Masło: Masło w drodze do specjalizacji
Piotr Jankowski
dyrektor handlu Mlekpol (SM)
Konsumenci dokonujący wyboru przy półce sklepowej najpierw zwracają uwagę na skład i pochodzenie masła. Najważniejsze cechy produktu to: wysoka zawartość tłuszczu mlecznego, delikatny, śmietankowy smak i długi termin przydatności do spożycia wynikający z zastosowania najnowszych technologii produkcji. Masło ekstra od Mlekpolu, pod markami Łaciate, Mazurski Smak czy Rolmlecz 83%, produkowane wyłącznie z wysokiej jakości polskiej śmietanki, idealnie odpowiada na te oczekiwania.
Portfolio masła poszerzamy o produkty spełniające specyficzne oczekiwania klientów. Najnowszą propozycją jest masło klarowane Łaciate w opakowaniu 500 g – produkt ceniony zarówno przez szefów kuchni, jak i osoby gotujące w domu, ze względu na wysoką temperaturę dymienia i wyjątkowy smak. W obszarze innowacji opracowaliśmy natomiast rewolucyjną technologię produkcji masła, która pozwala uzyskać doskonałe właściwości fizykochemiczne i smakowe bez konieczności tradycyjnego dojrzewania fizycznego śmietanki. To przełom technologiczny, który zapewni stałą, wysoką jakość produktu przy zachowaniu naturalnego smaku.
Jeśli zaś chodzi o formaty, to obserwujemy rosnące zapotrzebowanie na różnorodne gramatury masła – od tradycyjnych kostek 200 g, przez uniwersalne osełki 300 g i 500 g, po wygodne kubki 200 g. Konsumenci cenią sobie wybór, który pozwala dopasować opakowanie do konkretnych potrzeb kulinarnych.
Przyszłość kategorii masła widzimy w łączeniu tradycyjnej jakości z nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi i funkcjonalnymi. Nasze podejście dobrze oddaje hasło wykorzystywane w działaniach marketingowych, tj. „Gotuj jak po maśle”, które podkreśla uniwersalność masła – od tradycyjnych potraw i wypieków po nowoczesną gastronomię. Dzięki ciągłym inwestycjom w technologie produkcji i szeroką ofertę produktową Mlekpol nieustannie rozwija się w tym obszarze.
Rynek masła w Azji
W 2024 r. rynki azjatyckie, w szczególności Chiny i Japonia, odnotowały znaczący wzrost importu masła, głównie z Oceanii i Europy. Wzrost ten był napędzany przez rozwijającą się klasę średnią i zmieniające się preferencje żywieniowe. W Chinach wśród bogacącej się klasy średniej panuje moda na dbanie o siebie i wybieranie produktów o wysokiej jakości i prestiżowym statusie. Zatem chińscy konsumenci coraz częściej wybierają produkty mleczne, w tym masło, zarówno w tradycyjnej kuchni, jak i w potrawach inspirowanych kuchnią zachodnią. Podobne zachowania obserwuje się także w Japonii, która znacznie zwiększyła import masła, aby sprostać modzie na produkty zachodnie i rosnącemu krajowemu popytowi na masło.
Analiza rynku masła w regionie Azji i Pacyfiku
Zgodnie z analizami Azja i Pacyfik w 2025 r. stanowi około 21,57% rynku światowego. Wartość rynku masła w regionie Azji i Pacyfiku wzrosła z 7880,84 mln USD w 2021 r. do 9395,35 mln USD w 2025 r. i odnotuje dalszy wzrost. Szacuje się, że do 2033 r. wartość tego rynku osiągnie poziom 13 285 mln USD do 2033 r. przy średnim rocznym tempie wzrostu (CAGR) na poziomie 4,425%. W układzie państwowym wartość rynku masła generują Chiny (17,12%), Japonia (23,22%), Indie (12,75%), Korea Południowa (3,18%), Australia (4,17%), Singapur (3,90%), Azja Południowo-Wschodnia (3,22%), Tajwan (2,09%).
