Probiotyki: Probiotyczny biznes

Agnieszka Lesińska
Forum Mleczarskie Handel 1/2009 (32)

Ewa Gromadzka

Kierownik Działu Marketingu w Mlekpol (SM)

Napoje probiotyczne są bardzo popularne oraz poszukiwane przez konsumentów w ciągu ostatnich kilku lat. Dostrzegają oni wartość i zaletę zawartych w napojach fermentowanych bakterii probiotycznych, które regulują skład flory bakteryjnej w przewodzie pokarmowym i wzmacniają system odpornościowy. Zatem napoje probiotyczne charakteryzuje rosnąca sprzedaż. Podobnie jest z naszą ofertą napojów marki Milko. Na rynku mamy ugruntowaną pozycję. Markę umacniamy poprzez systematyczne kampanie wizerunkowe oraz dystrybucyjne. W dalszym ciągu umacniać będziemy pozycję produktu na półce i wzmacniać dotarcie do klienta. Jest to szczególnie ważne, bo konkurencja wśród napojów probiotycznych jest bardzo duża. Jednak nasza oferta, zarówno pod względem wachlarza kategorii produktów jak i smaków, jest zróżnicowana i bardzo bogata. Jako pierwsi w Polsce wyszliśmy do klienta z trzema kategoriami produktowymi w grupie napojów fermentowanych jednej marki - maślankami, jogurtami i kefirami. Oferujemy duży wybór smaków, wśród których najbardziej popularna jest truskawka. To smak preferowany przez konsumentów w większości mlecznych napojów różnych producentów i marek. Jednak coraz większe uznanie zyskuje równie˝ nasz jogurt Milko żurawinowy, wybierany głównie przez panie. Żurawina jest ceniona jako źródło witaminy C, zatem w połączeniu z bakteriami probiotycznymi i wspaniałym smakiem stanowi produkt poszukiwany i zyskujący coraz większe grono odbiorców. Zwolennicy marki Milko chętnie sięgają również po nasz jogurt o smaku czerwonej pomarańczy, który nazwałabym wykwintnym i eleganckim, jeśli chodzi o walory smakowe. Dzięki działaniu orzeźwiającemu chętniej wybierany jest w sezonie wiosenno-letnim. Ponadto napoje probiotyczne oferujemy o tradycyjnych smakach: naturalnym, moreli i owoców leśnych. Zatem oferta smakowa jest szeroka. Dodatkowo wygodne opakowania produktów Milko z funkcjonalną zakrętką ułatwiają picie napojów w warunkach plenerowych lub w pracy czy szkole. Również pojemność opakowań: 0,2 i 0,5 oraz 1 l umożliwia wybór najbardziej odpowiedniego, w zależności od sytuacji.

Perspektywy rozwoju rynku probiotyków

Wiedza konsumentów na temat probiotyków i innych grup żywności funkcjonalnej z roku na rok się pogłębia. Obserwuje się wzrost wiedzy nabywców na temat zdrowego odżywiania i jego wpływu na zdrowie. Konsumenci stają się również bardziej wymagający w kontekście bezpieczeństwa, jakości żywności oraz dostarczanych przez żywność wartości dodanych. Są przychylniej nastawieni do nowości rynkowych. Dlatego należy sądzić, że w takich warunkach segment żywności probiotycznej ma ogromne szanse rozwoju i poza dalszym rozwojem napojów mlecznych, z pewnością rozszerzy się o nowe grupy produktów. Będą one stosowane do produkcji takich wyrobów jak np. płatki zbożowe, batony, soki owocowe, woda mineralna oraz kiszone soki warzywne. Jednym z nowoczesnych rozwiązań technologicznych, które umożliwi zastosowanie probiotyków do wytwarzania produktów niewymagających zachowania warunków chłodniczych jest technologia bezpośredniego szczepienia substancji płynnych (Direct Liquid Inoculation), wprowadzona przez firmę Chr. Hansen, wykorzystującà maszynę dozującą Tetra Pak. Dzięki temu rozwiązaniu bakterie będzie można dodawać bezpośrednio do gotowych wyrobów. Podobną technologię opracowała też firma Danisco, która deklaruje możliwość zaszczepiania opatentowanego przez nią szczepu Howaru bezpośrednio do produktów. Nowe technologie pozwalają na zastosowanie probiotyków w produktach mrożonych, bez ryzyka spadku ich przeżywalności. Wykorzystała to firma Unilever, która w 2008 roku wprowadziła na rynek Wielkiej Brytanii pierwsze lody z probiotykami.

Według danych GUS za 2007 rok spożycie mleka i przetworów w Polsce zmalało, pomimo wzrostu przeciętnych nominalnych wydatków w gospodarstwach domowych. W tym roku natomiast można spodziewać się wzrostu konsumpcji, za sprawą notowanych spadków cen mleka i prognozowanych spadków cen produktów mleczarskich. Jedno jest ważne: czytelna i jednolita komunikacja poprawi się dzięki wprowadzeniu listy i warunków stosowania oświadczeń. Oświadczenia mogą też wywołać negatywne skutki na rynku – dotyczy to producentów, którzy nie zgłosili oświadczeń dla swoich produktów lub których dane potwierdzające działania okazały się niewystarczające.

Istnieje też ryzyko, że przy większej liczbie bioaktywnych dodatków do żywności i oświadczeń im towarzyszących, konsument będzie zdezorientowany. Dlatego ważną rolę w edukacji klienta odgrywają nie tylko jednostki opiniotwórcze, ale również rzetelna i wiarygodna reklama. Im większa będzie wiedza konsumentów na temat żywności funkcjonalnej, w tym probiotycznej, tym większa jest szansa, że przełoży się to na popyt i wartość rynkową tego segmentu.

Strona 4 z 4