Uwarunkowania rozwoju nowych produktów w branży mleczarskiej
Podsumowanie
Produkty mleczarskie znajdują się w diecie wszystkich przebadanych respondentów, a najczęściej spożywają oni: mleko, jogurty oraz maślankę. Jako najbardziej istotny powód zakupu produktów mleczarskich ankietowani wskazali tradycję - 66,6%, na dalszym miejscu znalazły się względy zdrowotne, odżywcze, dietetyczne oraz wygoda użytku. Jako czynnik, który w największym stopniu ogranicza zakup badanej grupy wyrobów jest cena i niska jakość produktu.
Największy wpływ na decyzję o zakupie danego produktu mają cechy sensoryczne, cena oraz termin przydatności do spożycia. Duże zainteresowanie zarówno producentów jak i konsumentów wzajemnymi zależnościami pomiędzy żywieniem a stanem zdrowia sprzyja rozwojowi rynku żywności funkcjonalnej. Z badań Krygiera i wsp. wynika, że na polskim rynku przeważającą część tego typu żywności stanowią produkty mleczne probiotyczne, głównie jogurty i desery jogurtowe. Wyroby mleczarskie stanowią główną część żywności wzbogaconej, a najbardziej popularnymi i znanymi wśród konsumentów dodatkami są kwasy omega – 3 i probiotyki
Większość konsumentów reaguje pozytywnie na nowości. Reklama jest jedną z kilku możliwości, które firma wykorzystuje w celu poinformowania nabywców o swojej nowej ofercie, dlatego musi ona przyciągać uwagę i nakłaniać do zakupu poprzez przedstawienie szczególnych korzyści, jakie konsument uzyska dokonując zakupu produktu. Istotny jest również sposób przekazu, ponieważ według uzyskanych danych aż 65,3% respondentów informacje o nowym produkcie czerpie z reklam telewizyjnych. Nowy produkt przyciąga ich uwagę najczęściej ceną oraz szatą graficzną. Ważna jest również promocja, obejmująca informacje o zaletach odżywczo-zdrowotnych, ponieważ 66% respondentów deklaruje, iż promocja jest w stanie zachęcić ich do zakupu innej marki niż dotychczas.
Dorota Przyborowska, dr inż. Anna Sylwia Tarczyńska, prof. dr hab. inż. Stefan Ziajka,
Katedra Mleczarstwa i Zarządzania Jakością Wydział Nauki o Żywności, Uniwersytet Warmińsko – Mazurski