Uwarunkowania rozwoju nowych produktów w branży mleczarskiej

Dorota Przyborowska, dr inż. Anna Sylwia Tarczyńska, prof. dr hab. inż. Stefan Ziajka
Przegląd Mleczarski 7/2009

Rysunek 2. Reakcja konsumentów na wprowadzane przez branżę mleczarską innowacje produktowe (w %)


Źródło: Opracowanie własne

Konsumenci najczęściej informacje o nowym produkcie czerpią z reklam telewizyjnych, co zadeklarowało 65,3% badanych. 12,4% i 12,2% wskazało odpowiednio czasopisma i sprzedawcę jako źródło informacji z którego dowiadują się, że nowy produkt pojawił się na rynku (tab. 5).

Tabela 5. Źródła, z których respondenci czerpią informację o innowacjach produktowych (w %)

Źródło Udział (w %)
radio 4,1
telewizja 65,3
prasa, czasopisma 12,4
broszury informacyjne 0
degustacje 6
sprzedawca 12,2

Źródło: Opracowanie własne

Zapytano respondentów, co przyciąga ich uwagę, gdy widza na półce sklepowej nowy produkt (tab. 6). Aż 64% badanych zadeklarowało, że jest to cena, 50% wskazało na szatę graficzną, 34% – zamieszczone na opakowaniu informacje i 34% zwraca uwagę na nowy produkt firmy, którą zna.

Najmniejszą uwagę konsumenci przywiązują do informacji o zdobytych nagrodach i certyfikatach jakości zamieszczonych na opakowaniu – 10% oraz na kształt opakowania – 18%.

Tabela 6. Parametry na jakie nabywca zwraca uwagę gdy dostrzega nowy produkt (w %)

Czynnik Udział (w %)
cena 64
ustawienie na półce (ekspozycja) 24
kolor opakowania 20
szata graficzna 50
kształt 18
wielkość 30
zamieszczone na opakowaniu informacjami 34
informacja o zdobytych nagrodach i posiadanych certyfikatach jakości 10
nowy produkt firmy (marki), którą znamy 34

Źródło: Opracowanie własne

Promocja zalicza się do tego typu instrumentów marketingowych, za pomocą których firma nawiązuje kontakt ze swoimi docelowymi nabywcami. Promocja może w różnorodny sposób wyróżnić produkt spośród całej gamy innych. Przeprowadzone badanie wskazało, że 66% badanych deklaruje, iż promocja jest w stanie zachęcić ich do zakupu innej marki niż dotychczas. Podczas, gdy 34% badanych wyraziło zdanie, że promocja nie ma na nich wpływu podczas podejmowania decyzji o zakupie produktów mleczarskich.

Jednym z aspektów poddanych badaniu było ustalenie jakiej żywności oczekują nabywcy i jakie surowce powinny być stosowane do jej produkcji. 80% ankietowanych wskazało, że do wyrobu nowych produktów powinny być stosowane surowce naturalne, wysokiej jakości – 48% i surowce ekologiczne – 24%. Konsumenci nie akceptują surowców pochodzących z nowych źródeł, a szczególnie żywności genetycznie modyfikowanej. Tylko 4% badanej populacji opowiedziało się za stosowaniem tego typu surowców.

Istnieje wiele barier, które hamują bądź ograniczają wzrost popytu i rozwój branży mleczarskiej, są to między innymi uwarunkowania ekonomiczne, prawne i społeczne, wynikające z ograniczonej wiedzy społeczeństwa o zaletach żywieniowych produktów mleczarskich oraz nieuzasadnione uprzedzenia do cech smakowo zapachowych badanego asortymentu. Najczęściej grupę stałych nabywców stanowią gospodarstwa domowe posiadające dzieci – 48% (tab. 1), w których dba się o prawidłowy rozwój układu kostnego lub osoby, które znają terapeutyczne właściwości mleka i jego przetworów, dlatego likwidacja tych barier jest istotna, również ze względu na to, że rozważane są zmiany w polityce kwot mlecznych, a co za tym idzie wzrost podaży produktów mleczarskich.

Strona 4 z 5