Uwarunkowania rozwoju nowych produktów w branży mleczarskiej
Rysunek 2. Reakcja konsumentów na wprowadzane przez branżę mleczarską innowacje produktowe (w %)
Źródło: Opracowanie własne
Konsumenci najczęściej informacje o nowym produkcie czerpią z reklam telewizyjnych, co zadeklarowało 65,3% badanych. 12,4% i 12,2% wskazało odpowiednio czasopisma i sprzedawcę jako źródło informacji z którego dowiadują się, że nowy produkt pojawił się na rynku (tab. 5).
Tabela 5. Źródła, z których respondenci czerpią informację o innowacjach produktowych (w %)
Źródło | Udział (w %) |
radio | 4,1 |
telewizja | 65,3 |
prasa, czasopisma | 12,4 |
broszury informacyjne | 0 |
degustacje | 6 |
sprzedawca | 12,2 |
Źródło: Opracowanie własne
Zapytano respondentów, co przyciąga ich uwagę, gdy widza na półce sklepowej nowy produkt (tab. 6). Aż 64% badanych zadeklarowało, że jest to cena, 50% wskazało na szatę graficzną, 34% – zamieszczone na opakowaniu informacje i 34% zwraca uwagę na nowy produkt firmy, którą zna.
Najmniejszą uwagę konsumenci przywiązują do informacji o zdobytych nagrodach i certyfikatach jakości zamieszczonych na opakowaniu – 10% oraz na kształt opakowania – 18%.
Tabela 6. Parametry na jakie nabywca zwraca uwagę gdy dostrzega nowy produkt (w %)
Czynnik | Udział (w %) |
cena | 64 |
ustawienie na półce (ekspozycja) | 24 |
kolor opakowania | 20 |
szata graficzna | 50 |
kształt | 18 |
wielkość | 30 |
zamieszczone na opakowaniu informacjami | 34 |
informacja o zdobytych nagrodach i posiadanych certyfikatach jakości | 10 |
nowy produkt firmy (marki), którą znamy | 34 |
Źródło: Opracowanie własne
Promocja zalicza się do tego typu instrumentów marketingowych, za pomocą których firma nawiązuje kontakt ze swoimi docelowymi nabywcami. Promocja może w różnorodny sposób wyróżnić produkt spośród całej gamy innych. Przeprowadzone badanie wskazało, że 66% badanych deklaruje, iż promocja jest w stanie zachęcić ich do zakupu innej marki niż dotychczas. Podczas, gdy 34% badanych wyraziło zdanie, że promocja nie ma na nich wpływu podczas podejmowania decyzji o zakupie produktów mleczarskich.
Jednym z aspektów poddanych badaniu było ustalenie jakiej żywności oczekują nabywcy i jakie surowce powinny być stosowane do jej produkcji. 80% ankietowanych wskazało, że do wyrobu nowych produktów powinny być stosowane surowce naturalne, wysokiej jakości – 48% i surowce ekologiczne – 24%. Konsumenci nie akceptują surowców pochodzących z nowych źródeł, a szczególnie żywności genetycznie modyfikowanej. Tylko 4% badanej populacji opowiedziało się za stosowaniem tego typu surowców.
Istnieje wiele barier, które hamują bądź ograniczają wzrost popytu i rozwój branży mleczarskiej, są to między innymi uwarunkowania ekonomiczne, prawne i społeczne, wynikające z ograniczonej wiedzy społeczeństwa o zaletach żywieniowych produktów mleczarskich oraz nieuzasadnione uprzedzenia do cech smakowo zapachowych badanego asortymentu. Najczęściej grupę stałych nabywców stanowią gospodarstwa domowe posiadające dzieci – 48% (tab. 1), w których dba się o prawidłowy rozwój układu kostnego lub osoby, które znają terapeutyczne właściwości mleka i jego przetworów, dlatego likwidacja tych barier jest istotna, również ze względu na to, że rozważane są zmiany w polityce kwot mlecznych, a co za tym idzie wzrost podaży produktów mleczarskich.