Rynek masła w Ameryce Łacińskiej
W Ameryce Południowej krajami, które aktywnie uczestniczą we wzroście produkcji masła, są Argentyna i Brazylia. Oba te kraje w minionym roku odnotowały znaczący wzrost w tym segmencie. Z analiz wynika, że był on napędzany zarówno rosnącym popytem krajowym, jak i eksportem. W przypadku Argentyny znaczny wpływ na wzrost produkcji masła miały korzystne warunki klimatyczne, a w przypadku Brazylii – naturalne wykorzystywanie surowca mlecznego.
Zgodnie z aktualnymi badaniami rynkowymi (z 43557,5 mln USD globalnych przychodów rynkowych w 2025 r.) rynek Ameryki Południowej posiada 8,91% udziału w rynku światowym. Rynek wzrósł z 3194,94 mln USD w 2021 r. do 3880,97 mln USD w 2025 r. i odnotuje dalszy wzrost. W najbliższej przyszłości (do 2033 r.) osiągnie wartość 5594,65 mln USD przy średnim rocznym tempie wzrostu (CAGR) na poziomie 4,678%. W układzie procentowym największe udziały mają: Brazylia (30,53%), Argentyna (16,35%), Kolumbia (8,21%), Peru (4,31%), Chile (4,33%) (pozostała część Ameryki Południowej – 36,27%).
Rynek masła na Bliskim Wschodzie
Według różnych danych rynek bliskowschodni posiada 3,22% udziału w rynku światowym. Rynek na Bliskim Wschodzie wzrósł z 1149,44 mln USD w 2021 r. do 1402,55 mln USD w 2025 r. Do 2033 r. branża ta osiągnie wartość 2028,29 mln USD przy średnim rocznym tempie wzrostu (CAGR) na poziomie 4,719%. Największe udziały procentowe w rynku mają Arabia Saudyjska (31,48%), Turcja (13,92%), Zjednoczone Emiraty Arabskie (9,20%), Egipt (5,45%), Katar (3,03%) (pozostałe kraje Bliskiego Wschodu – 36,92%).
Rynek masła w Afryce
Rynek afrykański posiada 15,75% udziału w rynku światowym. Na przestrzeni lat 2021 – 2025 afrykański przemysł maślany wzrósł z 5794,95 mln USD w 2021 r. do 6860,3 mln USD. Do 2033 r. szacuje się, że branża ta może osiągnąć wartość 9626,71 mln USD, przy średnim rocznym tempie wzrostu (CAGR) na poziomie 4,326%. W Afryce w 2025 r. największe udziały mają Nigeria (36,24%) i RPA (25,83%).
Co wpływa na produkcję masła na świecie
Na różnice w produkcji masła wpływa wiele czynników. Jednym z nich jest deficyt surowca wynikający ze zmian klimatycznych, takich jak susze, dalej wzrost kosztów produkcji i trendy na rynku. Wzrosty cen masła wywołują napięcia zarówno po stronie producentów, jak i konsumentów.

Kluczowi gracze na rynku masła globalnego i analiza konkurencji
Nie od dzisiaj wiadomo, że rynek masła charakteryzuje się dużą liczbą dostawców, którzy działają jednakowo na płaszczyźnie globalnej, regionalnej oraz rynkach lokalnych. Rynek masła jest niezwykle konkurencyjny, wszyscy walczą o jak największy udział w nim. Na rozwój rynku wpływają m.in. brutalna konkurencja cenowa, postęp technologiczny i innowacyjność, niestabilne zmiany w politykach rządów, zmieniające się przepisy ochrony środowiska. Innymi słowy, producenci konkurują ze sobą już nie tylko jakością, marką, ale także pod względem kosztów, elastyczności i regulacji na szczeblach rządowych. W segmencie tym oczekuje się produktów wysokiej jakości, innowacyjnych technologicznie i w optymalnych cenach.
Głównymi graczami są m.in.: Gujarat Cooperative Milk Marketing Federation, Arla Foods, Land O’Lakes, Lactalis Groupe, Ornua Co-operative, Delta Nutritives, Dairy Farmers of America (DFA), Fonterra Co-operative Group, Organic Valley, Savencia Fromage & Dairy oraz FrieslandCampina.
