Uwarunkowania rozwoju nowych produktów w branży mleczarskiej
Wyroby mleczarskie stanowią szeroką, atrakcyjną i zróżnicowaną gamę produktów o wysokiej jakości, wartości odżywczej oraz różnej trwałości. Wzrastające w ostatnich latach zainteresowanie żywnością wzbogaconą w składniki odżywcze, bioaktywne, funkcjonalne, korzystnie wpływające na stan zdrowia i samopoczucia, a także obniżające ryzyko chorób serca oraz układu krążenia kształtują obecne trendy w opracowywaniu nowych produktów.
Projektowanie wyrobów powinno być ukierunkowane na zaspokajanie potrzeb współczesnego konsumenta, świadomego swoich potrzeb i dbającego o zdrowie. Coraz częściej rozpowszechnia się również tzw. zdrowy model odżywiania, w którym szczególne znaczenie odgrywają produkty mleczarskie. Tak kształtujący się popyt powoduje, że utrzymanie uzyskanej lub przewidywanej przez zakłady mleczarskie pozycji na coraz bardziej konkurencyjnym i dynamicznym rynku możliwe jest dzięki procesom rozwoju nowych produktów, określanych również jako innowacje. Są one niezbędne, aby zapewnić producentom sukces i przetrwanie na rynku. Opracowywanie nowych produktów i wdrażanie innowacji powinno być ważnym celem przedsiębiorstwa funkcjonującego na rynku kreowanym przez potrzeby konsumenta. Działania te, często objęte są ryzykiem i wiążą się z ponoszeniem przez firmę wysokich kosztów, ale tylko innowatorzy, rywalizując z konkurencją i wychodząc naprzeciw zachodzącym zmianom, nie tylko w technologii, ale i w zachowaniu konsumentów, mogą utrzymać się lub uzyskać wiodącą pozycję na rynku. Innowacje są zatem konieczne i uzasadnione.
Przy realizacji projektów należy brać pod uwagę wymagania konsumentów, ponieważ produkt, który nie spełni ich oczekiwań zostanie wyeliminowany z rynku, a tym samym narazi firmę na straty, dlatego też przed rozpoczęciem projektowania nowości warto poznać preferencje i oczekiwania konsumentów odnośnie nowego produktu lub opinie dotyczące produktów już wprowadzonych w celu ich dalszego doskonalenia.
Cel i metodyka badań
Celem prezentowanych badań było określenie czynników, na które konsument zwraca uwagę dokonując zakupu produktów mleczarskich, zbadanie reakcji konsumenta na innowacje produktowe oraz określenie, jakiego typu produktu oczekuje konsument i o jakich właściwościach funkcjonalnych.
Założono, że analiza uzyskanych podczas badań danych pozwoli również na określenie wpływu promocji na decyzje nabywcy oraz czynników ograniczających spożycie produktów mleczarskich, a także na określenie, czy konsument zna dodatki funkcjonalne stosowane w dostępnych na rynku produktach mleczarskich.
Badania przeprowadzono metodą ankietową na terenie Olsztyna z zastosowaniem techniki indywidualnego wywiadu kwestionariuszowego, który zawierał pytania dotyczące spożywania przez respondentów produktów mleczarskich, a także prośbę o wskazanie powodów zainteresowania oraz czynników zniechęcających do zakupu i konsumpcji badanej grupy wyrobów. Pytania miały również na celu ustalenie, w jakim stopniu reklama, promocja oraz cena wpływają na decyzję wyboru i zakupu przetworów mleczarskich przez konsumenta. Próbę badawczą stanowiło 50 osób z uwzględnieniem kryteriów wieku, płci, miejsca zamieszkania i sytuacji materialnej oraz liczby dzieci do lat 8 w gospodarstwie domowym. Informacje o badanej populacji zestawiono w tab. 1.
Tabela 1. Segmentacja badanych konsumentów w ujęciu procentowym (w %).
Płeć | M | K |
24 | 76 |
Wiek | 18-14 lat | 25-29 lat | 30-49 lat | 50-60 lat | powyżej 60 lat |
48 | 32 | 14 | 4 | 2 |
Miesięczny dochód na osobę w gospodarstwie domowym | do 200zł | 201-400zł | 401-600zł | 601-800zł | powyżej 800zł |
6 | 36 | 32 | 8 | 18 |
Miejsce zamieszkania miasto: | do 20.000 mieszkańców | 20.000-50.000 | 50.000-100.000 | powyżej 100.000 mieszkańców |
36 | 40 | 16 | 8 |
Liczba osób w gospodarstwie domowym | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | powyżej 7 |
4 | 20 | 24 | 32 | 12 | 5 | 3 |
Liczba dzieci do lat 8 | 0 | 1 | 2 | 3 | powyżej 3 |
52 | 34 | 8 | 4 | 2 |
Wykształcenie | Podstawowe | Zawodowe | Średnie | Wyższe |
2 | 6 | 62 | 30 |
Źródło: Opracowanie własne