Uwarunkowania rozwoju nowych produktów w branży mleczarskiej
Wyniki badań i ich omówienie
Wśród respondentów przeważały kobiety 76%, co potwierdza, że to one najczęściej dokonują zakupu i decydują jakie produkty będą spożywane. Przeważającą część 48% badanej populacji stanowiły osoby młode w wieku od 18 do 24 lat. Prawie ¾ ankietowanych stanowili mieszkańcy miast do 20 000 i od 20 000 do 50 000 mieszkańców. 36% ankietowanych oceniło dochody swojego gospodarstwa na poziomie 201 – 400 zł, 32% na poziomie 401 – 600, a tylko 6% na poziomie poniżej 200zł. Przeważającą część stanowili respondenci posiadający 5 – osobowe gospodarstwa domowe. Większość z nich – 52% – nie posiadała dzieci do lat 8. Jedno dziecko posiadało 34% badanej populacji, dwoje – 8%, troje – 4%, a powyżej – 2%. Wśród badanej grupy konsumentów przeważały osoby z wykształceniem średnim – 62%, zaraz za nimi była grupa respondentów z wykształceniem wyższym, która stanowiła 30% populacji.
Rezultaty odpowiedzi na pytanie dotyczące spożywania wyrobów mleczarskich potwierdzają, że mleko jest najbardziej powszechnym i popularnym produktem mleczarskim, o czym świadczy wielkość jego spożycia 1,82 l miesięcznie na osobę w porównaniu z pozostałym asortymentem (tab. 2). Kolejnym produktem spożywanym w większych ilościach – 0,64 l jest jogurt i maślanka - 0,41 l. Najmniejsze spożycie konsumenci deklarują w przypadku mleka acydofilnego, tylko 0,08 l co może wynikać z niewiedzy konsumentów na temat tego wyrobu oraz serów pleśniowych 0,04 kg na osobę miesięcznie. Są one spożywane przez respondentów tylko okazjonalnie. Artykuły mleczarskie są spożywane głównie jako produkty do bezpośredniego spożycia, co deklaruje aż 82% badanych.
Tabela 2. Spożycie poszczególnych wyrobów mleczarskich przez respondentów.
| Produkt | Miesięczne spożycie produktów mleczarskich w przeliczeniu na 1 osobę |
| Mleko spożywcze | 1,82 l |
| Mleko acidofilne | 0,08 l |
| Jogurt | 0,64 l |
| Kefir | 0,27 l |
| Maślanka | 0,41 l |
| Masło | 0,16 kg |
| Sery dojrzewające | 0,14 kg |
| Sery pleśniowe | 0,04 kg |
| Twaróg | 0,20 kg |
| Serki Homogenizowane | 0,13 kg |
| desery mleczne | 0,12 kg |
Źródło: opracowanie własne
Jako najważniejsze powody spożywania wyrobów mlecznych respondenci wskazują: tradycję – 66,6%; względy zdrowotne, odżywcze, dietetyczne – 57,5% oraz wygodę użytku – 50% i walory smakowe – 36,8% (tab. 3). Jako powód ważny respondenci wskazują: szybką przekąskę między posiłkami – 57,3%; wysoką jakość produktu – 52,4% oraz urozmaicenie jadłospisu – 45%. Czynnikiem istotnym, który wpływa na wybór konsumenta jest chęć zmiany dotychczasowych przyzwyczajeń – 83,4% oraz szeroki i różnorodny asortyment – 50,5%.
Tabela 3. Powody spożywania produktów mleczarskich przez respondentów (w %)
| Powód | najważniejszy | ważny | istotny | liczba osób wskazujących |
| Walory smakowe | 36,8 | 38,1 | 25,1 | 72 |
| Względy zdrowotne, odżywcze, dietetyczne | 57,5 | 15 | 27,5 | 80 |
| Szybka przekąska między posiłkami | 8,3 | 57,3 | 34,4 | 24 |
| Wysoka jakość produktu | 7,6 | 52,4 | 40 | 26 |
| Chęć zmiany dotychczasowych przyzwyczajeń | 0 | 16,6 | 83,4 | 12 |
| Tradycja | 66,6 | 33,4 | 0 | 6 |
| Urozmaicenie jadłospisu | 25 | 45 | 30 | 40 |
| Wygoda użycia | 50 | 15,3 | 34,7 | 12 |
| Trwałość produktu | 32,3 | 34,3 | 33,4 | 6 |
| Szeroki i różnorodny asortyment | 37 | 12,5 | 50,5 | 16 |
Źródło: opracowanie własne
Jako czynniki ograniczające spożycie badanej grupy wyrobów konsumenci wskazują, że bardzo istotnym ograniczeniem jest: cena – 27%, niska jakość – 26% oraz walory smakowo-zapachowe – 26%, a ograniczeniem istotnym niska jakość – 38%. Najmniejszą siłę oddziaływania na decyzje nabywców w zakresie wyboru miały takie czynniki jak: trudne w użyciu opakowanie – 32% i czynniki zdrowotne (alergie, nietolerancja) w produkcie – 24,4%.
