Masło: Masło w drodze do specjalizacji
Najwięksi producenci masła w Polsce
Masło jest produktem tradycyjnym i znajduje się w portfolio większości podmiotów przetwarzających mleko. Na polskim rynku dominuje kilku dużych graczy. Do największych dostawców należą: Grupa Mlekovita, Mlekpol (SM), Grupa Polmlek, Lumiko, Koło (OSM), Łowicz (OSM).
Największym producentem masła w Polsce i jednym z czołowych w Europie jest Grupa Mlekovita. Odpowiada ona za produkcję około 30% zasobu w Polsce. Kolejnymi graczami są Grupa Polmlek i Mlekpol (SM). To trio to najprężniejsi producenci masła w Polsce, wpływający na rozwój tego segmentu rynku. Firmy te nie tylko zaopatrują rynek polski, ale także eksportują swoje produkty, co dodatkowo wzmacnia ich pozycję.
W naszym kraju działają także firmy zagraniczne i importerzy. Do najprężniejszych graczy w rynku masła zaliczyć należą Lactalis Polska i Arla Foods.
Przyszłość masła i jego alternatyw
Masło to jedna z najstarszych kategorii mleczarskich. Od lat gości w naszych kuchniach i jest dodatkiem do wielu potraw, deserów i wypieków. W związku z uniwersalnością produktu oraz wieloma innowacyjnymi działaniami na tym polu należy się spodziewać wzrostu zainteresowania tą kategorią. Oczywiście w przypadku pogłębiających się kłopotów klimatycznych, wzrostu cen energii elektrycznej, kosztów pracy i niemożliwych do przewidzenia wydarzeń politycznych o charakterze globalnym mogą nastąpić wzrosty cen. Mimo to możemy być w najbliższych latach świadkami pojawiających się nowinek w kategorii masła. Do najbardziej perspektywicznych zaliczyć należy dodawanie nowych smaków, poprawę funkcjonalności (łatwość smarowania), oferowanie produktów prozdrowotnych (masło funkcjonalne, ghee) oraz zaspokajanie rosnącego popytu na produkty naturalne.
Nasz lokalny rynek masła jest obecnie pod dużą presją kosztowo-cenową. Wydaje się, że największe szanse przetrwania na rynku ogólnokrajowym będą miały duże podmioty gospodarcze, które stać na pozyskiwanie większych dostawców surowca, wdrażanie innowacji oraz optymalizację koszów. Na rynkach regionalnych nadal zainteresowaniem mogą się cieszyć masła z mniejszych wytwórni, w myśl propagowania patriotyzmu lokalnego oraz świadomości wysokiej jakości lokalnych produktów. Wskazuje się, że rynek masła nadal pozostaje jednym z najważniejszych segmentów branży mleczarskiej w naszym kraju.

Literatura:
- https://pl.atlasbig.com/krajow-wedlug-produkcji-masla
- https://foodcom.pl/globalny-raport-rynku-masla-2024/
- https://markethub.pl/rynek-masla-w-unii-europejskiej/
- https://przemyslspozywczy.eu/dlaczego-masło-jest-tak-drogie/
- https://www.tridge.com/news/in-eu-countries-butter-prices-have-increased-qoaqqz
- https://www.marketresearchfuture.com/reports/butter-market-4393
- https://www.cognitivemarketresearch.com/butter-market-report
- https://www.marketresearchfuture.com/reports/butter-market-4393.



