bazie mleka: Serki puszyste Bakusie z prawdziwej śmietanki i twarożku z dodatkiem witamin A, D, E produkowane o pięciu smakach oraz Bakuś mini, delikatne aksamitne serki zawierające wapń, wit D, pakowane w kubeczki (łączone potem w wielopaki). W swojej ofercie firma posiada też linię Mikuś, wyroby o smakach waniliowym i czekoladowym z orzechami. Z kolei firma Zott pod dziecięcą marką Monte proponuje kilka wariantów wielopaków deseru mlecznego Monte.

Kolejną firmą walczącą o klienta dziecięcego jest Dr.Oetker. Paula, to marka deserów, którą reklamuje zwariowana krowa w okularach, dzięki której budyń ma czekoladowe łaty. Mali amatorzy mlecznych przysmaków mogą wybrać: budyń waniliowy w czekoladowe łaty oraz budyń czekoladowy w waniliowe łaty. Paula to ma być uzupełnieniem drugiego śniadania do szkoły, ewentualnie małym posiłkiem. Ofertę uzupełnia Paula o smaku czekoladowo-orzechowym. Firma chlubi się, że jej produkt zawiera aż 84% cennego mleka i tylko 3,9% tłuszczu.


Ferrero to firma znana z wielu marek słodyczy, ale także z kilku produktów chłodniczych zawierających mleko. Najsilniejszym i najstarszym na polskim rynku jest Kinder Mleczna Kanapka, reklamowana jako pożywny przysmak na każdą porę dnia. Kinder Mleczna Kanapka zawiera również naturalny miód. Firma akcentuje przy tym, że produkt musi być przechowywany w lodówce. Drugim brandem jest Kinder Pingui – kompozycja mlecznej czekolady, lekkiego kremu i ciasta biszkoptowego i – w zależności od smaku – także kokosa. Trzecim i najmocniej wspieranym wyrobem jest Kinder Maxi King. Producent zapewnia tu o wyjątkowej kompozycji smakowej dla wszystkich szukających „czegoś niezwykłego i wyrafinowanego”. Chrupiący wafel zawiera płynny karmel oraz mleczne nadzienie z pasteryzowanego mleka; pokryty jest cienką warstwą czekolady i posypką z pokruszonych orzechów laskowych.

Najstarsze historycznie jest zsiadłe mleko, które można kupić w sklepach lub samodzielnie przygotować z mleka pasteryzowanego zakwaszając je śmietaną. Najlepiej smakuje schłodzone. Często zdarza się, że dzieci, które nie lubią zwykłego mleka, akceptują zsiadłe. Kolejnym produktem jest kefir, czyli mleko zakwaszane grzybkami kefirowymi. Podczas jego dojrzewania częściowo rozkładają się białka oraz laktoza, dlatego jest on łatwiej strawny niż mleko, wzrasta też ilość witamin B1, B6 oraz kwasu foliowego. Dodatkowo zapobiega zaparciom i biegunkom. Na razie jednak żaden z producentów nie zaryzykował wizualizacji dziecięcej na tego typu produktach.

Dobrą alternatywą dla mleka krowiego może też być mleko kozie, które ma wprawdzie specyficzny smak, ale zawiera znacznie więcej niż krowie wapnia, potasu, fosforu oraz niektórych innych składników mineralnych. Jest także bogatsze w witaminy. Na rynku znajduje się mleko kozie tłuste lub półtłuste. Produkty kozie sprzedawane są w standardowych i uniwersalnych opakowaniach dla dorosłych.

Żywieniowcy na całym świecie uznają mleko i jego przetwory za niezbędne i wartościowe elementy diety i istotny składnik żywienia dzieci. W licznych opracowaniach wykazują również, że mleko jest niezbędne do utrzymania pełnego zdrowia, dobrej kondycji, a gromadzony w okresie dziecięcym i młodzieńczym wapń stanowi kapitał na wiele lat.

Strona 5 z 5