Produkty mleczne dla dzieci: Produkty mleczne w diecie dzieci

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 3/2010 (40)

Oferta rynkowa

Mleko

Rynek produktów mlecznych dla dzieci jest niezwykle wdzięcznym segmentem rynku pod względem marketingowym. Co roku pojawiają sie nowe pozycje, które zachęcają rodziców do zainteresowania się urozmaiceniem diety o te właśnie produkty. Przyjrzyjmy się co oferuje polski rynek.

Są 3 sposoby utrwalania mleka: pasteryzacja, UHT i mikrofiltracja. Zarówno pasteryzacja jak i UHT zapobiegają szybkiemu psuciu się mleka, dzięki czemu staje się ono dłużej bezpieczne do spożycia. Obie metody mają jednak swoje zalety i wady. Podczas pasteryzacji mleko zostaje podgrzane do temp. 100°C w ciągu minuty i błyskawicznie ochłodzone do temperatury pokojowej. Dzięki temu zachowuje więcej witamin niż mleko UHT, ale za to ma dużo krótszą trwałość. Z kolei proces UHT (ang. Ultra High Temperature) polega na szybkim podgrzaniu mleka do temp. 135-150°C przez 1-5 sekund oraz natychmiastowym schłodzeniu go do ok. 20°C. To wprawdzie pozbawia mleko zanieczyszczeń, ale powoduje nawet 5-10% stratę witamin. Proces UHT sprawia, że zamknięte w pudełku mleko ma trwałość nawet do 6 miesięcy, a po otwarciu można je pić przez co najmniej 48 godzin, co jest niezwykle wygodne.

Innym sposobem utrwalania mleka jest proces mikrofiltracji w technice ESL, w wyniku czego otrzymujemy produkt smakowo i odżywczo zbliżony do świeżego mleka. Mikrofiltracja umożliwia usunięcie bakterii za pomocą filtracji przez bardzo gęste sita, a następnie pasteryzuje się je w niższej niż zwykle temperaturze – w 72°C. Dzięki temu zachowuje ono niemal wszystkie te składniki, które są w świeżym mleku.


Pewną odmianą od zwykłego mleka są tzw. mleka smakowe. Są one bardziej atrakcyjne dla dzieci pod względem smakowym i wizerunkowym. Mleka te są równie odżywcze jak mleko zwykłe, a dodatkowo mają wyraźniejszy smak przewodniego składnika smakowego. Wiele dzieci postrzega je jako smaczniejsze od zwykłego mleka oraz różnego rodzaju napojów gazowanych i niegazowanych. Przede wszystkim takie mleko dostarcza organizmowi więcej składników odżywczych w tym wapnia, a mniej pustych kalorii w postaci cukrów, niż wspomniane napoje.

Na rynku można wskazać kilka firm, które podjęły się produkcji mleka dla dzieci. Należy do nich m.in. Mlekovita (GK), która posiada w swoim portfolio markę Twój Kubek z marketingową wizualizacją postaci dziecięcych. W swoim portfolio Mlekovita (GK) ma także mleka smakowe UHT w kartonikach w linii VaniVita, TruskoVita oraz ChocoVita, do której została stworzona specjalna kampania reklamowa pod hasłem „Picie mleka dobrze działa na człowieka!”.


Ciekawy produkt:

Czy klient może poczuć się zaintrygowany? Za sprawą Grupy Polmlek tak, gdyż nowy produkt Makulki bazuje na postaciach Mali, Drakulka i Indi. Grupa Polmlek wprowadza na rynek pierwszy jogurt pitny o smaku marchwiowo-owocowym: z bananem, jabłkiem lub malinami wzbogacone w wapń oraz wit. A. Produkt oferowany jest w poręcznych 250 ml butelkach. Innowacyjny produkt w intrygującym opakowaniu dedykowany jest dzieciom, młodzieży oraz wszystkim smakoszom jogurtów owocowych.

Producent: Grupa Polmlek.


Strona 3 z 5